Toon posts:

A64 wordt te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in december een AMD 64 3200+ met boxed cooling aangeschaft. En net, na een kwartiertje Far Cry gespeeld te hebben sloot m'n PC zichzelf af met de melding:

"Your CPU temperature is to high"

Hij is 75° :|

Ik heb geen casefans.

CPU Idle 51 / Stressed 75
ATX Idle 27 / Stressed 3X

Ik dacht dat het misschien aan de koelpasta lag, de winkel waar ik hem gekocht heb heeft hem er zelf opgezet. Ik heb niet gekeken hoeveel er nog op zat in verband met enige garantie.

Dus net effe gebeld en hij zei dat als zij hem geinstalleerd hebben dat dat in principe goed moest zijn. En hij raadde me aan om case fans aan te schaffen.

Wat vinden jullie hiervan?
Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem? Of ervaring met de boxed cooler?

Oja misschien nog handig om te zeggen, m'n kast staat open en idle draait de cpu fan op 33XX RPM, als ik de kast dicht doe draait hij op 66XX RPM.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
welke behuizing heb je? Tegenwoordig zit er in elke nieuwe behuizing al wel een fan voor de airflow. Is ook wel aan te raden om hier toch iets mee te doen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik vind 75 graden wel erg hoog voor een boxed cooler. Zit het er perfect recht op (winkels maken ook fouten)? Mag je de koeler afhalen of ben je dan je garantie van de winkel kwijt? Casefans kosten niet erg veel dus erbij zetten kan je proberen. Naar mijn mening zou het ook zonder moeten kunnen, zeker met een koeler die op ruim 6600 toeren draait.

Damn, dat ding zal een lawaai maken :P

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Casefans zullen wel een verschil uitmaken, maar ik verwacht zeker geen verschil van meer dan 10°C, alhoewel het natuurlijk wel aan te raden is om casefans te gebruiken, want niet alleen je CPU heeft er baat bij.

Heb je de CPU-fan al eens schoongemaakt? Want vaak zit er veel stof in wat voor een slechtere koeling zorgt. Hij draait trouwens wel flink hard, 6600 RPM is niet niks ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
olof schreef op 30 maart 2004 @ 13:29:
welke behuizing heb je? Tegenwoordig zit er in elke nieuwe behuizing al wel een fan voor de airflow. Is ook wel aan te raden om hier toch iets mee te doen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haar0369/rig.JPG

Een AOpen HQ08 Blue, er zit voorin een ding voor een 80mm fan, ik zal zo ff een foto maken want volgens mij heeft het niet zoveel zin om er een fan in te plaatsen.

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43

ADH_ED

Hoogbevaagd

zowieso de kast dicht doen, meer rpm

Voor casefans: kijk eens in de faq van CME

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

farcry is een spel die veel van je computer vraagt heb je eerder van dit soort zware games/programma's gedraait?

Verwijderd

Topicstarter
gakkethijs schreef op 30 maart 2004 @ 13:31:
farcry is een spel die veel van je computer vraagt heb je eerder van dit soort zware games/programma's gedraait?
Nee, alleen CounterStrike :) Deze game is gebaseerd op de half life 1 engine dus... :P

/edit

oja en 3dmark offcourse :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 13:35 ]

• olof
December schreef op 30 maart 2004 @ 13:30:
Casefans zullen wel een verschil uitmaken, maar ik verwacht zeker geen verschil van meer dan 10°C, alhoewel het natuurlijk wel aan te raden is om casefans te gebruiken, want niet alleen je CPU heeft er baat bij.

Heb je de CPU-fan al eens schoongemaakt? Want vaak zit er veel stof in wat voor een slechtere koeling zorgt. Hij draait trouwens wel flink hard, 6600 RPM is niet niks ;)
Geen of wel een beetje airflow maakt wel degelijk verschil hoor. Mijn vorige kast was volledig dicht zonder fan. Zette er een athlon XP in en dat ding werd bloedheet van binnen. Dus voor en achter de kast gesloopt; fan erin en de temperatuur was opeens heel acceptabel.

Verwijderd

Topicstarter
olof schreef op 30 maart 2004 @ 13:32:
[...]

Geen of wel een beetje airflow maakt wel degelijk verschil hoor. Mijn vorige kast was volledig dicht zonder fan. Zette er een athlon XP in en dat ding werd bloedheet van binnen. Dus voor en achter de kast gesloopt; fan erin en de temperatuur was opeens heel acceptabel.
Hmmm, ik zal eens kijken of ik nog fannetjes heb liggen.
HIer trouwens een plaatje van dat fan 'houdertje' :

Afbeeldingslocatie: http://www.antp.be/pic/pc_ant_inside.jpg

Er komt echt amper lucht doorheen.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 13:32:
[...]

Nee, alleen CounterStrike :) Deze game is gebaseerd op de half life 1 engine dus... :P

/edit

oja en 3dmark offcourse :+
Zet een fan boven je voeding als outtake en eentje vanvoor als inttake, je temps zullen zeker dalen. Is ook beter voor je grafische kaart, dan kan je ook wat verder overklokken. Omdat die zalman graag veel airflow heeft.

offtopic:
Je 3dmark03 score link werkt niet in je specs pagina

[ Voor 8% gewijzigd door pisart op 30-03-2004 13:39 ]

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
Inderdaad. Ik had ook een bloedhete Athlon XP (vooral 's zomers) en heb er 2 van die low noise, low RPM Papst fans in gedaan. Die maken samen minder herrie dan 1 normale 8cm fan en hebben genoeg airflow om mijn Athlon XP koel te houden.

• olof
Zie ik nou boven je videokaart ook een plek voor een fan?

Anders kun je proberen om boven je voeding een fan te plaatsen (warme lucht stijgt op), maar dan moet je er wel ff voor zorgen dat die warme lucht daar ook kan komen. Dus kabels zoveel mogelijk dicht op elkaar vastbinden voor een goed open "gat".

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 30 maart 2004 @ 13:37:
[...]

Zet een fan boven je voeding als outtake en eentje vanvoor als inttake, je temps zullen zeker dalen. Is ook beter voor je grafische kaart, dan kan je ook wat verder overklokken. Omdat die zalman graag veel airflow heeft.

offtopic:
Je 3dmark03 score link werkt niet in je specs pagina
http://service.futuremark.com/compare?2k3=2110355 :Y)

Hmm helaas geen fans meer over, ik zal effe die fan faq doorlezen. Ik zit er namelijk aan te denken om papst te kopen, heb ik goede ervaring mee, alleen weet ik niet of ze genoeg CFM's leveren.

/edit
Het is wel duidelijk dat ik meer airflow nodig heb :) , ik zat eraan te denken om een DA-01B-D te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 13:45 ]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45

Lancer

What the......

Ik heb ook zo'n A-Open kast. Het plaatsen van een fan boven de voeding doet niet veel voor de airflow rond de CPU.

Wat ik je kan aanraden is om met een dremel het intakegat groot genoeg te maken voor een 8cm fan en er en fan+fanguard op te zetten. De harddisk kan het beste in het rekje boven de voeding (heb je wel lange ide kabels nodig), Dat zorgt voor een lagere temp rond je CPU. De fans boven de voeding houden daarna je HD lekker koel.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Voordat iedereen de dremels en casefans als oplossing naar voren breng: dit is toch niet normaal? Natuurlijk, boxed fan is niet super, maar op 6600rmp zou dat ding toch echt beter moeten koelen

Verwijderd

Hmmm, dit is inderdaad te heet voor een A64. Mijn Athlon 64 3400+ komt stressed (cpuburn K7) niet boven de 50 graden celsius. Ik gebruik een Zalman CNPS7000A-Cu met Arctic Silver 5 compound, en ik gebruik momenteel geen casefans. Op mijn casefans ben ik nog aan het wachten.

• olof
We Are Borg schreef op 30 maart 2004 @ 13:56:
Voordat iedereen de dremels en casefans als oplossing naar voren breng: dit is toch niet normaal? Natuurlijk, boxed fan is niet super, maar op 6600rmp zou dat ding toch echt beter moeten koelen
Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Maar waar moet de warme lucht naartoe dan? Als het nergens naartoe kan zal de kast alleen maar opwarmen.

• pisart
  • Niet online
We Are Borg schreef op 30 maart 2004 @ 13:56:
Als die alleen maar warme lucht heeft om de cpu mee te koelen, dan heeft het niet veel nut en gaat die 6600rpm ook niet veel maken. De zalman op de grafische kaart zal ook wel nefast zijn voor de casetemp.
Als ik mijn p4 eventjes aan het werk zet, dan schiet die ook naar de 60° en hoger zonder casefans met boxed koeler.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:19

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik weet niet hoor maar mijn AMD64 3200+ wordt stressed maximaal 41 graden.
Ik heb dan wel een Zalman 7000Cu en 7 casefans in m'n XaserIII kast, maar dat maakt vast geen 35 graden verschil. Ik zou maar eens controleren of je koeler er goed op zit.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 13:39
Die kast is funest voor een koel systeem. Ik had eerst de creme kleurige voorganger hiervan (hx08 als ik me niet vergis), en mijn xp 2100 + 9500@9700 werd al te warm in die kast ..

Warme lucht lijkt zich te verzamelen rondom de cpu (onder de voeding dus). Een outtake fan precies daar zou waarschijnlijk een oplossing zijn geweest, maar ik ben niet zo van dat soort oplossingen :)

Ik heb nu een el cheapo midi tower, 1 * 8cm intake en 1 * 8cm outtake, en alles werkt perfect.

Ik denk dus niet dat dit zozeer aan je hardware ligt, of de bevestiging ervan, maar aan je kast.

(ik kan je dus ook niet vertellen wat je moet doen ..)

Verwijderd

Je benadrukt zelf dat je geen case fans hebt....... Wat zou dan de oorzaak van je probleem zijn?
Je post je probleem met de oplossing van de winkel en wat verwacht je nu van ons :?

edit: kast dicht, intake fan voor onderin en voila!

is dat nou zo moeilijk?

Als je het nut / de noodzaak van airflow door je case niet begrijpt / wilt geloven, zoek dan eens op GoT naar topics hierover.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:37 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik heb zelf ook een Aopen HQ08, qua warmteverplaatsing zijn die kasten gewoon ondingen.
Wat je kan doen? De koeler van de processor afhalen, een nieuw laagje koelpasta aanbrengen, alvorens eerst de oude koelpasta eraf gehaald te hebben natuurlijk. Voorin zou je dan een 80mm koeler kunnen zetten voor de outtake van de warme lucht. Om er koude lucht in te blazen heeft geen zin onderin die kast, de lucht kan nergens heen. Dan kun je beter de warme lucht van vooral je processor en videokaart eruit blazen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:33:
Je benadrukt zelf dat je geen case fans hebt....... Wat zou dan de oorzaak van je probleem zijn?
Je post je probleem met de oplossing van de winkel en wat verwacht je nu van ons :?

is dat nou zo moeilijk?

Als je het nut / de noodzaak van airflow door je case niet begrijpt / wilt geloven, zoek dan eens op GoT naar topics hierover.
Ik denk dat jij alles nog is een x moet lezen, dat maakt echt niet zoveel verschil

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie reacties :) Wat mij betreft kan deze wel op slot.
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:33:

is dat nou zo moeilijk?

En ook jij erg bedankt voor deze oh zo zinvolle reactie _/-\o_ !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat jij alles nog is een x moet lezen, dat maakt echt niet zoveel verschil
never mind, made my point clear ;)

edit: sorry voor de ietwat geïrriteerde reactie. TS, probeer het gewoon eens....
Die kast is inderdaad niet echt bevorderlijk voor de airflow, maar een fan
maakt heus wel verschil

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:36 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook zo'n pc kast gehad.
Kwa airflow is deze kast inderdaad niet denderend.
Je zou kunnen proberen om een papst 12x12cm of 2x 80x80cm in de zijkant van je behuizing te dremelen. Zo'n beetje tegenover de cpu.

Ik heb dit zelf ook gedaan en het werkte perfect.

Verwijderd

Uiteraard maakt een goede airflow verschil, maar ik denk dat er hier wel wat meer aan de hand is. Mijn Athlon 64 3400+ wordt zwaar gestressed (cpuburn k7) niet meer dan 50 graden celsius. Momenteel gebruik ik geen enkele casefan, omdat die nog in bestelling staan.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:00 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58

LopeZ

Too much is never enough

Jongens denk na, als airflow het probleem was zou zijn kast temp ook wel iets van 45graden zijn op zijn minst. Dat is de kast temp niet dus moet het liggen aan de heatsink montage. Om dit te testen, ga far cry spelen en voel aan je heatsink als deze echt 75graden is zit je heatsink goed, zoniet dan zit je heatsink fout.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:50:
[...]

Als ik hier lees dat iemand zegt dat dat echt niet zo veel verschil maakt, moet ik dat dan maar voor waarheid aannemen, omdat iemand dat hier zegt???? Geloof me, het maakt echt WEL verschil. Die pc crashet doordat de proc 75 graden wordt, omdat ie geen airflow heeft. Wedje maken dat het probleem van de TS opgelost is als hij zn kast netjes dicht doet en er een intake fan in zet! Verder voelt ie dat er amper lucht door het intake gat komt.....ja duh, daar hoort een fan te zitten!

Naar mijn mening is dit een serieus forum en niet een forum van "ik heb dit probleem" en "de wiinkel zegt dat dit een oplossing is" en dan vragen van "wat vinden jullie ervan?" Stop dat eerst die fan erin en kijk of het probleem opgelost is. Gezellig liggen babbelen over hete procjes zonder airflow e.d. hebben ze andere fora voor uitgevonden. Verder is er ook een search waarmee de oplossing voor dit probleem zeer zeker weten gevonden had kunnen worden.

edit: sorry voor de ietwat geïrriteerde reactie. TS, probeer het gewoon eens....
Die kast is inderdaad niet echt bevorderlijk voor de airflow, maar een fan
maakt heus wel verschil
Ik vroeg me alleen af of mensen ervaring hadden met deze cooler, of hij misschien niet genoeg was om hem koel te houden. En of het misschien aan de koelpasta zou kunnen liggen. Magoed je hebt gelijk, ik had het zelf ook wel kunnen oplossen, maar ik wilde toch wat zekerheid :)
LopeZ schreef op 30 maart 2004 @ 14:59:
Jongens denk na, als airflow het probleem was zou zijn kast temp ook wel iets van 45graden zijn op zijn minst. Dat is de kast temp niet dus moet het liggen aan de heatsink montage. Om dit te testen, ga far cry spelen en voel aan je heatsink als deze echt 75graden is zit je heatsink goed, zoniet dan zit je heatsink fout.
Ja, maar je moet er wel rekening mee houden dat m'n kast open staat eh :)

/edit

Overigens zit er vlak boven m'n CPU een fan van m'n Enermax voeding die warme lucht uit de PSU zuigt, wellicht dat dit er ook wat mee te maken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:07 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:32
[b][message=20383704,noline]N2O schreef op 30 maart 2004 @ 15:06[/messageOverigens zit er vlak boven m'n CPU een fan van m'n Enermax voeding die warme lucht uit de PSU zuigt, wellicht dat dit er ook wat mee te maken heeft.
dat is juist wel goed imo (alsie warme lucht naar buiten zuigt/blaast)...
maar er moet ook voldoende aanvoer zijn van koele lucht

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Puppetmaster schreef op 30 maart 2004 @ 15:16:
[...]

dat is juist wel goed imo (alsie warme lucht naar buiten zuigt/blaast)...
maar er moet ook voldoende aanvoer zijn van koele lucht
Ehm, zoals jij het zegt is het inderdaad goed, maar zoals de TS het zegt niet echt. Als er warme lucht uit de PSU wordt gezogen door die fan onderin de PSU, dan zorgt dit alleen voor extra warmte in de kast [wat ik me overigens niet kan voorstellen bij een (ongemodde) enermax] Mocht dit toch echt het geval zijn, zou je de PSU even open moeten maken en de fan omdraaien, zodat die fan de lucht de psu inblaast :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:34:
[...]

Ehm, zoals jij het zegt is het inderdaad goed, maar zoals de TS het zegt niet echt. Als er warme lucht uit de PSU wordt gezogen door die fan onderin de PSU, dan zorgt dit alleen voor extra warmte in de kast [wat ik me overigens niet kan voorstellen bij een (ongemodde) enermax] Mocht dit toch echt het geval zijn, zou je de PSU even open moeten maken en de fan omdraaien, zodat die fan de lucht de psu inblaast :)
Idd, ga ik doen als ik m'n mesh binnen heb :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41
Kortom: PSU fan omdraaien, casefan monteren en alles is opgelost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Orangeman
  • Laatst online: 06-03 16:14
Mijn a64 met boxed cooler komt stressed niet boven de 50 graden...
Ik denk echt dat je koelblok niet goed zit of iets dergelijks... Zelfs na zwaar gamen op een lannetje komt ie niet boven de 50 graden uit. Ik heb wel casefans, maar jij houdt je kast open ja toch? Dan maakt casefans natuurlijk niets uit.
Lijkt me sterk dat je PSU warme lucht je kast inblaast, goeie kans dat de PSU lucht uit je kaast via het binnenwerk achter naar buiten blaast. En dan nog, als jij je kast open hebt, dan is airflow echt geen issue.

Ik zou terug gaan naar die zaak ivm garantie enzo en laat ze die koeler er opnieuw opzetten en even testen voordat jij hem weer meekrijgt!

[ Voor 31% gewijzigd door Orangeman op 30-03-2004 19:05 ]

Verwijderd

mijn athlon 64 komt stressed nog niet in de buurt van jouw situatie.. ik heb er wel 2 casefans in de buurt hangen, maar daar staat tegenover dat ik op m'n cpu een zalman heb in silent mode (dus echt super koelt dat niet)...

ik weet zeker dat je cpu cooler onder de maat presteert.. case fans kunnen geen kwaad, maar dit zou ik toch echt bij je cpu cooler zoeken.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

misschien is dit de oplossing :P

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~janww/mini-IMG_0059.JPG

die bigtowers van aopen zit echt een hele slechte airflow in dus toen heb ik dit er maar op bedacht in die pijp zitten 2 8cm fans die wil wel blazen ;)

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~janww/mini-IMG_0060.JPG

veel succes er mee

Bedankt alvast

• Hahn
  • Laatst online: 12-08 20:23
Welleweerd schreef op 30 maart 2004 @ 19:17:
misschien is dit de oplossing :P

[afbeelding]

die bigtowers van aopen zit echt een hele slechte airflow in dus toen heb ik dit er maar op bedacht in die pijp zitten 2 8cm fans die wil wel blazen ;)

[afbeelding]

veel succes er mee
Dat is eigenlijk nog een best goed idee ook.
Alleen zou ik ook nog een fan in het midden doen zodat de lucht niet eerst twee keer tegen de hoeken hoeft te stoten, dan gaat het allemaal wat makkelijker denk ik :)

Wat zijn trouwens de behaalde resultaten hiermee? Is zoiets nou echt de moeite waard?

The devil is in the details.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

met en overgeclockte amd 2200XP blijf ik zelfs onder de 45 graden stressed ook zonder de casefans.
heb er zelf een spire whisperrock iv opzitten ik denk dat het ligt aan een niet goed gemonteerde koeling op de cpu al kunnen casefans geen kwaad.

hoe kan iemand van zon winkel nu telefonisch op afstand beoordelen dat die koeler er zeker goed op zit dat is gewoon bullshit mijns inziens zou ik zeggen.

systeem voldoet niet aan de verwachtingen en de betreffende winkel moet eerst maar eens kijken waar het probleem zit

laten ze hem zelf maar testen zowel met als zonder casefans en natuurlijk het spel farcry.

computer voor alle werkzaamheden

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26
Ten eerste moet ik zeggen dat het echt bagger in mekaar is gezet door die betreffende winkel.
Ik zal in ieder geval nooit zon zooitje afleveren bij een klant hoor, maak eens alles netjes door middel van Ti-rips (hoe je het ook schrijft:P)
En voel inderdaad eens aan je koelblok tijdens Farcry, monteer hem anders eens helemaal opnieuw en probeer het dan nog eens.
De boxed cooler moet ruim voldoende zijn zonder casefans al!
Montage fout of je cooler werkt niet naar behoren.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

De jongens die de HX/HQ-08 series hebben weten waar ze het over hebben, ik heb ook zo'n kast gehad, met een slot-a Ahtlon 600@700mhz. Daar zaten 4x 8cm casefans in, en een 12cm intake + de voedingsfan + 2x 6cm cpu-fans. Kast had ik ook nog herindeelt, voeding omhoog, daaronder dus ruimte voor 2 casefans en op de bodem precies achter de 12cm intake het hdd-rekje op zijn kop gemonteerd.
temps zaten onder 40c idle en 45c stressed. Laatst na eigen upgrade overgezet in een systeem voor mijn neefje in een simpele codegen miditower, verschil 3 casefan, hij heeft alleen een intake + outtake 8cm, temps idle 35c stressed rond e 40c. Waarom die zoveel koeler is ? Vermoed omdat die ene outtake, vrijwel op dezelfde hoogte zit achter de cpu. Kortse weg om de hitte naar buiten te geleiden.

Die kasten zijn superslecht voor hitte afvoer, Aopen heeft dit ook door en heeft nu met vrijwel dezelfde kasten wel genoef ruimte gemaakt ter hoogte van de cpu waar 2x casenfans geplaatst kunnen worden. Maar ik had liever gezien dat ze het hele interne design onder handen hadden genomen .. .

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
The_Dart schreef op 30 maart 2004 @ 19:38:
Ten eerste moet ik zeggen dat het echt bagger in mekaar is gezet door die betreffende winkel.
Ik zal in ieder geval nooit zon zooitje afleveren bij een klant hoor, maak eens alles netjes door middel van Ti-rips (hoe je het ook schrijft:P)
En voel inderdaad eens aan je koelblok tijdens Farcry, monteer hem anders eens helemaal opnieuw en probeer het dan nog eens.
De boxed cooler moet ruim voldoende zijn zonder casefans al!
Montage fout of je cooler werkt niet naar behoren.
Ik heb alles in elkaar gezet, tis nu wel een stuk opgeruimder though :9 .

Ik kan inderdaad ook gewoon een nieuwe cooler eisen, maar ik weet niet of het daaraan ligt. Daarom ook dit topic, om te kijken of er nog meer mensen zijn met een boxed cooler.

Ik had inderdaad ook gezegt dat het voldoende moest zijn zonder casefans en daarop antwoorde hij iets in de trent van: "Ja, zou eigenlijk wel moeten, maar die A64's zijn behoorlijke heethoofden hoor".

Zo ff aan die heatsink voelen inderdaad :)

/edit

AUW AUW AUW ;(

Ik brand al m'n klauwe als hij idle is (56° :| ). Dus ik neem aan dattie goed vast zit?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 20:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 20:00:
[...]
...en daarop antwoorde hij iets in de trent van: "Ja, zou eigenlijk wel moeten, maar die A64's zijn behoorlijke heethoofden hoor".
Dat is dus grote onzin, Athlon 64 processoren zijn juist aardig koel, als je Cool 'n' Quiet aan hebt staan al helemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 20:08:
[...]
Dat is dus grote onzin, Athlon 64 processoren zijn juist aardig koel, als je Cool 'n' Quiet aan hebt staan al helemaal.
Op grond waarvan concludeer je dat? Jij hebt wel effe een wat betere cooler hoor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 20:09:
[...]

Op grond waarvan concludeer je dat? Jij hebt wel effe een wat betere cooler hoor :)
Misschien heb je daar eigenlijk wel gelijk in. Ik heb mijn Zalman koeler eigenlijk gekocht met het oog op stilte, niet echt met het oog op performance. Zou mijn koeler veel beter zijn dan een boxed van AMD dan?

• pisart
  • Niet online
Ja, de zalman koeler is beter dan de boxed, maar zo slecht zijn de boxed koelers toch niet.
http://www.madshrimps.be/...7&artpage=517&articID=135

Edit: Toch wel belangrijk: die heeft geen case gebruikt en de kamertemp was 20°C, dus daarom zijn die temps zo laag, maar zoals je ziet de boxed cooler is niet zo slecht.

[ Voor 36% gewijzigd door pisart op 30-03-2004 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja... maar dat is wel een 3000+, ik weet niet of het veel verschil is magoed...

"Well, AMD finally picked a decent cooler to include with their cpu’s. This one is silent, and performs decently. I'm wondering why an average computer users would like to change it."

De mijne is bestwel luid op 33xx RMP, en op 6XXX al helemaal.

Verwijderd

Is niet echt een oplossing, meer een vraag. Waarom hang je er eigenlijk geen Zalman CNPS koeler aan? Zijn echt ideaal i.c.m. Cool 'n' Quiet. En ik ben er van overtuigd dat je hitteproblemen dan ook verleden tijd zijn, kijk bijv. naar mij. Je hoeft ook niet te treuren dat je voor niks een boxed hebt aangeschaft i.p.v. een OEM, want je hebt wel gewoon het voordeel van 3 jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 21:16:
Is niet echt een oplossing, meer een vraag. Waarom hang je er eigenlijk geen Zalman CNPS koeler aan? Zijn echt ideaal i.c.m. Cool 'n' Quiet. En ik ben er van overtuigd dat je hitteproblemen dan ook verleden tijd zijn, kijk bijv. naar mij. Je hoeft ook niet te treuren dat je voor niks een boxed hebt aangeschaft i.p.v. een OEM, want je hebt wel gewoon het voordeel van 3 jaar garantie.
Ja, dat was ik ookal van plan ivm de stilte en zoieso wilde ik een nieuwe kast hebben. Dus het komt wel goed :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 21:21:
[...]

Ja, dat was ik ookal van plan ivm de stilte en zoieso wilde ik een nieuwe kast hebben. Dus het komt wel goed :)
Wel even een tip als het gaat om het verwijderen van je backplate, wees niet bang om kracht te gebruiken, ding gaat vanzelf los. Zit met een dun plaklaagje vast.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38
Weet je zeker dat die processor zo heet wordt??? Heb je voorzichtig gevoeld? Het kan wellicht ook een slechte hitte sensor zijn. Zit die nog op het moederbord of zit die tegenwoordig ingebakken in de amd64!????

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 21:24:
[...]
Wel even een tip als het gaat om het verwijderen van je backplate, wees niet bang om kracht te gebruiken, ding gaat vanzelf los. Zit met een dun plaklaagje vast.
K thx :)

BTW, heb jij nog cool n quiet drivers geinstalleerd, of alleen ge-enabled in je BIOS?
Mad_Manic schreef op 30 maart 2004 @ 21:29:
Weet je zeker dat die processor zo heet wordt??? Heb je voorzichtig gevoeld? Het kan wellicht ook een slechte hitte sensor zijn. Zit die nog op het moederbord of zit die tegenwoordig ingebakken in de amd64!????
Ik zit hier in een kamer van 3 bij 3 en kga bijna zweten als m'n pc een paar uur aan staat met m'n kast open :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 21:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 21:31:
[...]

BTW, heb jij nog cool n quiet drivers geinstalleerd, of alleen ge-enabled in je BIOS?
Deze had ik wel nodig onder XP, anders werkte het niet.

Verwijderd

waaarom heeft iedereen het toch over "boxed koeler", er staat toch duidelijk het Spire logo op. Ze hebben vanuit de winkel gewoon een spire koeler erop gezet, lijkt me voldoende moet ik zeggen. misschien toch een vragen of je hem mag herplaatsen

• TheGhost
  • Laatst online: 03-08 12:28
whow, dat zijn wel hele erge temps! Ik heb zelf een A64 3000+ en mijn CPU/Case temps liggen op 50/30 Graden de Boxed fan bij mij draait ~2500 RPM (ik heb een }:O draaien dus ik heb geen idle temps ;)) ik heb momenteel nog 2x80 cm intake draaien, de outtake fans heb ik ff uitstaan, als ik die aanzet stijgen m'n temps explosief (ze zullen wel verkeerd zitten ofzo maar ik heb geen zin om er echt naar te kijken) iig lijkt 6600RPM me een beetje erg veel voor een boxed fan...

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 21:36:
[...]
Deze had ik wel nodig onder XP, anders werkte het niet.
Thx, ik had niet echt het idee dat het aan stond, dus ik installeer deze ff :)
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 21:40:
waaarom heeft iedereen het toch over "boxed koeler", er staat toch duidelijk het Spire logo op. Ze hebben vanuit de winkel gewoon een spire koeler erop gezet, lijkt me voldoende moet ik zeggen. misschien toch een vragen of je hem mag herplaatsen
Inderdaad, ik bel morgen nog wel een keertje en dan vraag ik wel of ze er een nieuwe op willen zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 21:51 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:13
En ik zou eens navragen of het wel een boxed versie is....

Zoals al eerder is gezegd zit er een verschil in garantie tussen een OEM (1 jaar) en een boxed versie (3 jaar). Die spire-koeler en het feit dat er geen koeler op zit met van die thermopads maar met een laagje artic silver (of een soortgelijk spul) geeft aan dat het GEEN boxed koeleris! En je dus 1 jaar garantie hebt ipv 3. Mogelijk is ook dat er een compleet verkeerde koeler op is gezet. Misschien kun je het typenummer achter halen op http://www.spirecoolers.com/products-coolers.asp?p=3 . Op die link zie ik 2 amd64-koeler staan waarvan GEEN 6600 toeren draait.....

Ik zou als ik jou was ff teruggaan naar de verkoper en alles goed laten checken. Ik heb het idee dat die koeler niet op dit ding thuis hoort....

Succes

Verwijderd

Topicstarter
LuukNouwen schreef op 30 maart 2004 @ 22:01:
En ik zou eens navragen of het wel een boxed versie is....

Zoals al eerder is gezegd zit er een verschil in garantie tussen een OEM (1 jaar) en een boxed versie (3 jaar). Die spire-koeler en het feit dat er geen koeler op zit met van die thermopads maar met een laagje artic silver (of een soortgelijk spul) geeft aan dat het GEEN boxed koeleris! En je dus 1 jaar garantie hebt ipv 3. Mogelijk is ook dat er een compleet verkeerde koeler op is gezet. Misschien kun je het typenummer achter halen op http://www.spirecoolers.com/products-coolers.asp?p=3 . Op die link zie ik 2 amd64-koeler staan waarvan GEEN 6600 toeren draait.....

Ik zou als ik jou was ff teruggaan naar de verkoper en alles goed laten checken. Ik heb het idee dat die koeler niet op dit ding thuis hoort....

Succes
Thx voor je reactie :) .

Er zit geen fangrill op de cooler, hij heeft een een of andere glimmende stikker op de voorkant en hij is niet echt stil. Ik weet niet of hij echt 6600 heeft gedraaid, dat geeft Speedfan iniedergeval wel aan. In de bios heb ik hem op 61xx zien draaien.

• L.N.
Het koelgedeelte van jouw koeler is veel minder hoog dan die van spire, dus denk ik niet dat het een spire is. Mogelijk is het wel een boxed met een spire fan (die er oorspronkelijk niet op hoort?).

Ik weet niet welke fans er op een boxed a64 zitten en helaas kon ik het niet zo snel vinden. Opvallend vind ik het wel dat er geen fanguard op zit.

Misschien kan iemand die zelf een boxed a64 heeft vertellen of er een spire fan op hoort te zitten....

edit:

JOUW KOELER LIJKT HEEL VEEL OP DEZE http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=69 !!! Als dat zo is hebben ze een grote fout gemaakt in de winkel! Deze is veel te licht voor die proc van jou!

[ Voor 20% gewijzigd door L.N. op 30-03-2004 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
LuukNouwen schreef op 30 maart 2004 @ 22:12:
Het koelgedeelte van jouw koeler is veel minder hoog dan die van spire, dus denk ik niet dat het een spire is. Mogelijk is het wel een boxed met een spire fan (die er oorspronkelijk niet op hoort?).

Ik weet niet welke fans er op een boxed a64 zitten en helaas kon ik het niet zo snel vinden. Opvallend vind ik het wel dat er geen fanguard op zit.

Misschien kan iemand die zelf een boxed a64 heeft vertellen of er een spire fan op hoort te zitten....

edit:

JOUW KOELER LIJKT HEEL VEEL OP DEZE http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=69 !!! Als dat zo is hebben ze een grote fout gemaakt in de winkel! Deze is veel te licht voor die proc van jou!
Nee dat is hem niet, er zitten geen heatsinks aan de zijkant. Overigens is die cooler Socket A / 370.

http://www.spirecoolers.com/fcc.asp?ProdID=3

deze lijkt er het meest op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 22:45 ]

• L.N.
op http://www.madshrimps.be/...2&artpage=512&articID=135 kun je een boxed koeler zien... misschien kun je ff vergelijken of het dezelfde is...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met Cool and Quiet aan komt mijn CPU op maximaal 51 graden eer de boxed coolerfan begint te draaien. Meestentijds staat het ding echter stil.

I.m.o. zijn er slechts 2 mogelijkheden, de koeler zit er niet goed op of de kast is minder geschikt voor een Athlon 64XP. Voor het eerste is er een goedkope oplossing, opnieuw monteren.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/A64coolinground-piotke-2287.jpg

Dit is hem inderdaad.
GuardianAngel schreef op 30 maart 2004 @ 22:32:
Met Cool and Quiet aan komt mijn CPU op maximaal 512 graden eer de boxed coolerfan begint te draaien. Meestentijds staat het ding echter stil.

I.m.o. zijn er slechts 2 mogelijkheden, de koeler zit er niet goed op of de kast is minder geschikt voor een Athlon 64XP. Voor het eerste is er een goedkope oplossing, opnieuw monteren.
Die koeler zit er volgens mij goed op, anders wordt die heatsink niet zo warm.
En je hebt casefans, alsnog is je CPU best heet. Misschien is het gewoon een brakke cooler...

Ik ga er btw vanuit dat je 51graden bedoeld? :P

Ik heb btw die cool n quiet drivers gedownload, en wat moet ik nu met die amdk8.sys/inf en .cat doen? :)

/me moet leren lezen :)

Hmm... toch staat er nergens wat je met die bestandjes moet doen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 23:00 ]

Verwijderd

Even gecopy-pasted:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
********************************************************************************
INSTALLATION INSTRUCTIONS:
********************************************************************************
1) Right-click on "My Computer" and select "Properties".

2) Select the "Hardware Tab" and click on the "Device Manager" button.
There should be a device section named "Processors" with a processor device.

3) Right-click on the processor device, and click on "Update Driver"

4) Select "Install from a list or specific location (Advanced)", and click "Next"

5) Select "Don't search, I will choose the driver to install", and click "Next".

6) Click "Have Disk", "Browse..." to the installation files and click "OK".

7) Ignore the warning about "This driver is not digitally signed!", by
clicking on "Next".

8) A box will appear: "The wizard has finished installing the software for
AMD Athlon(tm) 64 Processor".  Click "Finish" to complete the installation.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 23:22:
Even gecopy-pasted:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
INSTALLATION INSTRUCTIONS:
1) Right-click on "My Computer" and select "Properties".

2) Select the "Hardware Tab" and click on the "Device Manager" button.
There should be a device section named "Processors" with a processor device.

3) Right-click on the processor device, and click on "Update Driver"

4) Select "Install from a list or specific location (Advanced)", and click "Next"

5) Select "Don't search, I will choose the driver to install", and click "Next".

6) Click "Have Disk", "Browse..." to the installation files and click "OK".

7) Ignore the warning about "This driver is not digitally signed!", by
clicking on "Next".

8) A box will appear: "The wizard has finished installing the software for
AMD Athlon(tm) 64 Processor".  Click "Finish" to complete the installation.
Ja, heb ik ookal gekeken maar er staat niets tussen van processors ofzo :?

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 18:54

T-Junkie

user brain not connected...

Ik heb een spire wisperrock III ofozow op mijn Athlon XP, En die was ook erg heetgebakkerd. Hoe dat kwam: Omdat het prutje van de koeler zelf was helemaal niet goed, toen ik hem eraf halde. Daarna heb ik zelf pasta erop gedaan en nu is hij een stuk minder warm. Dus ik raad jou ook heel erg aan om nieuwe pasta erop te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 23:29:
[...]

Ja, heb ik ookal gekeken maar er staat niets tussen van processors ofzo :?
Ik heb hier een Nederlandse Windows XP Professional SP1 liggen en als ik naar:

Start --> Instellingen --> Configuratiescherm --> Systeem --> Hardware --> Apparaatbeheer ga dan zie ik daar een beetje onderaan de lijst gewoon 'Processors' staan. Weet je zeker dat dit er niet staat?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 23:49:
[...]
Ik heb hier een Nederlandse Windows XP Professional SP1 liggen en als ik naar:

Start --> Instellingen --> Configuratiescherm --> Systeem --> Hardware --> Apparaatbeheer ga dan zie ik daar een beetje onderaan de lijst gewoon 'Processors' staan. Weet je zeker dat dit er niet staat?
Ja dat weet ik zeker, helaas kan ik nu effe geen screen uploaden, maar er staat echt niets bij :?

En als ik nieuwe hardware toevoeg krijg ik deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
---------------------------
Apparaat selecteren
Op de opgegeven locatie bevinden zich geen gegevens over de hardware.

OK   

Ik heb ook effe de software gedownload van die cool n quiet dinges. Als ik dat programma opstart krijg ik deze error ongeveer een paar honderd keer in beeld :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
Cool & Quiet
',' is not a valid integer value.
OK   
T-Junkie schreef op 30 maart 2004 @ 23:38:
Ik heb een spire wisperrock III ofozow op mijn Athlon XP, En die was ook erg heetgebakkerd. Hoe dat kwam: Omdat het prutje van de koeler zelf was helemaal niet goed, toen ik hem eraf halde. Daarna heb ik zelf pasta erop gedaan en nu is hij een stuk minder warm. Dus ik raad jou ook heel erg aan om nieuwe pasta erop te doen.
Ja, daar heb ik ookal aan gedacht. Maar ik heb gehoord dat dat maar een paar graden kan schelen, en als de koelpasta er niet goed/voldoende op zit, zou die heatsink toch ook niet zo warm worden?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 16:24 ]

• TheGhost
  • Laatst online: 03-08 12:28
Je moet ff rechtsklikken op die *.inf en dan installeren kiezen. mogelijk werkt dat beter ;)

edit:

En probeer 't eens met deze: AMD Athlon 64 Processor 1.1.0.1

[ Voor 42% gewijzigd door TheGhost op 31-03-2004 17:04 . Reden: Linkje naar driver-meuk ]

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

N2O, inderdaad een vreemd probleem. Misschien helpt hetgeen waar lowrider het over heeft. En over dat stukje software van Asus, dat doet het bij mij ook niet. Ik krijg die 'is not a valid integer value' error ook een heleboel keer in beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, had ik al gedaan maar er gebeurde niets spectaculairs (lees: niets). Misschien een BIOS flash? Ik had het er met iemand anders over, en die had gewoon cnq drivers op z'n CD staan, maar ik heb 1 van de "eerste" cd's blijkbaar waar dit niet op staat.

En die AMD Athlon 64 Processor 1.1.0.1 is hetzelfde als die andere. Ook een sys/inf en .cat file.

/edit

kben nu deze aan 't downloaden:

AMD Athlon™ 64 Processor Driver for Windows XP, Version (exe) 1.1.0.1 - Download this Setup Installation program (EXE) to automatically update all the files necessary for installation. This package is recommended for users whom desire a graphical user interface for installation. This .EXE driver is a user friendly localized software installation of the driver designed for end-users.

/edit2
code:
1
2
3
4
5
6
7
Informatie over het installatieprogramma
The machine does not have a supported AMD Athlon 64 Processor Driver
OK

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 17:29 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De integer value melding kun je wegkrijgen door de landinstelling op VS te zetten. De , is dan vervangen door een punt.

ARME AOW’er

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Meer rpm is niet gelijk aan meer flow , houd je hand maar eens boven je cooler , hij gaat als een gek draaien , maar meer flow krijg je niet...

Zoiezo ff een casefan halen en inbouwen inderdaad.. Anders kan het ook nog gewoon zijn dat je proc niet helemaal 100% is...

Heb je btw al eens aan je heatsink gevoeld of hij ook echt erg heet is ? , zo nee > misschien toch verkeerd gemonteerd...

Btw : ik heb niet heel het topic gelezen dus neem me niet kwalijk als ik nu vanalles dubbel zeg :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Meer RPM geeft wel degelijk meer airflow. De hoeveelheid lucht die verplaatst wordt is nl. groter. Een fan op 1500 RPM verplaatst minder lucht dan dezelfde fan op 3000 RPM.

De rest van je posting is inderdaad een herhaling van zetten.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haar0369/errorcpu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haar0369/cpu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haar0369/a64.jpg

Hij wordt gewoon niet herkend? Of zie ik het verkeerd... Bios update?

Verwijderd

Dat WCPUID hem niet herkent is wel te begrijpen, dat programma herkent nog geen Athlon 64 processors. Heb je deze stappen trouwens al uitgevoerd?
To enable Cool'n'Quiet technology:
1.Turn on the system and enter BIOS by pressing the Delete key during the Power On Self-Tests (POST).
2.In the Advanced -> CPU Configuration -> AMD CPU Cool'n'Quiet Configuration menu, select the item Cool'n'Quiet and set it to Enabled.
3.In the Power menu, select the item ACPI 2.0 Support and set it to Yes.
4.Save your changes and exit BIOS Setup.

If you are using Windows 2000/XP operating system:
1.From the Windows 2000/XP operating system, click the Start button. Select Settings, then Control Panel.
2.Switch to Classic View.
3.Double-click the Display icon in the Control Panel then select the Screen Saver tab.
4.Click the Power... button. The following dialog box appears.
5.From the Power schemes combo list box, select Minimal Power Management.
6.Click OK to implement settings.
Misschien wordt je processor pas herkent door Windows als je deze stappen hebt uitgevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 21:41:
Dat WCPUID hem niet herkent is wel te begrijpen, dat programma herkent nog geen Athlon 64 processors. Heb je deze stappen trouwens al uitgevoerd?

bleh :r layout knip!

Misschien wordt je processor pas herkent door Windows als je deze stappen hebt uitgevoerd.
Eerste wel ja, maar het tweede niet vanwege dit:

code:
1
NOTE: Make sure to install the Cool'n'Quiet driver and application when using this feature.

/edit

"Misschien wordt je processor pas herkent door Windows als je deze stappen hebt uitgevoerd."

Ik vind het allemaal een erg sterk verhaal, dat je eerst moet gaan puzzelen en knutselen om een CPU ''goed" te krijgen in je OS en drivers te kunnen installeren. Ik ga gewoon terug naar de winkel. Kutwinkel, m'n PSU en m'n videokaart waren eerst ookal niet goed : :r

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 21:49 ]

Verwijderd

Maarja, ik vraag me af of het probleem wel hardwarematig is. De processor doet voor de rest toch niet vreemd? Windows installatie e.d. ging toch ook gewoon prima? Heeft in mijn ogen meer iets met instellingen te maken.

Misschien heb je dit al geprobeerd, maar dit zijn de laatste dingen die ik kan bedenken:

1.) Deze Windows XP driver installeren (dit is NIET de C'n'Q versie).

2.) Proberen handmatig de processor toe te voegen via: Configuratiescherm --> Hardware.

En je kunt ook dit programma nog gebruiken om je processor te detecteren, dit komt van AMD zelf af. Deze herkent, i.t.t. WCPUID, wel Athlon 64 processors.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:29:
Maarja, ik vraag me af of het probleem wel hardwarematig is. De processor doet voor de rest toch niet vreemd? Windows installatie e.d. ging toch ook gewoon prima? Heeft in mijn ogen meer iets met instellingen te maken.

Misschien heb je dit al geprobeerd, maar dit zijn de laatste dingen die ik kan bedenken:

1.) Deze Windows XP driver installeren (dit is NIET de C'n'Q versie).
Al gedaan:

Informatie over het installatieprogramma
The machine does not have a supported AMD Athlon 64 Processor Driver
OK

2.) Proberen handmatig de processor toe te voegen via: Configuratiescherm --> Hardware.
Ookal gedaan:

Apparaat selecteren
Op de opgegeven locatie bevinden zich geen gegevens over de hardware.

OK
En je kunt ook dit programma nog gebruiken om je processor te detecteren, dit komt van AMD zelf af. Deze herkent, i.t.t. WCPUID, wel Athlon 64 processors.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haar0369/cpuinfo.jpg

Verwijderd

Heb dus precies hetzelfde ...

Heb mijn nieuwe pc nog geen half uur lopen nu en ben bezig met installen , maar check de bios net en toen zag ik dat de proc. al dik 63 C was !

heb tevens deze Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/A64coolinground-piotke-2287.jpg
boxed koeler....

En ja hij zit er goed op want heb best hard moeten drukken erop ( you know what i mean :P ) .

Tevens heb ik bij deze set een Thermaltake kast gekocht waar dus nu alles in zit...
Thermaltake Xaser 3 ( skull edition ) om precies te zijn...
Daar zit een fan control bij voor de cpu e.d ... maar die sensor wat erbij was heb ik dus gewoon tussen proc en heatsink gedaan ( dus niet eronder zoals staat beschreven in de handleiding ervan ) simpelweg omdat die sensor te groot was voor de amd 64.
Maar eht rare is dat hij me nu helemaal niets aangeeft.... hij geeft wel critical temp aan ( als ie dus meot waarschuwen ) maar bij de proc. temp geeft ie HHH weer :S

Hoop dat jullei weten waar dat aan ligt en of het wel kan dat ik die sensor ( met z'n uiteinde natuurlijk ) tussen koeler en cpu heb geplaatst......( handleiding gaf namelijkte weten dat je die sensor tevens overal op de heatsink kon plaatsen , dus...)
Ben beetje een leek in die systemfan controlers.... en dat boekje van thermaletake wordt er ook niet duidelijker op :)

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:51

CaDje

Framedrops for life

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 23:48:
Heb dus precies hetzelfde ...

Heb mijn nieuwe pc nog geen half uur lopen nu en ben bezig met installen , maar check de bios net en toen zag ik dat de proc. al dik 63 C was !

heb tevens deze [afbeelding]
boxed koeler....

En ja hij zit er goed op want heb best hard moeten drukken erop ( you know what i mean :P ) .

Tevens heb ik bij deze set een Thermaltake kast gekocht waar dus nu alles in zit...
Daar zit een fan control bij voor de cpu e.d ... maar die sensor wat erbij was heb ik dus gewoon tussen proc en heatsink gedaan ( dus niet eronder zoals staat beschreven in de handleiding ervan ) simpelweg omdat die sensor te groot was voor de amd 64.
Maar eht rare is dat hij me nu helemaal niets aangeeft.... hij geeft wel critical temp aan ( als ie dus meot waarschuwen ) maar bij de proc. temp geeft ie HHH weer :S

Hoop dat jullei weten waar dat aan ligt en of het wel kan dat ik die sensor ( met z'n uiteinde natuurlijk ) tussen koeler en cpu heb geplaatst......( handleiding gaf namelijkte weten dat je die sensor tevens overal op de heatsink kon plaatsen , dus...)
Ben beetje een leek in die systemfan controlers.... en dat boekje van thermaletake wordt er ook niet duidelijker op :)
Ik heb tevens de AMD64 3200+ met de boxed cooler. hij loopt nu op 2200 Mhz, dus eigenlijk een 3400+. Ik vindt de boxed cooler erug goed. Idle is die nu 38 Graden. Tevens heb ik een Xaser III, 7 fans, aluminium.

Met de nieuwe cpu's en Grafische kaarten moet je gewoon een goede airflow hebben om de warmte af te voeren.

En om even to the point te komen.... Nee, die temp sens moet je niet tussen de CPU en de heatsink doen. Je moet 'm of tussen de CPU en het socket doen of je doet 'm tussen heatsink en fan. Kan me niet voorstellen dat het namelijk goed is voor de warmte geleiding als er een ander materiaal tussen de CPU en de heatsink zit.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 21:46:
[...]
Ik vind het allemaal een erg sterk verhaal, dat je eerst moet gaan puzzelen en knutselen om een CPU ''goed" te krijgen in je OS en drivers te kunnen installeren. Ik ga gewoon terug naar de winkel. Kutwinkel, m'n PSU en m'n videokaart waren eerst ookal niet goed : :r
Het is ook vreemd dat het niet wil lukken.

Ik heb de onderdelen binnen een uur samengebouwd tot een systeem, Windows XP geïnstalleerd in totaal 1,5 uur incl. alle updates en drivers en het draait sindsdien zonder enig probleem. Het kan dus ook anders.

ARME AOW’er

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 23:48:

Das dus niet zo slim, nu je die sensor op de core zelf hebt geplakt maakt de heatsink erg slecht contact met de processor, dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken :?
Haal die sensor es gauw weg daar, voor je je processor sloopt...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 02 april 2004 @ 00:01:
[...]

Het is ook vreemd dat het niet wil lukken.

Ik heb de onderdelen binnen een uur samengebouwd tot een systeem, Windows XP geïnstalleerd in totaal 1,5 uur incl. alle updates en drivers en het draait sindsdien zonder enig probleem. Het kan dus ook anders.
Ja, alles ging hier gewoon goed met installeren van windows... Maar zoals ik al eerder vroeg, zou een bios flash helpen om te zorgen dat hij hem herkend?

Welke bios versie heb jij?

@SkiemelBiemel

Staat jouw CPU wel bij apparaat beheer? En welke bios versie heb jij?

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
SkiemelBiemel schreef op 01 april 2004 @ 23:48:
[...] Daar zit een fan control bij voor de cpu e.d ... maar die sensor wat erbij was heb ik dus gewoon tussen proc en heatsink gedaan ( dus niet eronder zoals staat beschreven in de handleiding ervan ) simpelweg omdat die sensor te groot was voor de amd 64.

Hm, 1 april 2004 @ 23:48... Gefeliciteerd, nog nèt vóór de dagsluiting ;) .

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 12:10:
[...]
Ja, alles ging hier gewoon goed met installeren van windows... Maar zoals ik al eerder vroeg, zou een bios flash helpen om te zorgen dat hij hem herkend?

Welke bios versie heb jij?
De laatste... uiteraard. Ik kan trouwens niet vinden welk MB jij gebruikt.

En je installatie ging dus NIET goed. Windows moet hem met alle BIOS-versies gewoon herkennen. Als XP dat bij mij deed, zou dat ook bij jou moeten gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 02-04-2004 12:24 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

testcase schreef op 02 april 2004 @ 12:17:
[...]
Hm, 1 april 2004 @ 2004 @ 23:48... Gefeliciteerd, nog nèt vóór de dagsluiting ;) .
HAHA ;)

Maar goed heb het nu beetje verandert ( had er namelijk serieus problemen mee )
Alleen geeft ie nog steeds niet de cpu temp aan ( de fan controller that is met de sensor ) heb hem tussen de fan en koelribben geplaatst .....
Strange dus want het zou nu moeten werken :'(
Tevens raar probleem dat winxp maar 130 gb herkent bij het maken van een partitie terwijl het een 160 gb hd is ..maar goed dat ga ik nu ff uitvissen

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 02 april 2004 @ 12:23:
[...]

De laatste... uiteraard. Ik kan trouwens niet vinden welk MB jij gebruikt.

En je installatie ging dus NIET goed. Windows moet hem met alle BIOS-versies gewoon herkennen. Als XP dat bij mij deed, zou dat ook bij jou moeten gebeuren.
K8V Deluxe :)

De installatie ging perfect, de CPU staat alleen niet bij apparaatbeheer :P

Verwijderd

1 april of niet?

M'n Athlon 64 3200+ zit 20-25 graden lager in temperatuur zowel idle als stressed.
zelfs met passief gekoelde R9700 videokaart. Boxed versie dus met standaard AMD koeler.

Lijkt me dat het koelblok niet goed op de processor zit of je zit ons voor de gek te houden :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 08:52 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 14:26:
[...]
K8V Deluxe :)

De installatie ging perfect, de CPU staat alleen niet bij apparaatbeheer :P
Nogmaals, de installatie is NIET goed gegaan. De CPU wordt niet herkent.

Misschien wat werk, maar ik zou het hele systeem nog eens opnieuw opbouwen en het OS opnieuw installeren. Het kan gewoon in een keer prima werken zonder veel temperatuurproblemen want een A64 blijft behoorlijk koel.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 08:50:
...of je zit ons voor de gek te houden :+
Was het maar zo'n feest dat ik een grapje maakte :'(

Lees het topic effe door wil je? :Y)
GuardianAngel schreef op 03 april 2004 @ 09:13:
[...]

Nogmaals, de installatie is NIET goed gegaan. De CPU wordt niet herkent.

Misschien wat werk, maar ik zou het hele systeem nog eens opnieuw opbouwen en het OS opnieuw installeren. Het kan gewoon in een keer prima werken zonder veel temperatuurproblemen want een A64 blijft behoorlijk koel.
Hmm... lijkt me een beetje sterk dat als je hem formatteerd dat dan de temps omlaag gaan, maar ik was toch van plan om te formateren :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hij bedoelt niet alleen formatteren maar gewoon je hele systeem uit elkaar halen. Oftewel alles uit de kast halen, CPU uit het mobo, dat soort dingen. Want als er dan namelijk net niet iets helemaal goed zit, los je het dan op. Het lijkt misschien idioot maar op een een of andere manier heeft het al wel een heleboel mensen geholpen. Je kan natuurlijk ook gewoon teruggaan naar de winkel waar je het spul allemaal gekocht hebt.

Hoe dan ook, hou ons op de hoogte, want dat is altijd handig voor de search.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb vandaag die winkel weer gebeld en hij zei dat ik een windows versie heb die hem niet herkent. En toen zei ik dat bij andere mensen met dezelfde processor het "Processors" tabje (Aparaatbeheer) gewoon wel zichtbaar was. Daarop antwoorde hij dat er een conflict in mijn Windows installatie was en dat ik hem opnieuw moest installeren. VIA4in1 drivers heb ik geinstalleerd dus daar kon het volgens hem niet aan liggen.

In het weekend maar eens m'n PC 'uit elkaar halen' en formateren.

Verwijderd

Topicstarter
&!#%&!@$(%

Kheb geformatteerd en nogsteeds geen spoor van het "Processor tabje" :( :( . Ik eis gewoon een nieuwe morgen.

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 20:55
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 20:06:
&!#%&!@$(%

Kheb geformatteerd en nogsteeds geen spoor van het "Processor tabje" :( :( . Ik eis gewoon een nieuwe morgen.
Ik heb je history niet gelezen... maar heb je alle updates al geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
-Fallout- schreef op 07 april 2004 @ 20:13:
[...]

Ik heb je history niet gelezen... maar heb je alle updates al geinstalleerd?
SP1 en VIA4in1.

Verwijderd

N2O, gewoon even een vraagje, heb jij in je BIOS bij 'Advanced --> Performance Mode' toevallig 'Standard' of 'Turbo' aanstaan? Dit moet op 'Auto' staan, anders werkt Cool 'n' Quiet niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 17:02:
N2O, gewoon even een vraagje, heb jij in je BIOS bij 'Advanced --> Performance Mode' toevallig 'Standard' of 'Turbo' aanstaan? Dit moet op 'Auto' staan, anders werkt Cool 'n' Quiet niet.
Geen idee, ik zal zo effe kijken ;)

Ik heb een bios update gedaan en hij staat nu wel in apparaat beheer. EN wonder boven wonder wordt m'n CPU nu niet warmer dan 47 graden :Y)
Pagina: 1