Toon posts:

[Win98]Beschermingsfout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het zoveelste topic over een beschermingsfout, maar met een andere setup dan de andere problemen.

De situatie:

Gisteren deed Win98 SE het nog.
Vandaag doet hij het niet meer, maar geeft een foutmelding bij het opstarten: Beschermingsfout van WIndows, u dient de computer opnieuw op te starten.
Dan kun je hem alleen in de veilige modus krijgen.

Ik ben dus eerst maar naar de veilige modus gegaan en meteen maar mijn bootlog bekeken.

Daar staan drie gefaalde opaties in:
code:
1
2
3
LoadFailed = C:\Windows\dblbuff.sys
LoadFailed = ndis2sup.vxd
INITCompleteFailed = SDVXD

Ik heb bekeken of de twee bovenste bestanden nog aanwezig waren. Dit was zo.
Ik heb ook bij Microsoft gekeken of zij iets in hun toch wel zeer uitgebreide Knowlegde Base hadden staan.

Nu is alles nog hetzelfde als al die andere situaties.

Nu komt de verrassing: Ik ben dit bericht op dezelfde computer op Debian/GNU Linux aan het typen als die waar Win98 opstaat. Het enige verschil is dat Debian op een andere hardeschijf staat, maar ik kan wel zo bij mijn Windows partities, en daar worden dan ook geen errors gemeld.

Dus een memoryprobleem/netwerkkaart probleem lijkt het me niet, zoals in veel topics wordt beschreven.

Dus wat is het dan wel :?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 12:50:
Dit is het zoveelste topic over een beschermingsfout, maar met een andere setup dan de andere problemen.

De situatie:

Gisteren deed Win98 SE het nog.
Vandaag doet hij het niet meer, maar geeft een foutmelding bij het opstarten: Beschermingsfout van WIndows, u dient de computer opnieuw op te starten.
Dan kun je hem alleen in de veilige modus krijgen.

Ik ben dus eerst maar naar de veilige modus gegaan en meteen maar mijn bootlog bekeken.

Daar staan drie gefaalde opaties in:
code:
1
2
3
LoadFailed = C:\Windows\dblbuff.sys
LoadFailed = ndis2sup.vxd
INITCompleteFailed = SDVXD

Ik heb bekeken of de twee bovenste bestanden nog aanwezig waren. Dit was zo.
Ik heb ook bij Microsoft gekeken of zij iets in hun toch wel zeer uitgebreide Knowlegde Base hadden staan.

Nu is alles nog hetzelfde als al die andere situaties.

Nu komt de verrassing: Ik ben dit bericht op dezelfde computer op Debian/GNU Linux aan het typen als die waar Win98 opstaat. Het enige verschil is dat Debian op een andere hardeschijf staat, maar ik kan wel zo bij mijn Windows partities, en daar worden dan ook geen errors gemeld.

Dus een memoryprobleem/netwerkkaart probleem lijkt het me niet, zoals in veel topics wordt beschreven.

Dus wat is het dan wel :?
Die ndis2sup.vxd heeft volgens mij met een nVideanetwerkkaart driver te maken, die andere 2 weet ik zo niet
edit:
Als ik google op die dblbuff.sys krijg ik bij de 2e link de tip: Boot to a DOS prompt C:\>, then type SCANDISK and
press enter.
Probeer dat eens. :)

[ Voor 6% gewijzigd door pasta op 30-03-2004 12:55 ]

Signature

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:42
Die dblbuff.sys kon wel een te maken hebben met de dubbel buffer instelling van je vidoekaart. Je kunt eens proberen om die driver te verwijderen en de nieuwste er weer op zetten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DBLbuff.sys wordt in principe niet gebruikt door w98. Staat ws. in je config.sys of je autoexec.bet. Stamt nog uit het w95 tijdperk (zo te zien heb je van w95 geupgrade destijds ;) ) , had te maken met het interne geheugengebruik als ik me niet vergis, en kun je gerust uitschakelen. Ook zonder werkt dat prima. Makkelijkste is OF het editten van je autoexec.bat / config.sys (ff rem voor de betreffende regel), OF het aanpassen van de opstartbestanden dmv MSCONFIG (start, uitvoeren, msconfig).
vwb die ndis2sup.vxd: da's een hele vervelende. Ik denk de makkelijkste actie om dit weg te krijgen, je TCP/IP stack weggooien, netwerkkaart er uit, reboot. Dan zou ie weer normaal moeten booten. Vervolgens NIC weer toevoegen en installeren. Mocht je ook nog een modem hebben, dan deze ook tegelijkertijd met NIC weghalen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, verwijderen. Bedoel je fysiek dat bestand verwijderen of in msconfig gewoon een zo'n vakje afvinken?

Het lijkt me het laatste.

Het zou inderdaad goed kunnen dat ze twee keer geladen worden, aangezien hij de regel(in bootlog.txt) erboven wel een keer succesvol geladen wordt.

Ik vind het alleen raar dat dingen uit zichtzelf anders worden gezet.

Weet je anders een bestand a la autoexec.bat waar ik dat gewoon in kan editten, aangezien dat tijd scheelt in opstarten?

Iemand was me voor.

Ik heb niet geupgrade van Win95 naar Win98.

Ok, de TCP/IP stack weggooien. Waar staat die dan? Hij moet ergens op een persistent medium staan (hardeschijf)?

Ik heb scandisk gedaan (in veilige modus, omdat het niet mogelijk was om in MS-DOS modus te komen (en ik weet toch echt wel hoe dat normaal gaat), maar dat hielp niets. Ik heb het zelfs uitgebreid gedaan.

In autoexec.bat e.d. staan die bestanden niet.
Hoe kan het dat je van het ene moment op het andere een niet-werkend OS meer hebt? Dat is toch de grootste onzin.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 17:10 . Reden: Iemand was me voor. ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de standaardmethode voor het repareren toch maar gebruikt, omdat er voor Windows blijkbaar geen hoop is om het op een normale manier te repareren. :Y)

De standaardmethode is waarschijnlijk iedereen wel bekend: het compleet opnieuw installeren van Win98. Dus ook niet in C:/windows, dat pikt hij nl. ook niet.

/me gebruikt alleen Win98 vanwege hardwarebeperkingen en zal dit probleem zo snel mogelijk gaan aanpassen :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij pikt c:\Windows wel, mits je de oude instalatie hernoemt naar c:\winold ;)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 23:18:
Ik heb de standaardmethode voor het repareren toch maar gebruikt, omdat er voor Windows blijkbaar geen hoop is om het op een normale manier te repareren. :Y)

De standaardmethode is waarschijnlijk iedereen wel bekend: het compleet opnieuw installeren van Win98. Dus ook niet in C:/windows, dat pikt hij nl. ook niet.

* ajouin gebruikt alleen Win98 vanwege hardwarebeperkingen en zal dit probleem zo snel mogelijk gaan aanpassen :)
99% van w98 problemen los je op door een goed register terug te zetten ,
de overige percent is waarschijnlijk hardware failure.............
Pagina: 1