Toon posts:

Keyboard error. Oplossing USB of PS/2 kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb hier een PC met een keyboard error bij het opstarten. Het is in dit geval duidelijk dat het moederbord de veroorzaker is. Ik heb namelijk ook al een ander DIN keyboard geprobeerd. Het lijkt wel of het keyboard totaal geen stroom krijgt. Want normaal lichten de ledjes van een keyboard ff op. klopt toch?

Nu is het zo, dat het betreffende moederbord ook 2 USB aansluitingen en een PS/2 aansluiting bevat (weet niet of het PS/2 muis of keyboard betreft). Dus ik heb geprobeerd een PS/2 keyboard en ook een USB keyboard aan te sluiten. Maar ik blijf de keyboard error houden. Ik denk zelf dat een bepaald gedeelte van het moederbord defect is.

En ik vraag me nu af, als ik een PS/2 kaart of een USB-kaart zou inbouwen. Zou die dan meteen het keyboard kunnen herkennen, zodat ik in de bios kan komen? Of werkt dat niet omdat er drivers nodig zijn voor zo een kaart? Dus werkt zo een kaart pas alleen in windows als die daar geïnstalleerd is? En dus niet tijdens opstarten van de computer?

groetjes,
Roy

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:04
Kijk eens ofdat de pootjes nog wel recht zijn.
Als je het keyboard niet aansluit krijg je de melding dan ook?
Al andere ramplank geprobeert? (Denk het wel, maar is niet helemaal duidelijk in de post of het om een andere gaat)

Die PS2 aansluiting zal hoogst waarschijnlijk voor je keyboard zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door My-life op 30-03-2004 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke pootjes bedoel? Pootjes waar de dinnconnector van mobo op het mobo aan zit aangehecht?

Als ik het keyboard niet aansluit krijg ik ook keyboard error. Ik heb al geprobeerd met andere videokaart, met IDE apparatuur aangesloten, en ook zonder. En ook met maar 1 HD zonder andere drives. Heb het BIOS al gereset. Andere simmetjes (ja oud he haha) nog niet geprobeerd. Maar daar ben ik op het moment mee bezig. Laat ik nog weten of dat helpt. Maar aan het geheugen zou het dus kunnen liggen?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

In veel BIOS'en kun je instellen dat ie boot zonder te letten op keyboard fouten
(Hold on error: All, but keyboard)

Werkt dat wel?

An Explanation of l33t Speak

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Buzz_Lightyear schreef op 30 maart 2004 @ 12:56:
In veel BIOS'en kun je instellen dat ie boot zonder te letten op keyboard fouten
(Hold on error: All, but keyboard)

Werkt dat wel?
euh... hoe wil hij dat instellen zonder tbord?
en je kan wel usb keyboard eraan hangen, maar vooral bij ouwere pc's moet je geloof ik in het bios wel je usb aanzetten (meestal ook usb keyboard support).

vrees dat dat solderen word....

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

sharkzor schreef op 30 maart 2004 @ 13:00:
[...]

en je kan wel usb keyboard eraan hangen, maar vooral bij ouwere pc's moet je geloof ik in het bios wel je usb aanzetten (meestal ook usb keyboard support).

En als hij in het BIOS komt werkt zijn tobo iig nog en is er dus weinig aan de hand. ;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

AtleX schreef op 30 maart 2004 @ 13:01:
[...]En als hij in het BIOS komt werkt zijn tobo iig nog en is er dus weinig aan de hand. ;)
Idd :X

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op 30 maart 2004 @ 13:00:
[...]

Vandaar dat het niet lukte met een USB keyboard.
Maar PS/2 keyboard paktie ook niet. Waarschijnlijk omdat PS/2 uitstaat in BIOS?
Zou een USB- of PS/2 kaart helpen? Of werken die niet tijdens opstarten, en dus alleen na installatie in windows?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 13:06 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In 99,9% van de gevallen is de PS/2 aansluiting op een mobo met een DIN-keyboard plug alleen bedoeld voor een PS/2 muis. Een keyboard gaat er waarschijnlijk niet op werken.
Daarnaast zal het bios mvan zo'n oud bord geen USB keyboards ondersteunen; de enige oplossing zou dan het flashen naar een recenter bios mét USB keyboard support zijn. Maar flashen zonder keyboard is natuurlijk een tikkeltje lastig.

Kort en goed: je zit in de puree. Dit lijkt me niet zo 123 op te lossen zonder aan het solderen te slaan (en zelfs dan moet je natuurlijk wel eerst weten wat er dan precies kapot is...)

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 30 maart 2004 @ 13:40:
In 99,9% van de gevallen is de PS/2 aansluiting op een mobo met een DIN-keyboard plug alleen bedoeld voor een PS/2 muis. Een keyboard gaat er waarschijnlijk niet op werken.
Daarnaast zal het bios mvan zo'n oud bord geen USB keyboards ondersteunen; de enige oplossing zou dan het flashen naar een recenter bios mét USB keyboard support zijn. Maar flashen zonder keyboard is natuurlijk een tikkeltje lastig.

Kort en goed: je zit in de puree. Dit lijkt me niet zo 123 op te lossen zonder aan het solderen te slaan (en zelfs dan moet je natuurlijk wel eerst weten wat er dan precies kapot is...)
Zo te zien iig, zit de DINN aansluiting stevig vast op het moederbord. Wat kan het nog meer zijn? Of kan ik beste mobo er helemaal uitschroeven en dan kijken of de pinnetjes er aan de andere kant goed doorsteken?

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Wat er stuk is? De PS/2 aansluiting (en vroeger de grotere DIN aansluiting) is gezekerd met een Fuse, op een modern board vaak zelfherstellend, op een ouder board uitgevoerd als een soort weerstandje. Overbruggen repareert je board maar is riskanter, een fuse te pakken zien te krijgen van een defect moederboard is beter.

Denon AVR-X3600H

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23
Je moederboard kun je zelf nog flashen als'ie verder doorstart door een bootable floppy te maken met een batch file waarin je van te voren (op een andere PC dus) aangeeft dat'ie het flashprogramma moet starten. Staat als het goed is wel in een of andere faq hier :) Zoniet kun je altijd nog proberen te hotflashen, alleen met een oud moederboard zal het lastig worden een compatible flashpartner te vinden.

Een los PCI kaartje zal zeer waarschijnlijk wel werken, de vraag is alleen of'ie het ook in je bios doet. Ik vermoed van wel, maar durf het zo niet te zeggen.

Heb je trouwens een native USB keyboard gebruikt? Want verloopstekkertjes van PS/2 naar USB werken meestal maar op 1 apparaat, dus tenzij het een meegeleverd exemplaar is zal'ie het zowiezo niet doen. Verder zou ik toch nog een paar andere PS/2 keyboards proberen, je weet maar nooit :)

[ Voor 11% gewijzigd door FragFrog op 30-03-2004 19:03 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is:
Dat tie tijdens het opstarten een keyboard error aangeeft. Of je het keyboard nu wel of niet hebt aangesloten. Het gaat hier om een DINN keyboard. Waarvan ik 100% zeker weet dat tie wel op een andere PC werkt. Namelijk daarna nog 'n keer uitgeprobeerd.

Gelukkig heeft dit mobo nog 2 onboard USB aansluitingen, en ook 1 onboard PS/2. Die zitten allemaal met stekkers aangesloten op het mobo. En heel toevallig heb ik een USB keyboard, en ook een voor PS/2. Ik heb die dus ook uitgeprobeerd. Maar helaas. Waarschijnlijk werkt dit niet, omdat het uitschakeld staat in de BIOS. Deze keyboard werken ook. Met de PS/2 heb ik al deze berichten getypt :).

Wat betreft dat weerstandje. Er zit er eentje heel dichtbij de DINN aansluiting, helemaal rechtsboven op het bordje. Het is zo een bruinkleurig gevalletje. En hoe moet ik nu verder? Bordje eruit schroeven? En dan kijken of aan de achterkant de pinnetjes van het weerstandje en de DINN aansluiting goed door de plank heensteken?

Verwijderd

Topicstarter
Dat USB keyboard was trouwens een nativa ja

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff dat moederbord eruit geschroefd. En ff op de achterkant van moederbord gekeken. Het valt me op dat 1 van de pinnetjes van dat weerstandje niet rechtop staat. Het ligt als het ware op het moederbord. Dat andere pinnetje staat wel rechtop. Net als alle andere pinnetjes van alle andere moederbord componenten. Klopt het, dat dit niet goed is? Of zoek ik verkeerd. Hopelijk heb ik het allemaal duidelijk uitgelegd. Kan iemand me nu verder helpen.

BVD,
Roy

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 14:56 ]

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Kun je niet proberen om met een multimeter die "weerstandjes" door te meten? Ga desnoods naar een hobbyzaak om het daar te laten doen of zo. Waarschijnlijk zijn, zoals eerder vermeld, die zekeringen doorgebrand. Als test kun je ze overbrggen met een draadje of een kleine weerstand (tot 10 Ohm). Dan kun je zien of het MoBo nog leeft of niet. Houd het echter niet zo, ze zitten er blijkbaar niet voor niks in!!!

I like it red, with 150 bhp..

Verwijderd

Topicstarter
Okee maar zoals ik het beschrijf lijkt er niks aan de hand te zijn? Dat pinnetje hoort zo te zitten? Is het niet zo als ik dat pinnetje met een schroefendraaier rechtop zet, dat tie dan weer kan werken?

Zo nee, hoe zit dat, met dat draadje? Moet ik dan een koper draaitje solderen van een van de pootjes van de dinn connector naar het draad van het weerstandje toe? Moet dit aan de voorkant of aan de achterkant van het moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij goed uitleggen hoe ik nu te werk moet gaan!
En wie kan daarbij in details treden.

BVD,
Roy

• Robin F.
  • Laatst online: 08-08 22:19

Robin F.

5 micron is huge

Ten eerste, dat die pennetjes aan de achterkant op hun kant liggen of rechtop staan, maakt niks uit. Als ze maar vastgesoldeerd zitten.

Je hebt het ding niet per ongeluk op keylock gezet? Op oudere PC's zit daarvoor een slotje op de voorkant van de kast, als dat in de gesloten stand staat is het toetsenbord buiten gebruik. Kijk ook even of de betreffende pennen op het moederbord (gemarkeerd "KEY LOCK", bij de LED-aansluitingen, resetknop etc) niet worden doorverbonden.

Als hij niet op keylock staat, kun je proberen de toetsenbordzekering even kort te sluiten, door er een draadje of kleine weerstand overheen te solderen. Dit zal het makkelijkst gaan aan de achterkant, dan kun je makkelijk bij de soldeerpuntjes.

Dan testen met DIN-toetsenbord. Werkt-ie: dan een nieuwe zekering erin zetten (van een oud moederbord) of als je lui bent, de kortsluiting laten zitten.

Werkt het echter niet, dan heb je een wat groter probleem. Die PS/2 poort is namelijk voor de muis, en je BIOS ondersteunt vrijwel zeker geen USB-toetsenbord. Als je geluk hebt is er een nieuwe BIOS beschikbaar die dat wel doet, maar die kans lijkt me klein, zeker bij een no-name moederbord.

Nou kan ik met niet herinneren ooit een PS/2 kaartje te hebben gezien waar je een toetsenbord op aan kunt sluiten. Dit omdat een toetsenbordaansluiting nou eenmaal standaard is op alle moederborden ;) Een USB kaartje zal ook niet helpen, gezien weer dat BIOS.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• koraks
  • Niet online
Maar voordat je begint met bypassen van weerstandjes is het toch een goed idee om enige zekerheid te krijgen of je het juiste snoepje voor de keyboard-zekering aanziet. Als je zomaar een willekeurige weerstand gaat kortsluiten heb je natuurlijk kans op vuurwerk. Probeer dus eerst uit te vogelen welk component precies de keyboard-zekering is.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit maar 1 weerstandje dichtbij de DINN connector. Mag aannemen dat, dat hem is? Kan ik zo een weerstandje ook kopen bij een electronicazaak en dan erop solderen? Of zijn dat andere soort weerstandjes?

• Robin F.
  • Laatst online: 08-08 22:19

Robin F.

5 micron is huge

Nou ja, het is dus niet echt een weerstand. Meestal hebben ze wel dezelfde vorm, maar het is uiteindelijk een zekering. Ze staan ook altijd aangegeven als "F1", als in "Fuse" nr. 1. Kijk maar even of dat erbij staat gedrukt op het moederbord.

Eigenlijk is een draadje het makkelijkst om hem even te testen, als je hem later goed wilt vervangen kun je even bij de elektronicazaak vragen of ze zulke zekeringen hebben, of anders kun je er één van een kapot moederbord halen.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• koraks
  • Niet online
Mag aannemen dat, dat hem is?
Check dan even of er printbanen van die weerstand de ene kant de DIN ingaan en de andere dieper het bord in. Zoja, dan denk ik wel dat je hem te pakken hebt. Kijk eventueel naar typical applications van de keyboard controller in de betreffende datasheet (moet wel te vinden zijn). Zo'n schema geeft vaak goed aan in welke lijn van de keyboardcontroller je die zekering gaat vinden. Controleer dat met het bord zelf. De keyboardcontroller vind je meestal ergens aan de kop van de ISA sloten, vrij dichtbij de DIN aansluiting. Ik denk dat dit wel een aardige manier is om vast te stellen of je het juiste snoepje te pakken hebt voordat je gaat braaien ;)
Kan ik zo een weerstandje ook kopen bij een electronicazaak en dan erop solderen? Of zijn dat andere soort weerstandjes?
Als het goed is heb je daar geen weerstandje te pakken. Kijk even of er geen geldige kleurcode op het ding staat. Zo ja: wat is de waarde? (--> vermoedelijk heb je niet het juiste ding, tenzij de waarde 0 is ofzo). Zo nee: hoe ziet ie er dan uit? :)
Als er net bij het component op het bord een nummer bij staat, dan moet dit iets als "Fxxx" zijn; F voor 'Fuse'.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat F3 bij. En het is idd niet precies de vorm van een weerstandje. De vorm is ongeveer die van een batterij. Soort cilindertje. Maar het is duidelijk geen condenstator. Het is het enige dingetje dichtbij de DINN connector.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

dat is een zekering die F3 zoals robin al verteld.
gewoon overbruggen met een draadje en kijken wat ie doet.

• koraks
  • Niet online
gewoon overbruggen met een draadje en kijken wat ie doet.
Ik zou toch liever eerst het ding even doormeten. Als je meer meet dan 1 à 2 Ohm dan weet je dat die zekering vermoedelijk niet meer tof is en kan je hem overbruggen. Als de zekering goed doormeet, hoef je eigenlijk al niet meer verder te kijken, want dan is dat duidelijk het probleem niet en is er serieus iets aan de hand met het bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Robin F. schreef op 02 april 2004 @ 02:24:
Ten eerste, dat die pennetjes aan de achterkant op hun kant liggen of rechtop staan, maakt niks uit. Als ze maar vastgesoldeerd zitten.

Je hebt het ding niet per ongeluk op keylock gezet? Op oudere PC's zit daarvoor een slotje op de voorkant van de kast, als dat in de gesloten stand staat is het toetsenbord buiten gebruik. Kijk ook even of de betreffende pennen op het moederbord (gemarkeerd "KEY LOCK", bij de LED-aansluitingen, resetknop etc) niet worden doorverbonden.

Als hij niet op keylock staat, kun je proberen de toetsenbordzekering even kort te sluiten, door er een draadje of kleine weerstand overheen te solderen. Dit zal het makkelijkst gaan aan de achterkant, dan kun je makkelijk bij de soldeerpuntjes.

Dan testen met DIN-toetsenbord. Werkt-ie: dan een nieuwe zekering erin zetten (van een oud moederbord) of als je lui bent, de kortsluiting laten zitten.

Werkt het echter niet, dan heb je een wat groter probleem. Die PS/2 poort is namelijk voor de muis, en je BIOS ondersteunt vrijwel zeker geen USB-toetsenbord. Als je geluk hebt is er een nieuwe BIOS beschikbaar die dat wel doet, maar die kans lijkt me klein, zeker bij een no-name moederbord.

Nou kan ik met niet herinneren ooit een PS/2 kaartje te hebben gezien waar je een toetsenbord op aan kunt sluiten. Dit omdat een toetsenbordaansluiting nou eenmaal standaard is op alle moederborden ;) Een USB kaartje zal ook niet helpen, gezien weer dat BIOS.
Hoi,

Volgens jou is het zo, dat een USB-kaartje niet werkt. Maar is het niet zo dat die USB instellingen in de BIOS betrekking hebben op de onboard USB-aansluitingen? Is het niet zo dat als de instellingen van de PCI sloten op enabled staan, dat het kaartje gewoon kan werken?

En dat van het solderen van een draadje kan ik wel proberen. Dus een draadje over die fuse laten lopen, de uiteinden door het moederbord heen prikken. En dan aan de achterkant solderen aan de punten waar nu dat fusje is gesoldeerd? BTW met wat voor draad moet hiervoor gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 03 april 2004 @ 23:53:
[...]

Ik zou toch liever eerst het ding even doormeten. Als je meer meet dan 1 à 2 Ohm dan weet je dat die zekering vermoedelijk niet meer tof is en kan je hem overbruggen. Als de zekering goed doormeet, hoef je eigenlijk al niet meer verder te kijken, want dan is dat duidelijk het probleem niet en is er serieus iets aan de hand met het bordje.
Ik heb een multimeter. Dus dat kan ik doen. Kun jij mij dan vertellen welke stand de multimeter moet staan? En waar ik de pennen moet houden?

BVD,
Roy

• koraks
  • Niet online
Voor het doormeten van een zekering moet je de sluitingtest-instelling hebben; dit is de instelling waarbij de meeste multimeters gaan piepen als je de pennetjes van de meter tegen elkaar houdt. Het makkelijkste is gewoon even alle standen proberen met de pootjes tegen elkaar; als ie piept heb je de goede stand te pakken ;)
Meet vervolgens met de ene pen aan de ene kant van de vermeende zekering en met de andere pen aan de andere kant. Als de meter piept, is het zeker goed. Zo niet; post dan even wat er op het display (of schaaldaanduiding) van de meter gebeurt tijdens de meting. Het gaat erom dat je over het component een weerstand meet van, pakweg, 0 tot 3 Ohm.
Pagina: 1