[pop3/smtp-server]Werking en achtergrond

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik ben voor mijzelf een (test) pop3 en smtp server op aan het zetten. Ik loop alleen tegen een paar dingen aan. Eerst maar even wat ik al gedaan heb:

1. Domeinnaam geregistreerd. SysRq.nl (duh.. :) )
2. DNS records aangemaakt. (mail.sysrq.nl)
3. MX-Record aangemaakt. (sysrq.nl, verwijzend naar mail.sysrq.nl)
4. pop3-server opgezet.
5. smtp-server opgezet.

Tot zover werkt alles goed (Pop3 ophalen/mail versturen). Maar...

als ik aan mail aan mijzelf stuur (in mijn geval naar marco(at)sysrq.nl) krijg ik het mailtje terug, met als reden error 550 Sorry: Your server is blacklisted.

Ik krijg de indruk dat mijn mailserver de smtp-server (in dit geval smtp07.wxs.nl) actief blokkeert.

Zit ik er alleen mee hoe ik dit wel kan toestaan. Als ik het goed heb wordt het mailtje via smtp07.wxs.nl naar mijn mailserver (poort 25) verstuurd. :? Maar dan moet ik relaying aanzetten? Of is dat weer wat anders?

-

Verwijderd

Je hebt toevallig niet per ongeluk hem als open relay ingesteld? Dan kun je nl vrij snel op een blacklist terecht komen.
De enige manier om daar vanaf te komen is door de server dicht te gooien en dan op de site van de blacklist je server te laten hertesten

• SysRq
Nee. Als ik zelf via
code:
1
2
3
telnet smtp.sysrq.nl 25
HELO test
MAIL FROM test@sysrq.nl

doe, dan krijg ik deze melding ook (server is blacklisted)...

-

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TeeDee

CQB 241

Uhm jah, jouw server is blacklisted. Jouw server doet een lookup in de ordb db's en ziet: hee, sysrq.nl is blacklisted.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• SysRq
Voor zover ik weet doen mijn server geen lookup. Maar goed, ik heb voor de zekerheid mijn server laten testen. Resultaten volgen nog.

Ik begrijp alleen nog niet hoe ik die relay instellingen moet zetten... op welke manier kan ik het goed opzetten zonder dat ik een open relay wordt?

-

Verwijderd

Ik kan je mailserver helemaal niet bereiken, staat 'ie uit? Je mailserver tegen relayen beveiligen is meestal zo eenvoudig als het opgeven van een IP reeks of een domein waarvoor 'ie relayt.

Op http://www.dnsstuff.com kan je kijken of je in één van de spam databases zit, jouw IP staat nergens in.

Misschien kan je nog eens uitleggen waar je je mail heenstuurt en welke smtp server de foutmelding geeft? Want als jij een mailtje aan jezelf stuurt zou dat de deur niet uit moeten gaan. Ik zie niet in wat een SMTP server van WXS/Planet met jouw mail te maken heeft. Stuur je die mail soms vanaf een andere locatie, bij iemand met een Planet abbo?

• SysRq
Mijn mailserver staat inderdaad even uit. Eerst maar even goed configureren. :)

Maar als ik het goed begrijp moet ik relaying alleen toestaan voor het domein *.sysrq.nl ? Maar dan is de mailserver volgens mij toch nog steeds te misbruiken voor spam (weliswaar alleen mailtjes naar ...(at)sysrq.nl, maar toch..)

Mijn mail stuur ik inderdaad vanaf een andere locatie, dus het zou goed kunnen dat het via wxs gaat.

-

Verwijderd

Wat je je moet afvragen is dit: welke mail mag jouw server ontvangen en direct doorsturen? Gebruik je je mailserver ook om mail te versturen dan moet je je lokale net relay toegang geven. Fungeert jouw mailserver bijvoorbeeld ook als backup mailserver voor het domein van je buurman dan moet je het domein van je buurman ook relay toegang geven. Mail voor je eigen domein zou de server altijd moeten accepteren. Voor spam op je eigen domein gebruik je een spamfilter.

• SysRq
Kijk, nu wordt het duidelijk :)

Ik zet dus alleen relaying aan voor *.sysrq.nl en voor het locale netwerk. Bedankt voor je hulp :*

-

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Staat je server aan? Ik wou wat openrelay testjes doen, maar ik krijg helemaal geen connectie.

• SysRq
Staat inmiddels aan, ga je gang ;)

-

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
(90/90) run, 14 Failed

Just because a test may have failed does not mean your smtpd is vulnerable but is a good indication that you should investigate and confirm whether it is or not.

Welke software gebruik je? Als ik mijn eigen server test krijg ik namelijk 0 errors.

Laat je eens testen door ordb, het brengt veel zekerheid of je een open relay bent, nadeel is dat als je een relay bent je ook gelijk in de lijst terrecht komt...

• SysRq
Ik gebruik 602LAN SUITE (alleen de pop3/smtp functies).

Open relay ben ik nu in ieder geval niet... hij blokt alleen nu alles :{ ben nu met de instellingen aan het klooien :)

-

• SysRq
ik heb het volgens mij nu goed werken. Ik had de user nog niet aangemaakt (marco(at)sysrq.nl 8)7 ). En dan wordt het bericht geweigerd. Een catchall account moet ik nog aanmaken... :)

-

Pagina: 1