Toon posts:

pc en laptop combineren

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na lange tijd altijd op pc's gewerkt te hebben, gebruik ik nu al een tijd altijd een laptop. Hiermee ben ik begonnen voor de mobiliteit, maar het is er op uit gedraait dat ik ook thuis hierop werk.

Hier ben ik intussen toch niet meer tevreden mee. Nu kan ik een nieuwe snelle laptop kopen, maar voor haast de helft van het geld heb ik een betere pc (ik heb dan alleen een kast nodig) De laptop gebruik ik op locatie toch niet voor intensieve taken dus die kan blijven.

Nu mijn probleem, waardoor ik nu ook helemaal ben overgestapt op laptop: hoe hou je de 2 systemen (pc en laptop) 'gelijk'. Ik heb echt geen zin om constant in de gaten te moeten houden dat ik heen en weer moet kopieeren voor verder te kunnen werken.
De ideale situatie is dat ik als ik de laptop meeneem eigenlijk 'hetzelfde' systeem heb maar dan langzamer.

De oplossingen die ik bekeken heb:
1- linux pc, laptop via NFS
2- linux pc, laptop via vnc achtig programma

Ik wil zowiezo linux gaan gebruiken op de pc, ik ben nog niet echt bekend met NFS/remote desktop mogelijkheden maar bovenstaand zijn ongeveer de mogelijkheden die ik gelezen heb. Andere mogelijkheden zijn natuurlijk altijd welkom. Bij allebei de oplossingen ben ik afhankelijk van een internetverbinding, dat is 90% van de gevallen ook geen probleem. In de andere gevallen ben ik dan wel bereid een beetje te behelpen.

Wie heeft ervaring met een pc/laptop combinatie en kan mij een beetje de goede richting in helpen?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
Voor de synchronisatie van bestanden zou je een pakketjes als 'rsync' kunnen gebruiken.
Voor remote desktop kun je gewoon Xfree gebruiken. Die heeft standaard de mogelijkheid om remote een desktop over te nemen (XDMCP)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomaat op 30-03-2004 11:59 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:48

deadinspace

The what goes where now?

Misschien is een setup waarin je je gegevens tussen beide systemen synchroon houdt een idee?

Je werkt op je laptop, dan kom je thuis, je synct alle gegevens van je laptop naar je desktop, je laptop gaat in een hoekje liggen niksen, en je werkt op je desktop verder. Als je dan weer weggaat sync je alles terug naar je laptop en kun je daar weer verder werken.

Bijkomend voordeel is dat je je gegevens automatisch op twee plaatsen hebt staan, wat handig kan zijn bij HD-problemen of ongelukkig uitgevallen rm-commando's. Het nadeel is dat je de systemen niet goed tegelijkertijd kunt gebruiken, en dat het wat moeite kost om op te zetten.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
SSH met X11 Forwarding is misschien ook een oplossing, als je niet de complete desktop wilt overnemen maar bijvoorbeeld alleen maar Kolf (:P) wil spelen

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Is een USB memory-stick of een externe harddisk o.i.d. niet iets voor jou? Je applicaties zijn meestal toch niet zonder meer te synchroniseren, maar documenten e.a. kun je altijd overal opslaan....
edit:
verkeerde forum, geen registry settings :D

[ Voor 18% gewijzigd door NaliXL op 30-03-2004 12:19 ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Voor dit soort dingen zijn file systems als intermezzo en coda ontwikkeld. Deze klinken al een tijdje erg interessant, maar ik heb nog geen tijd gehad er mee te experimenteren. Evt. ervaringen graag posten! :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Deze situatie is met Windows 2000 Server iig mogelijk, misschien ook tussen 2 Windows XP clients:

• Maak op de server (desktop) een share aan en enable Offline Folders op die share
• Enable offline folders op de client (laptop)

Elke keer als er een netwerkverbinding is dan zal de laptop je offline folders synchroniseren. Wanneer een bestand op 2 computers is gewijzigd terwijl de laptop offline was dan zal Windows dit netjes aangeven.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het met windows gaat is inderdaad een ideale oplossing. Omdat ik de enige ben die met beide systemen werkt zal het bij mij niet voorkomen dat bestanden op beide gewijzigd zijn.

Ik er aan te denken het volgende te doen:
- thuis op pc werken
- werk ik toch op laptop in de tuin oid dan via NFS
- op het werk heb ik een snelle verbinding naar huis, ook dan NFS (proberen of dat werkbaar is)

- ben ik bij een klant zonder internet (zeldzaam overal ligt wel een patchcable klaar ;) ) dan moet ik daar vooraf maar rekening mee houden.

Ik werk vooral met websites/intranet sites dus veelal kleine tekst bestanden.

Het enige wat dan overblijft is dat ik beide systemen dubbel moet beheren, als ik op de pc iets naar wens aanpas dan kan ik dat later opnieuw gaan doen.

[edit]
wat betreft de usb stick/externe storage: daar heb ik niet zo'n zin in praktisch gezien. Ik ga vooral uit van het werken op de pc, dat zal de meeste tijd zijn. Daarin wil ik dus niet beperkt worden met een usb stick etc. Die keren dat ik op de laptop werk mag het allemaal wat minder zijn, het zij zo :)
De pc moet vooral de verbetering zijn. Dit wordt een vrij stevige pc / test server, ik wil af van de beperkingen van een laptop wbt bijv. uitbreidingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 12:43 ]

Verwijderd

Om je laptop sneller te laten werken vooral thuis zou je eens moeten kijken naar openMOSIX
(http://howto.ipng.be/openMosix-HOWTO/)
daarmee kun je load balancing toepassen zodat zware processen gewoon door je PC gedaan worden maar uitgevoerd worden op je laptop.

voor het syncen van bestanden zou ik gewoon een soortje rsync script gebruiken.
die dan b.v. de documenten vanaf je laptop synct met die van je pc op basis van laatst gewijzigd ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Het sneller maken van de laptop op deze manier is niet echt van toepassing, omdat ik vrijwel altijd van huis ben als ik op de laptop werk. Niettemin wel interessante info om eens door te kijken.

Het enige waar ik nog mee zit is het dubbele beheer van 2 systemen, verander ik op 1 linstellingen moet ik er later nog aan denken dat nogmaals te doen en dat gaat natuurlijk vanzelf wel eens vergeten worden. Maargoed ik denk dat ik dat niet zo snel op kan lossen, tenzij vnc/x-server achtige oplossingen goed werkbaar zijn over kpn basic adsl? (320Kbit upload, 2Mbit down)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als ik jou was zou ik standaard op mijn laptop werken. Als je thuis achter je desktop wilt werken kun je met xdmcp over het netwerk inloggen op je laptop, en werk je dus op je laptop.
Voordelen:
1) Je desktop kan een oude computer zijn, (300Mhz, ~64 Mb ram) als er maar een goede monitor aan hangt.
2) Je hoeft geen files te synchroniseren: ze staan altijd op de laptop
3) Je hoeft op maar een computer alle software die je wilt gebruiken te installeren.

Wat moet je doen:
1) xdmcp aanzetten op je laptop. Als je gdm als display manager gebruikt is dat heel eenvoudig. Start gdmconfig en enable de checkbox in de XDMCP tab.
2) Je moet een init scriptje maken voor je desktop dat in principe 'X -query <ipadress-laptop>' doet.
3) 100 Mbit netwerkkaartjes zijn geen luxe volgens mij.

Kleine waarschuwing: xdmcp is een onveilig protocol, maar zolang je het alleen thuis gebruikt is er niets aan de hand (tenzij je je huisgenoten die op hetzelfde netwerk zitten niet kunt vertrouwen.)

• justice strike
  • Laatst online: 09-02 15:49
koop een betere computer en maak daar een xserver van. dan maak je van je laptop een thinclient. Het werkt perfect echter ben je wel afhankelijk van een internet verbinding.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Cobelens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien een beetje uit de richting qua eisen (en vooral budget), maar is wellicht een notebook met docking-station iets voor je?

Verwijderd

Erg leuk en handig is om daar CVS voor te "misbruiken":

CVS homedir, or keeping your life in CVS

Verwijderd

Topicstarter
De opties zijn me nu wel ongeveer duidelijk, nog een laatste vraag: hoe zijn de ervaringen met een zgn. thinclient?

Hoeveel bandbreedte is nodig? (minimaal en om lekker te werken)
Blijft zoiets niet altijd reuze laggy?

Het idee lijkt perfect maar voor ik dat ga opzetten vraag ik me sterk of het bijvoorbeeld via adsl haalbaar is. Of thuis via wireless.

Verwijderd

Hoeft niet laggy te zijn. Als je VNC gebruikt, en je stuurt dat door een gezipte ssh-tunnel, werkt dat prima.

Zo beheren we hier een Unix omgeving. We hebben een remote server waar een Gnome desktop op draait, en we connecten daarnaartoe door een SSH-tunnel heen.

• justice strike
  • Laatst online: 09-02 15:49
anders moet je eens een kijkje nemennaar coda. Leuk concept.

http://www.samag.com/documents/s=1148/sam0107l/0107l.htm

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 09:18:
Hoeveel bandbreedte is nodig? (minimaal en om lekker te werken)
Blijft zoiets niet altijd reuze laggy?

Het idee lijkt perfect maar voor ik dat ga opzetten vraag ik me sterk of het bijvoorbeeld via adsl haalbaar is. Of thuis via wireless.
Als je mijn optie toepast werk je altijd òf op de compter waarop alle spullen staan (de laptop), òf via een lan kaartje (als je achter de desktop thin client zit). Dan ben je ook niet afhankelijk van een firewall die je toegang moet geven vanaf de plek waar je dan toevallig met je laptop bent.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in. Alleen in die situatie kan ik net zo goed de hele workstation achterwege laten en een dockingstation pakken.
Echter ik wil bij voorkeur op een pc werken om dat ik dan voor een vrij lage prijs een systeem kan samenstellen wat gegarandeerd fijner werkt dan een laptop,

Vooral wbt. de hd. Ik heb een tijdje mogen werken op een WD 10000 toeren disk, daar merk je stukken maar van dan extra geheugen of nog een snellere processor. Bovendien kan ik op de pc dual monitor werken, op de laptop zou ik er een monitor bij kunnen doen en dan het laptop scherm er bij houden (zoals ik nu doe) maar dat is gewoon minder fijn dan 2 identieke schermen tegen elkaar.

Kortom de oplossing is opzich goed, maar het is niet wat ik zoek.
Pagina: 1