Toon posts:

[isdn] advies - planning aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik moet in een (nog lege) woning ISDN aanleggen. De hoofdaansluiting zit in de woonkamer, dus daar komt ook het NT1 kastje. Vervolgens komt er 1 toestel in de woonkamer, de overige 3 in de werkkamer (aparte telefoon, fax, modem etc). Daarom wil ik de Quattrovox 5+ eigenlijk in die werkkamer hebben. Dan zou er dus een lijntje van de NT1 (woonkamer) naar Qvox (werkkamer) moeten, vervolgens 1 analoge lijn 'terug' naar de woonkamer ivm privé telefoon, de rest (dus fax etc) blijft in die kamer (duidelijk? :+)

Mijn belangrijkste vraag is: kan dat? De kabellengte tussen NT1 en Qvox wordt dan namelijk zo'n 20meter gok ik. In the manual las ik dat ISDN-kabels niet langer mogen zijn dan 150m, maar dat ging om apparaten aangesloten op de S0-bus van de Qvox. Geldt dat dus ook voor NT1 <----> Qvox?
Analoge apparaten tot max 250 meter, dus de lijn 'terug' naar de woonkamer is geen probleem.

Verder: zou het slimmer zijn om ook de NT1 in de werkkamer op te hangen (en dus de hoofdaansluiting te verplaatsen)?

De optie Qvox èn NT1 in woonkamer lijkt me niet handig - dan moeten er 3 lijnen naar de werkkamer, plus nog één ivm kabelinternet (kabelaansluiting zit uiteraard ook in de woonkamer) en dat wordt wat veel voor tussen het laminaat ;)

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
Je hoeft niet drie lijnen naar de werkkamer te trekken. Je kunt namelijk 1 utp kabel (8-aderig) trekken van de woonkamer naar de werkkamer. In de werkkamer split je deze utp-kabel naar de drie apparaten. Je hebt maar 3x 2 draadjes (A+B, blauwe en rood) nodig om analoog aan te sluiten en je hebt dan zelfs nog een reserve paar. Ik zou niet de hoofdaansluiting gaan verplaatsen.
Die kabel terug hoef je op deze manier natuurlijk ook niet aan te leggen omdat de centrale al in de woonkamer zit. De centrale en dat kastje zijn erg klein dus zijn best goed weg te werken in de woonkamer.
De kabel van internet moest je zowieso al onder het laminaat verwerken naar de werkkamer. Succes ermee.

[ Voor 32% gewijzigd door Mad_Manic op 30-03-2004 11:52 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
Vaak zit het ISRA punt in de meterkast en is van daaruit doorverbonden naar de woonkamer. Ik zou de Qvox en NT1 in dat geval in de meterkast hangen en de lijn naar de wk gewoon op poort1 van de Qvox aansluiten. De rest kun je dan zoals gezegd via een UTP naar de werkkamer doorlussen..

Zit er geen ISRA in de meterkast maar direkt in de woonkamer dan zou ik idd de NT1 daar ergens wegmoffelen en de Qvox op de werkkamer hangen en die ene aansluiting beneden retour leiden.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13