Toon posts:

Problemen bij het overclocken AMD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onderstaand systeem

Asus A7N8X-x
AMD Athlon XP 2000 1662mhz-->1775 @ 1.8 v met een Revoltec Avalange en pasta met zilver
GF TI4200 @ 250-->315 (GPU) 450--> 565(mem)
1x 512 pc 2100 2x 256 mb pc2100 (standaard reepjes)
2 Maxtor ata 133 7200 rpm schijven 40/60 GB

voordat ik verder wil ik ff zeggen dat ik bijna de complete GOT al heb door gebladerd ook de FAQ maar daar krijg ik geen gericht antwoord op mijn vragen dus vandaar.

op deze snelheid blij mijn pc goed en stabiel draaien als ik de bus snelheid nog hoger ga word het systeem onstabiel, windows blauwe schermen met meldingen dan er gegevens niet kunnen worden gevonden plotslinge uitval van mijn pc op de raarste momenten. nou ben ik nog niet zolang bezig met oc`en
en dus ben ik vergelijking bij sommige van julie een complete n00b daarom vraag ik jullie hulp.
de temperaturen blijven mooi laag met mijn nieuwe cooler en pasta er onder maar in princiepe moet er meer uit die amd van mij te halen zijn. nou mijn vraag aan jullie wat kan ik er nog aan doen om mijn fsb verder te verhogen en stabiel blijft.

in mijn bios kan ik de multiplier wel aanpassen maar nou weet ik niet of die dan ook unlocked is. ook weet ik niet of een te hoge vcore voltage de oorzaak kan zijn van een onstabiel systeem. nu loopt de proc op 12.5 x 142 daar boven gaat hij dus problemen geven.

als er nog meer dingen zijn die jullie moten weten graag ff naar vragen

graag jullie help _/-\o_

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 12:57
Je vergeet je geheugen te vermelden. Kan je geheugen deze snelheden wel aan?
edit:

sorry, niet goed gelezen.

Wat Reemf bedoelt is dat jou geheugen gemaakt is voor 133 Mhz. Die kan waarschijnlijk gewoon niet verder dan +/- 150 Mhz.
Zet er sneller geheugen in en je hebt een grote kans dat je probleem is opgelost.

[ Voor 68% gewijzigd door olof op 30-03-2004 11:36 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

1x 512 pc 2100 2x 256 mb pc2100 (standaard reepjes)
Daar is je probleem. Dat geheugen kan die snelheid niet aan, simpelweg. Eerst zorgen voor goeie hardware om mee over te clocken, dan pas eraan beginnen :) Ook zal je XP 2000+ een Palomino zijn waarschijnlijk, en zonder flinke volts/koeling erop kom je daarmee niet makkelijk boven de 1800 ~ 1850 MHz.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
heb 1024 bm aan pc2100 verdeeld in 1x 512 en 2x 256
wat loopt op ff nadenken 7.3.3.2 als ik naar een latency van 2.5 ga werkt mijn hele systeem niet meer en mag ik bios gaan resetten |:(

[edit]
dus welk geheugen zou ik dan moeten nemen mb kan alles aan .. maar zou PC2700 voldoen ? of moet ik nog hoger ?
of is mieschien het opvoeren van het geheugen een optie en zo ja hoe moet dat ?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 11:37 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb denk ik slecht nieuws voor je: met die combo Palomino / PC2700 zal je niet makkelijk boven 142 ~ 148 MHz fsb komen. Ik heb zelf op mijn oude A7N8X Deluxe ook een 2000+ gehad, met 2x256MB Kingston PC2700. Daarmee kwam ik op z'n best tot 1850 MHz sync (mem dus zelfde snelheid als fsb) dus een fsb van 148. En dat was het maximum, met serieuze luchtkoeling, en 1,85v op de proc en 2,8v op het mem.

Verwacht dus geen wonderen als je over gaat op PC2700 :) Hooguit 100 ~ 150MHz meer, tot ongeveer 1850MHz dus.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
zou dat dan het aanschaffen waard zijn of kan ik dan beter maar meteen een nieuwe proc kopen ? een 2500 ofzow ?

[edit]
en hoe weet ik welke core ik heb. ten tijde dat ik dit systeem heb gekocht was ik nog bijna een complete n00b :o

BTW die GF TI4200 kaar overclocken is de beste die gaat echt als een tierelier met een p3 koeling op de GPU en wat heatsinks op het geheugen ding loopt nu ruim 17,5 % sneller in 1024 in de codecreatures benchmark

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 11:47 ]

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Mem is je bottleneck. PC2100 heeft zoals ReemF al zei nogal lage snelheid, en is dus niet bepaald geschikt om mee te overclocken.

Mijn advies: koop sowiezo gewoon PC3200 geheugen, dat is gewoon beter, en als je dan nog wat geld over hebt kan je ook een 2500+ of 2600+ kopen. Je zal dan zeker beter overclocken.

P.S. Als je je core wilt weten, download dan even het programmaatje wCPUid, link is te vinden in de DOC FAQ.

Frogstar#2151

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Idd... sneller geheugen zal je merken dat hij een stuk sneller/beter gaat lopen je pc.. Als je nu namelijk een nieuwe proc gaat kopen dan wordt het probleem dat je mem voor optimaal gebruik van je CPU te langzaam is.. Je CPU kan dus wel sneller maar je mem houdt hem dan tegen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Uuuuhm gelukkig ben ook niet gelijk bijna 200 euries kwijt wil ik weer op mijn huidige GB aan mem uitkomen .. althans bij norrod dan.... ik denk dat ik dan beter ff kan sparen en over een half jaartje een compleet nieuwe pc kan kopen

[edit]
of kan het ook voldoende zijn om 1 reepje 3200 geheugen te halen en de andere gewoon de oude 2100 ? of gaat dat dan nog steeds problemen geven ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 13:51 ]

Verwijderd

Nog even een paar vraagjes, voordat je nieuwe spullen gaat halen.
Als je systeem @default loopt, wat is dan je VCore? Bij 1,75V is de kans groot dat het een Palomino-core is, bij 1,5 of 1,65V is het een T-Bred-core, die meestal verder komen.
Heb je al geprobeerd de geheugeninstelling op 'by SPD' te zetten? Meestal schakelt er dan een memdivider in die je geheugensnelheid binnen de perken houdt.
En dan IMO de meest waarschijnlijke: Kun je je AGP/PCI-snelheid locken? Een te hoog oplopende PCI-snelheid wil er nog wel eens voor zorgen dat je IDE-controller z'n werk niet meer naar behoren doet. Dit geeft dan ook van die blauwe schermen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de mogelijk heid om de agp en de pci te locken automatisch te laten bepalen of handmatig in te stellen

en naar mijn weten was het de standaard instelling 1.65 v kan het helaas nu niet zien omdat ik op stage prive aan het internetten ben :P

[edit]
of kan het ook voldoende zijn om 1 reepje 3200 geheugen te halen en de andere gewoon de oude 2100 ? of gaat dat dan nog steeds problemen geven ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 13:55 ]

• Bernd
Het beste is om al je geheugen even snel te hebben.

1GB geheugen is trouwens meer dan genoeg. Je kan net zo goed 512MB kopen, scheelt je veel geld en levert nog steeds vet goede prestaties.

Frogstar#2151

Verwijderd

Topicstarter
Bertrand schreef op 30 maart 2004 @ 14:06:
Het beste is om al je geheugen even snel te hebben.

1GB geheugen is trouwens meer dan genoeg. Je kan net zo goed 512MB kopen, scheelt je veel geld en levert nog steeds vet goede prestaties.
Heb je al eens Far Cry gespeeld ??? :+

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik heb kingston 256mb pc2100 reepje erin zitten
mijn moederbord is een asrock k7vm2 8)7 (jah ik weet het)
en ik heb de fsb van 133mhz naar 144mhz opgeschroefd en me systeem loopt nog steeds compleet stabiel
kheb overigens een 2000+ xp die nu als 2200+in de bios word herkent en liep 1667mhz en nu 1800mhz en dan heb ik nog niks aan de core veranderd, gewoonweg omdat ik geen andere koeler heb :)

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Topicstarter
degroot schreef op 30 maart 2004 @ 14:28:
ik heb kingston 256mb pc2100 reepje erin zitten
mijn moederbord is een asrock k7vm2 8)7 (jah ik weet het)
en ik heb de fsb van 133mhz naar 144mhz opgeschroefd en me systeem loopt nog steeds compleet stabiel
kheb overigens een 2000+ xp die nu als 2200+in de bios word herkent en liep 1667mhz en nu 1800mhz en dan heb ik nog niks aan de core veranderd, gewoonweg omdat ik geen andere koeler heb :)
mmhz jah maar jij hebt kingston :9~
Ik kan hem ook op 145 laten lopen en ook wel hoger ik heb hem ook op 150 gehad (allemaal x 12.5) alleen hij blijft steeds errors geven.
hoe hoger de fsb hoe sneller hij ze geeft. en daar komt bij de ene proccesor is de andere niet. ligt er maar presies aan hoe goed hij gebakken is.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb nog steeds 1 vraag ? ...
kan een vcore spanning ook voor instabiliteit zorgen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 13:54:
ik heb de mogelijk heid om de agp en de pci te locken automatisch te laten bepalen of handmatig in te stellen

en naar mijn weten was het de standaard instelling 1.65 v kan het helaas nu niet zien omdat ik op stage prive aan het internetten ben :P

[edit]
Zet de AGP dan eens vast op 66, de PCI op 33 en kijk of er wat verbeterd. Als de VCore op 1,65V staat @ default, dan heb je waarschijnlijk een T-BredA-core. Deze klokken wisselend. Ik heb er 1 gehad (XP2200+) welke 2380MHz draaide op 2V. Er zijn ook gevallen bekend waar er niet meer dan 100MHz kon worden overgeclockt.
Wat betreft geheugen: Ik heb altijd genoeg aan m'n 512MB. Kies in ieder geval geheugen dat snel genoeg is. PC2100=133MHz fsb, 2700=166, 3200=200. Als je MP niet gelockt is, kun je hogere FSB's draaien waardoor PC3200 wel aan te bevelen is. Als de MP wel gelockt is, heb je aan PC2700 genoeg: PC2700 haalt meestal wel zo'n 180MHz. 12.5x180=2250MHz. Bij een CPU die @default 1666MHz doet zou dit al een erg mooie OC zijn.
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:36:
Maar ik heb nog steeds 1 vraag ? ...
kan een vcore spanning ook voor instabiliteit zorgen ?
Een te lage spanning = 1 van de belangrijkste oorzaken van een instabiel systeem. Een te hoge kan soms een oorzaak zijn, maar dit is afhankelijk van de CPU. De ene vindt het niet erg om teveel te krijgen, de andere doet erg moeilijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx MMMMM jij hebt de tekst wie ik wilde horen hier kan ik wat mee _/-\o_
vanaaf gelijk ff kijken of het werkelijk gaat lukken. anders toch maar aan het geheugen geld uitgeven.

[edit]
waneer zal mijn voeding trouwens parten gaan spelen ? ik heb er nog steeds een 300 w voeding in zitten ? of heb ik daar nog genoeg aan ?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:09 ]

• Bernd
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:19:
[...]

Heb je al eens Far Cry gespeeld ??? :+
Jep. Met 512 MB Ram. PC2700 zelfs. Hij liep perfect, en alles zag er super uit in 1024*768 ;)

Frogstar#2151

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:38:
[...]

Als de VCore op 1,65V staat @ default, dan heb je waarschijnlijk een T-BredA-core.

[...]
ik zag net ff een paar fotos van de verschillende AMD cpu`s. blijkt dat ik dus wel een palomino heb |:( :'(

toen ik trouwens op de hogere fsb draaide (144 @1,8v) werd de northbridge ook erg warm .. althans het koelblok zou deze de oorzaak kunnen zijn ? deze is alleen maar staandaard gekoeld met passief koelblok wat asus meeleverd met zijn bordje ... lag ik een beetje te :Z :z dat ik dit niet heb gekoeld met een fan ?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:47 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:37

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:35:
[...]

ik zag net ff een paar fotos van de verschillende AMD cpu`s. blijkt dat ik dus wel een palomino heb |:( :'(

toen ik trouwens op de hogere fsb draaide (144 @1,8v) werd de northbridge ook erg warm .. althans het koelblok zou deze de oorzaak kunnen zijn ? deze is alleen maar staandaard gekoeld met passief koelblok wat asus meeleverd met zijn bordje ... lag ik een beetje te :Z :z dat ik dit niet heb gekoeld met een fan ?
Ik zou gewoon je proccie unlocken en op 166mhz fsb draaien. Palomino's draaien goed op die fsb maar niet harder als 1800 mhz dus iets van 10.5x166mhz FSB, dat is netjes! En btw dat je northbridge warm word is niet zo erg, als er maar een keesfan in de buurt zit.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWaN op 30-03-2004 16:00 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
AMD Mafkees schreef op 30 maart 2004 @ 15:59:
[...]

Ik zou gewoon je proccie unlocken en op 166mhz fsb draaien. Palomino's draaien goed op die fsb maar niet harder als 1800 mhz dus iets van 10.5x166mhz FSB
ik kan de multiplier al aanpassen in de bios .. of wil dit niks zeggen over of hij nou wel of niet is ge-unlocked. en is het net zoals bij de intels :r :X dat de CPU er zich toch niks van aantrekt ?

en btw hij loopt nu al op 1775 (12.5x142) 10.5x166=1743 dus ga ik weer lager

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 16:17:
[...]

ik kan de multiplier al aanpassen in de bios .. of wil dit niks zeggen over of hij nou wel of niet is ge-unlocked. en is het net zoals bij de intels :r :X dat de CPU er zich toch niks van aantrekt ?

en btw hij loopt nu al op 1775 (12.5x142) 10.5x166=1743 dus ga ik weer lager
Als je MP unlockt is en je VCore =1,65V weet ik bijna zeker dat het een TBred is. Je kan ff CPU-Z downloaden en dan kijken welke naam ie aangeeft. Misschien kan je hier even een screendump van CPU-Z plaatsen. Wel op defaultspeeds graag. Hier vind je CPU-Z.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet zeker dat het een palamino is naemlijk om deze reden

http://www.hardocp.com/im...47350kBKQ5aqlex_2_2_l.jpg
(het amd t-bred/barton overclock resultaten topic)

en heb nog even gekeken gisteravond toen ik thuis was het hij liep op 1.75 v |:(

ik heb ook na het werk pc2700 (dane-elec) geheugen aangeschaft .. maar het helpt geen fuck mijn palamino is gewoon niet verder te krijgen als 142 fsb
dan word ie onstabiel en crasht tie is heb echt elke bios setting wel geprobeert maar niks helpt |:(

toch bedankt voor jullie help _/-\o_
... als er toch nog iets is wat ik nog kan doen melt het ff

Verwijderd

Bertrand schreef op 30 maart 2004 @ 13:42:

Mijn advies: koop sowiezo gewoon PC3200 geheugen, dat is gewoon beter, en als je dan nog wat geld over hebt kan je ook een 2500+ of 2600+ kopen. Je zal dan zeker beter overclocken.
En ik die dacht dat we gingen overclocken om nu net niet nieuwe dingen te moeten kopen... :?

Als ik éémaal een Xp 2600 en PC3200 geheugen heb, waarom moet ik dan nog overclocken ? |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 14:01:
[...]

En ik die dacht dat we gingen overclocken om nu net niet nieuwe dingen te moeten kopen... :?

Als ik éémaal een Xp 2600 en PC3200 geheugen heb, waarom moet ik dan nog overclocken ? |:(
Overklokken om nog harder te gaan hehe :o . Tweak spirit :*)

• Bernd
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 14:01:
[...]

Als je het topic goed gelezen had had je zelf ook kunnen zien dat de TS met zijn PC2100 geheugen het niet veel verder zou lukken, terwijl hij verder wilde. Dat ander geheugen nodig was was dus wel duidelijk, dus ik adviseer hem om PC3200 te kopen, omdat ik daar zelf goede ervaringen mee heb.

@ je 2e zinnetje: je bent een tweaker of je bent het niet.

Ik (en volgens mij bijna alle overclockers) clock over om sneller te proberen te zijn dan de rest, niet per sé om geld uit te sparen. Dat je dat doet door je spul op te voeren naar duurder spul en daardoor geld uitspaart is natuurlijk mooi meegenomen, maar de hoofdzaak is dat je gewoon sneller bent dan de rest. En daarvoor moet je dan weer overclocken.

Frogstar#2151

Verwijderd

Topicstarter
er is voor bijde wel wat te zeggen .. ik wil sneller gaan en ben berijd daarvoor een klein bedrag uit te geven waardoor ik nog steeds goedkoper uit ben dan dat ik alles nieuw zou kopen op die snelheid .. je dnekt toch ook niet dat ik die pc2700 geheugen full price heb gekocht ? 8)7 >:) :+

[edit]
en trouwens het overclocken is natuurlijk ook leuk tijdverdrijf want een zekere spanning met zich me brengt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 15:04 ]

Pagina: 1