Toon posts:

Problemen opstarten PII 350 mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem: (8>

De completie specs in details beschik ik momenteel niet volledig over.

De buurman heeft een printer gekocht, een gloednieuwe hp 35?? (weet niet precies). Hij wil deze aansluiten op zijn Pentium II 350 mhz, 128 mb met 15" Tul!p beelscherm en Ati radeon 16 mb kaart, hij draait Windows 98. Hij geeft aan dat de Ati kaart een standaard pci videokaart is bij eigenschappen.

Echter geeft de pc aan dat het beelscherm niet de benodigde capaciteiten heeft om de printer te installeren. Het ging over het aantal kleuren dat het beeldscherm kan weergeven.

Ik denk misschien is de videokaart het probleem. Dus ik pak mijn oude Diamond Viper 32 mb uit de kast, vervang de Ati en start de pc op. Allemaal rare tekentjes (ow sjit :P )
Dus ik weer de Ati erin. De pc start op, blijft echter 3 x opnieuw mem test doen en daarna komt hij wel in windows maar de muis en toetsenbord reageren niet. Aansluitingen gecontroleerd, maar het blijft niet werken.

De Muis een Trackball, zit via Ps2 aangesloten (Ps2 toch?) en het toetsenbord ook.
De pc heeft 1 usb ingang die nu wordt benut door de printer.

2 vragen:
-Is het mogelijk om de nieuwe printer op dit oude systeem werkend te krijgen, zo ja? hoe?
-Hoe krijg ik die verdraaide muis en toetsenbord weer werkend? Kan het zijn dat er een draadje binnenin de pc is losgeraakt tijdens het verwisselen van de video kaart?

In afwachting, bvd..... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 10:11 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-05 08:52

mace

Sapere Aude

misschien moet je toch in overweging nemen dat je het moederbord gemold hebt met statische ontlading, of dat je diamond kaar niet goed was en het moederbord gemold heeft. Probeer eens een cmos reset.

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op 30 maart 2004 @ 10:20:
misschien moet je toch in overweging nemen dat je het moederbord gemold hebt met statische ontlading, of dat je diamond kaar niet goed was en het moederbord gemold heeft. Probeer eens een cmos reset.
Ik heb alvorens de pc open te schroeven, de power af gezet, vervolgens de pc aangeklikt en op deze manier ontlaad. (dan gaan ff die lampjes kort aan).

Cmos reset moet ik ff nazoeken hoe ik dit doe. Als het mobo kapot is, waarom komt hij dan nog gewoon in windows? :X

Ow great, met jumpers dus. Hij heeft geen boekje van het mobo, ding is al best oud :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 10:26 ]

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Hoe krijg ik die verdraaide muis en toetsenbord weer werkend? Kan het zijn dat er een draadje binnenin de pc is losgeraakt tijdens het verwisselen van de video kaart?

dat kan ja ,maar dan kijk je toch effe

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar als een muis via ps2 is aangesloten, dan zit het toch al direct op het moederbord, daar komt toch verder geen 'verleng' draadje aan te pas lijkt mij 8)7

Dit is echt balen, omdat het nl niet mijn pc is.

Misschien dat ik vanavond nog ff kan kijken. :O

Intussen hoop ik dat iemand een goede oplossing weet, of er ervaring mee heeft.

cmos resetten is al een goeie.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 10:31 ]

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
uhm stekker van tb en muis verkeerd om mischien???

Verwijderd

Topicstarter
ascona schreef op 30 maart 2004 @ 10:31:
uhm stekker van tb en muis verkeerd om mischien???
Ja, dat kan inderdaad 8)7 , maar helaas al gecheckt. Ik heb ze zelfs apart laten aangesloten. Dus opstarten met enkel een muis en zo ook met de toetsenbord. :)

Lastig lastig
|:(
Btw is die pc uberhaupt geschikt voor een nieuwe hp printer, of kan ik die optie zowieso afschrijven? :/

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 10:10:
Mijn probleem: (8>

[...] Hij geeft aan dat de Ati kaart een standaard pci videokaart is bij eigenschappen.

Echter geeft de pc aan dat het beelscherm niet de benodigde capaciteiten heeft om de printer te installeren. Het ging over het aantal kleuren dat het beeldscherm kan weergeven.

[...]

In afwachting, bvd..... ;)
Ooit gedacht aan het correct installeren van die videokaart dan ipv er meteen een andere in te duwen? :?

Dat je muis en tobo het nu niet meer doen is dan toch wel vreemd, maargoed. Je had dit probleem wellicht kunnen verhinderen...

[edit]
Ik volg dit echt niet, mensen die gewoon jaren achter een computer werken met 640x480 met 16 kleuren en dan niet eens denken van of dat misschien niet beter zou moeten werken 8)7 OMG

[ Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-03-2004 13:04 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Het kan zijn dat het installatie programma van hp een kleureninstelling vereist
als minimaal 16 bits bij 800*600 op bijv 60 hz

aangezien de monitor vrij oud is, zou je kunnen proberen om een nieuwere
digitale monitor erop te zetten alleen voor het installeren.
dus een zonder de rolletjes voor onderaan maar drukknoppen erop.

Je kan ook in windows nieuwe printer toevoegen en dan voor de driver verwijzen
naar de cd in de ...nl\win9x map (voorbeeld)
dus als je de hp cd erin doet gewoon de autorun installatie annuleren

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op 30 maart 2004 @ 13:02:
[...]

Ooit gedacht aan het correct installeren van die videokaart dan ipv er meteen een andere in te duwen? :?

Dat je muis en tobo het nu niet meer doen is dan toch wel vreemd, maargoed. Je had dit probleem wellicht kunnen verhinderen...

[edit]
Ik volg dit echt niet, mensen die gewoon jaren achter een computer werken met 640x480 met 16 kleuren en dan niet eens denken van of dat misschien niet beter zou moeten werken 8)7 OMG
Ik begrijp er helemaal geen reet van wat je zegt 8)7
-er valt niks correct te installeren, ik dacht simpelweg aan een upgrade.
-hoe had ik het kunnen verhinderen?
-toegevoegde waarde? }:O
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 13:10:
Het kan zijn dat het installatie programma van hp een kleureninstelling vereist
als minimaal 16 bits bij 800*600 op bijv 60 hz

aangezien de monitor vrij oud is, zou je kunnen proberen om een nieuwere
digitale monitor erop te zetten alleen voor het installeren.
dus een zonder de rolletjes voor onderaan maar drukknoppen erop.

Je kan ook in windows nieuwe printer toevoegen en dan voor de driver verwijzen
naar de cd in de ...nl\win9x map (voorbeeld)
dus als je de hp cd erin doet gewoon de autorun installatie annuleren
Dit is het tweede 'slimme' antwoordt dat ik krijg. Ik zal het een en ander eens checken en je advies opvolgen, thx....;)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Opstartproblemen horen in OH, niet in CSL. :)
Move Complete Systemen & Laptops »» Overige Hardware

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 13:26:
[...]

Ik begrijp er helemaal geen reet van wat je zegt 8)7
-er valt niks correct te installeren, ik dacht simpelweg aan een upgrade.
Als de ATi Radeon als 'standaard PCI adapter' staat heb je geen driver geinstalleerd. Begin daar eens mee :Z

Bovendien is een 32MB S3 Savage2000 in geen velden of wegen een upgrade tov zelfs maar de traagste Radeon VE 16MB :o
-hoe had ik het kunnen verhinderen?
Door je even te verdiepen in de basics van computers:

Apparaat erin = driver installeren :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1