Toon posts:

Canon 10D met welke juiste lens?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan de Canon 10D te gaan kopen om Formule 1 te gaan fotograferen. Ik ben er alleen nog steeds niet uit met welke lenzenset ik het beste kan beginnen en wat voor een lens ik moet hebben. Is een beeldstabilisatie lens de juiste en zo ja welke is makkelijk om mee te beginnen.

Ook heb ik de tip gekregen om een extender/teleconverter te kopen waardoor het effectieve brandpuntsafstand verdubbelt kan worden als je een 2.0x extender koopt. Mijn vraag hierover aan de experts is, is dit te adviseren - wat zijn de ervaringen hiermee en wordt de foto hierdoor niet onscherper. Ik hoop dat wat mensen advies kunnen geven, vooral de mensen met ervaring op dit gebied die zelf dit soort spul gebruiken!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
Bij een 2x extender krijg je 2 stops lichtverlies. een F/5.6 lens wordt dan f/7.1, en bij een 1.4 extender f/6.3

Voor formule 1 is een lens met IS inderdaad wel een goed idee om mooie pan shots te maken. Koop hiervoor al een lens met een grote lichtsterkte. En hoeveel mm focal length ligt aan de afstand van je camera tot de te fotograveren onderwerp.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Wat is je budget? Heb je pers-toegang tot de F1 races? Zoniet dan sta je wellicht nog verder weg en is een Canon EF 400mm f/5.6 L USM wellicht geen slechte optie (average price: $1,096.44 - kijk anders even op B&H of KEH.com).
Anders wellicht de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM a 1500 euro.

Dat geeft je dan effectief 640mm f/5.6 maar dat kan ook nog niet genoeg zijn. Je zou eventueel een Sigma 50-500mm (500mm f/6.3) kunnen overwegen.

Deze lenzen laten echter geen ruimte voor een 1.4x of 2x TC. Officieel werkt de AF van de 10D maar met lenzen welke minimaal f/5.6 lichtsterk zijn. (De Sigma is f/6.3 op 500mm maar "houdt de 10D voor de gek" door hem f/5.6 voor te schotelen). Ook de Sigma 170-500mm (wederom 500 @ f/6.3) is wellicht een optie alleen weet ik niet hoe goed die lens is - de 50-500mm is een erg goede lens voor het geld.

Een 1.4x converter kost je 1 stop en de teruggang in kwaliteit is minimaal (d.w.z. met de Canon 1.4x Extender II welke alleen met bepaalde L lenzen werkt). Een 2.0x converter kost je 2 stops en de teruggang in kwaliteit wel merkbaar.

Wil je dus wel TC's kunnen gebruiken met 400mm dan kan je of: 3 pinnetjes afplakken op je lens en hopen dat de 10D normaal zal focussen. Maar ja.. is meer een "hit & miss" gevalletje natuurlijk. Of je moet kijken naar een Canon EF 400mm f/4.0 DO IS USM (a $3,018.33). Hoewel de Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *met* 1.4x converter iets scherper schijnt te zijn volgens reviews op FM. De 300mm kost ongeveer hetzelfde.

Voor professionele F1 fotografie is een 1D/1D mk II veel meer geschikt dan de 10D. De AF is veel sneller en met 8-9 fps schiet je veel meer platen in 1 burst dan een 10D met max 3 fps.

Bekijk anders dit topic even:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/82277

En zowiezo de overige topics in het FM Sport forum.

Is digitaal niet heel belangrijk, dan zou ik (voor hetzelfde geld als een 10D) serieus kijken naar een EOS 1V. De 1V is de aller, aller, aller, aller, allersnelste uber-kickass-35mm film camera op deze planeet en kost rond de 1600 euro.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Karlok[JY-616] schreef op 30 maart 2004 @ 09:40:
Bij een 2x extender krijg je 2 stops lichtverlies. een F/5.6 lens wordt dan f/7.1, en bij een 1.4 extender f/6.3
Van F/5.6 2 stops dicht is F/11, en 1 stop F/8. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Nog eens over nagedacht maar voor TS lijkt me een Sigma 50-500mm of een Canon EF 100-400mm L IS USM het haalbaarste. Tenzij de TS een enorme berg geld mee wilt brengen :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tazzman schreef op 30 maart 2004 @ 09:47:
.................................
.
Eens. :)

Echter, was de D70 niet sneller dan de 10D??

En, de Nikon F5 is anders ook ERG snel, mocht digitaal niet een must zijn. ;)

It’s the economy, stupid!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik weet niet of de D70 sneller is? Zou kunnen maar ik ga er eigenlijk vanuit dat zo'n beetje alle DSLR's in de "pro-sumer" klasse (D70/SD10/10D) zo rond de 3 - 4 fps max zitten.

Ik heb zelf heel erg zitten twijfelen of ik toch niet liever een 1V zou kopen ipv de 10D. :)

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tazzman schreef op 30 maart 2004 @ 10:35:
Ik weet niet of de D70 sneller is? Zou kunnen maar ik ga er eigenlijk vanuit dat zo'n beetje alle DSLR's in de "pro-sumer" klasse (D70/SD10/10D) zo rond de 3 - 4 fps max zitten.

Ik heb zelf heel erg zitten twijfelen of ik toch niet liever een 1V zou kopen ipv de 10D. :)
Wat heeft je doen beslissen tot de 10D t.o.v. de 1V?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Mijn K25 en K64 Kodachrome rolletjes kosten ongeveer 8 euro per stuk, exclusief verzendkosten naar het Kodak Lab in Zwitserland.

Op een redelijke vliegshow of basisbezoek kan ik zeker 8 tot 10 rolletjes volschieten. Op een 3 weekse trip door de VS gaan er zo'n 60 tot 80 rolletjes doorheen.

Do the math :)

Daarbij komt het volgende:

- wanneer ik mijn dia's terug krijg dan scan ik meestal de mooiste dia's en berg de dia's dan op in mijn archief. Voor publicaties e.d. gebruik ik gewoon de digitale scans ipv het origineel.

- Kodak heeft de leuke neiging om regelmatig krassen aan te brengen op mijn dia's. Dat ligt dan altijd aan mijn bodies .. echter met Provia 100F heb ik nergens last van, mijn beide bodies zijn bij Minolta compleet schoon gemaakt en nagekeken - daar worden de krassen niet door veroorzaakt en bij Kodak Lab in Londen had ik nergens last van ... alleen die is gesloten ivm bezuinigingen bij Kodak! Kodak heb ik hiervan op de hoogte gebracht (incl. Minolta rapport en Provia 100F test dia's) en hun reactie was........"wij doen niets fout, het ligt aan je body".

- Af en toe raken dia's zoek bij Kodak in Zwitserland. Zo heeft iemand in China een heel mooi setje dia's van mijn Red Flag bezoek ontvangen..... gok ik, want ik ontving in plaats daarvan een berg Chinese airliners waar ik niet op zit te wachten. Gelukkig schiet ik daarom erg veel DUBBEL. (hence de 60 -> 80 rolletjes).
Bij Kodak Londen nooit last van gehad overigens.

- Het scannen van dia's kost mij gewoon te veel tijd... mijn Dimage Scan Dual is nogal traaahaaahaaag en vereist veel nabewerking (kleur correcties) :O

- Ooit hoop ik een 1D MkII te kunnen betalen ;)

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ok.

Ik was gewoon nieuwsgierig. ;)
Ik heb zelf nml. wel bewust voor conventioneel gekozen, i.p.v. digitaal, vandaar mijn nieuwsgierighedi naar jou motivatie. :)

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 23:01
Stel je vraag anders eens op www.dutchphotozone.nl. Daar lopen meer fotografen rond en kennis over objectieven voor sportfotografie.
Pagina: 1