[virus] HDD scannen in andere PC ?

Pagina: 1
Acties:

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:04
Gisteren bij een vriendin van me geweest en die heeft een PC gekregen van haar zwager, maar er zit geen virus scanner op en nu dus wel een heleboel virussen :(

Nu ben ik gisteren avond bezig geweest maar ik krijg het niet voor elkaar om ze er allemaal af te halen, telkens als ik de ene verwijderd heb en bezig ben met de andere is de eerste weer terug :r

Ook werkt er een boel niet, zoals; CTRL+Alt+del , msconfig , regedit enz.
dus ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Nu wilde ik er maar opnieuw Windows XP opzetten en dan ben ik als het goed is toch overal van af ??

Maar is het ook mogelijk om bij haar de HDD te verwijderen en dan op virussen te laten scannen in mijn PC en dan de boel te verwijderen ?
Of krijg ik dan straks zelf ook het virus en is er vanaf haar HDD niks verwijderd.

Wat is de beste manier om het probleem aan te pakken ?

[ Voor 1% gewijzigd door Arie26 op 30-03-2004 07:15 . Reden: tiep fout ]

Teteringen

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

In dit soort gevallen is de beste oplossing gewoon formatteren en een nieuwe installatie doen. Daarna natuurlijk wel even een virusscanner installeren anders blijf je aan de gang :P

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
/me mee eens

PC's die je van anderen krijgt bevatten meestal genoeg software waar jij of je vriendin niet veel aan hebben. Vanaf 0 beginnen met een format + herinstall zou ik dan ook aanraden. Scheelt natuurlijk ook wel wat in performance.

Maar het is ook geen probleem om die schijf in een andere pc te hangen die wel een up2date virusscanner heeft en daarmee scannen. Mocht die virusscanner bepaalde virussen niet herkennen, dan kan je inderdaad de sjaak zijn, maar dat hangt nogal van het gedrag van het virus af. Persoonlijk ben ik hier nooit bang voor, omdat de meeste virussen toch actief in het geheugen moeten zijn voordat ze iets kunnen doen, en als je de schijf erbij hangt is dat in 1e instantie niet het geval.

• Arie26
Mike Jarod schreef op 30 maart 2004 @ 07:57:
/me mee eensMaar het is ook geen probleem om die schijf in een andere pc te hangen die wel een up2date virusscanner heeft en daarmee scannen. Mocht die virusscanner bepaalde virussen niet herkennen, dan kan je inderdaad de sjaak zijn, maar dat hangt nogal van het gedrag van het virus af. Persoonlijk ben ik hier nooit bang voor, omdat de meeste virussen toch actief in het geheugen moeten zijn voordat ze iets kunnen doen, en als je de schijf erbij hangt is dat in 1e instantie niet het geval.
Maar werken deze funcie's dan ook weer ? CTRL+Alt+del , msconfig , regedit enz.
of is er dan gewoon te veel beschadigd.

En de PC die ze kreeg was nieuw geinstalleerd, hij had alleen geen virus scanner en firewall :( maar dat was ook nergens voor nodig zei hij :r

Teteringen

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 16:46

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Arie26 schreef op 30 maart 2004 @ 08:26:
[...]

Maar werken deze funcie's dan ook weer ? CTRL+Alt+del , msconfig , regedit enz.
of is er dan gewoon te veel beschadigd.

En de PC die ze kreeg was nieuw geinstalleerd, hij had alleen geen virus scanner en firewall :( maar dat was ook nergens voor nodig zei hij :r
:( En dat soort beunhazen haat ik dus ECHT!! Het eerste wat er bij mij na een verse install opkomt zijn virusscanner en vuurmuur.
Maar ff ontopic, idd geen probleem om de HD in een andere bak te hangen en dan te scannen, maar ik zou igg toch denken over een format en schone install.
Weet je iig zeker dat je windows niet fubar is.. :), maar na het scannen in je andere bak kun je iig backup maken van wat er bewaard moet worden.

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je een originele Norton cd hebt kun je daar van booten en scannen zonder verder windows nodig te hebben. Loop je ook geen risico dat de andere pc geinfecteerd raakt (eventueel).
Zodra je dan in windows zit wel ff nog een keer scannen met de nieuwste update natuurlijk.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:23
Probeer eens taskmgr.exe en msconfig.exe naar je bureaublad te kopieren, een andere naam te geven en dan te draaien. Meestal worden ze dan niet afgesloten, ook een optie is de hdd sharen via netwerk en dan vanaf norton (als dat kan) die gesharede drive scannen.. Probeer eerst het eerste maar, en natuurlijk fully updaten.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:19
Een erg handige methode vindt ik zelf een soort van recover cd met bart's pe builder. Samen met bijv. McAfee virusscan kun je mooi een pc schoonmaken. (Ook Nero erop zetten, voor backup.e.d.) :)

-

• Arie26
olof schreef op 30 maart 2004 @ 09:24:
Als je een originele Norton cd hebt kun je daar van booten en scannen zonder verder windows nodig te hebben. Loop je ook geen risico dat de andere pc geinfecteerd raakt (eventueel).
Zodra je dan in windows zit wel ff nog een keer scannen met de nieuwste update natuurlijk.
Die heb ik idd maar ik kan er ook van booten maar dan vraagt ie of ik wil op starten van hdd of cd; ik kies dan cd maar dan ziet ie geen C-schijf ??
cls schreef op 30 maart 2004 @ 09:31:
Probeer eens taskmgr.exe en msconfig.exe naar je bureaublad te kopieren, een andere naam te geven en dan te draaien. Meestal worden ze dan niet afgesloten, ook een optie is de hdd sharen via netwerk en dan vanaf norton (als dat kan) die gesharede drive scannen.. Probeer eerst het eerste maar, en natuurlijk fully updaten.
Dat kan ik nog eens proberen.

Maar ik denk dat ik er maar gewoon opnieuw XP opzet, want ze heeft de PC pas 3 weekjes en heeft eigenlijk nog geen documenten van haar eigen en kwa programma's alleen office, dus ik ben waarschijnlijk zo klaar met installeren.

Teteringen

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
olof schreef op 30 maart 2004 @ 09:24:
Je vergeet iets, het gaat om een windows XP install. Het bestand systeem wat wordt gebruikt in XP heet NTFS. Norton biedt alleen ondersteuning voor FAT32 bestand systemen. Dus helaas pindakaas.... scannen onmogelijk.

Aan de topicstarter, formateer de pc en installeer windows XP opnieuw. Installeer daarna gelijk een virusscanner en een firewall. Er zijn genoeg av paketten in de omloop, daarnaast zou je als firewall zonealarm free kunnen gebruiken.

• Arie26
Miki schreef op 30 maart 2004 @ 11:23:
[...]
Je vergeet iets, het gaat om een windows XP install. Het bestand systeem wat wordt gebruikt in XP heet NTFS. Norton biedt alleen ondersteuning voor FAT32 bestand systemen. Dus helaas pindakaas.... scannen onmogelijk.

Aan de topicstarter, formateer de pc en installeer windows XP opnieuw. Installeer daarna gelijk een virusscanner en een firewall. Er zijn genoeg av paketten in de omloop, daarnaast zou je als firewall zonealarm free kunnen gebruiken.
Ik ga dat zeker doen, haal de PC effe op en doe dat thuis wel, is makkelijker heb je alles bij de hand

Teteringen

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Probeer als het mogelijk is ook de verse windows XP installatie te voorzien van updates via windowsupdate. In iedergeval suc6 ermee!

*Als extra toevoeging op mijn post van hierboven. Norton scant wel NTFS partities als windows XP draait. Het gaat alleen om het booten en scannen met de norton cd van een windows XP partitie met NTFS bestands systeem. Dit geldt trouwens voor bijna alle antivirus programma's eerste hulpmiddelen (rescue floppy's, boot-cd's).

@ Ruzor, ik snap je motivatie wel maar standaard beveelt de installatie van windows XP een NTFS partitie aan en dat is ook wat de meeste gebruikers over het algemeen doen. Daarom kun je er dus meestal wel van uit gaan dat.... (zie voor de rest hierboven :P)

[ Voor 80% gewijzigd door Miki op 30-03-2004 11:52 ]

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Miki schreef op 30 maart 2004 @ 11:23:
Je vergeet iets, het gaat om een windows XP install. Het bestand systeem wat wordt gebruikt in XP heet NTFS.
Dat hoeft niet perse, XP kan ook op FAT32 geinstalleerd worden.

Maar verder rest sluit ik me bij je aan, gewoon een clean install. Kerio Firewall is ook een goede (en gratis) :P

[This is what you get when you mess with us]

Pagina: 1