Toon posts:

prog om com poort aan te sturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand hier of er een programma is om een signaal naar een compoort te sturen, ik wil hier een relais aan hangen waar ik mijn fans tusssen 7 en 12 volt wil laten switchen dmv motherboard monitor

Verwijderd

laview 6, of c++ assambler, labview is makkelijker, grafische interface, kan je schakeling lekker makkelijk in elkaar schuiven en compile tot een .exe + .dll

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zo'n soort id had ik ook (jammer dat ik een elektro-leek ben;()
Zou het niet mogelijk zijn om zoiets op een PCI kaart te bouwen (extra com-poort kaartje en dat dan een btje verbouwen).
Lijkt me super gaaf, een softwarematige baybus>:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

isa is makkelijker, ga ik in elkaar zetten voor me waterkoeling. ik plug em dan in een 386 die de koeling aanstuurd, ik weet nog niet offik met labview aparte pinnen vant isa slot kan aansturen, anders moet t maar in c++ assambler, kan ook, driver bouwe.
als je trouwens die fans niet met een relais aanstuurt maar met een tryistor schakeling, kan je het toerental/voltage traploos schakelen, ligt ook in de planning met m'n pompjes, fans etc.. temps meten gaat ook op de kaart, een paar ic's met transistoren erop en dan met weerstanden ervoor zorgen dat er een 8-bits digitaal signaal uitkomt, uit laten lezen en door proggie laten omzetten in analoge temp. ik heb met de compoorten en lpt niet genoeg pinen om alles aan te sture, dus moet wel met de kaart :(

Verwijderd

Ik kan aardig met electronica overweg, maar wat mij belet om dit soort dingen in de praktijk te brengen is de kennis van de aansturing door de PC.
Dus als iemand goede ideeen heeft ik wil het ook heel graag weten.:)
(Zijn er boeken over te koop?? 'k Ga eerst effe zoeken naar boeken over dat onderwerp.)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Maar als je gewoon een PCI seriële poort-kaartje neemt en daar de connector afhaalt en in plaats daarvan een aantal relais/transistors aan soldeert, dat kan toch ook? Kan je gewoon een prog maken dat de COM-poort aanstuurt, lijkt mij.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

kan wel, als je dan genoeg pinnen hebt voor je doeleinden! :)

Verwijderd

Ik ben met hetzelfde bezig,maar dan met parallele poort,maar komt maar max 5Volt uit,relais is een auto-relais dus hij schakelt niet bij deze lage stroom,hoorde ik dat ik met een transistor iets moest doen,maar zoveel verstand heb ik er niet van van electro,dus hoe te doen en wat voor transistor ? (www.conrad.nl)?
Software doe ik gewoon in C++ of Qbasic,dat is het probleem niet.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
niet vanuit je poort direkt een relais aan sturen je poort is sneller kapot als je denkt
maar neem een kaart die voorzien is van opto couplers zo loop je geen risico.
Pagina: 1