[Win NT 4.0] Bindings probleem

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Geachte mede tweakers,

Ik zit met het volgende rare verschijnsel.

Situatie:

Compaq Proliant E800 Server met Win NT 4.0 incl. SP6, 7 werkstations ( 6x Win2K Pro en 1x Win95 ) en 1 Draytek Vigor 2600 ADSL Router.

De clients kunnen van de één op andere dag niet meer inloggen op de server. Zij krijgen geen IP adres meer van de server.
Als ik de NIC ( onboard ) op de server bekijk, geeft deze geen enkele reactie meer. In Compaq Insight Manager is er niks vreemds te vinden.

Nu heb ik het volgende gedaan:

Een nieuwe NIC in de Compaq Proliant gestopt, en daar alle services ( DHCP, DNS, etc ) aangekoppeld. In Win NT 4.0 worden alle services netjes aangegeven, dat ze gekoppeld zijn aan de nieuwe NIC. ( Het betreft trouwens een Realtek NIC ).

Maar de clients krijgen nog steeds geen van alle een IP-adres via de DHCP server. In de eventviewer is niks raars te vinden. De DHCP service wordt ook netjes gestart. Als ik de clients instel op het verkrijgen van een IP-adres via DHCP, krijgen ze allemaal zo'n 169.254... adres ipv de IP adressen uit de range van de DHCP. ( 10.0.0.... etc )

Om het toch werkend te krijgen, heb ik iedere client een statisch IP adres gegeven. Nu is er weer wel communicatie met de server, alle inlogscripts worden netjes uitgevoerd, alle shares kunnen bereikt worden, etc. 8)7 ( op zich niks vreemds, omdat deze adressen in dezelfde range qua IP-adres en subnet liggen als waar de server in zit ). Internet via de Draytek router heb ik ook handmatig in moeten voeren, terwijl de clients altijd deze info krijgen via de DHCP server.

Ik moet dus nu handmatig gaan instellen, wat het IP-adres is van iedere client, de DNS servers, de gateway adressen, etc. Op zich niet moeilijk bij 7 werkstations, maar in de zeer nabije toekomst gaat het bedrijf flink uitbreiden met minimaal 10 nieuwe clients. Ik heb dus absoluut geen zin om dat allemaal handmatig in te gaan lopen voeren.

Kort gezegd, heb ik de volgende werkzaamheden al uitgevoerd:

- Nieuwe NIC in de server geplaatst
- Alle eventlogs bekeken of er iets vreemds aan de hand was
- DHCP service opnieuw geïnstalleerd
- Bekabeling nagekeken
- Spyware en spybot controle
- Virusscan
- Clients uitgerust met de laatste servicepacks
- Router opnieuw ingesteld ( is GEEN DHCP service, dit heb ik uitgeschakeld )

Op dit moment ben ik dus in de situatie dat ik iedere client handmatig moet gaan aanpassen. Als jullie mij misschien met dit probleem zouden kunnen helpen, zou ik het zeer op prijs stellen. _/-\o_

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een tijdelijke, mar wel werkbare oplossing: de draytek als DHCP laten werken. Net zo makkelijk, gateway ook automatisch toegekend...hoef je alleen de server nog maar uit te sluiten van de range (neem aan dat je die ( + evt netwerkprinters) een vast ip wilt geven)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

heb je wel eerst je oude NIC compleet ge-uninstalled?
dus niet eerst die nieuwe installen, en dan de oude weghalen, nee, eerst de oude weghalen met al zn bindingen, dan de nieuwe installen, en de hele zooi erbij (tcp-ip stack, services enz), zodat ie weer opnieuw de bindingen opbouwt met de nieuwe kaart

en je hebt de server toch wel ge-reboot neem ik aan?
;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:50 ]

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook een keer meegemaakt met NT4 server en toevallig ook op een Proliant toen er een andere netwerkkaart in gezet werd. Na veel gepruts en geherstart (wat niet hielp) hebben we de DHCP server gedeinstalleerd, herstart en weer geinstalleerd en weer SP6. Het is al weer een hele tijd geleden maar voor zover ik me het herinner hebben we het zo op kunnen lossen.

• nextware
Ik heb eerst inderdaad de NIC uit de server gehaald en alle mogelijke bindings verwijderd. Daarna alle services gedeïnstalleerd.

Daarop volgend heb ik de server opnieuw opgestart zonder de NIC, services, etc.
Daarna de server afgesloten en de nieuwe NIC geïnstalleerd.

Op de nieuwe NIC heb ik alle binding ingesteld, services geïnstalleerd. Volgens de event logs werken alle services goed, maar de clients kunnen nog steeds geen IP-adres van de DHCP server ontvangen. 8)7 :X

Ik heb ook al gekeken naar een of andere firewall, die de boel blokkeert, maar ik kan helemaal niks vinden, of weet één van jullie of er toevallig ook "hidden" firewalls zijn ?

Verwijderd

Grrr. Page unavailable, m'n hele verhaal weg! Hier de verkorte versie: SP6a weer geinstalleerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 19:29 ]

• nextware
De oplossing geboden door Fodder werkt.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Fodder rules !! ;)

Toch eigenlijk wel raar, dat je een service pack opnieuw moet installeren

Binnenkort maar eens een voorstel indienen om over te gaan naar Win2K SBS server.

Topic mag wat mij betreft gesloten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door nextware op 02-04-2004 10:40 ]

Verwijderd

Mooi dat 't weer werkt. :) NT heeft er geen enkel probleem mee om bestanden met een oudere versie (van de CD, of je i386 map) te overschrijven. Dus na elke hardware of software installatie waarbij NT om de CD vraagt moet je het servicepack opnieuw draaien. Bij 2000 en hoger zou dit nooit hoeven.
Pagina: 1