[Linux] Traffic account

Pagina: 1
Acties:

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik ben op zoek naar een manier om de traffic van mensen te kunnen meten. Ik heb bijvoorbeeld gebruiker piet. Die heeft een website via apache een shell-account. Nu werkt apache echter momenteel nog op een eigen user. Is het mogelijk om dan Apache op die user te draaien? Dan zit je nog met het probleem als de gebruiker gebruik maakt van verschillende IPs (voorbeeld: bouncers op IRC met vhosts).

Misschien te weinig informatie, maar bestaat hiervoor een oplossing?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je moet het allemaal afzonderlijk benaderen. Je kunt een end komen met iptables user matching, maar da's dus enkel voor dingen die als de user zelf draaien. Voor bnc's, moet je gewoon ervoor zorgen dat mensen op hun eigen vhost blijven, dan kun je op dat gewuste ip hosten, en voor apache zijn vast wel modules te vinden die zoiets bijhouden, check modules.apache.org

• DanielB
Kippenijzer schreef op 29 maart 2004 @ 23:27:
*knip*
moet je gewoon ervoor zorgen dat mensen op hun eigen vhost blijven, dan kun je op dat gewuste ip hosten
*knip*
Ik hoor net dat dat niet toegestaan is, maar nu hebben we ander voorbeeld. Ik heb een cs-server op die bak staan, die dus op ander IP draait dan apache. Hoe doet dat RaQ systeem het eigenlijk? Het is ook de bedoeling dat iemand bij overschrijden geen activiteit meer mag uitoefenen...

[ Voor 10% gewijzigd door DanielB op 29-03-2004 23:32 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:27
Laat ik hier nou net een topic over hebben geopend :)

Het schijnt mogelijk te zijn om per user bandbreedte te meten met IPtables. Ik weet alleen nog niet hoe...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• DanielB
Sorry voor het kicken van de topic, maar ik vond een mogelijkheid om dus de traffic te meten in Apache voor de website ZONDER elke website een nieuwe IP te geven. De module heet mod_watch en telt de bytes die verzonden/ontvangen worden. Module kan hier worden gevonden -> http://www.snert.com/Software/mod_watch/. Nu gewoon ff scriptje er nog bij maken die 't checkt met de betreffende klant en hopla... Een trafficmeter :)

Voor Half-Life Dedicated Servers (HLDS, die had ik dacht ik ook in deze topic gezet) is makkelijk, die check je gewoon de traffic van 't IP.

Nu wordt FTP denk ik wat moeilijker... Of je moet ze verplichten tot FTP via een webinterface :+

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

KewlKiddo schreef op 07 mei 2004 @ 11:33:
Sorry voor het kicken van de topic, maar ik vond een mogelijkheid om dus de traffic te meten in Apache voor de website ZONDER elke website een nieuwe IP te geven. De module heet mod_watch en telt de bytes die verzonden/ontvangen worden. Module kan hier worden gevonden -> http://www.snert.com/Software/mod_watch/. Nu gewoon ff scriptje er nog bij maken die 't checkt met de betreffende klant en hopla... Een trafficmeter :)

Voor Half-Life Dedicated Servers (HLDS, die had ik dacht ik ook in deze topic gezet) is makkelijk, die check je gewoon de traffic van 't IP.

Nu wordt FTP denk ik wat moeilijker... Of je moet ze verplichten tot FTP via een webinterface :+
Ik weet niet of er ook plugins voor bijvoorbeeld proftpd bestaan die dit doen, maar er zijn meerdere alternatieve ftp deamons die traffic accounting ingebouwd hebben. Meestal tellen ze het dan per user, wat op zich natuurlijk ideaal is, lijkt me :)

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

KewlKiddo schreef op 07 mei 2004 @ 11:33:

[rml][ Debian/Apache] Dataverkeer website meten als hoster[/rml]

[rml]Oezie Woezie in "[ Debian/Apache] Dataverkeer website mete..."[/rml]

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• DanielB
Rrdtool maakt tot zover mijn weten i.c.m. mrtg een grafiek. Mijn bedoeling is de traffic te meten, dan met een scriptje in cron na te berekenen hoeveel men teveel gebruikt heeft.

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

KewlKiddo schreef op 07 mei 2004 @ 12:06:
[...]

Rrdtool maakt tot zover mijn weten i.c.m. mrtg een grafiek. Mijn bedoeling is de traffic te meten, dan met een scriptje in cron na te berekenen hoeveel men teveel gebruikt heeft.
onderaan heb ik een tabel staan die het per dag weer geeft. (kan ook per maand als je dat wil, dit lijkt veen op http://octopus.oezie.org/gbgraph.html) en met rrdtool hoef je geen grafieken te tekenen, je kan het ook voor andere dingen gebruiken. zoals http://status.keyserver.org/~erik/overzicht.html. maar omdat je met rrdtool die informatie makkelijk naar voren kan toveren gebruik ik dat. en soms zeggen grafiekjes meer dan een paar getallen.(kan je bijvoorbeeld pieken zien enzo).

dus als je het miximaale verkeer weet per dag/maand/jaar, en je weet waar de teller nu staat kan je makkelijk uitrekenen hoeveel je nog mag/wat je teveel hebt gedaan.

• DanielB
Weet jij dan ook hoe je kan zorgen dat 'r netjes een berichtje naar de gebruiker gaat van "U bent over uw dataverkeerlimiet heen. Er wordt nu 1,50€ per extra gb dataverkeer gerekend" of dat ie gelijk de site afsluit naar een paginaatje met "De gebruiken is door zijn dataverkeer heen."

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

KewlKiddo schreef op 07 mei 2004 @ 12:32:
Weet jij dan ook hoe je kan zorgen dat 'r netjes een berichtje naar de gebruiker gaat van "U bent over uw dataverkeerlimiet heen. Er wordt nu 1,50€ per extra gb dataverkeer gerekend" of dat ie gelijk de site afsluit naar een paginaatje met "De gebruiken is door zijn dataverkeer heen."
mailtje sturen is niet zo moeilijk.
code:
1
2
3
4
if(!-e $host.mail && $dataverkeer > $datalimiet){
  stuur een mailjte;
  toucht $host.mail;
}

en aan het begin van de periode gooi je weer alls *.mail files weg.
om een site helemaal ofline te halen weet ik zosnel even geen oplossing.maar je zou misschien iets weg kunnen schrijven in een .htaccess file.

• Flying_Thunder
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Site offline halen zou ik niet doen hoor... gewoon door laten lopen en evt. extra kosten berekenen. Een site offline is nogal eh erg harde aanpak, weet niet of dat gewaardeerd zou worden door je klanten, maar dat weet jij natuurlijk beter dan ik :)

• DanielB
Flying_Thunder schreef op 07 mei 2004 @ 13:30:
Site offline halen zou ik niet doen hoor... gewoon door laten lopen en evt. extra kosten berekenen. Een site offline is nogal eh erg harde aanpak, weet niet of dat gewaardeerd zou worden door je klanten, maar dat weet jij natuurlijk beter dan ik :)
Het is even bedoeld als voorbeeld. Als een klant na dat mailtje van overschrijding op mij gaat schelden dat ie de extra data niet gaat dokken, dan gooi ik natuurlijk de account tot 't einde de maand dicht, maar da's immers logisch ;)

Nu nog kijken hoe ik FTP/Web/Mail kan combineren ;)

Toch blijf ik me afvragen hoe ze 't op Cobalt RaQs e.d. doen :)
Pagina: 1