Toon posts:

Hoe kan ik irq wijzigen i.v.m. conflict

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik een netwerkje wil beginnen, geeft mijn computer, een AMD 800 met A7V moederboard een keyboard conflict en een keyboard kan handig zijn tijdens het computeren. Tijdens een topic bleek dat het misschien aan de irq te liggen. Hoe kan ik deze wijzigen? Is dit wel nodig? Ik heb geen idee. Help me, ik loop er al een aantal weken mee te stoeien

Casb :?

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
als je win98 gebruikt gewoon rechtermuis op deze comp, dan eigenschappen, netwerkadp, eigenschappen, als idd een irq conflict is zie je dat daar en kan je het daar wijzigen

Verwijderd

Topicstarter
Als er een conflict is, zie je dan een uitroepteken of een kruisje voor je irq of zo? want dat heb ik niet. Wat kan het probleem dan zijn?

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
er staat dan idd een uitroepteken,
maar als je dat niet hebt moet et wat anders zijn.
Wanneer heb je die problemen gekregen? Toen je een netwerkkaart erin zetten of had je die er al in??
Met wat meer info komen we een heel stuk verder..

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik een 10/100mbit netwerkkaart erin gezet had, toen pas kreeg ik het conflict. Het gekke is, dat het niet altijd zo is. Na een aantal keren opnieuw opstarten, doet ie het wel een keer? Kun je hier wat mee?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een realtek netwerkkaart

Verwijderd

Omdat het niet altijd is, kan je denk het beste kijken als je de kaart eruit haal of dat het dan definitief over is, zo ja, verander dan het irq van de netwerkkaart en niet van het toetsenbord.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn netwerkkaart eruit heb, is het probleem weg. Als mijn netwerkkaart geen irq probleem geeft, kun je je irqnummer toch ook niet veranderen?

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Ik had net zoiets maar dan met de geluidskaart, toen ik die er uit haalde deed alles het weer ok. (gaf btw ook geen uitroepteken bij systeem in config.scherm.

Je kan dus proberen de geluidskaart (tijdelijk) weg te halen en de irq van de geluidskaart te gebruiken voor je netwerkkaart. Als ie het dan doet weet je iig waar het aan ligt.

Verwijderd

jawel hoor, je gaat naar eigenschappen van deze computer, kies voor de netwerkkaart, klik eigenschappen, ga naar bronnen, en verander het maar, misschien werkt jou netwerkkaart wel met jumpers dat je hem zo moet veranderen van irq, moet je even bekijken...

Verwijderd

Topicstarter
sorry, maar er zitten geen jumpers op en ik kan ook geen irq wijzigen in de bronnen, trouwens geen een irq kan ik wijzigen? doe ik het niet goed?

Verwijderd

Heb je de kaart al eens in een ander PCI-slot geprobeerd? Dit wil nog wel eens helpen als twee kaarten op een gedeeld slot zitten.
Wat voor een kaart is het? 3com rulzzz >:)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 08:15
heel vaak is een netwerkkaart een probleem in samenwerking met een soundblaster kaart.

dan werkt het vaak de kaart in een ander pci slot te proppen.

want die gare soundblasterkaarten willen vaak niet op andere adressen, net als die realtek nic's.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik als newbee zulke problemen bevatten. Mijn keyboard doet het niet en dit komt via de netwerkkaart door de soundkaart. pfffff!!!

Verwijderd

Je komt volgens mij een vrije IRQ te kort. De vrije IRQ's zijn:
IRQ 11, 10, 9 en 5. Alle andere IRQ's zijn niet vrij!!!
Je kunt dit proberen op te lossen door in je BIOS je "2e serielepoort" op "auto" te zetten. Als je de "2e serielepoort" tenminste niet gebruikt. Je moet wel even noteren waar de poort op staat voor je "auto" selecteerd zodat je als mijn voorstel niet werkt je de poort weer kan terugzetten op de oude waarde. Als je de "2e serielepoort" op "auto" zet en deze poort dus niet gebruikt geef je IRQ 3 vrij voor ander gebruik.
Het probleem dat kaarten toch niet goed werken en geen IRQ's willen delen zit vaak in verouderde drivers. Er zijn ook kaarten die het, ondanks de nieuwste drivers, domweg verrekken om IRQ's te delen! Voor je BIOS instellingen moet je even de handleiding van je MOBO raadplegen!!!

Verwijderd

Als je je IRQ in Device Manager wilt veranderen moet je wel even het vinkje bij "Automatic Settings" wegdoen.
Dan kan je zelf instellen wat je wilt. Het best kijk wel even met Sisoft Sandra, of een ander proggie welke IRQs je nog vrij hebt.
Pagina: 1