[el] Sunbeam Rheobus kanalen opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik heb een jaar geleden via Laupro (huidig dus inkoopacties.net) een Sunbeam Rheobus gekocht. Zie hier: Afbeeldingslocatie: http://www.regenboog.net/webshop/b_252.jpg

Dit is een rheobus die bij 7 volt de led van rood naar blauw schakelt. Hij heeft een vermogen van 20watt per kanaal.

Nu is het probleem dat ik OF door kortsluiting, OF door het verkeerd om aansluiten van mijn fan 2 poorten opgeblazen heb. -hoewel verkeerd om aansluiten niets mag uithalen toch?-

de andere 2 doen het nog wel.

het probleem wat zich bij kapotte kanaal A voordoet: de led blijft rood: ookal draai ik heb vol open: belast of niet belast, een fan eraan gehangen wil ook niet draaien.
Bij kanaal B die kapot is: gaat hij van rood naar blauw bij +/- 7 volt, maar als ik hem helemaal opendraai (bij laatste mm) dan springt de led op rood en ook mijn aangesloten fan gaat weer uit.

Dus de bicolour leds geven dus wel het juiste weer: het fan draait bij kanaal B wel steeds harder totdat ik deze op de laatste graad open draai. en bij kanaal A wil deze helemaal niet aan.

overigens zijn ze niet tegelijk kapot gegaan: toen kanaal A kapot was dacht ik nouja dan kanaal B: die vloog er toen uit.

Uiteraard heb ik de print bekeken op doorgebrande onderdelen, maar niets is zwart, niets rook/ruikt verbrand, en niets was overdreven heet.

Ik zal als het weekend is een high-res foto maken van de print.

Mijn vraag uiteindelijk is: weet iemand wat er kapot kan zijn: er zijn 2 ic'tjes aanwezig: 2 maal : LM324N (4 kan ook een 1 zijn: niet te lezen) en er is voor elk kanaal een spanningregelaar aanwezig op groot koelingblok: TIP31A. Verder een berg weerstanden etc. Ik kan redelijk goed solderen etc, en er is geen SMD aanwezig: alleen maar normale weerstanden. Er zijn ook 4 condensators aanwezig: keramische (of hoe heet dat ook alweer: van die kleintjes die geen plus/min hebben en op een gele druppel lijken).

ps. De andere 2 kanalen werken perfect.

Garantie is uit den boze: A via inkoopactie, en B ik heb het zelf kapot gemaakt.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

Seesar schreef op 29 maart 2004 @ 22:37:
Garantie is uit den boze: A via inkoopactie, en B ik heb het zelf kapot gemaakt.
Maar dat weet Sunbeam niet >:) Gewoon een mailtje sturen met je treurige verhaal en dan gaan hopen.. It's worth a try!

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 23:34
Ik heb ook zoiets gehad, zonder dat ik 't dus wist... Na mailtje mocht ik 'm terugsturen en inderdaad, er was wat doorgebrand. Heb netjes een nieuwe teruggekregen... Gekocht bij Powerparts, dus ik kan garantie opeisen. Hij doet het overigens perfect weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 17:24

Mx-KAEY

Mx-KÆY

je hebt als consument recht op een jaar garantie volgens de europese wetgeving dus garantie is wel degelijk een optie!

het lijkt me dat er "ergens" ingekocht is via laupro... dus dat betekent dat je daar je garantie kan verhalen, mits je natuurlijk bewijs hebt. Natuurlijk is direct naar sunbeam gaan ook een optie.

Ik zou dus echt gaan voor optie 1. Via het bedrijf waar besteld is en uitleggen wat het probleem is en dat je graag garantie wilt

[ Voor 18% gewijzigd door Mx-KAEY op 29-03-2004 22:56 ]

-- Mx-Generætion --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch niet mijn IA geweest he O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
aub niet deze reactie's op mijn garantie: ik heb uberhaupt even gekeken hoe lang ik het ding heb: meer dan een jaar.

Heel aardig dat jullie me helpen met "smoezen" etc. Maar het helpt me niet echt. Smoezen en "laffe" verhaaltjes kan ik zelf ook wel verzinnen. NOFI.....ik ben zelf ook een goede babbelaar als het me uit komt! ;). Daar komt bij dat het zelf maken van dit ding leuker vind: garantie: terug zenden, wachten, corresponderen etc etc. Dan koop ik hem liever nieuw voor 20 Uiers.

Ik doe niet voor niets elektrotechniek!!! (weliswaar maar 1e jaars 8) )....

Maar serieus: dus reden C geen garantie: simpelweg verlopen.
Dus blijf ik bij mijn begin pleidooi :).

[ Voor 25% gewijzigd door Seesar op 30-03-2004 00:09 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nja, ik zou zeggen: Ga je printje debuggen. Hoe? Nou, je hebt nog 2 kanalen die wel werken. Wat je dus kan doen is onderdelen omsolderen: Verwissel bijvoorbeeld de TIPs van de werkende kanalen met die van de kapotte kanalen, als de fout dan omgedraaid is weet je wat er stuk is. Zelfde voor de ICs en eventuele andere onderdelen. Als je niet zo'n ster in het desolderen dmv. een soldeerbout ben kan ik je een verfstripper/heteluchtpistool aanraden. Ik zou iig beginnen met de TIPs, dat lijkt mij het eerste wat na problemen op de uitgang stukgaat.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 30 maart 2004 @ 00:50:
Nja, ik zou zeggen: Ga je printje debuggen. Hoe? Nou, je hebt nog 2 kanalen die wel werken. Wat je dus kan doen is onderdelen omsolderen: Verwissel bijvoorbeeld de TIPs van de werkende kanalen met die van de kapotte kanalen, als de fout dan omgedraaid is weet je wat er stuk is. Zelfde voor de ICs en eventuele andere onderdelen. Als je niet zo'n ster in het desolderen dmv. een soldeerbout ben kan ik je een verfstripper/heteluchtpistool aanraden. Ik zou iig beginnen met de TIPs, dat lijkt mij het eerste wat na problemen op de uitgang stukgaat.
Dat is helemaal geen slecht id, nu ben ik alleen wel "vergeten"te vermelden dat de onderkant van de print -de te solderen zijde- beplakt is met een of ander isolatie foam....die is er NIET af te krijgen zonder telkens maar een stukje van een mm eraf te trekken. Maar ja wil ik het kunnen maken dan zal ik toch moeten solderen.
Dank je voor je tip, dat ik hier niet zelf aan gedacht had. wordt wel hel of a job. want niet alles is parallel: bijvoorbeeld maar 2 van die ic'tjes, ipv 4....we zullen zien.

Maar als er nog suggesties zijn; u'r welcome!

[update]
na 4 nieuwe TIP's en 2 nieuwe LM's gekocht te hebben, werktie dit nog steeds niet. Nu kwam ik per toeval achter dat wanneer ik aan de potmeter zal: er speling in zat: bij het open maken (deze bestaan uit 2 delen die door lipjes in elkaar geklemd zijn, zag ik dat bij de kapotte kanalen de slepers zwart waren: de potmeterjes zijn dus kapot :s.

Nu heb ik dus even @ conrad gekeken: voldoen allemala niet aan specificatie: niet dezelfde insteek etc etc.. Dat wordt dus verder zoeken--> moet morgen de waardes van die dingen doormeten op school. Wish me luck!
[/update]

[ Voor 23% gewijzigd door Seesar op 30-03-2004 13:29 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
Ik weet wel wat er aan de hand is bij het probleem dat hij bij de laatste mm weer rood word heb ik ook :|
Naast da ledje zit een soort transitortje of zo die rookte toen ik kortsluiting maakte 8)7
Pagina: 1