Toon posts:

processor afgebrand, moederbord ok?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zojuist rook ik een stinkende walm uit de pc naast me die ik wilde gaan gebruiken als server :/ . hij had al wat rare kuren, dus zat wat te spelen in de bios om het goed te krijgen. de pc start nu helemaal niet meer op (geen proc. piep).

graag wil ik een nieuwe processor kopen om hem toch weer aan de praat te krijgen. hoe groot is de kans dat het moederbord nog ok is? het betreft een asus a7v266-e met een 1700+ athlon (RIP).

ik zag een duron voor 50 euro dus dat is misschien een goed alternatief.

wat zijn jullie ideeen?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je het mobo en de CPU al uberhaupt goed bekeken?
Bij brandlucht altijd eerst kijken, ipv het systeem opnieuw aanzetten.

Je geeft weinig info en of je mobo nog goed is, is echt niet zomaar te raden.

{signature}

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Wat Voutloos al zegt... brandlucht kan ook heel goed voeding zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, het moederbord ziet er goed uit, de CPU is zwart, de koeling nog erger.

helaas heb ik geen athlon of duron bij de hand anders kon ik die erin proberen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 22:04:
ja, het moederbord ziet er goed uit, de CPU is zwart, de koeling nog erger.

helaas heb ik geen athlon of duron bij de hand anders kon ik die erin proberen.
Bij grote temperaturen krijgt je mobo ook een behoorlijke opdoffer. Misschien handig om bij een winkel langs te gaan en om te vragen of ze even een CPU erin willen testen. Als je zegt dat je de CPU koopt als ie werkt, doen ze dat wellicht wel voor je.

{signature}

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
gezien je vorige reply mag ik er vanuit gaan dat:

je proc goed doorbakken is omdat ie zwart is (biefstuk - well done)
en er aanslag op de heatsink zit.

je hebt niet aangegeven of deze proc ook overclocked was, als dit niet het geval was, dan zou ik naast een andere proc ook eens gaan kijken naar de plaatsing van het koelblok. ik vermoedt dat die er niet goed opgezeten heeft en/of te weinig/geen koelpasta tussen sink en core.

teminste, een proc fikt niet spontaan door dat is :+

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
dat is idd en optie, maar wat als deze CPU ook affikt? of moet de bios nu in zijn defaults hersteld zijn?

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
Voutloos schreef op 29 maart 2004 @ 22:07:
[...]

Bij grote temperaturen krijgt je mobo ook een behoorlijke opdoffer. Misschien handig om bij een winkel langs te gaan en om te vragen of ze even een CPU erin willen testen. Als je zegt dat je de CPU koopt als ie werkt, doen ze dat wellicht wel voor je.
als ze nog een proc met die rating hebben liggen dat is.... als TS pech heeft, ondersteund het mobo maar tot een aantal mhz waar de winkel geen proc voor heeft... maar een duron zou moeten werken (als ze die nog hebben dat is)
(pepijn)
dat is idd en optie, maar wat als deze CPU ook affikt? of moet de bios nu in zijn defaults hersteld zijn?
das een kwestie van de cmos clearen :Y) ff stroom eraf, cmos batterij er uit en een minuutje wachten :)

[ Voor 18% gewijzigd door FiXeL op 29-03-2004 22:16 ]

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
FiXeL schreef op 29 maart 2004 @ 22:12:
gezien je vorige reply mag ik er vanuit gaan dat:

je proc goed doorbakken is omdat ie zwart is (biefstuk - well done)
en er aanslag op de heatsink zit.

je hebt niet aangegeven of deze proc ook overclocked was, als dit niet het geval was, dan zou ik naast een andere proc ook eens gaan kijken naar de plaatsing van het koelblok. ik vermoedt dat die er niet goed opgezeten heeft en/of te weinig/geen koelpasta tussen sink en core.

teminste, een proc fikt niet spontaan door dat is :+
ik zal proberen te vertellen wat er gebeurde:

-ik installeer w2k3 en bij het indelen van de partities reset de pc (iedere keer);
-ik check de bios en ipv de gebruikelijke 1466 Mhz staat nu 1100Mhz
-ik krijg hem niet meer gestart met 1466 Mhz;
-bij het installeren op 1100Mhz gaat de install van w2k3 niet door :(
-ik stel handmatig in dat de processor op 11x en de bus op 133 werkt;
-de CPU fikt af bij herstart van de pc.

hopelijk maakt dit eea wat duidelijker

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Klinkt als een slecht contact tussen cpu en koelblok. De cpu is hoogstwaarschijnlijk d00d tenzij er nog een wonder gebeurd }:O iig kan je m0b0 nog wel heel zijn hoor. Echter de enige manier om hier achter te komen is toch het proberen van een andere cpu. :+

Lees bij het installeren van de volgende cpu iig goed de faq hierover door zodat je geen fouten kan maken. 8)

Verwijderd

Ik heb ook een A7V266-E en ik weet wel dat je voor de nieuwe Durons (applebred dacht ik) minstens Bios 1.15 nodig hebt en PCB 1.10 Volgens de site van Asus.

Waarschijnlijk zat je koeler er niet goed op en dat hij daardoor te warm werd en niet hoger dan 1100MHz wilde.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 07:34:
Ik heb ook een A7V266-E en ik weet wel dat je voor de nieuwe Durons (applebred dacht ik) minstens Bios 1.15 nodig hebt en PCB 1.10 Volgens de site van Asus.

Waarschijnlijk zat je koeler er niet goed op en dat hij daardoor te warm werd en niet hoger dan 1100MHz wilde.
ik zie op de site van asus dat ik met de laatste bios een 2600+ kan gebruiken dus dat geeft weer wat hoop. ik ga maar naar de winkel met het hele zwikje en ga het wel proberen.

bedankt iedereen voor de antwoorden! :)
Pagina: 1