[Delphi8, visual]onderdelen selecteren

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Ik heb een wat simpel probleempje met Delphi 8. Ik heb de laatste weken regelmatig wat werk verricht in eerdere versies van delphi (versie 3,4,5 en 6 lijken behoorlijk op elkaar). Borland lijkt met Delphi 8 (.NET) een net iets andere manier te hebben gekozen in de opmaak.

Op zich geen probleem en het werkt op zich best lekker. Ik heb echter wat problemen met het bouwen van een layout. Momenteel bouw ik een eenvoudige kaartenbak systeem om klant/product informatie voor een klein bedrijfje in op te slaan. Daarbij heb ik het 'probleem' dat de plaatsing van visuele componenten (plaatsing van data) nogal aan verandering onderhevig is / gaat zijn. In tegenstelling tot delphi 6 kan ik met het onderdeel dat ik nu terugzie als 'modelview' geen visuele componenten selecteren en veranderen. Voorheen kon op deze manier makkelijk splitters en andere kleine componenten makkelijk geselecteerd krijgen maar ook (en daar heb ik nu wat problemen mee) componenten van en naar andere componenten (panels, pagecontrols,etc) slepen.
edit:
ik wil even opmerken dat ik uiteraard bekend ben met bv tab om onderdelen te selecteren. Ik mis echter een stukje functionaliteit dat ik eerder wel had. Steeds 20x op tab drukken is ook niet geweldig. Ik ben ook net achter de selecteerfunctie bovenin de object inspector gekomen. Dat ik zoiets niet opmerkte.. iig het hoofdprobleem staat nog: objecten van en naar panels slepen.

Ik kan nu wel een handige UML functie omhoog halen door erop te dubbelklikken, maar das niet helemaal wat ik zoek. Ik heb de verschillende programmaonderdelen doorgezocht, maar kwam geen alternatief tegen. Het zoeken gaf mij ook wat problemen (het lijkt me sterk dat niemand anders dit al eens tegen is gekomen); zoeken naar termen als 'delphi modelview' levert maar een (niet relevant) resultaat op. Google geeft niet veel waar ik wat mee kan. Daarom hoopte ik voor dit simpele probleempje op enige hulp hier. Alvast mijn dank :> :P

[ Voor 18% gewijzigd door SilentStorm op 30-03-2004 01:42 ]

Localhost is where the heart is

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 08:07
SilentStorm schreef op 29 maart 2004 @ 20:52:
edit:
ik wil even opmerken dat ik uiteraard bekend ben met bv tab om onderdelen te selecteren. Ik mis echter een stukje functionaliteit dat ik eerder wel had. Steeds 20x op tab drukken is ook niet geweldig. Ik ben ook net achter de selecteerfunctie bovenin de object inspector gekomen. Dat ik zoiets niet opmerkte.. iig het hoofdprobleem staat nog: objecten van en naar panels slepen.
Ik heb hier geen Delphi bij de hand( en zeker 8 niet), maar kan je in de Object Inspector niet gewoon de objecten droppen op je panel. Dus binnen de object inspector zelf.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Je bedoelt dat je de Object TreeView van D6 en D7 mist in D8?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
LordLarry schreef op 30 maart 2004 @ 09:04:
Dat was de naam. Vanavond even een google actie ondernemen. tnx :)

In de object inspector kun je geen componenten slepen helaas.

Localhost is where the heart is

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 08:07
LordLarry schreef op 30 maart 2004 @ 09:04:
Dat was 't woord dat ik dus zocht: Object TreeView