Copyright oid?

Pagina: 1
Acties:

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17
Het zit zo, ik heb een tijdje geleden een gastenboek gemaakt en die mag gratis gedownload worden, ik gebruik hier smilies die ik niet zelf gemaakt heb en dus heb ik vriendelijk toestemming aan de maker ervan gevraagd, deze vond het goed.

Nou was er laatst een die het gastenboek niet aan de praat kreeg ik heb hem hierbij geholpen maar ik weet niet of het gelukt is. Nou kwam ik vandaag op zijn site en zag tot mijn verbazing dat mijn gastenboek er stond weliswaar zwaar verbouwd aka verneukt. Met zijn naam en copyright shit eronder.
Mag dit? En wat kan ik er tegen doen?
Het is namelijk niet de bedoeling dat iemand anders er met de eer vandoor gaat.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Welke voorwaarden had je bij/in die download staan?

edit:

Je hebt helemaal geen voorwaarden op de site, noch in je php files zie ik nu.

Natuurlijk is er iets als intellectueel recht, maar je geeft hier zelf dus geen melding van op voorhand.

[ Voor 68% gewijzigd door Voutloos op 29-03-2004 20:19 ]

{signature}

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

opzich zit het wel zo, jij stelt iets gratis tot zijn beschikking dat het niet zijn copyright is, want hij heeft niet het intellectueel recht erop toch??

• Isengrim
Ik had er geen voorwaarden bij, maar het lijkt mij niet echt vanzelf sprekend dat iemand met opzet mij gastenboek gaat verbouwen. Dan kun je net zo goed je eigen maken

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05
In principe mag het niet volgens mij, aangezien hij jouw code aan het aanpassen is zonder jouw expliciete toestemming daarvoor.

Echter kom je dit soort situaties altijd tegen als je software vrijelijk beschikbaar gaat stellen, leer er maar mee leven, je zal er echt weinig aan kunnen veranderen.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dit heb ik ook eens gehad, ik heb toen gedreigd zijn webhoster in te lichten en vroeg zijn adresgegevens. Binnen een termijn van 1 week moest mijn code uit zijn source verdwenen zijn anders nam ik dus maatregelen.

Moraal van mijn verhaal: Het hard spelen, anders luisteren ze niet.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Isengrim schreef op 29 maart 2004 @ 20:18:
Ik had er geen voorwaarden bij, maar het lijkt mij niet echt vanzelf sprekend dat iemand met opzet mij gastenboek gaat verbouwen. Dan kun je net zo goed je eigen maken
Verbouwen wel als je geen voorwaarden gesteld hebt. Jouw copyright notices weghalen en vervangen door de zijne lijkt me echter niet legaal, jij bent immers wel de eigenaar van het niet verbouwde deel van de code.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05
AtleX schreef op 29 maart 2004 @ 20:21:
Dit heb ik ook eens gehad, ik heb toen gedreigd zijn webhoster in te lichten en vroeg zijn adresgegevens. Binnen een termijn van 1 week moest mijn code uit zijn source verdwenen zijn anders nam ik dus maatregelen.

Moraal van mijn verhaal: Het hard spelen, anders luisteren ze niet.
Maar dan krijg je een beetje groot project, gaan meer dan 10 mensen het downloaden, 25% sloopt het copyright enz. weg (reeël aantal bij gastenboekjes e.d.), en ga jij achter al die mensen aanzitten?

Je wint er niets mee, het kost alleen maar tijd.

• Isengrim
Probleem is dat hij zijn eigenhostbedrijf heeft en ik neem aandat ie daar zijn spullen host.

• Voutloos
  • Niet online
Isengrim schreef op 29 maart 2004 @ 20:18:
Helaas is dat geen reeël beeld. Hele hordes mensen kopieren je broncode/files die je ter beschikking stelt en maken dan ook aanpassingen.
Los van copyright, als je dus niet wilt dat anderen dit doen, kan je maar beter geen download aanbieden.

Het is dat hij toevallig om support vroeg, maar tussen die 160+ downloads zitten zeer waarschijnlijk meer lui die zulke aanpassingen maken.

{signature}

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Auteursrecht ontstaat al met 'slechts' de "creatie".
In Nederland (anders: VS, denk aan @-symbool) bestaan er géén vormvereisten om een auteursrecht te vestigen.

Kopiëren zonder toestemming mag niet, maar die toestemming is gegeven.
Echter, een auteur behoudt altijd het recht op een juiste naamsvermelding.
Dít kun je alsnog afdwingen m.i. (óók bij die 160 anderen :) ; wat zeg ik, Heb je die óók toestemming tot kopiëren gegeven ? Nee dus. Maar dan komen we op een ander aspect: overname voor eigen gebruik. Maar: plaatsing op een Internet-site is niet synoniem met het afstand doen van (uitoefening van) auteursrechten !)

[ Voor 37% gewijzigd door Brothar op 29-03-2004 20:35 ]

eagle

• Isengrim
leuk trouwens dat ie mankementen vertoon die mijn betas hadden

http://www.maxinternet.nl/gast/index.php

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

ligt het aan mij of reload die pagina elke 5 seconde??

• Isengrim
iedere seconde, was een bugje in een van mijn eerste versies bij hem ook, wel heeeeeeeeel toevallig.

btw misschien ff voor de overeen komst tussen die van hem en mij

die van mij : www.isengrim.tk

kijk en oordeel zelf

• Voutloos
  • Niet online
Symsonic schreef op 29 maart 2004 @ 21:18:
ligt het aan mij of reload die pagina elke 5 seconde??
Ligt niet aan jou. Echt irritant, mijn browser wil de hele tijd weer bovenaan de pagina beginnen...
<meta http-equiv='refresh' content='1;URL=index.php'>
Maar in dit daglicht een link naar hem geven vind ik eigenlijk ook niet netjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 29-03-2004 21:24 ]

{signature}

Pagina: 1