Sapphire kapot - rare garantiepolitiek

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 21:54
10 November vorig jaar kocht ik een passief gekoelde Sapphire 9600 Pro Ultimate Edition voor 225 Euro bij Forcom in Mortsel, België.

4 maanden later, begin februari, ging die kaart kapot. Mijn systeem wou niet meer booten en gaf het aantal piepjes waarvan de BIOS zegt dat het op een videokaart probleem duidt. Met een Matrox kaart werkte mijn systeem perfect en dus bracht ik de Sapphire kaart binnen ter reparatie, binnen de garantieperiode van 1 jaar.

Vorige week bel ik toch maar eens want de dealer laat niks van zich horen. Men vertelt mij dat de kaart niet meer gemaakt wordt en dus niet meer gerepareerd kan worden. Van het opvolgmodel, de 9600XT Ultimate Edition, heeft men nog nooit gehoord en er zo eentje in de plaats krijgen is uitgesloten. Men zegt de restwaarde te willen crediteren en ik zou hierdoor 181 euro terugkrijgen. Het verschil tussen de aankoopprijs van 225 euro en de 181 euro die ik nu voor mijn kapotte kaart terug zou krijgen is de waardevermindering van de kaart na 4 maanden gebruik.

Mij lijkt deze garantiepolitiek onaanvaardbaar maar ik had graag anderen hun mening gehoord. Is dit normaal? In het verleden had ik bij Forcom geen problemen met garantie, zijn er nog meer mensen die zoiets recent meegemaakt hebben?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
als de ultimate pro niet meer leverbaar is moeten ze een gelijkwaardige kaart geven geloof ik?

Verwijderd

Koekoeksclocker schreef op 29 maart 2004 @ 19:58:
10 November vorig jaar kocht ik een passief gekoelde Sapphire 9600 Pro Ultimate Edition voor 225 Euro bij Forcom in Mortsel, België.

4 maanden later, begin februari, ging die kaart kapot. Mijn systeem wou niet meer booten en gaf het aantal piepjes waarvan de BIOS zegt dat het op een videokaart probleem duidt. Met een Matrox kaart werkte mijn systeem perfect en dus bracht ik de Sapphire kaart binnen ter reparatie, binnen de garantieperiode van 1 jaar.

Vorige week bel ik toch maar eens want de dealer laat niks van zich horen. Men vertelt mij dat de kaart niet meer gemaakt wordt en dus niet meer gerepareerd kan worden. Van het opvolgmodel, de 9600XT Ultimate Edition, heeft men nog nooit gehoord en er zo eentje in de plaats krijgen is uitgesloten. Men zegt de restwaarde te willen crediteren en ik zou hierdoor 181 euro terugkrijgen. Het verschil tussen de aankoopprijs van 225 euro en de 181 euro die ik nu voor mijn kapotte kaart terug zou krijgen is de waardevermindering van de kaart na 4 maanden gebruik.

Mij lijkt deze garantiepolitiek onaanvaardbaar maar ik had graag anderen hun mening gehoord. Is dit normaal? In het verleden had ik bij Forcom geen problemen met garantie, zijn er nog meer mensen die zoiets recent meegemaakt hebben?
Wat een amateur winkel, je kaartje is nu niet meer zo veel waard. Ik zou je toch laten uit betalen en de Sapphire 9600XT kopen ;)
Is gelijk weer even sneller en voor rond de 180 á 190 verkrijgbaar >:)
En dat ze geen 9600XT kennen, is zeer verdacht.

Waarom gaven ze geen belletje meer naar je ?

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Je hebt de kaart gekocht met een garantieperiode van 1 jaar. Dat jaar is nog niet voorbij. Dus als er geen reparatiemogelijkheid voor deze kaart is dient (volgens mijn weten, maar ik ben geen advocaat) het bedrijf deze te vervangen met een soortgelijke kaart of de mogelijkheid om, tegen een vergoeding, een ander produkt uit dezelfde prijsklasse uit te zoeken. Ze zijn in elk geval niet verplicht om de schade in geld terug te betalen.
Maaruh misschien heeft je pa een rechtsbijstand verzekering lopen? Kun je het altijd even bij een echte advocaat nagaan!

(Ik dacht dat het zo zat)

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Volgens mij hoor je de aankoopprijs terug te krijgen als zij niet voor een vervangend exemplaar kunnen zorgen en aangezien die €181 niet de aankoopprijs is moet je er eigenlijk niet gelijk mee akkoord gaan. En dat dezelfde kaart niet meer gemaakt wordt en dáárom ook niet gerepareerd wordt lijkt me een beetje sterk, alhoewel dat natuurlijk afhangt van wat er nou precies kapot aan is.
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 20:02:
[...]

Wat een amateur winkel, je kaartje is nu niet meer zo veel waard. Ik zou je toch laten uit betalen en de Sapphire 9600XT kopen ;)
Is gelijk weer even sneller en voor rond de 180 á 190 verkrijgbaar >:)
En dat ze geen 9600XT kennen, is zeer verdacht.
Dat zegt ie niet. Hij zegt dit:
Van het opvolgmodel, de 9600XT Ultimate Edition, heeft men nog nooit gehoord en er zo eentje in de plaats krijgen is uitgesloten.
Maar als Sapphire niet bereid is om meer te betalen zou ik gewoon dat bod aannemen en er een Radeon 9600 XT voor kopen, die kosten minder dan €181 dus dan hou je er nog wat aan over ook :)

The devil is in the details.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Volgens mij is het best netjes, dat zo'n winkel zo'n bedrag nog wilt vergoeden. En dan kan je gewoon ergens anders een andere kaart kopen voor dat geld, ben je ook weer van die winkel af. Maar idd, volgens de hoor je een vervangend product te krijgen, en ik dacht het dat het als het product niet meer te leveren valt, je de waarde moet krijgen, van wat hij waard is. Maar in dit geval is jouw kaartje nog gewoon te koop.

Ik heb namelijk ook zoiets gehad een half jaar geleden. Toen was mijn moederboard stuk. Ik terug gebracht naar de winkel, maar dat moederboard werd al een jaar niet meer gemaakt, dus kreeg ik het geld terug, van wat hij waard zou zijn. En hij stond nog in het syteem voor het bedrag dat ik hem gekocht had, namelijk 200 euro :D. Dus kon weer een mooi up to date bordje kopen toen :)

Ik weet het niet zeker hoor, wat betreft de wet, maar wel bijna zeker.
Ik zou zeggen, neem het geld terug en koop een beter kaartje

Verwijderd

Ik zou niet mokken, lekker 181 euro incasseren, 35 euro bijleggen en een 9800pro kopen. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 20:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 20:15:
Ik zou niet mokken, lekker 181 euro incasseren, 35 euro bijleggen en een 9800pro kopen. :9
Even modden @ XT et volá monsieur ;)

[rml][ OC]9800(PRO) flashen naar 9800 XT - Deel 2[/rml]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Geen idee hoe het in Belgie is geregeld, maar hier in in Nederland is 1 jaar garantie 1 jaar garantie en dat betekend dat de winkelier voor de reparatie dan wel vervanging door een gelijkwaardig produkt moet zorgen. Een gelijkwaardig product is niet de rest waarde van de defecte kaart.

Als de winkelier dat niet wil doen dan is het uitvinden of hij/zij is aangesloten bij een branche organisatie en dan bij deze een klacht in dienen.
Als dat niet werkt dan via een organisatie als de Consumentenbond (NL bedoel ik dan) zien je verhaal te krijgen of evt. een procedure voor het civielrecht gaan starten.
In de regel helpt dreigen met de laatste twee opties vrij goed om je standpunt kracht bij te zetten.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Wat is er zo speciaal aan een 'Ultimate Edition' ? Ze verkopen ook de Sapphire 9600 XT, als ze deze als vervangend model aanbieden ben je toch ook klaar ?

http://www.forcom.be/inde...hop&action=artikels&rid=3

/edit2
Ah, zie net dat 't een kaart is met standaard zo'n zalman-achtige heatpipe koeler.

/edit

Ik zit me nu eigenlijk af te vragen waarom ze die kaart niet gewoon opsturen naar de fabrikant/importeur. Als de kaart pas een paar maand oud is zal de fabrikant deze zelf vervangen met een gelijkwaardig product, of aan de winkel het aankoopbedrag crediteren.

[ Voor 53% gewijzigd door Nielson op 29-03-2004 20:39 ]

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 21:54
Nielson schreef op 29 maart 2004 @ 20:26:
Ik zit me nu eigenlijk af te vragen waarom ze die kaart niet gewoon opsturen naar de fabrikant/importeur. Als de kaart pas een paar maand oud is zal de fabrikant deze zelf vervangen met een gelijkwaardig product, of aan de winkel het aankoopbedrag crediteren.
Forcom beweert dat het de distributeur is die de kaart niet meer repareert of vervangt en die 181 euro crediteert.

Mijn 'Ultimate edition' was inderdaad een passief gekoeld model. Ik zie me niet 'downgraden' naar een model met ventilator. Nu de winter en voor mij dus ook het spelletjes-seizoen gedaan is laat ik misschien gewoon mijn oude Matrox in de PC steken. Die is ook passief gekoeld en lekker geluidloos. In September of Oktober zie ik dan wel weer welke interessante kaarten er te koop zijn.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
heeh grappig laat ik nou net een dergelijke situatie voor een vriend geregeld hebben.

hij zat ook in het zelfde predicament en werd afgescheept met een niet vergelijkbaar bedrag (hij kon voor het geld niet een vergelijkbaar model krijgen)

ik heb toen even contact opgenomen met sapphire. Hele aardige gasten trouwens, en je moet die gene in de uk hebben en niet in duitsland in iedergeval dit email adres: "'eutech@sapphiretech.com'"

aan hun hetzelfde voorgelegd, en gevraagd hoe men eol (end of life) garantie oplossen hun antwoord was:

"We are providing replacement as we still have buffer stock for this kind of problems. It is up to the distributors concern to implement this."

Je kan het ook meteen naar saphire sturen, maar dan komen er ongeveer 25 euro handling kosten erbij.

uiteindelijk hielp een in gebreke stellen van en daarna dreigen met een advocaat erg om de medewerking van de winkel te krijgen.

anyways hoop dat je hier wat aan hebt, het is in iedergeval geen giswerk van het zou moeten/in principe zou/volgens de wet zou/etc...

overigens geld er een garantie van 3 jaar over alle produkten die in de eu geleverd worden, ongeacht de termijn van de fabrikant. Het betreft hier namelijk om een produkt dat het behoord te doen na 3 jaar en dus niet naar 1.5 jaar kapot zou mogen gaan.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:59
Voor zover ik weet gaat het om een Europese richtlijn, waarin staat dat je 2 jaar garantie dient te krijgen, dit is echter nog geen regel. (correct me if i'm wrong :))

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Pagina: 1