[Cooling] Schommelingen van CPU temp

Pagina: 1
Acties:

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 14:46
ik heb een amd 2500+ @ 3200 + met een jet 7 van coolermaster.

nou heb ik soms last van een system boot tijdens een spel. dat gebeurt alleen als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt (default ingesteld want ik weet niet eens waar je die drempelwaarde verandert...)

maar bij veel mensen zie ik een heel constante temperatuur maar bij mij piekt ie als ik helemaal niets doe (geen appz actief run) van de ene op de andere seconde van 52 naar 42 naar 46 naar 40 naar 50 naar 52 enz. ik heb een screenie die een tijdsbestek van één minuut heeft:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/temperatuur.JPG

weet iemand de oorzaak van deze schommelingen van de waarden? sensor kaput?

                           

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

welke moederbord heb je. waar mee lees je deze waardes uit. als je reboot krijgt omdat je proc te heet wordt moet je toch eens gaan kijken of je wel de cooler hebt geinstalleerd

edit : sry plaatje werkte eerste x niet :D speed fan dus hmmmm. het kan natuurlijk ook spyware zijn of andere dingen, als de temp stijgen is er dan ook meer cpu activiteit?

[ Voor 34% gewijzigd door gakkethijs op 29-03-2004 20:11 ]

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19
Misschien leest je bios het niet goed af.. Heb je al een biosflash geprobeerd? Ik heb zelf ook weleens als ik uit een spel ga dat ik nog net kan zien dat me temp 42 is en daarna springtie naar 46 maar dan istie snel weer bij de 40.. Dus dit klopt zowiezo niet als je nix aan het runnen bent..

Verwijderd

als ik zelf ga gamen, zie ik op mij CM Aerogate II ook enkele gradens verschil (met gamen wordt tie warmer). Als ik vervolgens terug ga naar me Windows, wordt die na enige tijd weer wat cooler, maar zo extreem als bij jouw is bij mij niet het geval. Houdt is een thermometer bij je cpu en laat iemand op je pc gamen. Als de thermometer ook warmen waardes aangeven, vervang je CPU koeler of doe er een case fan bij. ;)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Mischien is het contact neit geweldig zodat als er ff load is dat i meteen veel warmer wordt. Of de sensor is gewoon zwaar brak.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Dit is gewoon een brakke uitlezing. De reboots kan je mem zijn daar cpu problemen vaak freezes geven (hoeft niet per se). Reboot kan ook je voeding zijn trouwens.

Verwijderd

Het kan ook zijn dat er de diode-temp van de CPU gelezen wordt. Als ik hier kijk bij de diodetemp, is de schommeling veeeel erger. Maar de waarden van de diode gaan veel sneller dan van de socket. Als ik de pomp uitzet staat de diode binnen 10 seconden op 70 graden terwijl de socket een graad of 45 aangeeft.
Mogelijk werkt je cooler niet optimaal en veroorzaakt dat de reboot.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 21:02 ]

• jeehaa
moederbord is: MSI K7N2-Delta.

voor mijn gevoel . toen had ik nog een zalman alcu 6000 koeler erop zitten. daarna heb ik weer allerlei andere koelers gehad die allemaal hetzelfde effect hadden ( na de bios flash dus) en nu dus die jet 7 van Coolermaster. het prog is idd Speedfan, andere programma's als mbm5 geven hetzelfde. als ik m nou eens terug flash... misschien helpt dat. maar hoe kom ik aan oude flashware? op de msi site staat het niet meer...

edit: kast + voeding : Antec 1040 met 400W

[ Voor 7% gewijzigd door jeehaa op 29-03-2004 21:04 ]

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Hoe kan je zulke lagen temperaturen hebben met zon overclock?
Misschien is terugclocken en dan kijken.

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Maku

Derp

Dat heb ik ook gehad .. als je goed op let schommelt je v core .. als ie inzakt krijg je een lage piek en als ie een stroompiek geeft dan stijgt de temp ...

zet het grafiekje van je voltage er maar eens naast zal je zien dat ie klopt ..

ik heb het opgelost met een antec truecontrol ... :D

Verwijderd

Rctworld schreef op 30 maart 2004 @ 15:11:
Aangezien ik de laatste was met temps, neem ik aan dat je het over mijn temps hebt. Het antwoord: Water met de juiste componenten: RBX, HWL BlackIceExtrem en een Swifttech 600.

• jeehaa
Maku schreef op 30 maart 2004 @ 17:04:
Dat heb ik ook gehad .. als je goed op let schommelt je v core .. als ie inzakt krijg je een lage piek en als ie een stroompiek geeft dan stijgt de temp ...

zet het grafiekje van je voltage er maar eens naast zal je zien dat ie klopt ..

ik heb het opgelost met een antec truecontrol ... :D
mag ik vragen hoe je dat opgelost hebt?

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Maku

Derp

een antec truecontol is een betere voeding :)

Verwijderd

Rctworld schreef op 30 maart 2004 @ 15:11:
MSI heeft vanwege klantenklachten over "te hoge" cpu temps in diverse
bios versies met de temperatuurweergave liggen rommelen. Dit op op een
dusdanige manier dat sommige mensen opeens een hogere casetemp dan
cpu temp kregen. 8)7

Heb zelf een K7N2-DELTA ILSR overigens.

Verwijderd

-EDIT-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 11:09 . Reden: Per ongeluk dubbelpost |:( ]

• jeehaa
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 11:08:
[...]

MSI heeft vanwege klantenklachten over "te hoge" cpu temps in diverse
bios versies met de temperatuurweergave liggen rommelen. Dit op op een
dusdanige manier dat sommige mensen opeens een hogere casetemp dan
cpu temp kregen. 8)7

Heb zelf een K7N2-DELTA ILSR overigens.
maar hoe los je dit dan op?