[Win2003] DHCP-server geeft geen DNS-adres af

Pagina: 1
Acties:

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik heb een thuisnetwerkje, met als router/gateway een Windows 2003 bak. Ik heb hem ingesteld als DHCP-server.
De clients krijgen keurig een automatisch ip-adres, evenals een default gateway.

Maar de DNS-server wordt niet ingevuld. Ik heb de how-to doorgewerkt maar daar stond niets in dat ik zelf al niet had gedaan.

Zo heb ik het ingesteld op de windows 2003-bak:
Afbeeldingslocatie: http://217.120.114.193/Temp/dns_2.gif

Dit is wat mijn Windows XP bak wel krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://217.120.114.193/Temp/dns_1.gif

Als ik de DNS server handmatig instel op mijn eigen PC, dan werkt het allemaal prima.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt 'm gezet bij de server options. Op zich zouden die voor elke scope moeten gelden, tenzij je'm in de scope overruled. Kijk eens bij de scope options of daar niet een foutieve waarde bij optie 006 staat. Of vul in de scope options eens een DNS server in (maar ja, als het dan wel werkt weet je nog niet waaraan het gelegen heeft).

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• looskuh
Geprobeerd, maar het heeft niet geholpen.....

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En heb hebt op de eigenschappen van de NIC van je client wel de DNS server op "automatisch" staan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• looskuh
Absoluut.

• looskuh
Iemand die hier toch nog een idee over heeft? Het is erg lastig dat het nog niet goed werkt.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
probeer eens de dns servers van je provider in te vullen als dns... trouwens wel vreemd dat je client wel een ip krijgt maar geen dns...

Zie trouwens ook dat hij geen primair dns achtervoegsel afgeeft en dat is het gevolg van hem niet als domain controller te laten werken...
zorg er eens voor dat je server Domain controller word... nu draait namelijk de DNS service op de 2003 bak nog niet...
Als je hem als Domain controller gaat inrichten dan wel...

[ Voor 55% gewijzigd door Plopeye op 23-04-2004 14:02 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Verwijderd

Je kan de DNS service ook gewoon handmatig starten en puur gebruiken als forwarder.

Active Directory installeren om je DHCP-server te troubleshooten lijkt me nogal omslachtig en onpraktisch.
Pagina: 1