DVD+Audio Creator, wat denken jullie ervan?

Pagina: 1
Acties:

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik heb de search gebruikt maar nog geen topic hierover gevonden, dus vandaar dat ik hier een topic over wil openen.

Wat is het ?
Het gaat om het programma DVD+Audio Creator, wat je HIER kunt vinden. (probeerversie)

Wat doet het ?
Het converteert normale Audio CD's (16bits/44.1kHz) naar naar keuze 20bits of 24bits en 48kHz of 96kHz. De makers ervan (ze maken ook DVD2One) claimen dat hun programma de geluidskwaliteit van audio CDs verbetert.

Hoe werkt het ?
Je kopieert eerst je audio CD naar je HD in .wav formaat. Vervolgens gebruik je die WAV tracks in DVD+Audio Creator als invoer en komen er .VOB files als uitvoer uit. Deze VOB files met je DVD-brand programma branden, en de DVD op je normale DVD speler afspelen.

Wat is je ervaring ?
Ik heb het geprobeerd met 2 CDs van Dido, die op 24bits/96kHz reresampled samen zo'n 3,7 GB in beslag nemen. Nu heb ik een vrij aardige Marantz CD speler, en een redelijk eenvoudige JVC DVD speler. Als ik een audio-CD in beide spelers afspeel, dan klinkt die beter op de Marantz CD speler. Maar een directe vergelijking tussen de originele Dido CD in de Marantz CD speler en de door mijzelf gemaakte DVD+Audio DVD in de DVD speler met hetzelfde nummer op maakte mij toch de voorkeur geven voor de DVD+Audio ! Heel subjectief gezien heb ik het idee dat ik meer detail/resolutie hoor in de DVD+Audio, en dat de muziek wat strakker en voller klinkt.

Vragen !
- Nou ben ik heel benieuwd of ik mezelf nu voor de gek aan het houden ben, of dat het inderdaad werkt! Is het überhaupt mogelijk om een 16bits/44.1kHz CD met een bepaald algoritme zodanig op te waarderen dat het op 24bits/96kHz BETER klinkt ?
- Horen jullie ook een verbetering van geluidskwaliteit na dit proces doorlopen te hebben?

De makers van dit stukje software roepen in ieder geval op om het eerst zelf te proberen en het zelf aan een luistertest te onderwerpen op je eigen installatie, voordat je bij voorbaat gaat roepen dat het onzin is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat doet het ?
Het converteert normale Audio CD's (16bits/44.1kHz) naar naar keuze 20bits of 24bits en 48kHz of 96kHz. De makers ervan (ze maken ook DVD2One) claimen dat hun programma de geluidskwaliteit van audio CDs verbetert.
Ze kunnen klaimen wat ze willen, maar toveren kunnen ze niet :P Ze upsampelen naar 20 of 48 bit (48 of 96 Khz), allemaal erg leuk, maar wat er niet is, komt er ook niet bij. Op systemen met bagger DAC's valt er nog wat winst te halen (jou JVC :P) , maar het zal niet veel schelen. Dat je het beter vind klinken is denk ik echt wel subjectief. Het klink gewoon anders, en je vind het een prettiger dan het ander. Maar op de DVD-spelers die de meeste mensen hebben zal idd de geupsampelde versie beter klinken, simpelweg omdat de DAC's slechter zijn. Met hogere samplerates valt dat stukken minder op!

De optie om meerder albums (PCM of mp2) op een DVD te gooien is echter wel interessant natuurlijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?