HDD voor P1 enkele vragen hieromtrent

Pagina: 1
Acties:

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:35
Onlangs voor krat bier een P1 133 'gekocht' voor server toepassingen.
Nu heeft het kreng natuurlijk maar een harde schijfruimte van 1.8 Gb, aangezien ik hier de huisserver voor muziek en andere toepassingen van wil maken wil ik wel graag een andere harde schijf er in kwijt of er een bijzetten.

Ik heb alleen geen idee wat hierbij mogelijk is, en ik meen mij tevens te herrineren dat in de goede oude tijd systemen nog wel eens moeite hadden met het herkennen van de hoeveelheid geheugen die een harde schijf bevatte.
Enige hulp hieromtrent zal heel erg worden gewaardeerd.

Vriendelijke groet,

Maupertus

Jezus saves and takes half damage.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hebben we hier te maken met een LX of BX moederbord? Ik vrees namelijk voor het eerste.

edit: niet wakker, Pentium I, geen PII

[ Voor 20% gewijzigd door sdomburg op 29-03-2004 16:42 ]

Verwijderd

Ik heb een hele oude P1 200 Overdrive... (PIC:http://www.sharedwarez.com/server/server1.JPG)

Hierin Draait een 120gb Maxtor 7200rpm vrolijk zijn rondjes zonder ook maar enige bios update of whatever toe te passen en dient nog als webserver ook.

Het hangt echt af van de mobo/bios die je hebt.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

De 1.8 GB drive gebruiken om van te booten (dus OS erop) en dan een 2de harde schijf voor je data. Indien BIOS die niet herkent kun je nog altijd een van volgende opties proberen:

* Nieuwste BIOS proberen
* Extra IDE interface kaartje erin. Dat komt zowiezo de snelheid behoorlijk ten goede
* Linux draaien. Eenmaal geboot trekt Linux zich niets aan van BIOS. Ik heb zelf een oude Pentium 200 op Linux draaien met een 6 GB HDD voor het OS en 120 + 60 GB voor data.
sdomburg schreef op 29 maart 2004 @ 16:22:
Hebben we hier te maken met een LX of BX moederbord? Ik vrees namelijk voor het eerste.
Dat zijn Pentium II chipsets. Hier hebben we te maken met Pentium I, en dat zijn dus bv. van die Triton chipsets (430VX, 430HX, 430NX etc.)

Edit:
Ik heb wel nog een andere tip voor je: stop wel een fatsoenlijke netwerkkaart in zo een oude bak (bv. een 3COM of Intel). Een el-cheapo realtek kaartje vraagt zoveel CPU dat je performance van je systeem ineenzakt en de doorvoer dus echt bedroevend laag is. Bij mij ging op een gegeven moment zelfs Linux/Samba onderuit.

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 29-03-2004 16:37 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 11:38
geef aub wat meer info. Merk en type van het moederbord bijvoorbeeld.

Dit is echt te weinig om er ook maar 1 zinnig woord over te zeggen.
sdomburg schreef op 29 maart 2004 @ 16:22:
Volgens mij zijn deze chipsets niet voor de P1 hoor. Mijn LX bord was geschikt voor een celeron of P2 tot 333 Mhz terwijl mijn BX bord een celeron 533 Mhz aankan.
Of je moet de 430 serie bedoelen, maar daar bestaat dan weer geen BX versie van.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Okee, LX/BX = Pentium 2/3 = niet van toepassing en heeft zoiezo weinig te maken met harde schijven.

Mogelijkheden:
- BIOS update
- Windows 2K/XP op een kleinere schijf, grotere schijf als 2e schijf, BIOS vindt schijf niet, maar Windows (of Linux) wel. Geen idee of dit ook werkt bij Win95/98/NT4.
- Extra controllertje (bijv. Promise Ultra100 of 133 PCI)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 23:41
Als je die 1.8GB nu gewoon blijft gebruiken voor je OS (bootHD) en een andere grotere HD gebruikt om data op te zetten dan zal het allemaal wel werken :).

tvw

Verwijderd

Als je die 1.8GB nu gewoon blijft gebruiken voor je OS (bootHD) en een andere grotere HD gebruikt om data op te zetten dan zal het allemaal wel werken
Zo heb ik het ook, 6gb boot en 120gb storage.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 08:43
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 16:27:
Het hangt echt af van de mobo/bios die je hebt.
Neu hoor... Een PCI kaartje qua Raidcontroller of PCI Controller zou uitkomst kunnen bieden. Of je draait gewoon linux, kun je de specs van een HDD aangeven waarop hij de HDD aanmaakt en de ruimte gewoon beschikbaar is, al is het een 468 die maar tot 3.2GB ondersteund, dan nog zou je er een HDD van 250GB in kunnen doen.

Of wat dacht je van Maxtor of WD tooltje afhankelijk van welke HDD je hebt? Er bestond/bestaat een tooltje van Maxtor die de boot sector van de HDD overschrijft met een BIOS die wél heel grote HDD's ondersteuning bied.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Sluuut schreef op 29 maart 2004 @ 16:47:
[...]

Neu hoor... Een PCI kaartje qua Raidcontroller of PCI Controller zou uitkomst kunnen bieden. Of je draait gewoon linux, kun je de specs van een HDD aangeven waarop hij de HDD aanmaakt en de ruimte gewoon beschikbaar is, al is het een 468 die maar tot 3.2GB ondersteund, dan nog zou je er een HDD van 250GB in kunnen doen.
128 GB (of 137 GB volgend HDD fabrikanten) is echt de limit voor de on-board controller. Daar kom je met geen enkele software omheen; de controller heeft nu eenmaal niet meer dan 28 adresbit.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:23
Maupertus schreef op 29 maart 2004 @ 16:18:
Onlangs voor krat bier een P1 133 'gekocht' voor server toepassingen.
Nu heeft het kreng natuurlijk maar een harde schijfruimte van 1.8 Gb, aangezien ik hier de huisserver voor muziek en andere toepassingen van wil maken wil ik wel graag een andere harde schijf er in kwijt of er een bijzetten.

Ik heb alleen geen idee wat hierbij mogelijk is, en ik meen mij tevens te herrineren dat in de goede oude tijd systemen nog wel eens moeite hadden met het herkennen van de hoeveelheid geheugen die een harde schijf bevatte.
Enige hulp hieromtrent zal heel erg worden gewaardeerd.

Vriendelijke groet,

Maupertus
Als je er 24 flesjes voor hebt betaald ben je opgelicht :)
Pagina: 1