Te hete voeding

Pagina: 1
Acties:

• Zefod
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11-2015
Hallo, ik heb sinds anderhalve maand een Shuttle SN85G4 amd athlon 64 3200+
met een Club3D ATI Radeon 9800PRO 128MB DDR,
Maxtor 200GB (DiamondMax Plus 9, 7200RPM, 8MB, SATA) en
1 gig A-data PC3200 DDR SDRAM en Pinnacle PCTVpro

voeding: shuttle 240W
chipset: NVIDIA nForce3 150

Op 27 februari heb ik al over dit probleem gepost onder network troubleshooting...

een nic hardware probleem?/

mijn nieuwe shuttle kreeg langzamerhand last van netwerkonderbrekingen en na checken van mobotemperaturen, feedback van GoT en overleg met hardwarekenners op m'n werk vastgesteld dat de voeding van de shuttle brak was. De temperatuur van de voeding was erg hoog en zorgde voor oververhitting van het mobo boven de 55 graden. Slechts met de fan op full speed was het mobo net onder de 50 graden te houden met de voeding op 62 graden

Uiteindelijk de Shuttle weer naar icomputers verscheept, ik kreeg een nieuwe shuttle (zonder op RMA te hoeven wachten :), heel tof van ze)

Deze nieuwe shuttle piept gelukkig niet meer maar vertoont verder helaas dezelfde problemen! Wat zal er nog meer aan de hand kunnen zijn? Een vriend heeft precies dezelfde configuratie maar dan met een hdd van 160 GB, zijn temperaturen liggen allen onder de 50 graden, waarvan de voeding nog het koelst is ook... zuipt mijn 200 GB HDD teveel stroom? of is de grafische plank stuk? Bij shuttle zeggen ze dat mijn configuratie het makkelijk aan moet kunnen. ze gaan iig naar m'n vorige shuttle kijken.

Dus, al met al een behoorlijke puzzel... het zal toch erg toevallig zijn dat deze shuttle ook een brakke voeding heeft...

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 08:11

Griffin

Is mythical

Wil je een goede voeding... kies dan voor Enermax. die zijn stabiel (daar betaal je dan ook wel een beetje voor) Ma dan heb je ook wel wat.

Zelf kan ik niet meepraten over Enermax (heb zelf een brakke 550 Watt van Q-tec)
Maar vriend van mij heeft een Enermax 350 Watt en dat loopt als een tiet. egt niet instabiel te krijgen.
zijn specs.
asus A7N8X-E
een AMD 3200+ @ 2800 MHZ (volgens mij zoiets)
1 gig PC3200
de asus 9800XT
Audigy 2 ZS
2x WB1200JB
DVD-brander NEC1300A
DVD speler van pioneer
en een flopdrive.

Ook 2 extra fans aan de achterkant en 2 aan de voorkant.

Hij heeft een uptijd van 13 dagen gehaald en toen viel de stroom uit.
in die 13 dagen heeft ie als test sommige nachten Prime95 gedraaid (zwaar berekenings programma voor je CPU).
Er waren soms een keer een hapering maar voor de rest niet.

Misschien ligt die stabiliteit aan Asus bordje. maar de voeding word niet te warm (hooguit 35 - 45 graden strest) (is mij verteld).

De CPU zit op 60 graden ong (strest Draait ook nog een }:O mee)
het mobo temp rond de 40 - 45.

Attentie!!!!!!!!!!!!!! :
Dit alles heb ik dus gehoord van mijn vriend en je moet me er niet op vast pinnen.

Verwijderd

kijk en post je vraag hier eens....:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 3

Verwijderd

240watt voor zo-en systeemm??

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zefod schreef op 29 maart 2004 @ 15:51:
Hallo, ik heb sinds anderhalve maand een Shuttle SN85G4 amd athlon 64 3200+
met een Club3D ATI Radeon 9800PRO 128MB DDR,
Maxtor 200GB (DiamondMax Plus 9, 7200RPM, 8MB, SATA) en
1 gig A-data PC3200 DDR SDRAM en Pinnacle PCTVpro

voeding: shuttle 240W
chipset: NVIDIA nForce3 150

Op 27 februari heb ik al over dit probleem gepost onder network troubleshooting...

een nic hardware probleem?/

mijn nieuwe shuttle kreeg langzamerhand last van netwerkonderbrekingen en na checken van mobotemperaturen, feedback van GoT en overleg met hardwarekenners op m'n werk vastgesteld dat de voeding van de shuttle brak was. De temperatuur van de voeding was erg hoog en zorgde voor oververhitting van het mobo boven de 55 graden. Slechts met de fan op full speed was het mobo net onder de 50 graden te houden met de voeding op 62 graden

Uiteindelijk de Shuttle weer naar icomputers verscheept, ik kreeg een nieuwe shuttle (zonder op RMA te hoeven wachten :), heel tof van ze)

Deze nieuwe shuttle piept gelukkig niet meer maar vertoont verder helaas dezelfde problemen! Wat zal er nog meer aan de hand kunnen zijn? Een vriend heeft precies dezelfde configuratie maar dan met een hdd van 160 GB, zijn temperaturen liggen allen onder de 50 graden, waarvan de voeding nog het koelst is ook... zuipt mijn 200 GB HDD teveel stroom? of is de grafische plank stuk? Bij shuttle zeggen ze dat mijn configuratie het makkelijk aan moet kunnen. ze gaan iig naar m'n vorige shuttle kijken.

Dus, al met al een behoorlijke puzzel... het zal toch erg toevallig zijn dat deze shuttle ook een brakke voeding heeft...
Ligt niet aan je voeding. Deze vervangen zal niks uitmaken geloof mij ik heb hetzelfde probleem gehad. De voeding trekt het makkelijk . Het probleem zit hem bij de mosfets vlak onder je voeding. Plaats daar een aantal koelelementjes op en je probleem is verholpen. Let op dit is echt nodig met jouw config! Mijn systeem wordt dan wel wat meer gestressed als het jouwe maar bij mij is de autovoltregulator door gefikt op mn mobo. Deze zit vlak naast de heatpipes van de cpu koeler. Zorg wel dat je de spoeltjes (weet niet de technische term voor die dingen) niet in contact komen met deze koel elementen anders bouwt zich statische electriciteit op. (Heb ik last van maar ben te lui om dat ding weer uit elkaar te halen :+)
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 22:39:
240watt voor zo-en systeemm??
Opletten het gaat hier om een Shuttle!

[ Voor 15% gewijzigd door Seth_Chaos op 30-03-2004 00:02 ]

• Zefod
Hoi Seth, bedankt voor je suggestie, waarom worden die dingen zo heet? Stom van shuttle dat ze er niet zelf al koelribben op gezet hebben, sowieso best raar om een hete voeding uitlaat binnen in de kast te laten uitmonden.
... enne waarom doet 't andere systeem het wel goed? zou het kunnen dat 2 extra watts voor de 200GB hdd van mijn systeem zo veel verschil maakt met het 160GB systeem? Is het een idee om de hdd op een andere powercable aan te sluiten?

[ Voor 12% gewijzigd door Zefod op 30-03-2004 00:54 ]

• Seth_Chaos
  • Niet online
Zefod schreef op 30 maart 2004 @ 00:39:
Hoi Seth, bedankt voor je suggestie, waarom worden die dingen zo heet? Stom van shuttle dat ze er niet zelf al koelribben op gezet hebben, sowieso best raar om een hete voeding uitlaat binnen in de kast te laten uitmonden.
... enne waarom doet 't andere systeem het wel goed? zou het kunnen dat 2 extra watts voor de 200GB hdd van mijn systeem zo veel verschil maakt met het 160GB systeem? Is het een idee om de hdd op een andere powercable aan te sluiten?
Ja dat maakt nogal wat verschil. En nee het maakt niet uit of je hem op een andere powerkabel aansluit. Het probleem zit hem in je mobo. Deze belast je teveel. Het is inderdaad heel slordig dat ze er geen rekening mee hebben gehouden. Ik zit nu al met mijn 3de shuttle. Heb met elk van deze dit probleem gehad. Bij het instaleren van een 2de 200GB hardeschijf krijg je nog leukere problemen. Dan overhitten en smelten je hardeschijven weg. Dit is te verhelpen met een 80mm fan naast je videokaart (past echt net). En let op! die pwm temperatuur in je bios is niet van je voeding! deze temp sensor is tussen je mosfets geplaatst. De koelribben in je voeding kunnen met gemak oplopen tot 70 a 80 graden zonder problemen. Dit kan je zelf ondervinden door even een 80mm fan te plaatsen bij je floppy aansluiting zet hem maar gewoon eens naast je kast met je kast open. Dit scheelt tussen de 10 a 20 graden op je pwm temperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door Seth_Chaos op 30-03-2004 12:46 ]

• Zefod
3 shuttles al? allemaal gebarbequede sn85g4's? :X das nie best, ik ben gelukkkig nog maar aan m'n tweede toe... Maargoed, koelribben op de mosfets dus... ff langs de computerboer het weekend...

Nu vraag ik me toch af waarom die shuttle met dezelfde config netjes koel blijft tussen z'n mosfets, terwijl de mijne bijna smelt... gewoon als ie idle staat te draaien zelfs al. Wat voor 'n systeem heb jij dan Seth? Ik begin toch sterk te twijfelen aan het hele shuttle gebeuren zegmaar.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Zefod schreef op 30 maart 2004 @ 16:33:
3 shuttles al? allemaal gebarbequede sn85g4's? :X das nie best, ik ben gelukkkig nog maar aan m'n tweede toe... Maargoed, koelribben op de mosfets dus... ff langs de computerboer het weekend...

Nu vraag ik me toch af waarom die shuttle met dezelfde config netjes koel blijft tussen z'n mosfets, terwijl de mijne bijna smelt... gewoon als ie idle staat te draaien zelfs al. Wat voor 'n systeem heb jij dan Seth? Ik begin toch sterk te twijfelen aan het hele shuttle gebeuren zegmaar.
Geen 3 shuttles gebarbequed ben de trotse eigenaar van 3 shuttles die allemaal met hetzelfde probleem te kampen hebben gehad. Mn laatste shuttle is deel gebarbequed. Mn laatste config is als volgt: Shuttle SB75G2, Intel Pentium 4 3,2 Ghz @ 3,6 Ghz, 1024MB ddr ram, Radeon 9800pro, 2x200GB maxtor 7200 rpm, NEC 2500+, Soundblaster Audigy 2ZS. Waarvan de autovolt regulator is door gefikt kan alleen nog maar manueel de voltages in stellen anders zie ik ze enorm schommelen. Ik heb het volgende gedaan om deze config te koelen: 80mm fan naast mn radeon geplaatst kopperen koelvinnen op elke chip en een fan aan de kant van mn voeding. Mn northbridge koeling eraf gesloopt en vervangen met een zalman heatsink met de orginele fan van mn shuttle erbij.

• Zefod
Zo, behoorlijk cool dus ;)

idd, het verwisselen van aansluitingen heeft nix geholpen, misschien een graadje of 2... koelvinnen op mosfets lijkt me de beste optie... hier heb ik een plaatje van m'n mobo, als ik het goed heb zijn roodomlijnde chips de PWM mosfets of niet?:

Afbeeldingslocatie: http://alterra0124s.sc.dlo.nl/CFsession_test/ZefodsMobo.jpg

Hoe kan ik daar het beste vinnen op plaatsen, een groot blok of een mosfet per blok?

Toch vraag ik me nog steeds af waarom die andere shuttle wel normale temperatuurtjes heeft, ik ga iig nog even de pinnacle kaart eruit halen om te zien of dat wat doet.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Zefod schreef op 30 maart 2004 @ 20:35:

idd, het verwisselen van aansluitingen heeft nix geholpen, misschien een graadje of 2... koelvinnen op mosfets lijkt me de beste optie... hier heb ik een plaatje van m'n mobo, als ik het goed heb zijn roodomlijnde chips de PWM mosfets of niet?:

[afbeelding]

Hoe kan ik daar het beste vinnen op plaatsen, een groot blok of een mosfet per blok?

Toch vraag ik me nog steeds af waarom die andere shuttle wel normale temperatuurtjes heeft, ik ga iig nog even de pinnacle kaart eruit halen om te zien of dat wat doet.
Dat zijn inderdaad de mosfets. De indeling van jouw mobo is wel erg afwijkend van mijn 3 shuttles bij the way. Bij mij zitten de mosfets waar bij jouw het geheugen zit.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Seth_Chaos schreef op 30 maart 2004 @ 12:40:
[...]

Ja dat maakt nogal wat verschil. En nee het maakt niet uit of je hem op een andere powerkabel aansluit. Het probleem zit hem in je mobo. Deze belast je teveel. Het is inderdaad heel slordig dat ze er geen rekening mee hebben gehouden. Ik zit nu al met mijn 3de shuttle. Heb met elk van deze dit probleem gehad. Bij het instaleren van een 2de 200GB hardeschijf krijg je nog leukere problemen. Dan overhitten en smelten je hardeschijven weg. Dit is te verhelpen met een 80mm fan naast je videokaart (past echt net). En let op! die pwm temperatuur in je bios is niet van je voeding! deze temp sensor is tussen je mosfets geplaatst. De koelribben in je voeding kunnen met gemak oplopen tot 70 a 80 graden zonder problemen. Dit kan je zelf ondervinden door even een 80mm fan te plaatsen bij je floppy aansluiting zet hem maar gewoon eens naast je kast met je kast open. Dit scheelt tussen de 10 a 20 graden op je pwm temperatuur.
Hier even wat op merkingen over het identiefe systeem (alleen 160GB SATA ipv 200GB SATA)

Ik heb (met safe faninstallingen) een T1 en T3 (mobo en PSU ??) van zo'n 47 graden. Mijn CPU is NIET koel, maat bakt lekker op 72 / 72 graden. Dit staat ook in de manual. De fan is geregeld om de temp van de CPU niet boven de 72 te laten komen.
Het enige verschil tussen de 2 systemen is een 160 GB SATA schijf in mijn systeem, en een 200GB SATA schijf in het "probleem-systeem". De data-doorvoer van de schijven is identiek, en het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat die grotere HD voor een zwaardere belasting van het MB zorgt. Er zit waarschijnlijk gewoon een platter meer in, waardoor de interne luchtweerstand wat groter is, zodat de HD een paar watt meer verbruikt.

Ik heb ondertussen ook een 120GB ATA schijf via USB2 aangekoppeld( wel met eigen PSU, wat @30MB/sec wel extra belasting geeft voor de Southbridge, maar nog steeds geen problemen.

Misschien is het het handigst om eens te kijken naar de fysieke plaatsing van de verschillende temperatuursensoren, om te kijken waar de temperatuur dan zo hoog is..

In ieder geval maar eens component voor component uitwisselen, om te kijken of er een andere factor is die het verschil doet ontstaan.

En natuurlijk is er ook nog de Murphy factor, de kans dat je gewoon 2 keer een maandagmorgenmodel hebt...

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het klinkt misschien heel lomp maar zou je niet gewoon een gat in de boven of zijkant maken en daar een fan achter plaatsen ? Als je het een beetje netjes doet hoeft het uiterlijk van je shuttle er niet op achteruit te gaan.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Seth_Chaos
  • Niet online
Aike schreef op 31 maart 2004 @ 21:47:
Het klinkt misschien heel lomp maar zou je niet gewoon een gat in de boven of zijkant maken en daar een fan achter plaatsen ? Als je het een beetje netjes doet hoeft het uiterlijk van je shuttle er niet op achteruit te gaan.
Zijkanten gaat niet zonder de fan aan de buitenkant te plaatsen zoals ik gedaan heb. (ene kant videokaart andere kant voeding in de weg) Aan de bovenkant een fan plaatsen heeft verder weinig uitwerking doet meer kwaad als goed. Als deze lucht naar buiten blaast dan hapt deze lucht weg van je cpu koeler. Blaast deze lucht naar binnen dan zuigt de cpu koeler geen lucht meer aan vanaf de zijkanten van de kast maar trekt direct de lucht van de fan aan de bovenkant weg. Dit heeft de volgende uitwerking:
top fan blaast naar buiten->componenten worden koeler maar cpu wordt warmer.
top fan blaast naar binnen->componenten worden warmer en cpu koeler.

• Zefod
Een mailwisseling met de mensen bij shuttle:

de conclusie is dus dat de PSU te warm wordt... wat dus niet direct aan de mosfets ligt maar waaschijnlijk aan de videoplank, hdd of processor... of idd een tweede kapotte shuttle PSU :(

------------------------------------------------------------------------
Hello Zefod,

Sorry, you are right. I saw it wrong in your last mail.

If your components work fine in the other system, you
can send the PSU directly to us. I will change it.
Please use our RMA form for that: <URL>

With kind regards

Shuttle Support

################################# YOUR MESSAGE

Hi Support,

I'll keep you posted on the developements here.

You wrote this:

> It seems that the CPU is the main problem. 58°C
> is too much for an AMD64. Should be about 45°C.

but i think you mean the PSU is the main problem because the measurements were:

PWM: 58°C
CPU: 52°C
System: 46°C

i didn't write it down clear enough i guess...

cheers, Zefod

> Hello Zefod,
>
> The system temp is measured next to southbridge.
> The PWM temp is measured in the PSU.
>
> We never had so big problems with the SN85 before
> so i really dont know why your system is so hot.
>
> It seems that the CPU is the main problem. 58°C
> is too much for an AMD64. Should be about 45°C.
>
> I hope you will find out the problem with changing
> components with your friends system.
>
> With kind regards
>
> Shuttle Support
>
>
> ################################# YOUR MESSAGE
>
> Hello Support,
>
> The continuing story on my 2nd poor little shuttle:
>
> i rewired the hdd to another powercable, no effect on temperature.
> i removed the pinnacle card, no effect.
> temperature in idle bios screen for 4 hours with FULL FAN:
>
> PWM: 58 CPU: 52 System: 46...
>
> I hesitate to put it to smart fan mode because the searing
> high PWM temp would most certainly ruin the rest of the
> mainboard (and hdd, dvd-rom).
>
> where is the pwm temp measured? and system temp?
>
> I really would like to get my system to run properly eg: CPU
> temp should be the highest in smart fan mode. I don't think
> RMA would do the trick... my previous shuttle is already on
> it's way, it had more problems than just an overheating PSU.
>
> Windows reports absolutely no problems in full fan mode,
> except for the occasional message in the system event viewer
> at startup: Application popup: : Machine Check: Regs
>
> A friend has bought a shuttle as well, he has virtually an
> identical machine except a slightly smaller hdd (160 instead
> of 200 gig). I plan to replace the graphics and hdd to see
> which combination causes the problem...
>
> do you have any suggestions?
>
> cheers,
>
> Zefod

------------------------------------------------------------------------

• Seth_Chaos
  • Niet online
Als hij beweerd dat de pwm temp de psu temp is dan heeft die helpdesk er nog minder verstand van dan de gemiddelde gebruiker. Haal je voeding uit de kast sluit hem aan en richt dan eens een fan op het mobo je pwm temp daalt vrijwel meteen met 10 graden. Lekkere helpdesk is dat.

• Zefod
Hmm hij werkt bij shuttle en is een grundliche Deutscher zegmaar, dus ik ben wel enigzins geneigd hem te geloven; 't zou toch compleet van de pot gerukt zijn om op die helpdesk alleen maar nitwits neer te zetten, dan zouden ze bij shuttle gelijk failliet zijn. Hoe weet jij dan dat de PWM temperatuur op het moederboard gemeten wordt?

• Seth_Chaos
  • Niet online
Zefod schreef op 01 april 2004 @ 14:55:
Hmm hij werkt bij shuttle en is een grundliche Deutscher zegmaar, dus ik ben wel enigzins geneigd hem te geloven; 't zou toch compleet van de pot gerukt zijn om op die helpdesk alleen maar nitwits neer te zetten, dan zouden ze bij shuttle gelijk failliet zijn. Hoe weet jij dan dat de PWM temperatuur op het moederboard gemeten wordt?
Getest! Is ook te vinden op het forum waar shuttle zelf naar verwijst. Het sudian forum.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zocht eigenlijk al voor mijn shuttle die ook aardig warm wordt, naar een intake fan die in de floppy bay zou passen. soort omgedraaide slot cooler zeg maar.

iemand dat toevallig ooit tegen gekomen?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:38

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Trekt die videokaart niet te veel waardoor de voeding te warm wordt? Bij mijn weten heeft die kaart 350W minimaal nodig en jij draaid op een 240W. Als hij dat wel trekt (spanning/stroom) dan zou dat wel kunnen betekenen dat hij loei heet wordt.

• Seth_Chaos
  • Niet online
i2Paq schreef op 02 april 2004 @ 14:58:
Trekt die videokaart niet te veel waardoor de voeding te warm wordt? Bij mijn weten heeft die kaart 350W minimaal nodig en jij draaid op een 240W. Als hij dat wel trekt (spanning/stroom) dan zou dat wel kunnen betekenen dat hij loei heet wordt.
Argh lezen!! Hij heeft een shuttle!! Het is algemeen bekent dat die makkelijk 3 schijven een high-end processor 1 pci kaart en een dikke radeon 9800xt kan hebben

Verwijderd

Zefod schreef op dinsdag 30 maart 2004 @ 20:35:

[afbeelding]

Hi,

Ik heb exact dezelfde problemen met mijn Shuttle, ik zou ook graag koelplaatjes willen plaatsen op de desbetreffende mosfets, echter de afbeelding kan ik niet raadplegen. Kan iemand mij vertellen of aangeven waar deze mosfets zitten?

Zijn het toevallig de SMD componenten welke bij 4 spoelen geplaatst zijn. Misschien dat iemand de typenummers weet.
Hoe worden trouwens de koelplaat (platen) op SMD componenten vastgezet?

Alvast bedankt voor de hulp, Etienne
Pagina: 1