Toon posts:

niet geregistreerde modules

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem met een mobo van VIA mainboard- intel p4 2.53 ghz 256mb ram pc2100

Onlangs heb ik een module van 512mb ddr sdram pc2100 gekocht van het merk samsung. Op mijn pc zat al een module van 256mb ddr sdram pc2100.

Nu heb ik die 512 in slot 1 gedouwd en de 256 in slot 2. Opstarten gaat goed hij is een stuk sneller, maar als ik kijk bij systeemeigenschappen, staat er een totaal geheugen van maar 512 mb ram.

Daarna had ik Sisoftware Sandra even gedraait om de systeeminformatie te bekijken, die zegt wel dat er een module van 512mb ram in slot 1 zit, maar dat het huidige geheugen nu 2x 256 mb ram is (van die 1ste module gebruikt hij dus maar de helft.

Verder heeft Sisoft sandra als tips gegeven: grote geheugenmodules zouden registered/buffered moeten zijn' en 'grote geheugenmodules zouden ecc/parity moeten zijn'

Ik neem aan dat de module die ik gekocht heb niet geregistreerd is, misschien een noob-vraag maar wat houdt 'niet geregistreerd' precies in en komt het daadwerkelijk door de niet-geregistreerde module dat mijn totaal geheugen niet hoger dan 512 komt?

Verwijderd

Misschien even voor de beeldvorming, en als je de reepjes nu eens in 1--4 doet of 1--3 of 2--3

Verwijderd

Topicstarter
ehm, ik heb altijd geleerd dat je modules van hoog naar laag in slot 1, 2 etc. moet douwen, weet je zeker dat er niets mis zal gaan als ik nu slot 2 oversla? (ik heb maar 3 slots) ik wil namelijk mijn mobo nog wel behouden ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Trek je maar niks van die tips van Sandra aan, registered spul is pas interessant als je een moederbord hebt welke dit vereist (en dan moeten ook álle modules rigestered zijn, mixen van unbuffered en registered werkt niet).

Wat jouw probleem betreft, vertel eens wat meer over die 512MB DIMM van je; hoeveel chips zitten er op, wat staat er op de chips en wat staat er op de sticker welke op de module zit? En heb je die 512MB DIMM al in z'n eentje (dus zonder die oude 256MB'er er bij in) geprobeerd?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op de dimm zitten 16 chips, dat het echt 512mb is klopt dus omdat op de andere module precies de helft van de chips er zit (acht). Op de chips staat het volgende:
"Samsung 328 K4h560838E-TCB0 en helemaal onderaan: BEFA07SI-Korea"

Op de sticker staat: "BT DD266-512M-T323 512MB pc2100 Batch 0316332"

Ik had het nog niet geprobeerd om de pc met alleen de 512 erin te douwen, dat ga ik nu doen! (ben dus zo terug met antwoord).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alleen de module van 512mb ram erin gedouwd en de pc opgestart, bij windows systeemeigenschappen zie ik nu 256 mb ram, ook bij sisoft sandra herkent hij de module wel als 512 mb (16x32x8) maar zegt hij dat de pc maar 256 mb ram heeft (voor de info: in de handleiding van mijn mobo staat dat mijn mobo maximaal 1024 mb pc2100 pc2700 pc3200 aankan per slot!!!)
Ik denk dat het toch te maken heeft met de registratie van de module, maar ja ik ben maar een noob.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 16:37:
Ik heb nu alleen de module van 512mb ram erin gedouwd en de pc opgestart, bij windows systeemeigenschappen zie ik nu 256 mb ram, ook bij sisoft sandra herkent hij de module wel als 512 mb (16x32x8) maar zegt hij dat de pc maar 256 mb ram heeft (voor de info: in de handleiding van mijn mobo staat dat mijn mobo maximaal 1024 mb pc2100 pc2700 pc3200 aankan per slot!!!)
Ik denk dat het toch te maken heeft met de registratie van de module, maar ja ik ben maar een noob.
En hoeveel zie je bij het opstarten van de computer, bij de POST? Ik zag daar met mijn P!!! 450 ook 384 staan terwijl Windows maar 320Mb herkende (en er zat 512 in :Y)).
maar een noob.
MAar wel een n00b die moeite doet gelukkig.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet, lijkt me onlogisch want ehm als hij zowel in windows als bij sisoft zegt dat hij maar 256 mb ram gebruikt, dan ga je d'rvan uit dat dat ook zo is...... ik merk ook nu dat de pc hetzelfde geluid maakt als vanouds, als de pc echt 512 gebruikte zou je het merken aan snelheid+stilheid, right?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 17:18:
Ik weet het niet, lijkt me onlogisch want ehm als hij zowel in windows als bij sisoft zegt dat hij maar 256 mb ram gebruikt, dan ga je d'rvan uit dat dat ook zo is...... ik merk ook nu dat de pc hetzelfde geluid maakt als vanouds, als de pc echt 512 gebruikte zou je het merken aan snelheid+stiller, right?
geluid heeft volgens mij niks te maken met de hoeveelheid geheugen...

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

ondersteund je moederbord ook dubbele dimms ik heb wel wel eens wat gehoord over moederborden die zoals in jou geval maar de helft ondersteunen/zien/herkennen
ik werd hier pas nog op geattendeers omdat ik net zoals jou ook 512mb er bij besteld had (is nog niet binnen dus nog niet getest) (had eerst verkeerde besteld ddr gaat niet passen in sdram sloten 8)7 niet opgelet met bestellen dus 8)7 )
en ik heb er dus twee modules van 256 besteld ipv van eentje van 512mb
dus het zou aan je moederbord kunnen liggen
dit gaat alleen op voor sdram met ddr modules die nu gebruikt worden heb je geen problemen

En welk type moederbord heb je precies type nummer + merk

[ Voor 5% gewijzigd door Schapie op 29-03-2004 17:42 ]

No signature found

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Geluid heeft er idd helemaal niks mee te maken.

De chips zijn van het juiste type (32Mx8) en elk P4 DDR-SDRAM bord zou hier gewoon mee moeten werken. Ik denk bijna dat er iets mis is met de DIMM. Kun je 'm in een ander bord testen?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dat niet het geval is Schapie, want ik citeer uit mijn Mobo-handleiding:

' You can install either single sided or double sided 184-pin DDR DIMM modules into the DDR DIMM sockets, depending on your requirements.'

Dus als ik het goed begrijp moet deze module geen probleem zijn voor de mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas niet Abbadon, dat is de enige bak met een p4 mobo, verder heb ik hier alleen 2 oude pIII en celeron bakken staan :( .

Dus het heeft weinig te maken met geregistreerde of unregistered, dat wilde ik eigenlijk weten. Ik ga morgen gewoon even terug met mijn hele bak, dan mogen ze ernaar kijken en eraan sleutelen onder mijn toezicht, dan kunnen ze het zelf zien, en daarna mijn geld terug!!!!! Volgens mij ga ik gewoon bij tweakers kope.
|:( :(

Verwijderd

Topicstarter
Het lag inderdaad aan de module zelf die was niet in orde, op de pc van de winkelier deed hij het zelfs helemaal niet!!! Hij dacht dat ik de module gemold had en nu geld terug probeerde te krijgen, maar toen ie m in mijn pc douwde deed hij het wel en kreeg ie 256mb ipv 512mb en toen keek ie zo: :? Heb nu een andere gekregen die doet het wel ok.
Eind goed al goed, de topic mag van mij op slot! 8)7 :X
Pagina: 1