Klassieke Marantz cd spelers CD 73 en CD 84

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 09:22
'K heb pas 2 Marantz cd spelers op de kop getikt. Zoals gezegd van de types CD 73 en een CD 84. Respectievelijk uit de jaren 1983 en 1984.

Beide spelers hebben de mogelijkheid om aan te sluiten op een (Marantz) versterker om zo de cd speler te bedienen via deze versterker of de afstands bediening ervan.

Vooral voor de enorm coole CD 73 is dit een aardige optie omdat deze verder geen afstands bediening heeft.

Nu vraag ik mij echter af; kan ik deze fijne maar oude cd speler aansluiten op een in de toekomst aan te schaffen moderne Marantz versterker of zelfs home-cinema receiver?

Toevoeging:

De CD 73 heeft géén IR ontvanger (de 84 wel), maar beiden hebben 2 bus aansluitingen. Eén voor een ingaand signaal en ééntje voor een uitgaand signaal.
Voor zover ik weet kun je wel een afstandsbediening gebruiken, maar dan moet je een onvanger ofzo aansluiten op deze bus aansluiting. Dit maakt mij verder niet zoveel uit, omdat mijn woonkamer zo klein is, is het geen moeite om even naar de cd speler te lopen...

Waar het mij om gaat, is of ik deze 20 jaar oude bus kan aansluiten op een moderne Marantz versterker of receiver met die de D bus zoals dat nu heet.
Marantz.com:
All models feature the innovative Marantz D-Bus system, which increases the flexibility of system integration by communicating commands to all elements on the bus.
Dan nog 's wat:

Volgens enkele reviews speel deze speler zo'n beetje alles wat zilver en rond is.
Great massive CD-Player with fantastic sound and great design, weights about 10 kg, plays EVERY CD and and CD-R, even when there are big scratches and holes on the silver side (did not find any other CD-Player that played these).
De mijne vertikt tot nu toe elk CDR'tje resoluut. Ook enkele originele CD's in prima staat willen wel 's een paar seconden 'skippen'. Zou het zin hebben om de lens op wat voor manier dan ook te reinigen?
'K heb 't nog 's geprobeerd, langzaam gebrande CDR'tjes gaan prima.

[ Voor 65% gewijzigd door lord.farquaad op 01-04-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 17:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen :? Je kunt misschien niet de morderne AB's gebruiken. Marantz zal in 20 jaar tijd heus wel eens van systeem zijn veranderd. Maar ansluiten en geluid eruit krijgen zou toch geen probleem moeten zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar... of je hem dan ook met de AB kan bedienen... ik denk het niet.
Probeer anders een "one for all" achtig ding op de kop te tikken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

De meeste marantz receivers hebben lerende ab's dus daar kan het zoiezo mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 62484 schreef op 29 maart 2004 @ 19:32:
De meeste marantz receivers hebben lerende ab's dus daar kan het zoiezo mee.
Nou, ik neem aan dat je daar ook een originele afstandsbediening voor nodig hebt, waar hij die codes van kan leren... Maar kun je niet een keer met die cdspeler naar een audiowinkel toe gaan, om het te proberen...
Trouwens, wat als hij het niet doet... Geen nieuwe receiver kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84104

Check a.u.b. of deze Marantz CD-players een eigen IR-oog hebben, want anders houdt het snel op. Mochten zij over een eigen IR-oog beschikken, dan kun je zoals Teacher schrijft inderdaad met een Universele AB van b.v. OneForAll deze bedienen, deze hebben namelijk al IR-codeprotocollen voor diverse apparaten in hun ROM-load en mocht er één ontbreken (b.v. omdat het een heel oud apparaat waarvan het IR-code welke tegenwoordig nog amper gebruikt wordt) dan kun je deze bij de betere modellen via een modem downloaden. Je hebt dus geen originele Receiver-AB nodig om te leren.

Meneer_E zal morgen op zijn werk eens gaan snuffelen in de databases om te zien welk IR-protocol deze Marantz CD-players gebruiken en of dat protocol aanwezig is op de systeem-afstandsbedieningen van de hedendaagse Marantz Receivers en zoniet, welke universele AB's wel geschikt zijn. Want hoewel universele AB's pas sinds de jaren '90 bestaan, zijn zij ook ontworpen & getest om veel oudere apparaten te bedienen.

offtopic:
Meneer_E maakt ROM-specs voor diverse fabrikanten van universele afstandsbedieningen en heeft in die functie toegang tot 's werelds grootste IR-database met testrapporten van meer dan 2 miljoen verschillende apparaten. Als deze Marantz CD-players niet alleen per 'systeem-bus' afstandsbedienbaar zijn maar wel degelijk over een eigen IR-oog beschikken, dan hoop ik dat ik zelfs voor dergelijke 'oudjes' nog wel een testrapportje kan vinden...

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 84104 op 29-03-2004 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Een andere mogelijkheid is dat deze spelers een 12V in (o.i.d.) hebben waardoor een RC signaal van de amp door naar de CD gelust kan worden. NAD en Arcam o.a. (en velen meer waarschijnlijk) gebruiken een dergelijk systeem nog steeds als on/off trigger.

In dat geval moet je dus de afstandsbediening van de amp zien na te bootsen. Of dat met zulke oude afstandsbedieningen nog lukt met lerende remotes zoals Oneforalls of Marantz eigen lerende remotes? Ik denk eigenlijk van wel. Laat de zoek functie die die dingen hebben er maar op los zou ik zeggen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat de betere universele AB's perfect de remote van de (toenmalige) Marantz receivers en versterkers kunnen emuleren, daar maak ik mij geen enkele zorgen over.

[ego]
Ik heb zelf aan het ontwerp van een aantal van deze AB's bijgedragen en ik heb nog nooit, maar dan ook werkelijk nooit gehoord dat er een Marantz CD-player bestaat of zou bestaan welke wel over een IR-oog beschikt, maar niet met één dezer universele AB's te bedienen zou zijn.
[/ego]

Nee, mijn zorg is een heel andere: Ondersteunen de hedendaagse Marantz receivers nog wel een 'AB-Bus' systeem welke AB-commando's kan doorlussen. Ik vrees van niet en dan dienen de CD-spelers van de TS over een eigen IR-oog te beschikken om een IR-signaal te kunnen ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 84104 op 29-03-2004 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 17:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 84104 schreef op 29 maart 2004 @ 21:29:
[..]

Nee, mijn zorg is een heel andere: Ondersteunen de hedendaagse Marantz receivers nog wel een 'AB-Bus' systeem welke AB-commando's kan doorlussen. Ik vrees van niet en dan dienen de CD-spelers van de TS over een eigen IR-oog te beschikken om een IR-signaal te kunnen ontvangen.
Mijn SR 5200 heeft nog zo'n aansluiting. Die gebruik ik oon i.c.m mijn CD 5400. Werkt prima. Maar of dat systeem al 20 jaar oud is en dus ook op die oude CD spelers zit weet ik niet...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks voor deze info, ik meen uit mijn hoofd te weten dat op de AB van de Marantz SR 5200 voor het aansturen van Marantz CD-players het CD-codesysteem 0157 gebruiken (volgens de code-definitie van mijn werkgever). Ik zal morgen nakijken of de CD73 en CD84 eveneens CD 0157 als IR-protocol gebruiken, zo ja dan durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat hedendaagse Amplifiers en Receivers van Marantz welke net als de SR 5200 AB-commando's elektrisch kunnen doorlussen, deze CD-players inderdaad kunnen bedienen.

Mochten zij een andere IR-code gebruiken, dan dienen zijn over een IR-oog te beschikken. Of de topicstarter moet natuurlijk een oude Marantz receiver/amp op de kop tikken... >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 84104 op 31-03-2004 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vrees dat ik minder goed nieuws heb voor de topicstarter: de Marantz Players uit dit tijdperk gebruiken een compleet ander IR-protocol dan welke de Marantz CD-spelers en systeem-afstandsbedieningen van Marantz versterkers en receivers sinds de jaren 90 en later gebruiken om CD-spelers te bedienen.

Om precies te zijn: de latere Marantz CD-spelers gebruiken allemaal de CD-code 0157. Van de Marantz CD 84 vond ik in onze database een testrapport, deze gebruikt CD 0129. Ik heb nog even gekeken of deze verschillende codesystemen met elkaar compatible zouden kunnen zijn, maar zowel de 'executers' (waarin de frequentie en de timing van het IR-protocol in gedefinieerd is) alsmede de functiedefinities verschillen, dus compatibiliteit is zeer onwaarschijnlijk.

Indien de CD-spelers over een eigen IR-oog beschikken, dan kun je b.v. een universele AB gebruiken, let er a.u.b. wel op dat je er één neemt welke over een update-optie beschikt, aangezien het IR-protocol welke deze CD-spelers gebruiken totaal in onbruik zijn geraakt en om deze reden niet in de standaard-ROM zit.

Edit:

Ik zie zojuist dat de TS extra info heeft toegevoegd en dat de CD 84 wel, maar de CD 73 geen IR-oog heeft... :'(
Daar was ik al een beetje bang voor, ik vrees dus dat de CD 73 met geen mogelijkheid per AB te bedienen valt, tenzij je een oude jaren '80 Marantz AMP of receiver op de kop weet te tikken.

@ _cje_ :

Heb je eigenlijk de CD 84 compleet met orginele remote en zo ja, wat vind je eigenlijk van deze AB? Zelf vond ik deze 'dino-AB' wel grappig contrast vormen met de hedendaagse afstandsbedieningen: Aan de linkerzijde een Lock On/Off en aan de de rechterkant 8 vrij grote toetsen voor de meest elementaire functies zoals Stop, Play, Pause, Skip, AMS. En dat was het, zelfs geen nummertoetsen laat staan de toeters en bellen welke fabrikanten tegenwoordig zo graag in miniscule toetsjes op zo klein mogelijk oppervlak trachten te proppen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 84104 op 31-03-2004 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
Nee ik heb geen remote bij de cd 84, zelfs geen netsnoer. Maar wat wil je, ik heb voor CD 73 en CD 84 samen 3,5 Euro betaald. Ongetest en zonder garantie, maar voor 3,5 Euro is dat niet zo'n probleem.

Ik heb de CD 84 trouwens eerst maar even opzij gezet, de 73 is nl. veel leuker. Ik ben echter ondanks de reacties (bedankt!) nog niet veel wijzer geworden over de bus aansluiting van de spelers.

Voor de duidelijkheid, deze bus aansluiting bestaat uit twee tulp aansluitingen aan de achterkant van de spelers. Een 'in' en een 'out'. De bedoeling is deze door te lussen naar een Marantz versterker. Als ik een leuke Marantz versterker uit de jaren 80 tegen kom zal ik niet nalaten deze te kopen, maar ik denk dat het er op neer komt dat ik op een gegeven moment toch een surround receiver wil. En als deze dan die fijne oude CD 73 kan bedienen is dat toch een leuk extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Mijn Marantz PM-7000 heeft deze aansluiting. 2 Oranje cinch connectoren inderdaad.

Leuker en relevanter, mijn SR7300 heeft deze aansluitingen ook, onder de noemer RC-5, op de PM7000 heten ze geloof ik Remote in/out.

Maar het blijft dus gewoon een oranje cinch. Werken beide spelers nog steeds trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
De CD 73 werkt perfect, de lade van de 84 gaat erg stroef en heeft een beetje hulp nodig om open en dicht te gaan. Verder werkt de 84 ook goed, maar ik heb de 73 in gebruik en de 84 op de slaapkamer.

Een oranje cinch, de ander groen als ik het goed heb.

Hoe oud is die Marantz aparatuur van jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Mijn SR7300(half jaar oud) is inmiddels opgevolgd door de SR7400, maar deze heeft ook een RC-5 in/uitgang. Net als de SR9300/8300/SR5400OSE/5400. Bij de SR4400 heet het weer remote control, ik weet niet of die hetzelfde werkt. Keus zat iig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De IR-code voor Marantz CD spelers volgens het RC-5 protocol is de overbekende CD 0157, de CD 84 gebruikt met CD 0129 een veel ouder en niet compatible protocol en zal dus niet met een systeembus volgens RC-5 protocol overweg kunnen, helaas.
Pagina: 1