[DNS] Eigen DNS-servers op internet

Pagina: 1
Acties:

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 19:10
Oke, nadat ik mijn eigen webserver op internet hebt draaien beheer ik voorlopig nog mijn domeinen en de DSN entry's op de DNS server van qdc.nl, daar registreer ik ook al m'n domeinen.

Echter wil ik binnenkort daar vanaf en mijn eigen DNS servers gaan draaien omdat ik dan mijn 'klanten' toegang kan geven zodat ze hun eigen entry's kunnen wijzigen/toevoegen.

Echter ik snap nog steeds een paar dingen niet. Ik weet dat ik in ieder geval 2 DNS servers moet hebben en liefst op andere subnetmasken. Dit is geen probleem. Nu wil ik de DNS laten draaien op ns1.polderdijk.com (primair) en ns2.polderdijk.com (sec.). Maar moeten deze subdomeinen nog ergens geregistreerd worden om tegen het 'internet' te zeggen dat hij voor die DNS zorgt, of is het voldoende om onder het domein polderdijk.com extra A records te maken met ns1 en ns2 met de daarbij behorende IP's. En dan elk domein toevoegen op mijn eigen DNS servers. Maar is het dan voldoende om de huidige DNS servers die geregistreerd zijn onder het domein om deze te vervangen door de nieuwe, of gaat dit niet zo makkelijk?

Waarom snap ik bijna alles van internet behalve het gevorderde DNS-gebeuren :?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Als je polderdijk.com op deze zelfde nameservers host, wordt dit automatisch gedaan bij het registreren / verhuizen van je domein (dan moet je de IP-adressen opgeven bij de nameservers). Je regista verzorgt dan 2 records naa jouw nameservers.

Draait dit domein niet op dezelfde nameservers, dan moet je even deze 2 subdomeinen aanmaken onder polderdijk.com.

OVerigens moet je die 2 subdomeinen ook aanmaken als je polderdijk.com op je eigen nameservers draait, maar dat lijkt me duidelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door jurri@n op 29-03-2004 14:56 ]

• Polderdijk
  • Laatst online: 20-02 19:10
Oke, dus de naam/IP opgeven van de DNS-servers bij je domein is dus voldoende om alles te laten werken?

Ik las namelijk het volgende in de FAQ van qdc.nl:
Ik wil mijn eigen nameservers registreren, bijvoorbeeld NS1.MIJN-DOMEIN.XYZ. Kan dit?
Ja, wij registreren gratis nameservers voor u als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
1) Uw domeinnaam moet bij QDC geregistreerd zijn.
2) Uw domeinnaam moet de extensie .com .net of .org hebben.
3) U moet 2 vaste, unieke IP adresen hebben.
4) Uw nameservers moeten of met "ns" beginnen of met "dns", bijvoorbeeld dns1.domein.xyz, dns2.domein.xyz

Stuurt ons een mailtje en wij zorgen voor de registratie.
Maar waar 'registreren' hun dat? Wordt dit kenbaar gemaakt op de 13 root-servers die over de hele wereld staan of hou werkt dat nou precies :?

Ik begreep namelijk op de howstuffworks.com site dat als een DNS aanvraag niet uit de cache van je ISP kan komen dat dit direct wordt geforward naar één van de 13 DNS root-servers??

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Niet in de 13 root-servers. In de 13 rootservers staat vermeld dat voor b.v. .com-domeinen er moet worden gekeken in <lijst van servers voor .com>. En in deze servers moeten records worden voor ns1.polderdijk.com en ns2.polderdijk.com.

Maar volgens mij moet je bij ,.com-domeinen altijd de ip-adressen van je nameservers opgeven. Mochten je nameservers dan nog niet bekend zijn, dan worden deze meteen toegevoegd.

Zo werkte het bij mij met vaniersel.net ook (ns1.vaniersel.net en ns2.vaniersel.net)

nl.linux.org had vroeger een mooi artikel over hoe dns werkt... maar ze hebben pas hun site veranderd en al deze documenten zijn verdwenen (of ik zoek niet goed). Ff. kijken of ik nog een kopie heb...

Edit: het verhaal van nl.linux.org heb ik niet, maar dit

[ Voor 28% gewijzigd door jurri@n op 29-03-2004 15:14 ]

• hopakee
  • Laatst online: 25-01-2023
SIDN kan je daar alles over vertellen.