Mandrake 9.1: DHCP-probleem

Pagina: 1
Acties:

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ok, nu ik eindelijk mijn thuisnetwerk helemaal af heb vind ik het wel tijd om mijn Linux-workstation ook maar eens aan het internet te hangen. Hierbij is de situatie als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
[router (E-tech)]
|          |
|          -----------------[switch (E-tech)]
|                                 |        |
|                                 |         ---------[Server (Mandrake 9.1)]
|                                  [Mijn PC (Mandrake 9.1)]
[PC ouders (winXP)]

Alle PC's krijgen netjes via DHCP een ip-adres en kunnen het internet op, behalve mijn PC. Als ik deze op DHCP en de computer reboot gaat het allemaal goed, maar als ik dan kijk bij "ifconfig" in een terminal zie ik alleen mijn loopback nog maar. Ik kan dan ook mijn router niet meer bereiken en mijn server ook niet meer, dat kan wel als ik de computer een vast IP geef. In dat geval kan ik overal bij op het netwerk (ook bij de router), maar niet naar buiten.

Via de search zie ik dat je de wizard kan volgen via het "Mandrake Control Center", ik heb deze helemaal doorlopen zonder fouten, maar toch werkt het nog niet.

De nic is een onboard Nvidia nForce 2 MCP 10/100Mbit, ik heb hiervoor de nieuwste drivers gedownload van nvidia.com. Als test heb ik ook een Intel- en een 3Com-kaartje geprobeerd, dit haalde niets uit. Ook heb ik de computer direct aan de router gehangen (zonder resultaat) en Linux helemaal opnieuw geinstalleerd. Bij het installeren heb ik voor de zekerheid maar "Network Client Computer" gekozen, normaal vink ik altijd zelf packages aan maar in dit geval wilde ik een mogelijke fout daarbij elimineren.

Ik hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft.

* AtleX is Linux-n00b (net een jaar bezig ofzo), brul dus aub niet meteen allerlei ingewikkelde dingen naar mij toe.

offtopic:
Bij de search zie ik voor sommige topics "[bc3]" staan, wat betekent dit?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Het lijkt er dus op dat je PC helemaal geen IP adres krijgt. Kijk eens met `ps auxw | grep dhcpcd` of de dhcp client daemon wel draait (dhcpcd was het toch onder linux?) Als hij niet draait kan je hem om te test met de hand starten...

Dat je met een vast ip adres wel bij de rest van het netwerk komt maar niet naar buiten komt denk ik omdat je PC geen default route heeft, hij weet dan niet waarheen paketten voor onbekende netwerken naar toe moeten: route add default <gateway>

offtopic:
BC3: Big Crash 3... een flinke crash waarbij gegevens verloren zijn gegaan, waaronder topicstarts, postowners e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door RupS op 29-03-2004 14:10 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
RupS schreef op 29 maart 2004 @ 14:08:
Het lijkt er dus op dat je PC helemaal geen IP adres krijgt. Kijk eens met `ps auxw | grep dhcpcd` of de dhcp client daemon wel draait (dhcpcd was het toch onder linux?) Als hij niet draait kan je hem om te test met de hand starten...

Dat je met een vast ip adres wel bij de rest van het netwerk komt maar niet naar buiten komt denk ik omdat je PC geen default route heeft, hij weet dan niet waarheen paketten voor onbekende netwerken naar toe moeten: route add default <gateway>

offtopic:
BC3: Big Crash 3... een flinke crash waarbij gegevens verloren zijn gegaan, waaronder topicstarts, postowners e.d.
Als ik DHCP instel dan draait dhcpcd, maar als ik dan kan ik nergens bij (niet intern en niet extern). Als ik in een terminal 'route' intyp zie ik al bij 'de'fault' 10.0.0.2 staan, dat is het ip van mijn router.

edit:

Maar als ik een vast ip instel zou dit toch geen probleem moeten zijn? Voor de router zou het niets uit moeten maken of het ip wel of niet in de DHCP-range zit.

[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 29-03-2004 14:36 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Joepie, Ik heb het al (nou ja, ik ben 2 dagen bezig geweest). Uit de configuratie van de router heb ik de lease gewist van deze PC toen er nog Windows op draaide. Nu werkt Linux perfect _/-\o_.

* AtleX tikt deze reactie in Mozilla onder Linux :Y) .

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 29-03-2004 20:17 . Reden: duidelijke tekst schrijven is best moeilijk, af-en-toe ]