Toon posts:

[Aldi PC] SCART onboard, wil niet (goed) werken

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb sinds vorige week donderdag die nieuwe Aldi PC. Het ding bevalt prima, en er zit een SCART-aansluiting achterop de kast. Er zit een handleiding bij de computer, maar daarin word niet echt ingegaan op hoe je nou precies die SCART gebruikt.

Met m'n boerenverstand heb ik dus een SCART-kabel met twee connectoren (alletwee mannetjes) tussen m'n Samsung New Age televisie en die onboard SCART aangesloten, wat resulteert in een hoop ruis en kleurige beelden, behalve 't stabiele beeld en kleur welke ik dus wil hebben. :)

Werken doet het wel, want als ik de computer net opstart, zie ik op mijn televisie gewoon het opstartscherm van Windows XP en de BIOS. Die ruis en rollend beeld komen pas nadat de GUI van Windows (het aanmeld-schermpje) is gestart. Aan de hand daarvan denk ik dus zelf dat het aan Windows ligt (of de drivers, of iets dergelijks). Heeft iemand van jullie daar misschien een idee over? Waar zou ik naar moeten kijken? Refresh rates misschien? Ik heb totaal geen idee van wat en waar!

Verdere (relevante) specs van de PC:
ATI Radeon 9800 XXL (XT, 128MB)
Laatste Catalysts
Windows XP Service Pack 1a

Alvast bedankt!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Speel idd eens met je instellingen, zet de tv op Pal in je drivers (PAL-B), en zit ook eens je tv als primaire display.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Al gekeken in de ATI driverinstellingen?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi :)

Dat heb ik gedaan (alletwee), met geen resultaat. Wel is het zo dat als ik bijvoorbeeld PAL-D of PAL-H kies, het beeld stil komt te staan ('t rolt niet meer en ruist ook niet meer), maar dan heb ik dus een wit vlak met wat maffe strepen, en geen Windows desktop. ;)

Ik moet trouwens ook de detectie van m'n TV forceren (automatisch ziet de Catalyst driver niet dat er een aanhangt), waarbij 'ie 'm instelt met als maximale resolutie 1024x768, en als maximum refresh rate 60 hertz.

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

probeer ook ff zonder je monitor aan pc gekoppelt of tv out het doet.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Probeer dan eens:

een andere tv

via de normale tv-out

een andere scart-ingang (als je er meer hebt)

een andere scart-kabel

Edit: Ik heb zelf een laptop met Radeon 9000, die heeft dan wel geen scart (maaar wel een tv-out), maar ik gebruik wel de Omega drivers. Die zou je dus eventueel ook kunnen proberen

[ Voor 43% gewijzigd door MaximusTG op 29-03-2004 13:56 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 13:32:
Hoi :)

Dat heb ik gedaan (alletwee), met geen resultaat. Wel is het zo dat als ik bijvoorbeeld PAL-D of PAL-H kies, het beeld stil komt te staan ('t rolt niet meer en ruist ook niet meer), maar dan heb ik dus een wit vlak met wat maffe strepen, en geen Windows desktop. ;)

Ik moet trouwens ook de detectie van m'n TV forceren (automatisch ziet de Catalyst driver niet dat er een aanhangt), waarbij 'ie 'm instelt met als maximale resolutie 1024x768, en als maximum refresh rate 60 hertz.
1024 trekt een tv toch niet? Was dacht ik iets van max. 800 of 720 pixels breed...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MaximusTG schreef op 29 maart 2004 @ 13:46:
Probeer dan eens:

een andere tv

via de normale tv-out

een andere scart-ingang (als je er meer hebt)

een andere scart-kabel

Edit: Ik heb zelf een laptop met Radeon 9000, die heeft dan wel geen scart (maaar wel een tv-out), maar ik gebruik wel de Omega drivers. Die zou je dus eventueel ook kunnen proberen
Goeie feedback :)

Ik heb jammer genoeg maar 1 scart ingang, andere scart kabel kan ik wel ergens vandaan halen. Ik denk niet dat het daaraan ligt, maar ik ga het wel proberen, just to be sure :)

De normale tv-out, wat bedoel je daarmee? Ik heb een composite-uitgang en een S-video uitgang -- een van die twee? S-video heb ik al geprobeerd maar toen kreeg ik een zwart scherm op m'n televisie, composite (zo'n tulp) heeft m'n televisie niet volgens mij (maar weet ik niet zeker, ga ik als ik klaar ben met werken gelijk naar kijken :))

Ander TV'tje kan ik zo van beneden halen, dus gaan we ook even proberen (misschien dat die wel een composite ingang heeft [of het wel doet met S-video], dan ruil ik ze gewoon om).
MadMarky schreef op 29 maart 2004 @ 13:49:
[...]

1024 trekt een tv toch niet? Was dacht ik iets van max. 800 of 720 pixels breed...
Ja precies :) Ik vond dat ook al raar, maar omdat ik het zelf niet kon veranderen heb ik 't maar zo gelaten ;)

Zover iedereen bedankt voor de feedback, I'll keep you posted als ik thuis ben! :)

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik weet niks over die ATI card, of de RGB output (waar zit deze eigenlijk precies? direct op de videocard?), maar kan je kiezen tussen gescheiden instellingen voor je primair&secundair scherm, of staat deze nu op identiek?
Als dat laatste het geval is dan kan het ook aan je Hertz instellingen liggen (alhoewel je volgens mij dan helemaal geen beeld zou moeten hebben)...

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! :)

Ik ben thuis, en heb net even nog een keer geprobeerd om 't ding met S-video aan de gang te krijgen. Ik ben al verder als eerst, want nu krijg ik dus óók met S-video beeld als de computer opstart (BIOS, daarna Windows XP laadschermpje), maar ook via deze weg krijg ik rollend beeld en een irritant hoog geluidje uit m'n televisie.

Ik denk daarom dat het dus echt aan de vernieuwingsfrequentie ligt, maar deze kan ik nergens (waar ik ook kijk) aanpassen.

Devilsown: ik kan kiezen tussen primair en secundair, maar alleen primair staat aan. Zo gauw ik de secundaire aanvink ("Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze monitor") en op Toepassen klik, staat 'ie weer uit. Ik denk haast dat deze secundaire monitor de DVI-uitgang op m'n Radeon is, maar dat weet ik niet zeker. :)

Ik ga nog even verderzoeken naar manieren om je vernieuwsfrequentie wat te verlagen, bedankt voor alle suggesties!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, na wat geklooi kan ik dus met alle zekerheid zeggen dat het de driver van ATI is. :)

Ik heb net even geprobeerd om die Omega driver te installeren, en heb daarbij eerst m'n originele ATI drivers gedeïnstalleerd. Overnieuw opgestart dus, en m'n beeld was echt hélemaal gestretched en ik kon bijna 't aantal frames per seconde tellen. :p

Dus ik even naar m'n televisie kijken, en daar keek ik dus recht tegen m'n mooie standaard Windows achtergrond aan. (woei! :))

Ik weet dus nu hoe het wél gaat werken met de standaard XP Driver, nu moet ik nog even uitvinden met welke ATI driver of welke instelling ik moet veranderen. Als iemand nog suggesties heeft zijn ze van harte welkom, uiteraard :)

Allemaal enorm bedankt voor de hulp :)

Edit:
Hij werkt! :D

Wat ben ik stom zeg; zoek altijd updates! Er stond een driver van 70MB op de Medion site (die is uitgebracht op 24/03/2004, dus nét niet meegekomen met de PC die ik heb denk ik), en die werkt gewoon out of the box. Lekker. :)

Nogmaals a lotta thanks ;p

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 17:19 ]

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Standaard zet de driver de instellingen voor de TV hetzelfde als je beeldscherm (dat gaat dus niet goed bij een te hoge refresh. Installeer de catalyst drivers, zet je computer uit, je TV aan en vervolgens je computer weer aan. Om de instellingen aan te passen ga je naar de beeldscherminstellingen, advanced, tabblad Displays.
Als het goed is heb je 2 actieve monitoren 'monitor' en 'tv'. Standaard staat de TV instelling op knopje rondje met stip (extended desktop), zet deze op dual monitor (twee schermpjes) of evt op een van de twee pijltjes.
Druk op toepassen en vervolgens moet je instaat zijn om de refresh voor je normale scherm aan te passen terwijl je TV op 60Hz werkt.

BTW: mijn TV kan met PAL-B op 1024x768 op 60Hz werken.
Pagina: 1