Toon posts:

[SBS 2003] Extreem vaag ip probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een SBS 2003 server

Nu doet zich het volgende probleem voor: Kan niet op het netwerk, oorzaak kan server niet zien op het netwerk. Pingen naar sever geen succes.

Situatie: SBS 2003, ip-adres +clients kloppen, deze komen van de DHCP server die kennelijk wel werkt. Heb computers statisch ip gegeven, voor de zekerheid, geen effect. Geen problemen in log-files etc. Geen DNS. Geen hardware probleem met NIC. Kan wel localhost pingen +ip van de server in DOS-box op de server. Firewall uitgeschakeld, geen virus.

Teneinde raad heb ik de NIC vervangen van der Server.........Eureka, ik had weer een netwerk, maar geen internet. DHCP O.K., DNS O.K. etc, etc.

Server opieuw geboot, je probeerd wat, nu weer precies hetzelfde probleem als eerst. Kan server niet pingen, Wel DHCP. Geen DNS, maar nu met de nieuwe kaart, dus weer geen netwerk.

Local area connection 2 is local network (10.90.0.1)
Local area connection (10.90.0.2) gateway naar ISP via Router (10.90.0.20)

IPCONFIG /All van der Server

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : dotcom
Primary Dns Suffix . . . . . . . : dotcompany.local
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : Yes
DNS Suffix Search List. . . . . . : dotcompany.local

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : D-Link DFE-530TX PCI Fast Ethernet Adapter (rev.C)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0D-88-B3-8B-D7
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.90.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.90.0.1

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : 3Com OfficeConnect 10/100 Network Interface Card (3CSOHO100B-TX)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-04-75-B5-42-59
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.90.0.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.90.0.20
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.90.0.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Heeft misschien iemand enig idee wat er hier aan de hand is???????

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:17:
Local area connection 2 is local network (10.90.0.1)
Local area connection (10.90.0.2) gateway naar ISP via Router (10.90.0.20)
Je hebt twee netwerken, met hetzelfde subnet (10.90.0.0/24). Denk je nu echt dat windows (of welke ip stack ook ) dit ooit gaat begrijpen ?

[ Voor 76% gewijzigd door StevenK op 29-03-2004 11:33 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dit werkt al maanden goed, het 2e netwerk is de interne firewall van SBS 2003. De 2e nic is geblocked van het netwerk.

Dit is ook de hele opzet van 2003 +2 NIC +ADSL en firewall.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

kun je aangeven welke Nic Firewall is en welke Nic Internal is.

Verwijderd

Topicstarter
10.90.0.1 is LAN, 10.90.0.2 is WAN (deze is firewall)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 11:41 ]

• StevenK
mutsje schreef op 29 maart 2004 @ 11:38:
kun je aangeven welke Nic Firewall is en welke Nic Internal is.
10.90.0.2 is de externe (want daar zit een default gateway op).

Ik blijf erbij dat je moet zorgen dat je interne net een ander subnet heeft, want nu raakt je systeem toch echt enigszins in de war.

Als het heeft gewerkt, dan heeft er vast ergens een statische route gestaan ofzo.

Aangezien je dhcp gebruikt, is het volgens mij niet zo'n heel groot probleem om even een andere range op je interne net te zetten ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Momentje.........Ben het aan het veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
O.K. ben zojuist gestopt met denken......................

Het systeem lijkt opeens weer te werken. Ik had de WAN Nic ge-disabled en alles ge-rerouted naar mijn ADLS router. Dat werkte, ik had weer netwerk en internet. Toch weer alles terug gezet naar zoals het in de 1e situatie was opgezet en jawel........... actie

Heb het idee dat de WAN nic een probleem heeft gegeven. Ik blijf de zaak monitoren, maar ik ben weer in de lucht.

Iedereen bedankt voor de suggesties.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 12:11 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Van welke firewall maak je gebruik de Internet Connection Firewall of heb je de versie van SBS met ISA ingebakken? want ISA wil natten en dan gaan de 2 subnetten wel op.

Verwijderd

Topicstarter
O.K. probleem volledig opgelost.

Er is kennelijk een probleem tussen de 2 NIC kaarten die in dezelfde range zitten.
Maandenlang is dit geen probleem geweest, sinds dit weekend is dit wel een probleem.

Ik heb het volgende aangepast:

NIC 1 LAN 10.90.0.1 zit op netwerk via switch
NIC 2 WAN 10.0.0.140 Gaat rechtstreeks naar de ADSL Router (Niet op netwerk)
ADSL Router 10.0.0.138 volgens alcatel thompson modem (heb ik niet, maar is makkelijk te onthouden.

Als ik de server boot, kan NIC 1 niet pingen.
NIC 2 disabelen en NIC 1 reageerd op pingen.

De Ip-adres van WAN wijzigen en voila actie, ook na rebooten.
Dit is een probleem van Server 2003 die misschien bij meerdere mensen kan opduiken. Ik ben hem nog niet tegengekomen op internet. Hier is in ieder geval de
oplossing voor toekomstige installaties van Server 2003

Veel succes.

PS. Ik heb geen ISA server draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 13:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 13:09:
O.K. probleem volledig opgelost.

Er is kennelijk een probleem tussen de 2 NIC kaarten die in dezelfde range zitten.
Maandenlang is dit geen probleem geweest, sinds dit weekend is dit wel een probleem.
waardeloze conclusie. ik geloof er ook geen zak van dat je een werkende situatie hebt gehad met 2 netwerkkaarten in dezelfde range.
dit is dus geen issue van windows oid, maar van een beheerder die geen idee heeft waar die mee bezig is... (flame intended).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 14:14:
[...]

waardeloze conclusie. ik geloof er ook geen zak van dat je een werkende situatie hebt gehad met 2 netwerkkaarten in dezelfde range.
dit is dus geen issue van windows oid, maar van een beheerder die geen idee heeft waar die mee bezig is... (flame intended).
ALs je dan echt zo alwetend bent en bovendien ben ik volgens jouw een leugenaar,kun je ff naar dit adres gaan. Mischien wordt het een en ander wat duidelijker voor je. http://support.microsoft....825763&Product=sbserv2003

Kan ook nog een demo opzetten indien gewenst. No flame received.

• StevenK
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 19:37:
[...]

ALs je dan echt zo alwetend bent en bovendien ben ik volgens jouw een leugenaar,kun je ff naar dit adres gaan. Mischien wordt het een en ander wat duidelijker voor je. http://support.microsoft....825763&Product=sbserv2003

Kan ook nog een demo opzetten indien gewenst. No flame received.
Leg nu eens uit waar op die pagina staat dat je beide nic's in hetzelfde subnet kunt zetten ?

Want je voor je bijdehand gaat doen, kun je beter zorgen dat je een klein beetje weet waar je over praat en uit jouw verhaal van vandaag blijkt dat je toch helemaal niets begrepen hebt van tcp/ip routing & subnetting.

Lees eerst eens een paar teksten zoals http://www.boxingorange.c...tions/sc-icnd-routing.pdf door.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 29-03-2004 22:18 . Reden: link toegevoegd ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Blijven we even lief? O+

Niet iedereen heeft alle wijsheid in pacht - elkaar uitleggen waarom iets niet zo is kan ook op een leuke manier :)

Verwijderd

Ik werk met dit netwerk en het heeft inderdaad maandenlang zonder problemen gefunctioneerd. Netwerk & Internet werkten allebei gewoon goed en zonder enig probleem.....altijd.

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Toch nog even een vraag. Waarom wil je eigenlijk perse een tweede nic voor je wan connectie gebruiken? In jouw situatie is dit helemaal niet nodig. ;)
Pagina: 1