vraag over Iiyama monitor

Pagina: 1
Acties:

• MadRettoR
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10-2025
Hallo,

Ik heb vorige week een nieuw beeldscherm gekocht. Een Iiyama MM904UTA, 19''CRT Visionmaster Pro 455 DT om precies te zijn. Nu heb ik het volgende probleem.

Wat je zoiezo moet doen als je een nieuw beeldscherm aansluit is het goedzetten van het beeld. Meestal is dat horizontaal en verticaal bijstellen, nu moest ik ook kloten met de geometry controls om het goed te krijgen, het liep allemaal krom/schuin weg, wat ik al vreemd vind bij een nieuw beeldscherm. Uiteindelijk kreeg ik 'm redelijk goed (nog niet echt tevreden). Maar als ik bijvoorbeeld een game startte, was het beeld weer niet goed, moest ik het weer bijstellen. Na eenmaal bijstellen bleef het bij die applicatie wel goed staan, maar bij een andere applicatie hetzelfde verhaal.
En zelfs als ik 'm met het bureaublad goed zet, dan na een aantal uren, heb ik weer het idee dat het allemaal wat schuin weggetrokken is.

Wat kan ik hieraan doen? Is het een verrotte monitor of moet ik iets goed/beter instellen?

groeten MadR

*edit*
Ook als de monitor in screensaver stand heeft gestaan, en ik ga terug naar het bureaublad, klopt er niets meer van het scherm. En moet ik weer met de hand de instellingen veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door MadRettoR op 29-03-2004 10:04 ]

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Heeft een beeldscherm geen batterijtje ofzo waar die instelligen vast gehouden mee worden. 8)7
Zoniet, ik heb ook een philips beeldscherm gehad dat helemaal krom ging door het verschil van wit en zwart.
Ik denk toch dat dat beeldscherm niet helemaal lekker is ...

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2025
Ik heb het zefde probleem gehad met een IIYAMA monitor, heb toen een maitje gestuurd naar Iiyama, kreeg als reactie terug dat een Iiyama monitor (weet niet hoe dat met andere merken zit) een soort tabelletje bijhoud met de instellingen per resolutie. Dus als waarschijnlijk als je een spelletje speelt gaat die naar een andere resolutie en zul je voor die resolutie ook het beeld moeten instellen. En mijn Iiyama moet zowiezo eerst zeker een uur aanstaan voor dat die helemaal recht is (opwarmen ofzo?)

*blup*

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Iiyama monitoren hebben iid wel vaker dat het beeld 'krom' is af-fabriek bij sommige resoluties, dus dat je tijdje met settings moet pielen om mooi recht beeld te krijgen.

Dat het bij ene applicatie wel goed staat, en vervolgens bij andere niet, kan liggen aan het feit dat die andere applicatie (vaak games) een voor de monitor nieuwe resolutie en refreshrate gebruikt: dus monitor weer afstellen, en de volgende keer zou het goed moeten zijn (wordt in geheugen monitor opgeslagen).

• MadRettoR
@Hyperdevil
volgens mij worden de instellingen (althans een deel ervan) el vastgehouden. Als ik constateer dat het weer wat krommer staat, en kies in het monitor menu voor fabrieksinstellingen, dan staat het weer echt zoals het in het begin stond.

@Sjink
ok.. dank je.. dan weet ik dat ook weer, bij mij bleven de instellingen ook goed staan. Ik dacht dat hij het per applicatie vasthield ofzo. :)

@Iva_Bigone
Toch te gek voor woorden? ik dacht dat ik een top of tops monitor kocht met deze Iiyama. Ze kunnen op z'n minst die krommingen in de fabriek eruit halen. Ik ben echt een half uur bezig om het redelijk te krijgen.
Je legt de nadruk op refreshrate, waarom? Is die zo belangrijk betreft mijn problemen? Hoe kan ik dan instellen anders dan softwarematig in mijn display instellingen.

Verwijderd

Ik heb 2 Iiyama's. een MA901U (19") en een A705MT (17")
Dat van de opwarmtijd heb ik nog niet gemerkt (heb ze al 3 jaar)
De rest kan ik beamen.

Monitoren leggen een lange weg af voordat ze bij de consument thuis staan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat ze niet beïnvloedt.
Ik moest de mijne eerst na aankoop ook bijstellen. Dat kostte me wel wat tijd, maar daarna had ik er geen omkijken meer naar. Ik ben dan ook nog steeds zeer tevreden over de beide monitoren.
MadRettoR schreef op 29 maart 2004 @ 10:40:
...
Je legt de nadruk op refreshrate, waarom? Is die zo belangrijk betreft mijn problemen? Hoe kan ik dan instellen anders dan softwarematig in mijn display instellingen.
Het tabelletje houdt de instellingen bij per combinatie van resolutie en refreshrate
dus iets als:
1024@75 --> instellingen
1024@85 --> instellingen
1024@100 --> instellingen
1280@75 --> instellingen
enz

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59

n00bs

Het is weer Zomer!

Standaard beetje met IIyama CRT's al die afwijkingen... beetje jammer ik heb ook HEEL lang zitten kutten om het "enigszins" goed te krijgen en ook temp. is van invloed... hoe warmer mijn beeldbuis hoe kleiner het scherm lijkt te zijn

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21
In de fabrek zijn een aantal resoluties + refreshrates al helemaal gecalibreerd, check je handleiding daarvoor (tenminste, dat is met mijn iiyama visionmaster pro 451 het geval).

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Ik dacht altijd, dat je wanneer je een Iiyama had gekocht,wat goeds in huis hebt gehaald. Daarom zou ik maar naar de helpdesk (oid) bellen om na te vragen wat je hiermee moet. Mijn advies is namelijk een nieuwe (zit nog in de garantie??) te vragen!

• koraks
  • Niet online
@Hyperdevil
volgens mij worden de instellingen (althans een deel ervan) el vastgehouden. Als ik constateer dat het weer wat krommer staat, en kies in het monitor menu voor fabrieksinstellingen, dan staat het weer echt zoals het in het begin stond.
Waarom zou je ze ook terugzetten naar fabrieksinstellingen? Je hebt toch al geconstateerd dat die instellingen op de plek waar jij je monitor neerzet en met jouw videokaart geen optimaal gecentreerd beeld geven? Overigens is het volstrekt normaal dat je als je een nieuwe monitor koopt, je de grootte en geometrie even moet aanpassen. Dit heeft te maken met het feit dat niet iedere videokaart precies hetzelfde signaal geeft en dat een CRT bijzonder gevoelig is in wisselingen in het aardmagnetisch veld. Door dat laatste is het zo dat het beeld van een monitor geometrisch vervormd kan raken op het moment dat je hem op een andere plek neerzet. Samengevat: Iiyama kan wel netjes het beeld voor je instellen met hún videokaart (of VGA signaalgenerator) op hún locatie, maar dat betekent nog niet dat het beeld automatisch in jóuw situatie 'klopt'.
Maarja, daarom zitten die knopjes er ook op, zodat je het beeld zelf kan instellen.
@Sjink
ok.. dank je.. dan weet ik dat ook weer, bij mij bleven de instellingen ook goed staan. Ik dacht dat hij het per applicatie vasthield ofzo.
Nee, moderne CRT's houden een tabel bij van resoluties (en refreshrates). Voor elke resolutie-refreshrate combinatie kan een andere instelling gekozen worden. Het is dus volstrekt normaal dat je voor veel applicaties (met name spelletjes, omdat die vaak een andere res/refresh gebruiken dan je Windows-instelling) het beeld een keer netjes moet centreren. De monitor slaat die instellingen op en de volgende keer dat je dezelfde applicatie start moet het beeld weer goed staan (zoals je het had ingesteld).
Wat overigens ook nog verschil kan maken is de temperatuur van de elektronica. Vaak is het zo dat naarmate een beeldbuis warmer wordt, het beeld een beetje uitrekt of juist krimpt. Dit is normaal en er is weinig aan te doen. Het enige wat je kan doen is de monitor de hele dag aan laten staan zodat ie niet afkoelt.
Toch te gek voor woorden? ik dacht dat ik een top of tops monitor kocht met deze Iiyama. Ze kunnen op z'n minst die krommingen in de fabriek eruit halen.
Die opmerking is dus gewoon flauwekul, zoals je uit bovenstaande uitleg kan concluderen. Niet te snel oordelen en ietsje meer research volgende keer.

• MadRettoR
koraks schreef op 29 maart 2004 @ 11:33:
Waarom zou je ze ook terugzetten naar fabrieksinstellingen? Je hebt toch al geconstateerd dat die instellingen op de plek waar jij je monitor neerzet en met jouw videokaart geen optimaal gecentreerd beeld geven? Overigens is het volstrekt normaal dat je als je een nieuwe monitor koopt, je de grootte en geometrie even moet aanpassen. Dit heeft te maken met het feit dat niet iedere videokaart precies hetzelfde signaal geeft en dat een CRT bijzonder gevoelig is in wisselingen in het aardmagnetisch veld. Door dat laatste is het zo dat het beeld van een monitor geometrisch vervormd kan raken op het moment dat je hem op een andere plek neerzet. Samengevat: Iiyama kan wel netjes het beeld voor je instellen met hún videokaart (of VGA signaalgenerator) op hún locatie, maar dat betekent nog niet dat het beeld automatisch in jóuw situatie 'klopt'.
Maarja, daarom zitten die knopjes er ook op, zodat je het beeld zelf kan instellen.
Omdat het af en toe gewoon niet lukt om het beeld netjes in mijn scherm te krijgen gebruik ik weleens de functie terugzetten naar fabrieksinstellingen, zodat ik weer opnieuw kan proberen het goed te krijgen. Misschien krijg ik hier later wel handigheid in. Het gekke is dat ik een hiervoor een 19" Fujitsu siemens heb gehad. Die heeft het 5 jaar perfect gedaan, doet het nog steeds goed (staat nu boven) en hoefde alleen maar verticaal en horizontaal ingesteld te worden. Op mijn werk, werk ik met twee 21" schermen van compaq, ook hier alleen horizontaal en verticaal aangepassen benodigt.
koraks schreef op 29 maart 2004 @ 11:33:
Die opmerking is dus gewoon flauwekul, zoals je uit bovenstaande uitleg kan concluderen. Niet te snel oordelen en ietsje meer research volgende keer.
Die conclusie was ook genomen door eigen ervaring met meerdere beeldschermen. Maar goed om al gelijk van stapel te lopen is wat voorbarig, heb je gelijk in.
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:17:
Het tabelletje houdt de instellingen bij per combinatie van resolutie en refreshrate
dus iets als:
1024@75 --> instellingen
1024@85 --> instellingen
1024@100 --> instellingen
1280@75 --> instellingen
enz
oke. Had ik gelijk nog wat vraagjes over resolutie en refreshrate.
Kan ik het niet zo instellen, dat resoluties/refreshrates die applicatie hanteren overruled word door instellingen die ik geef?
Ik begrijp hoe ik de resolutie van een game moet veranderen, gewoon in-game instellingen, maar refreshrate van een game ben ik volgens mij nog nooit tegengekomen. Waar kan ik dat aanpassen dan?
Wat is jullie advies om mijn resolutie/resfreshrate te zetten?

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik gebruik een (windows) programma genaamd PowerStrip.
Helaas is dit progje niet gratis, maar ze hebben misschien wel een demo versie.

Hiermee kun je resoluties locken op een bepaalde refreshrate.

• koraks
  • Niet online
Wat is jullie advies om mijn resolutie/resfreshrate te zetten?
Soms bieden de drivers van de videokaart de mogelijkheid hiertoe. Bij NVidia heb je de mogelijkheid "refreshrate overrules" in te stellen; deze refreshrates worden dan ook in games aangehouden. Hoe het bij ATi zit weet ik niet, maar je kan wellicht PowerStrip (30-dagen trial versie is gratis te downloaden) eens proberen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59

n00bs

Het is weer Zomer!

Bij ATI kan dit ook gewoon...

• sjink
  • Laatst online: 03-02-2025
[b]koraks schreef op 29 maart 2004 @ 11:33[/b]

Nee, moderne CRT's houden een tabel bij van resoluties (en refreshrates). Voor elke resolutie-refreshrate combinatie kan een andere instelling gekozen worden. Het is dus volstrekt normaal dat je voor veel applicaties (met name spelletjes, omdat die vaak een andere res/refresh gebruiken dan je Windows-instelling) het beeld een keer netjes moet centreren. De monitor slaat die instellingen op en de volgende keer dat je dezelfde applicatie start moet het beeld weer goed staan (zoals je het had ingesteld).
Iiyama heeft dus per resolutie maar 1 'geheugenplek' voor instellingen op te slaan en niet per reso-refreshrate combo... Dit is me tenminste zo verteld toch door de Iiyama help desk en je wordt ook geadviseerd de monitor te calibreren nadat die 2 uur heeft aangestaan trouwens.

*blup*

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 15:37
Refreshforce is ook een programmatje dat je Refreshrates locked.

link: http://www.pagehosting.co.uk/rf/download.html :Y)

Maar ik heb ook een Iiyama monitor de Vision Master pro 413
en die doet er ook wel +- 30 min over om op te warmen. Dus bij mij staat het beeld eerst ook heel scheef maar dus na een half uur dan is het weer recht getrokken.

Persoonlijk ben ik ook niet zo te spreken over de Coating die Iiyama op het scherm doet want ik had m`n beeldscherm helemaal volgens de regels schoongemaakt en daarna zat er een kras op |:(
En toen had ik m`n monitor nog maar een maandje ;(
Maar op den duur wen je er wel aan :Y)

[ Voor 76% gewijzigd door HiDNN op 29-03-2004 14:08 ]

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het lijkt wel of het beeld van vele digitale monitoren van iiyama iets krom zijn.
En dan ook nog een randje of stukje wat je niet recht kan krijgen met het menu.
Omdat het een digitale monitor is kun je zelf echt helemaal niks bijstellen van binnen.

mijn 451 is nu bij iiyama en ik hoop echt dat ze het goed willen instellen met die console die er voor nodig is.
Maar het kan zijn dat ze zoiets hebben van "jammer" dan, het valt binnen de specs.
irritant is het uiteindelijk wel als het beeld ergens krom is.
Die 2 lijnen van de ophanging van het raster is minder erg, ze hebben tenminste een functie

Tweak!

Verwijderd

Ik heb ook een Iiyama. Een Vision Master 503 (21"). Hiervoor had ik een bijna classieke Iiyama Vision Master 17. Bij mij heeft de Iiyama ook een opwarming nodig. Aan het begin is het beeld veeste groot. Maar dat trekt al snel weer bij. Ik waardeer Iiyama schermen, om hun beeldkwaliteit (kleuren komen mooi over en het is allemaal heel scherp) in vergelijking met andere merken. Mijn volgende monitor zou zonder twijfelen weer een Iiyama zijn.

• koraks
  • Niet online
Het lijkt wel of het beeld van vele digitale monitoren van iiyama iets krom zijn.
Ieder merk heeft dit probleem in meerdere of mindere mate. En geloof me: Iiyama is dan nog heilig. Een van de redenen dat ik destijds met CTX gestopt ben is dat pakweg de helft van de schermen gewoon niet netjes te centreren was. Bij Iiyama ligt dat percentage echt veel en veel lager.

• cruger
  • Niet online
Het is een kwestie van afregelen, dat het beeld "recht" wordt,
maar het zal een te dure handeling zijn tijdens de productie van een monitor-lijn.

Is het bij jullie ook zo dat bij het starten van de monitor dat het beeld pas opkomt als windows xp al aan het starten is?
zeg maar bij het logo van xp met die blokjes eronder

[ Voor 12% gewijzigd door cruger op 29-03-2004 19:51 ]

Tweak!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
cruger schreef op 29 maart 2004 @ 19:50:
Is het bij jullie ook zo dat bij het starten van de monitor dat het beeld pas opkomt als windows xp al aan het starten is?
zeg maar bij het logo van xp met die blokjes eronder
dat kan komen doordat je n TV-OUT aangesloten hebt op n ATI (weet nie of t bij Nvidia ook zo is) Videokaart en die cloned dan op 50Hz als er geen drivers zijn, dus in DOS/BIOS, of bedoel je dat je wel dat laadbalkje van XP ziet? dan ligt t er gewoon aan dat je monitor nie snel genoeg aangaat om t eerste beeld op je monitor te toveren :o...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• koraks
  • Niet online
De oorzaak hiervan is heel eenvoudig. Een CRT (Cathode Ray Tube) heeft een kathode die de elektronen 'uitzendt' die vervolgens netjes worden afgebogen en op een fosforlaag het uiteindelijke beeld vormen (versimpelde uitleg). Een kathode straalt echter alleen voldoende elektronen uit als ie warm is*. Het duurt na het aanzetten even voordat de kathode warm genoeg is om voldoende elektronen uit te stralen, vandaar de 'wachttijd' bij het aanzetten. Het fenomeen is heel goed te vergelijken met oude buizenradio's; daarbij duurde het ook altijd even voordat je geluid kreeg.
Met een tv-out o.i.d. hoeft dit helemaal niets te maken te hebben.

*Er zijn wel elektronenbuizen ontwikkeld met een zgn. 'koude' kathode; voor beeldschermtoepassingen bestaan ze echter niet en ze zijn sowieso nooit aangeslagen door het belabberde vermogen dat ze konden leveren.

• cruger
  • Niet online
Ik bedoel het iets anders. en tov andere types
De eerste keer starten moet de beeldbuis nog opwarmen, maar daarna duurt het ook best "lang", met een "analoge" monitor is het korter, dan kun je de post nog een stukje meemaken,
ach die iiyama 451 en andere zijn best mooie monitoren voor thuis, maar als je er elke dag naar kijkt dan ga je alles zien.

Mooie uitleg koraks.
En misschien bedoel je "direct verhitte kathode buizen" voor audio

Tweak!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:23:
Ik dacht altijd, dat je wanneer je een Iiyama had gekocht,wat goeds in huis hebt gehaald.
En dat is gebaseerd op testen of omdat bijna iedere computerende puber zo'n ding heeft staan. Ik vind het nog altijd de meest overgewaardeerde monitor die je kunt krijgen. Een prima value-for-money, maar zeker geen top monitoren.

Dan nu inhoudelijk :P
Daarom zou ik maar naar de helpdesk (oid) bellen om na te vragen wat je hiermee moet. Mijn advies is namelijk een nieuwe (zit nog in de garantie??) te vragen!
Dat heeft weinig zin, monitoren zijn gewoon gevoelige stukjes electronica waar je even goed voor moet gaan zitten om ze naar wens af te stellen. Ik ken weinig monitoren die echt 100% perfect zijn. Daarom ook altijd het advies om IN DE WINKEL dat ding uit te laten pakken, er een kwartier mee te klooien en als je tevreden bent DAT EXEMPLAAR mee naar huis te nemen.
Waar je zeker rekening mee moet houden is dat een monitor een tijdje op moet warmen voordat je gaat afstellen. Doe je dat niet dan trekt na verloop van tijd het beeld weer uit zijn verband.
Kortom: Eenmaal goed op temperatuur met een goede test-tool je geometrie en kleuren instellen per refreshrate en resolutie. Ben je na een week afstellen nog niet tevreden dan zou je de servicelijn kunnen bellen met de vraag om eens iemand langs te sturen en samen te kijken of het aan het afstellen of aan de monitor ligt.

de betaler vervuilt

• koraks
  • Niet online
De eerste keer starten moet de beeldbuis nog opwarmen, maar daarna duurt het ook best "lang", met een "analoge" monitor is het korter, dan kun je de post nog een stukje meemaken,
Dat kan. In de betere (lees duurdere) monitoren wordt rekening gehouden met de levensduur van de kathode. Als je hem belast met hoogspanning terwijl ie koud is, gaat de kathode eerder kapot (kathodedepletie). Je kan dit voorkomen door de kathode niet te belasten zolang ie koud is, dus wordt in de duurdere bakken een relais met een timerschakeling in de HSP gelegd. Het is waarschijnlijk dus gewoon een beveiliging waar je even op moet wachten. Ik ben er wel een voorstander van...die POST vind ik eigenlijk toch niet zo bijster interessant :>
ach die iiyama 451 en andere zijn best mooie monitoren voor thuis, maar als je er elke dag naar kijkt dan ga je alles zien.
Jep, mijn PR705F is nou ook niet echt meer een topmonitor, maar hij doet ut he...
Mooie uitleg koraks.
dank je :)
En misschien bedoel je "direct verhitte kathode buizen" voor audio
Dat is weer een ander fenomeen, directverhitte kathodes (bekende en tegenwoordig ook dure types zijn de 300B en de 2A3 die o.a. in peperdure monoblokken zitten) worden in de high-end audio inderdaad gebruikt. Maar zeker in HF toepassingen zoals TV-monitoren denk ik dat oscillaties een probleem gaan vormen vanwege bijvoorbeeld 100Hz brom door je gloeispanning. Vandaar dat bij mijn weten alle kathodes van CRT's indirect verhit zijn, mogelijk zelfs met een gelijkspanning (al denk ik dat laatste niet altijd.)

• cruger
  • Niet online
goed advies Ga!s
De monitor meenemen die je hebt uitgetest, en niet 5 minuten effe naar kijken.
Helaas als je er 1 besteld dan heb je die mogenlijkheid niet.
Die monitor die je koopt ga je de hele tijd naar kijken en dan blijkt het later wel de moeite waard geweest om er 1 goed uit te zoeken.

Hee een kenner, leuk, tja die 300b en 2a3 ea zijn idd dat soort buizen.
en van je gloeispanning een mooie stabiele gelijk spanning maken helpt. :)

[ Voor 223% gewijzigd door cruger op 29-03-2004 22:50 ]

Tweak!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tja, een monitor gaat meerdere computers mee, je zit er dagelijks uren naar te staren en toch willen mensen er 10 euro op besparen door hem online te kopen in plaats van in de winkel te gaan kijken...

de betaler vervuilt

• MadRettoR
Bedankt voor al jullie hulp. Ik denk dat het nu wel opgelost is.

Het probleem was een combinatie van de verschillende instellingen per resolutie(/refreshrate) en dat de monitor moet opwarmen. Ik heb nu dus ook ontdekt dat na een half uurtje het beeld weer goed gecalibreert staat. In het begin ging het dus alsvolgt, zette de monitor aan, beeld stond weer slecht, ik aan de instellingen van de monitor pielen, na een half uur stond het weer slecht (warm), en zat ik weer te pielen, and so on.. plus daarbij veranderde het ook nog per applicatie.dacht ik.. maar het was dus de resolutie waar die applicatie op draaide.

Ik denk naderhand dat ik toch een heel mooi monitortje gekocht heb :D
Pagina: 1