Als je er een weerstand tussen gooit, blijft het opgenomen vermogen gelijk. Alleen verschroot je een deel van het vermogen in de weerstand, maar dat maakt voor de trafo niet uit.
Die ventilatoren die in auto's zitten, draaien slechts kort, max 5 minuten. Ook in een VW Golf. Ze worden alleen gebruikt bij oververhitting van het koelwater, dus als je lekker hebt staan gassen voor het stoplicht, of in de file. verder koelt de radiator enkel door de rijwind. Als ik de ventilator bij mijn vaders auto langer aan laat (de thermostaat is kapot, dus hebben we er een schakelaar tussen hangen, handbediening

)
begint het te stinken. Niet goed.
De wegenwacht zet die dingen ook wel eens permanent aan, als de thermostaat kapot is, maar die adviseren direct de thermostaat te vervangen, aangezien anders de fan naar de ***** gaat.
Wellicht dat hij het langer volhoudt als je hem langzamer laat draaien.
Jij hebt zeker een Märklin trein? Enkel Märklin gebruikt wisselspanning. Alle andere merken (Fleischman, Roco etc.) gebruiken gelijkspanning. (Hint)
Is zo'n treintrafo in staat zoveel ampere te leveren????? Zou ik eerst even navragen. Weet je wat die fan gebruikt aan stroomsterkte?