Toon posts:

300x300mm ingebouwde cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Alvast wat plaatjes...review en How-to komt later wel...als de echte foto's ontwikkeld zijn...
Deze zijn genomen met de digitale camera van mijn Zutphense mede-tweaker: Kevlar.
Afbeeldingslocatie: http://cyberjunk86.tebenet.nl/Blitzweb/images/vettekoeling1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cyberjunk86.tebenet.nl/Blitzweb/images/vettekoeling2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cyberjunk86.tebenet.nl/Blitzweb/images/vettekoeling3.jpg

ff kijken of het zo goed gaat hoor... :+

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
koel he!!
we hebben em ook ff aangesloten! niet op de voeding van de pc trouwens want die klapte er uit!
is net een vliegtuig dat opsteeg!! net zo vet!

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

hahahaha
als ik binnekort weer = in zutphen rond knots en ik hoor een vliegtuig weet ik dus waar de tweakers zitten in zutphen :)

:) gekke zutphennezen :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

uhhh... how2? :)
1 men slope radiatorfan uit auto van papa (of halen er 1 op de sloop)
2 men zage gat in de kast mbv blekendekker van papa
3. men schroeve hem vast
4. men sluit 12 volt aan

de effectiviteit betwijfel ik, er onstaat volgens mij geen luchtstroming door de kast, alleen overdruk en een hoop wervelingen binnen de kast en in die wervelingen kan de warmte zich ophopen...

maar ben wel benieuwd naar het resultaat

(bdw.. ik had voor de ventilator van de ontwaseming gegaan, mooiere luchstroming, hogere luchtsnelheid en variabele snelheid)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand nog een ouwe (enigzins compacte) acculader voor me? Of kan iemand mij vertellen of een 235W voeding dit gaat trekken (200W ging eerst goed....12 minuten)
Een accu wordt een beetje lomp, maar daar(--> aan die accuLADER) hebben we em dus daarstrax maar ff aan gehangen :)

Verwijderd

Topicstarter
Psies Zer0 en daarom komt er nou een How-to....AirFlow weeejuh....
waaar ik dus wel over heb nagedacht :)
Maar het is voornamelijk omdat het er zo intens bruut uitziet hoor (en klinkt :+ )

• Zer0
  • Niet online

Zer0

geen acculader voor gebruiken, die zijn alleen geschikt om accuŽs op te laden (whatŽs in a name) een gewone voeding (hoeft niet stabiel te zijn) uit een electronica winkel voldoet

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zinsconstructie is boven een beetje vernaggelt door mun intense slaapgebrek, maar ik wou zeggen dat we em aan een accuLADER hebben gehangen...ging prima...
Ik zou zo zeggen: Ask kevlar! :)
Maar waarom is dat niet goed dan?

• Zer0
  • Niet online

Zer0

na een tijdje gaat de lader het niet leuk meer vinden en stopt er mee, ik weet niet meer precies waarom, iets van het soort belasting, ben automonteur geweest, geen electrotechnicus :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Heel simpel:

Die fan werd vroeger aangedreven door: De accu. De accu werd geladen door: De dynamo. De dynamo werd aangedreven door: jawel, de 6,6 liter Pontiac motor met edelbrock carbs.

Simpel dus. Koop een automotor, sluit de dynamo aan op de accu, en de fan ook op de accu. Uitlaat naar buiten, anders lig je zo aan de verkeerde kant van het gras, starten, en voila, fan draait.

Ik wil je trouwens niet ontmoedigen: Die autofans zijn niet bedoeld om continue te draaien. Je krijgt dan problemen met de lagering, en met de warmteontwikkeling in de motor (van de fan).

Mijn vader gebruikte vroeger acculaders om grote 12v lampen te laten branden op autobeurzen (die dingen die ze op jeeps plakken) en inderdaad overleed er nog wel eens een lader als het ding te lang aanstond.

• php
  • Niet online

php

Oja, en nog 1 klein dingetje:

Probeer inderdaad ook eens een afzuigventilatortje voor de centrale afzuiging van het huis. Die dingen zijn 10 cm doorsnee, 220 v (dus geen acculader ellende) regelbaar, niet duur en hebben een airflow van heb ik jou daar.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt nog een variabele weerstand tussen de voeding en de fan zodat het ding een stukje zachter kan en verstelbaar is.
(Dit maakt zeker nix uit voor het vermogen dattie vreet?)
Ik had vroeger een speelgoed trein met zo'n trafo en die kon je ook harder zachter zetten en daar zat een veiligheids schakelaartje in dus bij overbelasting ging ie automatisch uit...enige nadeel: dat was wisselspanning.
Wie heeft er zo'n ding voor gelijkspanning?Ik heb er best geld voor over...
Deze fan zelf trekt het wel constant, want dit is dus de watercooler van een golf (tenminste daar leek het wrak het meest op :D )en die kan in de auto ook wel een dag aan (er zat er ook maar 1 in). En langer hoeft toch nie want 'snachts gaat ie echtwel uit... :o
Maar hij gaat dus ook niet op full-speed draaien dus het zal wel mee vallen (hoop ik).
I.i.g. is mun airflow ok als ie iets zachter staat :)

• php
  • Niet online

php

Als je er een weerstand tussen gooit, blijft het opgenomen vermogen gelijk. Alleen verschroot je een deel van het vermogen in de weerstand, maar dat maakt voor de trafo niet uit.
Die ventilatoren die in auto's zitten, draaien slechts kort, max 5 minuten. Ook in een VW Golf. Ze worden alleen gebruikt bij oververhitting van het koelwater, dus als je lekker hebt staan gassen voor het stoplicht, of in de file. verder koelt de radiator enkel door de rijwind. Als ik de ventilator bij mijn vaders auto langer aan laat (de thermostaat is kapot, dus hebben we er een schakelaar tussen hangen, handbediening :))
begint het te stinken. Niet goed.
De wegenwacht zet die dingen ook wel eens permanent aan, als de thermostaat kapot is, maar die adviseren direct de thermostaat te vervangen, aangezien anders de fan naar de ***** gaat.
Wellicht dat hij het langer volhoudt als je hem langzamer laat draaien.

Jij hebt zeker een Märklin trein? Enkel Märklin gebruikt wisselspanning. Alle andere merken (Fleischman, Roco etc.) gebruiken gelijkspanning. (Hint)
Is zo'n treintrafo in staat zoveel ampere te leveren????? Zou ik eerst even navragen. Weet je wat die fan gebruikt aan stroomsterkte?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad een marklin treintje ja... hihi :P
aantal amperes dat het ding nodig heeft moet ik nog effe meten.
Maar die dingen trekken behoorlijk wat hoor, ik heb toen met mijn travootje nog leuke dingen uitgehaald >:) (ook is het leuk om ElCo's naar de hel te sturen met een wisselspanning travo >:) >:) )
Tenslotte moet zo'n ding ook de complete baan kunnen voorzien als deze 50 meter lang is (lees: weerstand)
Maar wat in mijn ogen tot nu toe de beste oplossing lijkt is een extra 235W voeding...en een potmetertje er tussen...en eventueel een soort flipflop schakeling er tussen (gewone coolers/super cooler) maar ik heb ff geen gegevens meer over die onderdeeltjes (2 transistors, 4 weerstandjes, 2 elco's dacht ik (en twee led's maar die heb ik dus nei nodig)...maar welke? )

• php
  • Niet online

php

Ja, nou moet je kappen, dit gaat boven mijn pet. Ik heb wel een jaartje elektronica gehad, van een weinig autoriteit uitstralend mannetje, vrijdag de laatste twee uren..........

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Bij de meeste elektronicazaken hebben ze van die compacte 13.8v voedinkjes; veel Ampéres voor weinig geld.
Acculaders zijn stroombronnen, en die zijn beter in lage belastingen met stabiele impedanties, maar stroomvreters zoals zo'n fan hebben nou niet echt een geweldige impedantie, zodat die stroom met pieken en dalen gaat. En daar wordt een acculader niet blij van.
Kaj.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, ik zal es kijken of ik ook zo'n ding op de kop kan tikken.

Herman: LOL :D

B.t.w.: De plaatjes doen het momenteel niet, er is IETS mis met mun webserver, maar hij zegt dat alles ok is... /me is puzzled en hoopt ut snel te hebben gefixed...
Pagina: 1