P4P800se Geen dual DDR met 2x512mb dane-elec

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren een systeempje voor een kennis ingebouwd :

Asus p4p800se (bios 1003)
P4 3.0 Ghz Northwood
2x 512mb PC3200 DDR Dane-Elec
Ati 9500 pro
Nexus 350w

Nu leek alles te werken totdat ik windows ging installen, de ene na de andere error, uiteindelijk was het gelukt. Vervolgens weer een blauw scherm in winxp (irq not less or equal etc. Mijn eerste gedachte was dat er geheugen simmetje niet goed zou zijn, nadat ik er eentje uit had gehaald (ze stonden netjes in dual ddr modus) werkte de pc wel goed ! Memtestje gedaan en dat ging ook goed, daarna de simmetje omgedraaid en opnieuw een memtest, en ook deze ging goed, vreemd. Ook in een setup dat beide simmetjes erin zitten dus niet in dual ddr modus werkt het ook niet.
Daarna beide simmetje in mijn eigen systeem gezet (abit ic-7) en ook hier de bekende blauwe schermen. Verder getest met 1 sim in dat systeem en dat werkte goed.
Conclusie, deze simmetje kunnen blijkbaar niet samen werken, wel vreemd.
Ik heb zelf wat beter geheugen (Twinmos met Winbond BH-5) en dat werkt perfekt in mijn bord maar ook in het Asus bordje.
Op de simmetjes staat het merk Elixir n2ds2580bt-5t het is cl3 geheugen, is dit een merk van Dane-Elec zelf ?
De bios settings staan goed, gewoon op 400 mhz en de voltage standaard (ik heb meer geprobeerd echter maakte dat niet uit). systeem is ook niet overgeklokt. Dus aan de settings kan het niet liggen omdat het andere bordje het ook niet werkt.
Heb ik dus hier te maken met slecht geheugen ? je mag toch wel verwachten dat het werkt samen ? Welk geheugen is wel aan te raden ? Kingston 512? Ze hebben wel een lijstje bij Asus met welk geheugen compatible is maar goed dat zie je niet van te voren in een shop, iemand tips ? Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ik het goed begrijp zijn dus beide dimmen los wel werkend in het systeem ? If so, ik heb zelf een P4C800 met 4 x een Kingston module welke allen in Dual channel draaien, maar als ik PAT op turbo zet dan is het ook feest.

Als ik jou was zou ik even kijken naar de setting van de P4P800 voor de "illegale" setting op de 865 die PAT aanzet. PAT gaat voorzover ik gauw begreep o.a. namelijk de latency proberen te verlagen en omdat je CL3's hebt voor DDR400 is er niet veel ruimte om buiten specs te treden.

Mogelijk dat dit je problemen veroorzaakt ?

Deze optie bedoel ik.

Oh en om op je laatste vraag te antwoorden ik heb zelf de volgende modules

512MB PC3200 DDR SDRAM CL3 (Kingston) ( Module nummer is KVR400X64C3A/512 ) en die werken prima op mijn P4C800, ik neem aan dat dat dus voor jou ook totaal geen probleem mag zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Ghost(NL) op 29-03-2004 00:35 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yep klopt, los werken ze wel, maar als ze alle 2 in het systeem zitten (dual of niet dual) niet.
Volgens mij heeft deze versie geen hacked PAT, tenminste dat heb ik niet kunnen vinden, tenzij dat memory acceleration een soort van PAT is wat in dat artikel wordt genoemd. Dat staat op Auto, als ik hem op standard zet boot het bordje niet.
Feit is wel dat het ook niet werkt in mijn eigen Abit ic7-g bord., maar daar is het idd PAT.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Oh ok das vreemd, hm hoe probeer je 2 modules ? In dual channel opstelling of gewoon naast elkaar ?

Dus bank 0 en 2 gevuld of bank 0 en 1 gevuld ? en maakt dit uit ?

Ok ik wacht even af, ben benieuwd.

Hier trouwens de lijst met DDR dimmen die goedgekeurd zijn voor de P4P800, de Dane Elec's staan er niet in, maar het lijkt me sterk dat ze niet zouden werken in het moederbord, overclocken daar gelaten want dat is natuurlijk een zaak van geluk en geen vereiste van die dingen. En verder is Dane Elec nou ook niet echt waaibomen geheugen maar gewoon goede kwaliteit volgens spec. Wel vreemd hoor.

Dit is volgens mij trouwens dezelfde lijst die voor de P4C800 geld.

Hm en googlen op die codes die je gaf voor dat geheugen geeft ook niks :'(
Kun je eens met Sisoft Sandra kijken wat er in de SPD staat ? Mischien dat we daar iets meer info mee kunnen vinden over die dimmen.

[ Voor 81% gewijzigd door Ghost(NL) op 29-03-2004 00:48 . Reden: Reactie op reactie hieronder ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze in dual ddr modus dus bank 0 en 2 en ook bank 0 en 3, alles werkt niet, overigens wel op 320mhz dat was ik vergeten te melden. Ik ga ze nu ff in bank 0 en 1 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in bank 0 en 1 werkt het dus wel samen, maar niet in 0 en 2 :( ik heb 1 en 3 nog niet geprobeerd, ga ik nu eens doen.

Edit : Nope werkt ook niet :( Ik had al met cpu-z gekeken, op zich niks bijzonders :

Nayna Technologie pc3200 512
Frequency : 199.9
FSB-Dram : 1:1
Cas Latency 3.0 Clocks
RAS to Cas Latency : 3 clocks
Ras Precharge : 3 clocks
Cycle Time : 8 clocks.

Dane/Elec /Nayna is geen overklok geheugen, maar het zou wel moeten werken lijkt me, ik denk dat terugsturen en ergens ander Kingston geheugen kopen de beste optie is.
Overigens bedankt voor het meekijken en de hulp !

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ok dus duidelijk non-dual channel werkt dus probleemloos, nou ik ben benieuwd wat er met 1 - 3 gebeurd. Verder betreft het deze modules ? Daar staat namelijk ook het typenummer bij dat zou dan D1D400-06464 moeten zijn. Daar geeft google al meer response op.

Als ik trouwens kijk naar wat je verteld:

Dual channel opstelling:

0 - 2 werkt niet

Single channel opstelling:

0 - 3 werkt niet ( Deze manier kan ik me voorstellen dat dat probs geeft want logisch is anders )
0 - 1 werkt wel

Hieruit zou ik concluderen dat afgezien van 0 - 3 dat evt. bank 2 dan kuren zou hebben. Mits 1 - 3 wel werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door Ghost(NL) op 29-03-2004 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze niet van informatique, maar van perfekt systems.
Maar het nr klopt idd, op de doos staat het nr d1d400-064643i.

Nog ff een opsomming :

0 - 1 werkt
0 - 2 niet
1 - 3 niet maar WEL op 320mhz.

Ik denk niet dat het bankje niet goed is, anders zou het wel werken in mijn Abit bordje. Als ik mijn Winbond BH-5 geheugen (4x 256) in het Asus bordje stop werkt het
vlekkeloos, dus daarmee toon je aan dat alle bankjes goed zijn.
Het lijkt op een mindere kwalitieit geheugen zo uit alle testjes.
Ik ga nu voor de zekerheid 1 simmetje in bank 2 doen, daarna in 3 en daarna in 2 en 3.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ok en werkt 1 module in 2 of 3 wel, dus zonder een module in 0 of 1 ? Als dat namelijk niet werkt, zou dat betekenen dat die geheugen controller voor die 2 laatste banken kuren heeft gezien het feit dat de dimmen wel werken.

Ja daar heb je gelijk in ja, als jouw 4 dimmen het wel goed doen, dan zijn idd de banken goed en zijn of de dimmen van een mindere kwaliteit of worden ze stiekem te hard gepushed. Mogelijk dat je dit kan testen door eventueel eens de timingen erg "traag" te zetten in het bios ?
Overigens bedankt voor het meekijken en de hulp !
Oh en graag gedaan man, kleine moeite.

[ Voor 58% gewijzigd door Ghost(NL) op 29-03-2004 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update :)
bank 3 en 4 werkt niet !
nu bank 3 en 4 alleen testen.

Ik test het trouwens met Prime95, nu ging deze fout bij de 2de test, alle andere gingen bij de eerste test al fout behalve de 0,1 en 0 - 1.

Overigens is dit een cheap ass bord, ik zag nl niet dat je de timings handmatig kon instellen, maar daar ga ik nog eens naar kijken. Gevonden :)
Maar de laagste stand is 3,4,4,8,4 maar het is een poging waard.

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ok dus als ik het goed begrijp heb je nu als je bank 0 en/of 1 gebruikt totaal geen problemen maar als bank 2 en/of 3 erbij komt in combinatie met deze dimmen dan is het gedaan met de pret ?

Ok interessant, ik wacht af, ben zeer benieuwd, het zou op gewone specs toch moeten werken zou je zeggen :|

[ Voor 23% gewijzigd door Ghost(NL) op 29-03-2004 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghostrider(NL) schreef op 29 maart 2004 @ 01:19:
Ok dus als ik het goed begrijp heb je nu als je bank 0 en/of 1 gebruikt totaal geen problemen maar als bank 2 en/of 3 erbij komt in combinatie met deze dimmen dan is het gedaan met de pret ?
idd, bank 3 alleen lukt niet, 3 en 4 samen ook niet, ik ga nu bank 3 alleen met de laagste timings proberen.

hmmz het lijkt erop dat het nu met alleen bank 3 wel werkt op de laagste timings.
Ik heb daar eigenlijk wel een slecht gevoel bij, het is blijkbaar echt slecht geheugen.
Maar goed er is nog mogelijk om het om te ruilen (2 dagen oud).
Ik ga het zo weer eens in dual modus proberen met deze timings.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, het crashte in dual ddr met de timing op 3,4,4,8,4 met bank 0 en 1, ik geef het op, morgen de zooi terugsturen en ergens anders wat kopen, toevallig nog suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Yup
512MB PC3200 DDR SDRAM CL3 (Kingston) ( Module nummer is KVR400X64C3A/512 ) en die werken prima op mijn P4C800, ik neem aan dat dat dus voor jou ook totaal geen probleem mag zijn.
Dit zijn diegene die ik heb, 4 stuks, op een p4c800 zonder problemen.

Staan ook op de Asus certified list voor de p4p800, dus safe, kosten 95 euro p/st bij bijv. informatique.

Your welcome, succes ermee :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost(NL) op 29-03-2004 01:55 . Reden: reageren op hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, daar dacht ik idd ook al aan, thnx again!
Pagina: 1