Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raar geel ding in psu?

Pagina: 1
Acties:

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 08:09

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Tweakers,

Het volgende is mijn probleem.
Ik wil mijn psu modden door de kabel aansluiting er af te halen en direct een snoer in de psu te solderen.
Toen ik de psu open maakte kwam ik echter een vreemd geel blokje tegen wat de + en de - verbindt..... (wisselstroom heeft geen plus en min 8)7 ,excuus Banzi)
ik heb geen idee waarvoor dit blokje dient en ik vraag mij dus ook af of ik deze weg kan laten!

hopelijk kan iemand mij vertellen wat het is!

pics:
Met dank aan ionize! _/-\o_ zie 2e post

oohja het is een ADT-2018 als dat nog iets zegt!

edit:

wat er op dat ding staat is het volgende UTX HQX, dan een reeks raretekens en dan 275v en dan weer een reeks vage tekens en dan IEC384-14II

[ Voor 48% gewijzigd door Mystic Spirit op 29-03-2004 00:04 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/raargeelding.jpg

alstu :)

btw. wat staat er allemaal op dat ding??

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 23:26 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-10 14:22

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

helemaal duidelijk :? :?

eerst een linkje die niet werkt en daarna een plaatje dat niet werkt.... Ik wil heel graag helpen maar hier kan ik niks mee...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

all_by_myself schreef op 28 maart 2004 @ 23:23:
helemaal duidelijk :? :?

eerst een linkje die niet werkt en daarna een plaatje dat niet werkt.... Ik wil heel graag helpen maar hier kan ik niks mee...
huh... vaag net deedtie het nog wel...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 20:53
Datalimiet bereikt ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik kan het plaatje niet zien maar heb toevallig vandaag mijn Antec voeding losgehad. Er zat bij mij 'zo'n geel ding' op de ingang van de psu.

Dit onderdeel is voor het ontstoren van het signaal.

Hoi CB hoe'st :)

Edit: Ja tis een spanningsstabilisator :) die heb ik vandaag ook in mijn psu aangetroffen :)

[ Voor 54% gewijzigd door Fairy op 28-03-2004 23:31 ]

Verwijderd

plaatje werkt nu wel ;)

stond nog imme cache... copy peest.. klaal!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 23:27 ]

Verwijderd

IK DENK:

Dat geel ding KAN een weerstand zijn.
Meestal in wat oudere voeding apperatuur zaten deze om ruis en piek velden weg te werken. Tegenwoordig zijn de voedingen van zo dergelijke kwaliteit dat ze deze niet meer hebben. Behalve van die brakke noname dingen uit plakkistaan ofzo :P.

Verder zal ik het niet weten.
Tis ingeval geen elco ofzo iets :S

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:23
Als je het zo verteld lijkt het me een ontstorings condensator.
Maar zonder plaatjes is het zo lastig gokken :)

Woops vergeten te refreshen.
Maar goed volgens mij is het een condensator kan je eens opschrijven wat erop staat ?

[ Voor 36% gewijzigd door TRAXION op 28-03-2004 23:33 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Fairy schreef op 28 maart 2004 @ 23:25:
Ik kan het plaatje niet zien maar heb toevallig vandaag mijn Antec voeding losgehad. Er zat bij mij 'zo'n geel ding' op de ingang van de psu.

Dit onderdeel is voor het ontstoren van het signaal. (condensator toch?)

Hoi CB hoe'st :)

Edit: Ja tis een spanningsstabilisator :) die heb ik vandaag ook in mijn psu aangetroffen :)
is het dan verstandig dat ding weer tussen de + en - te solderen? of is hij overbodig?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
TRAXION schreef op 28 maart 2004 @ 23:32:
Als je het zo verteld lijkt het me een ontstorings condensator.
Maar zonder plaatjes is het zo lastig gokken :)

Woops vergeten te refreshen.
Maar goed volgens mij is het een condensator kan je eens opschrijven wat erop staat ?
voor wat er op staat zie start post! :*)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Mystic Spirit schreef op 28 maart 2004 @ 23:32:
[...]

is het dan verstandig dat ding weer tussen de + en - te solderen? of is hij overbodig?
Dat ligt eraan wat jij en de buren in de buurt allemaal op het stopcontact hebben zitten... Deze condensator filterert het "hoog"-frequent eruit... Van de ingaande stroom, maar ook van de uitgaande... Hoe jouw voeding is ontworpen weet ik niet, maar het kan ook zijn dat deze condensator juist je andere apparatuur ontstoort van het "hoog"-frequent wat de voeding produceert...

[ Voor 3% gewijzigd door Banzi op 28-03-2004 23:38 ]

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-11 16:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Ze hebben die ding er niet voor niet ingezet zal ik maar zeggen...............

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Banzi schreef op 28 maart 2004 @ 23:37:
[...]

Dat ligt eraan wat jij en de buren in de buurt allemaal op het stopcontact hebben zitten... Deze condensator filterert het "hoog"-frequent eruit... Van de ingaande stroom, maar ook van de uitgaande... Hoe jouw voeding is ontworpen weet ik niet, maar het kan ook zijn dat deze condensator juist je andere apparatuur ontstoort van het "hoog"-frequent wat de voeding produceert...
de "condesator" zit direct op de stroom ingang gesoldeerd, van af daar lopen 2 draadjes naar de aan/uit schakelaar en vanaf daar naar de psu print plaat.

Is het mogelijk om deze condensator op elke gewenste plek er weer tussen te zetten?

• Banzi
Erkandude schreef op 28 maart 2004 @ 23:41:
Ze hebben die ding er niet voor niet ingezet zal ik maar zeggen...............
idd... zoals het erin gesoldeerd is... Het zit niet op de printplaat, dus misschien is het wel een laatste wijziging om de voeding stabiel te laten zijn...

• Banzi
Mystic Spirit schreef op 28 maart 2004 @ 23:43:
[...]

de "condesator" zit direct op de stroom ingang gesoldeerd, van af daar lopen 2 draadjes naar de aan/uit schakelaar en vanaf daar naar de psu print plaat.

Is het mogelijk om deze condensator op elke gewenste plek er weer tussen te zetten?
ja, dat maakt geen reet uit... zolang het maar voor de printplaat zit...

Verwijderd

hierin staat precies wat dat ding doet:

http://www.okaya.com/images/noise/1200.pdf

met schakelschema's :D

Lijkt idd een filter voor hoogfrequent te zijn en een noise reductor..

Aangezien dit ding eigenlijk direct op het net is aangesloten en een monitor in het stopcontact dat ook is, lijkt dit ding me overbodig... LIJKT!

Het volgen van de sporen kan uitkomst bieden

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 23:03

Millennium

Bug free !!!

Een ontstorings condensator over de ingang, zorgt dat rare pieken op de netspanning wordt afgevlakt.

Zo ie zo, als dat "ding" overbodig zo zijn, waarom stopt die fabrikant het er dan in vredes naam in :+

Rampen bak 2004

• Banzi
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 23:45:

Aangezien dit ding eigenlijk direct op het net is aangesloten en een monitor in het stopcontact dat ook is, lijkt dit ding me overbodig... LIJKT!

ik denk niet dat het een filter is voor inkomende spanning/stroom... Dat wordt nl goed afgevlakt met regelaars en condensatoren...

Maar zoals je weet werkt een schakelende voeding (zoals een pc-voeding) met condensatoren en spoelen... Spoelen zijn funest voor schakelaars... De frequentie van een schakelende voeding is vele malen hoger dan 50hz... Ik denk dat deze condensator juist deze ruis (afkomstig vanaf de voeding zelf) wegfiltert, zodat je andere apparatuur er geen last van heeft...

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mystic Spirit schreef op 28 maart 2004 @ 23:19:
Toen ik de psu open maakte kwam ik echter een vreemd geel blokje tegen wat de + en de - verbindt.....
ik heb geen idee waarvoor dit blokje dient en ik vraag mij dus ook af of ik deze weg kan laten!
Laat deze maar liever zitten, hij zit trouwens absoluut _niet_ tussen de + en de -, het is een ontstoorcondensator voor de netspanning.

275V is de nominale wisselspanning die erop mag staan, verder zal er een veiligheidsklasse als X2 opstaan, en een waarde in uF.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Millennium schreef op 28 maart 2004 @ 23:45:
Een ontstorings condensator over de ingang, zorgt dat rare pieken op de netspanning wordt afgevlakt.

Zo ie zo, als dat "ding" overbodig zo zijn, waarom stopt die fabrikant het er dan in vredes naam in :+
asl ik het goed begrijp is het dus om pieken af te vlakken voor de psu zelf?
ik maak gebruik van een apc surge arrest, die vlakt dat als het goed is ook al af.

om mijn probleem nog complexer te maken, het is mijn bedoeling om 2 voedingen aan 1 stekker te solderen dan komt de storings condensator misschien toch van pas?

• Banzi
Mystic Spirit schreef op 28 maart 2004 @ 23:51:
[...]

asl ik het goed begrijp is het dus om pieken af te vlakken voor de psu zelf?
ik maak gebruik van een apc surge arrest, die vlakt dat als het goed is ook al af.

om mijn probleem nog complexer te maken, het is mijn bedoeling om 2 voedingen aan 1 stekker te solderen dan komt de storings condensator misschien toch van pas?
Een schakelende voeding heeft niet zo heel veel last van pieken... Dat wordt prima opgevangen door de condensatoren op de print zelf in combinatie met de regelende logica...

Zie mijn andere berichten...

In die andere voeding zal misschien ook zo'n condensator zitten... Of de voeding zal veel minder ruis afgeven... Als de andere voeding ook zo'n condensator "los" heeft zitten, zou ik beide condensatoren bewaren, en zo dicht mogelijk bij de voedings-print zelf plaatsen...

[ Voor 18% gewijzigd door Banzi op 28-03-2004 23:54 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
mae-t.net schreef op 28 maart 2004 @ 23:50:
[...]

Laat deze maar liever zitten, hij zit trouwens absoluut _niet_ tussen de + en de -, het is een ontstoorcondensator voor de netspanning.

275V is de nominale wisselspanning die erop mag staan, verder zal er een veiligheidsklasse als X2 opstaan, en een waarde in uF.
het is wel enigzins waarneembaar op de foto en hij zit heel zeker tussen de rode en de zwarte draad gesoldeerd op de achterkant van de aansluiting

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 23:45:

dank je voor de link maar ik ben een complete electronica n00b dus ik begrijp weinig van het document :)
misschien moet ik maar een andere voeding kiezen om het probleem te omzeilen :)

• Banzi
Mystic Spirit schreef op 28 maart 2004 @ 23:54:
[...]

het is wel enigzins waarneembaar op de foto en hij zit heel zeker tussen de rode en de zwarte draad gesoldeerd op de achterkant van de aansluiting
230V is wisselspanning, en heeft dus geen + en -...

• Banzi
Mystic Spirit schreef op 28 maart 2004 @ 23:57:
[...]

dank je voor de link maar ik ben een complete electronica n00b dus ik begrijp weinig van het document :)
misschien moet ik maar een andere voeding kiezen om het probleem te omzeilen :)
ik weet niet hoor... ben ik lucht voor je??? Je reageert geen enkele keer op mijn berichten...

Ik studeer elektrotechniek, maar misschien moet je dan idd maar een andere voeding kopen... Als jij je daar veiliger bij voelt...

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Banzi schreef op 28 maart 2004 @ 23:57:
[...]

230V is wisselspanning, en heeft dus geen + en -...
dat is dom van mij...... had ik ook kunnen bedenken 8)7

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Banzi schreef op 28 maart 2004 @ 23:53:
[...]

Een schakelende voeding heeft niet zo heel veel last van pieken... Dat wordt prima opgevangen door de condensatoren op de print zelf in combinatie met de regelende logica...

Zie mijn andere berichten...

In die andere voeding zal misschien ook zo'n condensator zitten... Of de voeding zal veel minder ruis afgeven... Als de andere voeding ook zo'n condensator "los" heeft zitten, zou ik beide condensatoren bewaren, en zo dicht mogelijk bij de voedings-print zelf plaatsen...
dit is iets wat ik begrijp en wat ook uitvoerbaar is _/-\o_

• Banzi
Mystic Spirit schreef op 29 maart 2004 @ 00:01:
[...]

dit is iets wat ik begrijp en wat ook uitvoerbaar is _/-\o_
230V naar 1 of 2 schakelaars... (hoe je dat zelf in wilt vullen).

Dan naar de voedingsprinten. Als er bij een voedingsprint een extra condensator heeft gezeten, dan deze ervoor solderen. Als er bij de andere geen condensator heeft gezeten, dan heb je dus maar 1 condensator tussen 1 schakelaar en voedingsprint. Gewoon zorgen dat de eventuele condensator tussen 230V-in en de voedingsprint zit.

Als beide een condensator hebben, en je gebruikt er maar 1 voor beide samen, dan weet ik niet of dat gaat werken... Want dan kan je interferentie krijgen van beide voedingen tegelijk...

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:06:
[...]

230V naar 1 of 2 schakelaars... (hoe je dat zelf in wilt vullen).

Dan naar de voedingsprinten. Als er bij een voedingsprint een extra condensator heeft gezeten, dan deze ervoor solderen. Als er bij de andere geen condensator heeft gezeten, dan heb je dus maar 1 condensator tussen 1 schakelaar en voedingsprint. Gewoon zorgen dat de eventuele condensator tussen 230V-in en de voedingsprint zit.

Als beide een condensator hebben, en je gebruikt er maar 1 voor beide samen, dan weet ik niet of dat gaat werken... Want dan kan je interferentie krijgen van beide voedingen tegelijk...
duidelijk verhaal
als er 2 zijn gebruik ik ze beide!

Verwijderd

die ontstoorcondensators heb je toch meestal alleen bij gelijkspanningen?

deze condersator kan wel een functie hebben om storende frequenties er uit te filferen

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 01:38 ]

• Banzi
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 01:35:
die ontstoorcondensators heb je toch meestal alleen bij gelijkspanningen?

deze condersator kan wel een functie hebben om storende frequenties er uit te filferen
waarom???

Een schakelende voeding schakelt bij een frequentie veel hoger dan de standaard 50hz... Deze schakeling kan ook terugkoppeling geven naar de 230V aansluiting. Hiervoor is deze condensator... Zorgen dat deze hoge frequentie afgefilterd wordt. Zodat andere apparatuur er geen last van heeft.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit is gewoon de slordige versie van een net-ontstoringsfilter. Vroeger kwam je die dingen heel veel tegen als een aluminium doosje direct bij de netspanning aansluiting. Op dat doosje stond dan een schemaatje met 1 condensator en een spoel. Meestal is 1 condensator genoeg om hetzelfde effect te krijgen, en dan is het monteren van een losse condensator, zoals hier, gewoon simpelweg veel goedkoper.
Ik zou hem gewoon lekker laten zitten, want het komt de stabiliteit van je voeding ten goede, en er komt veel minder storing van je voeding op je stopcontact.

(ps. waarom wil je hem eigenlijk weghalen???)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
omdat zo'n ding heel irri kan piepen!

is gewoon bedoeld om de sinus wat af te vlakken, schijnen energie bedrijven wel fijner te vinden

[ Voor 60% gewijzigd door LiquidSmoke op 29-03-2004 14:26 ]

• Banzi
LiquidSmoke schreef op 29 maart 2004 @ 14:25:
omdat zo'n ding heel irri kan piepen!

is gewoon bedoeld om de sinus wat af te vlakken, schijnen energie bedrijven wel fijner te vinden
Een spoel kan gaan piepen...

energie bedrijven willen juist dat je de sinus zoveel mogelijk intakt laat. Daardoor zit er een ontstoor condensator om de ruis uit de voeding te verwijderen, zodat andere apparaten daar niet door gestoord worden...

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
deepbass909 schreef op 29 maart 2004 @ 13:12:
Dit is gewoon de slordige versie van een net-ontstoringsfilter. Vroeger kwam je die dingen heel veel tegen als een aluminium doosje direct bij de netspanning aansluiting. Op dat doosje stond dan een schemaatje met 1 condensator en een spoel. Meestal is 1 condensator genoeg om hetzelfde effect te krijgen, en dan is het monteren van een losse condensator, zoals hier, gewoon simpelweg veel goedkoper.
Ik zou hem gewoon lekker laten zitten, want het komt de stabiliteit van je voeding ten goede, en er komt veel minder storing van je voeding op je stopcontact.

(ps. waarom wil je hem eigenlijk weghalen???)
zoals aangegeven wil ik graag 2 voedingen op 1 kabel solderen en vroeg me af wat het nut was van dit gele ding :)
Banzi en anderen hebben mij duidelijk gemaakt waar hij voor dient en ik zal hem zeker weer solderen op de plek waar hij thuis hoort!
Bij deze wil ik ook ff duidelijk maken dat hij niet piept en dat dit geen reden is voor mij om het ding te verwijderen

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 10:35
hehe, een condensator die piept, vreemde condensators heb jij :p

alleen smoorspoeltjes en dergelijke van lage kwaliteit kunnen gaan piepen (zie je meestal in die cheapass voedingen met PFC spoel).
In een duurdere voedingen zit meestal een IETS betere netfilter :P
(Nou ja, 2 condensatoren en 2 spoelen, maargoed)

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
banzi,

je bedoeld waarschijnlijk dat je met die condensator de cosinus fi zo ver mogelijk richting de 1 laat komen.

Wat betreft het onstoren van de voeding heb je gelijk. het ontstoren kan zowel voor de voeding bedoeld zijn maar kan ook tegen "vervuiling"op het lichtnet zijn.

(de cosinus fi is een waarde voor de stroom die de meter daadwerkelijk meet. Bedrijven moeten boven de 0,85 blijven anders krijgen ze een zogenaamde blindstroom meter er bij(en meestal ook een boete)).

Als je bijvoorbeeld een waterkoker neemt, die heeft een cosinus fi van 1. Een gloei lamp ook. Apparaten hebben soms de cosinus fi waarde op de behuizing staan. Schakelende voedingen en dergelijke zijn een niet geheel ohmse belasting en daardoor gaat de cosinus fi omlaag. Om dit te compenseren zet je er een condensator overheen met de juiste waarde. Zodat er het juiste verbruik gemeten word.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
MR_zip schreef op 29 maart 2004 @ 19:10:
banzi,

je bedoeld waarschijnlijk dat je met die condensator de cosinus fi zo ver mogelijk richting de 1 laat komen.

Wat betreft het onstoren van de voeding heb je gelijk. het ontstoren kan zowel voor de voeding bedoeld zijn maar kan ook tegen "vervuiling"op het lichtnet zijn.

(de cosinus fi is een waarde voor de stroom die de meter daadwerkelijk meet. Bedrijven moeten boven de 0,85 blijven anders krijgen ze een zogenaamde blindstroom meter er bij(en meestal ook een boete)).

Als je bijvoorbeeld een waterkoker neemt, die heeft een cosinus fi van 1. Een gloei lamp ook. Apparaten hebben soms de cosinus fi waarde op de behuizing staan. Schakelende voedingen en dergelijke zijn een niet geheel ohmse belasting en daardoor gaat de cosinus fi omlaag. Om dit te compenseren zet je er een condensator overheen met de juiste waarde. Zodat er het juiste verbruik gemeten word.
bedoel je hiermee te zeggen dat als ik dat ding weg zou laten ik een lagere waarde af zou geven en er een lager verbruik op mijn meter komt te staan?

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Mystic Spirit schreef op 29 maart 2004 @ 21:04:
bedoel je hiermee te zeggen dat als ik dat ding weg zou laten ik een lagere waarde af zou geven en er een lager verbruik op mijn meter komt te staan?
Je verbruik wordt niet lager, (he jammer, geen energie uit het niets...) maar er zit dan een faseverschil tussen de stroom die je verbruikt, en de spanning die erop staat. Als je dan het verbruikte vermogen uitrekent P(t)=U(t)*I(t), dan kom je soms (een deel v/d periode) op negatieve vermogens: je levert dan terug aan het net. (Dit heb je er echter eerst uitgetrokken).
energiecentrales vinden dat niet leuk als je dat doet.

Je ziet dan ook bij sommige grote bedrijven met zwaar inductieve belasting (elektromotoren bijv) bij de energie-ingang (:)) parken met condensatoren/spoelen staan (wat gebruiken ze meestal?) om deze fasedraaiing weer op te heffen.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Banzi
Dr Nix schreef op 30 maart 2004 @ 00:11:
[...]

Je verbruik wordt niet lager, (he jammer, geen energie uit het niets...) maar er zit dan een faseverschil tussen de stroom die je verbruikt, en de spanning die erop staat. Als je dan het verbruikte vermogen uitrekent P(t)=U(t)*I(t), dan kom je soms (een deel v/d periode) op negatieve vermogens: je levert dan terug aan het net. (Dit heb je er echter eerst uitgetrokken).

Je ziet dan ook bij sommige grote bedrijven met zwaar inductieve belasting (elektromotoren bijv) bij de energie-ingang (:)) parken met condensatoren/spoelen staan (wat gebruiken ze meestal?) om deze fasedraaiing weer op te heffen.
We bedoelen hetzelfde, maar jij zegt het idd wat wetenschappelijker...

Verwijderd

denk dat al dit getyp een hoop meer energie kost als 2 keer solderen... :p Voor de rest vond ik het wel interresant om te weten wat het nou deed, vroeg het me ook al af......

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:07
waarschijnlijk ging het voor de fabrikant zo:

leuk voedinkje gemaakt....ok nu moet ie nog aan de CE norm voldoen....
hmmz voldoet net niet aan de NEN bladiebla norm: ok condensatortje erin en nu mogen we hem wel verkopen met CE stikkertje :)

(in werkelijkheid gaat dit ntl iets anders ;))

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Dr Nix schreef op 30 maart 2004 @ 00:11:
[...]

Ik begrijp het :P
ben ook blij dat een mede tweaker het een interessant topicje vond :)
Ben zelf ook weer een stuk wijzer _/-\o_
Pagina: 1