Toon posts:

Netwerk werkt niet, kabel/nic??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer bij een vriendin een netwerk aan te leggen tussen een win2k systeem en een win98 systeem. We hebben voor allebei een goedkoop realtek kaartje gekocht, precies dezelfde. De kabel hebben we zelfgemaakt, utp cat5, 2 connectors (duh), cross. Er is echter een probleem. Het werkt niet. Ik heb bij allebei precies gewerkt volgens de FAQ van tweakers. Dus ip is 192.168.1.1 en 192.168.1.2 subnet allebei 255.255.255.0 In win2k zegt ie steeds dat er geen kabel aangesloten is. Pingen wil ook niet en lampjes op NIC's branden ook niet. Ik heb de NT troubleshooter geprobeerd en daar kom ik uit op de volgende mogelijkheden:

Slechte/brakke kabel;
Verkeerde soort kabel (cross ipv straight; zie NT FAQ);
Kapotte NIC;
Kapotte switchpoort;

Voor de eerste optie hebben we met een multimeter doorgemeten, en alles is goed. De tweede optie is het ook niet, want we hebben em echt cross gemaakt. Kapotte NIC lijkt me ook sterk, want ze zijn gloednieuw. Kapotte switchpoort is niet van toepassing want we hebben geen switch.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of hoe ik nog iets kan proberen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

Als de lampjes op de nic al niet branden is waarschijnlijk de kabel niet goed.
doormeten zegt niets, als je de kleuren doorelkaar gooit kan je problemen geven.

Heb je de kabel volgens de norm gemaakt.... zie de NT faq.
Je zegt dat de kabel goed is, dus zul je andere dingen moeten gaan testen.

leen een kabel waarvan je 100% zeker weet dat hij werkt, leen een hub/switch.
kan je eenvoudig je kabel en nic mee testen.

En hoezo heb je het over een switchport?? gebruik je een switch??
dan moet je een straight kabel zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 28-03-2004 22:05 ]

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Lampjes van NIC branden niet, zijn ze wel goed geinstalleerd. Heb je niet toevallig een hub bij de hand en 2 straight kabeltjes om het zo te testen.

• TRAXION
  • Laatst online: 10-08 22:29
Volgende optie, kan je de localhost wel pingen. (dit om je tcp/ip te testen)
Schrijf ook even op hoe je de draadjes in de stekker hebt vastgezet en welke kleurcombinatie.

heb je ook de connectors goed aangeknepen (zeker drie keer flink knijpen met de meeste tangen) en zitten de draadjes ook tot het einde doorgestoken in de connector.

Btw. waarom heb je niet gewoon een crosscable kant en klaar gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Kabel is gemaakt volgens het plaatjes van cross uit de FAQ. En de connectors zijn eraan gezet door iemand met gnoeg ervaring, dus dat zit wel goed. Ook zijn de kabels goed doorgedrukt in de NIC's. De situatie is dus pc, crosskabel, pc. Dus geen hub of switch. Een kant en klaar kabel gaat niet, want de kabel gaat door een gaatje in het plafond waar de connector niet door heen past. Local host pingen werkte op de ene pc niet, op de andere wel.

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-08 10:47
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 22:32:
Kabel is gemaakt volgens het plaatjes van cross uit de FAQ. En de connectors zijn eraan gezet door iemand met gnoeg ervaring, dus dat zit wel goed. Ook zijn de kabels goed doorgedrukt in de NIC's. De situatie is dus pc, crosskabel, pc. Dus geen hub of switch. Een kant en klaar kabel gaat niet, want de kabel gaat door een gaatje in het plafond waar de connector niet door heen past. Local host pingen werkte op de ene pc niet, op de andere wel.
Zelfs iemand die wel vaker een kabel heeft gemaakt maakt wel is een foutje.
Probeer is een andere kabel, lijkt mij het meest voor de handliggend.

• TRAXION
  • Laatst online: 10-08 22:29
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 22:32:
Probeer inderdaad een andere kabel maar bovendien probeer eerst de pc die de localhost niet kan pingen te fixen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat wel raar is, is dat die pc die zichzelf niet pingt met z'n ip, zichzelf wel kan vinden als ik gewoon laat zoeken naar de computernaam. Ik zal idd gaan proberen met een kant-en-laar kabel. De kaarten zitten ook goed in de pc's want ze zijn allebei netje herkent en geinstalleerd. Iemand verder nog een suggestie?

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
en als je de netwerkkaarten is insteld op 10mbit ipv 100?

probeer maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
hoe verzet je dat?

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
ik heb hier XP. daar gaat dat zo.

ga naar configuratiescherm>netwerkverbindingen>kies eigenschappen van de verbinding die jij wilt>klik op configureren>ga naar geadvenceerd>speed/duplex settings
Pagina: 1