HDD's maken PC traag

Pagina: 1
Acties:

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-03 15:54

Korakal

Up up up!

Topicstarter
OK, ik zit al een hele tijd met dit probleem, maar ik begin me er steeds meer aan te ergeren.
Mijn harddisks zijn op de een of andere manier zo traag, dat ze normaal werken op de pc vaak belemmeren.
Voorbeelden:
* Office starten duurt lang, 15-20 seconden voor je wat kan doen
* Bij het webbrowsen is het veranderen van de cache het proces wat het langste duurt, soms zelf een paar seconden
* 'rechtermuisknopmenu's' laten vaak een eeuwigheid op zich wachten
* DVD's / CD's branden duurt veel langer dan normaal is omdat de cache telkens leegloopt. Het ratelt maar en het ratelt maar.....
* Het switchen tussen programma's duurt laaang. ratelratelratel en de schermen worden in stappen opgebouwd
* enz
Dit alles gaat met ontzettend veel schijfgeratel. Echter op het moment dat die schijf bezig is, dan kun je (bijna) niks meer doen met de pc dat is het meest gruwelijk irritante. Een bestand kopiëren van de ene naar de andere HDD zorgt er gewoon voor dat je een tijdje moet gaan zitten wachten, zelfs de muis doet niks meer.

De facts
• Moederbord: Gigabyte GA-7VRXP rev 2.0 (meest recente BIOS update, overigens alweer van een tijd geleden)
4x IDE: 2x standaard onboard (ATA133) en 2x IDE/RAID onboard (Promise Ultra 133)
IDE0 master: HDD1
IDE1 master: DVDRW
IDE2 master: HDD2
IDE3 master: CDRW / slave: DVD
• HDD's: 2x Maxtor DiamondMax 9, 80 GB @ 7200 rpm
partities op HDD1: C: (10GB NTFS) / D: (60GB NTFS) / E: (5GB FAT32)
partities op HDD2: F: (75GB NTFS)
Alle partitities zijn regelmatig gedefragmenteerd, nu op 5% of minder fragmentatie
OS + programma's staan op C
• Beide schijven draaien in UDMA 6 modus
• Laatste VIA all-in-one drivers + drivers voor de Promise chip
• De kabels zijn pasgeleden vernieuwd, geen verbetering opgetreden
• De benches:
Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/atto_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/atto_d.jpg

Ik heb sowieso altijd al het idee gehad dat de D partitie wat trager is, dat blijkt ook wel uit de bench. Maar daar maken OS + programma's eigenlijk geen gebruik van.
Ik merk het wel met browsen over de schijf, dat duurt ook vaak laaaang voordat het overzicht van de files is opgebouwd.
• OS reinstall helpt niet, heb ik al vaak genoeg geprobeerd. Het is even ietsje beter, maar al snel weer bagger ende ellende.
• Atlas kwam nog aanzetten met [rml][ XP] Update 811493 zorgt voor problemen.[/rml] B), maar die patch is niet geinstalleerd.
• De processor wordt niet te heet (43 graden)
• CPU en geheugen gebruik lopen niet op tijdens heftige HDD-acties
• Overige specs: AMD Athlon XP 1800+, 512 MB DDR (evt de rest te zien op http://www.vanderhurk.nl/mark/got/specs/specs.html)

Het gekke is dus: ik vind de benches en de andere factoren niet zó erg in de foute richting wijzen dat ik een oorzaak kan aangeven. Maar toch is de boel vaak niet vooruit te branden.

Wat kan ik nog meer doen? :o

Ik hoop dat ik alles nu genoemd heb, maar vragen staat vrij uiteraard :P

[ Voor 5% gewijzigd door Korakal op 28-03-2004 21:30 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 10:47
Virusscanner? Die dingen zijn altijd traag.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Oeh, ja... Norton AV 2004.
Ik heb al een licentie voor KAV aangevraagd, maar eigenlijk nooit bij stilgestaan dat NAV de boosdoener kon zijn. Ik zal snel eens omswitchen.

[edit]
Ik heb auto protect in ieder geval uitgezet nu.
Zal kijken of ik straks/morgen iets anders kan installen.

[ Voor 26% gewijzigd door Korakal op 28-03-2004 21:39 ]

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Hmm, vreemd probleem... Al pri/sec en master/slave dingetjes door elkaar gehusseld? Er komen nog wel eens vage comboproblemen voor wat dat betreft...

offtopic:
Waarom post je dit eik in a61? Tis een goede startpost, het is geen n00b-vraag, en in OM zit misschien wel meer "kennis" dan hier...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Heb je misschien directory's met >10000 files per stuk?
Windows heeft daar snel veel werk voor nodig.

Who is John Galt?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:07

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

4x IDE: 2x standaard onboard (ATA133) en 2x IDE/RAID onboard (Promise Ultra 133)
IDE0 master: HDD1
IDE1 master: DVDRW
IDE2 master: HDD2
IDE3 master: CDRW / slave: DVD
Die onboard raid controllers zijn toch alleen bedoeld voor HD's?

Ratelende hd's :/ Je zou zeggen dat dat al niet goed is.
Heb je al geprobeerd om beide hd's om te wisselen?
Als je dat nog niet gedaan hebt, probeer dan om met alleen HDD2 en een cd/dvd-rom het werkend te krijgen.
En dan niet de raid controller gebruiken.
MSalters schreef op 28 maart 2004 @ 21:34:
Virusscanner? Die dingen zijn altijd traag.
Als je virusscanner ervoor zorgt dat er niet met je pc te werken is, heb je of scanner verkeerd ingesteld of je hebt een bagger scanner.
Lijkt me dat Norton wel een goeie is. ;)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

kijk eens in B&V
daar zullen velen het oneens zijn met je over NAV

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sommige mensen (zoals ik :) ) hebben alleen maar slechte ervaringen met norton. Ik zou hem ook gewoon even helemaal uninstallen, gewoon om te kijken of het effect heeft.

Mijn ervaring is dat sommige virusscanners je pc merkbaar trager maken, dus wie weet zit er wat fout met norton ofzo.

heb je wel eens een reinstall gedaan?

gechecked of er rare progjes/services/whatever draaien?

specs

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Moartn schreef op 28 maart 2004 @ 21:40:
offtopic:
Waarom post je dit eik in a61? Tis een goede startpost, het is geen n00b-vraag, en in OM zit misschien wel meer "kennis" dan hier...
Da's waar... /me vraagt ff moveje aan :P
justmental schreef op 28 maart 2004 @ 21:40:
Heb je misschien directory's met >10000 files per stuk?
Windows heeft daar snel veel werk voor nodig.
Nee. Volgens mij is System32 met 2600 files de dir met de meeste. Hooguit nog een cache-dir van Mozilla, maar die leeg ik ook af en toe.
Vae Victis schreef op 28 maart 2004 @ 21:44:
[...]

Die onboard raid controllers zijn toch alleen bedoeld voor HD's?
De echte probleemschijf zit op de onboard IDE (IDE0). Het gekke is dat de schijf op IDE2 sneller lijkt (en volgens mij ook is), die vertraagt ook veel minder of misschien wel helemaal niet.
Ratelende hd's :/ Je zou zeggen dat dat al niet goed is.
Heb je al geprobeerd om beide hd's om te wisselen?
Oeh, dat is heel lastig om 'even' te doen. Je stelt dus voor om op de F-drive het OS te installeren en die op IDE0 te hangen? (F zit vol met films, die zou ik dan weg moeten branden ofzo, vandaar dat 'even' vrij maken lastig is ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door Korakal op 28-03-2004 22:00 ]

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Norton is geen lieverdje imo. Als ik grote files binnenhaal bijv. gaat hij er uren aan lopen scannen, en laat hij alle programma's wachten tot hij daarmee klaar is. Probleem is ook dat dit nogal wat cpu-cycles verbruikt, dma of niet. Maar als je met niet al te grote files aan de haal gaat lijkt me dit idd geen probleem :/.
Ik zou het probleem eerder hardwarematig zoeken. Al heb ik in het verleden gemerkt dat ook een reïnstall van het OS nog wel eens de nodige wondertjes wil verrichten.

http://twitter.com/randalpeelen

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:17

Remy

I usually get 100% accuracy

> OM :)

LinkedIn
Instagram

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb met Norton idd ook niet zulke beste ervaringen. Bijv. het openen van mn download-folder in de windows explorer duurde heel lang (allemaal geratel). En Kazaa werd ook onwerkbaar traag als er veel bestanden in de queue stonden. Bij uitzetten van Norton ging het in 1 keer wel weer snel... duidelijk dus :P Ook met andere virusscanners heb ik dit probleem in meer of mindere mate gehad. Het uitzetten van 'scan compressed files' helpt dan soms een stuk.
Ik gebruik nu PC Cillin en daar ben ik wel tevreden mee :) Maar om te testen kun je beter ff een tijdje je virusscanner uitzetten. Merk je snel genoeg of je pc daar zo traag door wordt..

En anders kun je nog willekeurig allerlei services uitzetten (bijv. met msconfig alles bij startup uitvinken).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft de ATTO benches, voer ze opnieuw uit, maar dan met Total Length op z'n hoogst of in ieder geval minimaal de hoeveelheid schijfcache (8MB dus). Anders zit je grotendeels op de cache te benchen en dat geeft geen representatief beeld van de scores ;)

Terugkomend op je probleem: probeer de OS schijf eens op de Promise aan te sluiten. Echter ik vraag me af of je de schijf/Windows al direct aan de praat krijgt met de OS pre-installed. Wellicht pikt de Promise hem niet en dan zul je éérst in diens BIOS een single-disk array erop moeten maken. Hierbij raak je al je data kwijt (alhoewel wel recoverbaar ;) ). Kijk ook eens naar de kabels en jumpers. Zijn ze 100% correct aangesloten en bejumperd? Probeer evt de Cable Select instelling, zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?".

Voor de rest horen opticals idd niet op ATA/RAID controllers. Ik zou persoonlijk alle HDD's naar de Promise toeschuiven en de opticals op de VIA southbridge controller aansluiten ;)

Verwijderd

Ik heb een zelfde schijf als jou in een kleine data servertje draaien hier thuis, en die van mij die is ook heel traag en er draait geen virusscanner op en ook die patch is er niet op geinstalleerd. het is een vrij oud systeem dat is ook een rede waarom hij bij mij trager is, maar ik heb er ook nog een 160 gig western digital in hangen op de andere ide aansluiting en die is helemaal niet traag.

mijn ondervinding waar ik nog geen bewijs voor heb is de temperatuur van mijn maxtor diamondmax 9 80 GB @ 7200 rpm..... niet schrikken 51 graden!
ik ga hem eerdaags eff ergens anders in mijn case hangen aangezien hij helemaal bovenin hangt (met ruimte er onder)

meet je temp eens met Dtemp

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
BalusC schreef op 28 maart 2004 @ 22:33:
Wat betreft de ATTO benches, voer ze opnieuw uit, maar dan met Total Length op z'n hoogst of in ieder geval minimaal de hoeveelheid schijfcache (8MB dus). Anders zit je grotendeels op de cache te benchen en dat geeft geen representatief beeld van de scores ;)
Ik heb de 6Y080L0 versie, 2 MB cache. Zal de test opnieuw uitvoeren, resultaten volgen.
Terugkomend op je probleem: probeer de OS schijf eens op de Promise aan te sluiten. Echter ik vraag me af of je de schijf/Windows al direct aan de praat krijgt met de OS pre-installed. Wellicht pikt de Promise hem niet en dan zul je éérst in diens BIOS een single-disk array erop moeten maken. Hierbij raak je al je data kwijt (alhoewel wel recoverbaar ;) ).
:o Single disk array? Daar moet ik even mijn woordenboek bijtoveren :P
Ik weet iig dat de Promise bij het opstarten wel de HDD's/opticals herkent, maar om aangesproken te worden wel drivers nodig heeft. Ik installeer ze altijd pas in Windows, dus tijdens de setup kan ik alleen de apparaten op de eerste twee IDE's gebruiken.
Kijk ook eens naar de kabels en jumpers. Zijn ze 100% correct aangesloten en bejumperd? Probeer evt de Cable Select instelling, zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?".
OK, die was ik dus vergeten te vermelden :P (die FAQ heb ik eerder gevolgd). Ik heb ze op cable select gehad, maar dat maakte niks uit voor de problemen. Verder heb ik ze ook op één IDE samen gehad (als master/slave) maar dat schoot ook niks op.
Beide HDD's hebben nu hun eigen IDE kanaal, en de jumpers staan 100% zekerweten op master ingesteld.
Voor de rest horen opticals idd niet op ATA/RAID controllers. Ik zou persoonlijk alle HDD's naar de Promise toeschuiven en de opticals op de VIA southbridge controller aansluiten ;)
Zou dat voor de performance van de eerste 2 IDE's (de onboard standaarddingen) wat uitmaken dat er opticals op de ATA/RAID controller zitten?

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/atto_c2.jpg

Met 16 MB nu :)

OK, een voorlopige voorzichtige hint. Ik heb NAV autoprotect uitgeschakeld en gereboot. Voorlopig hou ik het op een behoorlijk verschil (:X), maar ik wil het nog even aanzien voor ik een definitieve conclusie ga trekken :o

Verwijderd

Kheb ook weleens dat mijn hardeschijf opeens (zomaar uit het niets) op hol slaat. Meestal start ik dan ff taakbeheer en zie ik dat het wisselbestand(=hdd) op 650 mb(!!!!) zit.

Boosdoener: mcafee

Ga ook een andere virus-scan zoeken. Altijd problemen mee gehad

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Korakal schreef op 28 maart 2004 @ 22:48:
Ik heb de 6Y080L0 versie, 2 MB cache. Zal de test opnieuw uitvoeren, resultaten volgen.
Ow, je hebt de minder gangbare 2MB versie. Dan doet het er idd niet toe of je de Total Length op 4MB zet ;)
Korakal schreef op 28 maart 2004 @ 23:20:
OK, een voorlopige voorzichtige hint. Ik heb NAV autoprotect uitgeschakeld en gereboot. Voorlopig hou ik het op een behoorlijk verschil (:X), maar ik wil het nog even aanzien voor ik een definitieve conclusie ga trekken :o
Hoe behoorlijk?

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Tot nu toe een verschil van dag en nacht :X
Echtwaar... voor het eerst geen slurpende opbouw van de schermen bij het unlocken van m'n pc na een nachtje rust; ik startte vrolijk Outlook, QuickPar en Mozilla tegelijk zonder dat de pc out-of-control ging. Ik durf toch wel voorzichtig te stellen dat het NAV is geweest :o

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is ernstig .. De laatste keer dat ik NAV gebruikte was in 2001, maar zo erg was het toentertijd nog niet, herinneer ik me.

Dat wordt dus een andere virusscanner. Toch maar Kaspersky wagen? :P /insider joke ;)

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 29-03-2004 09:07 ]

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
BalusC schreef op 29 maart 2004 @ 09:06:
Dat wordt dus een andere virusscanner. Toch maar Kaspersky wagen? :P /insider joke ;)
Al besteld, komt waarschijnlijk vandaag ;)

Verwijderd

Korakal schreef op 29 maart 2004 @ 08:54:
[...]

Tot nu toe een verschil van dag en nacht :X
:o
Echtwaar... voor het eerst geen slurpende opbouw van de schermen bij het unlocken van m'n pc na een nachtje rust; ik startte vrolijk Outlook, QuickPar en Mozilla tegelijk zonder dat de pc out-of-control ging. Ik durf toch wel voorzichtig te stellen dat het NAV is geweest :o
:X
Zoals ik al tegen je gezegd heb, dit zou dus niet mogen..
Dat je drag merkt, ja, maar dit is toch wel heel extreem.

We zullen zien of het met KAV beter is. :P

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 12:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

toch nog ff een kickje :)

Ik heb bijna dezelfde specs als de TS, alleen heb ik aan IDE 0 + 1 m'n cd-fikker + dvd-speler + nec1300a hangen. aan m'n promise hingen tot voor kort (vanochtend) 2x 80 GB maxtor hardeschijven. allebei op een aparte kanaal en allebei master natuurlijk. sinds 2 maanden ofzo had ik last van dezelfde symptomen die de TS beschreven heeft. powermax op beide schijven losgelaten: niks aan de hand. Een van die schijven vond ik echter wel verdacht, want als ik die ga bestoken met lees- of schrijf acties, liep de pc af en toe gewoon vast. vanochtend was ik het zat en heb de verdachte schijf als slave bij de andere schijf aan het IDE (2) kanaal aangesloten. Nu draait alles weer als een tierelier :)

Ik ben wel bang dat dus mijn IDE3 kapot is :(
ik dacht ik zal het toch maar ff posten voor de TS, misschien dat hij dat nog niet geprobeerd heeft :)

Hier staat tekst

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Nou heb ik gisteren bij een maat van me hetzelfde gezien, heel lang op menu's wachten als je op rechtermuisknop drukt, lange wachttijden om de inhoud van mappen te zien, toen ging ik op zoek wat het probleem kon zijn: fysiek geheugen genoeg vrij? ja dus zat vrij (zo'n 40% wat neer komt op 110 MB van de 256 MB) hij gebruikt WinXP Pro legaal, probleem dus niet gevonden, toen keek ik naar zijn pagefile en dat was dus het probleem, die was verkleind naar 256-512 MB terwijl standaard 768-1536 ingesteld staat, veranderd, gereboot, verholpen! PC was merkbaar sneller in alle processen (hij had ook weleens het probleem gezien dat virtueel geheugen te kort schoot) dus misschien dat die pagefile bij jou ook te klein ingesteld staat :?

Verwijderd

op het gevaar af voor offtopic poster uitgemaakt te worden
Korakal schreef op 28 maart 2004 @ 21:36:
Oeh, ja... Norton AV 2004.
Korakal (& anderen.)
NAV 2004 heeft de rare eigenschap [to say the least] regelmatig te willen checken of je online bent (ivm updates ??)

op een laptop die soms wel en vaker niet in een wifi netwerkje hangt leidt dat bij mij er vaak toe dat alles ttttttttttraag gaat.

ik heb wel een trucje gevonden om dat te kunnen omzeilen:
1- ik wacht na opstarten van de laptop [ offline modus] 2 minuten eer ik iets als winamp of mozz. start
2- in het config scherm van nav2004 auto update uitgezet.

...qua ergernis scheelt 't slok op borrel
Pagina: 1