OK, ik zit al een hele tijd met dit probleem, maar ik begin me er steeds meer aan te ergeren.
Mijn harddisks zijn op de een of andere manier zo traag, dat ze normaal werken op de pc vaak belemmeren.
Voorbeelden:
* Office starten duurt lang, 15-20 seconden voor je wat kan doen
* Bij het webbrowsen is het veranderen van de cache het proces wat het langste duurt, soms zelf een paar seconden
* 'rechtermuisknopmenu's' laten vaak een eeuwigheid op zich wachten
* DVD's / CD's branden duurt veel langer dan normaal is omdat de cache telkens leegloopt. Het ratelt maar en het ratelt maar.....
* Het switchen tussen programma's duurt laaang. ratelratelratel en de schermen worden in stappen opgebouwd
* enz
Dit alles gaat met ontzettend veel schijfgeratel. Echter op het moment dat die schijf bezig is, dan kun je (bijna) niks meer doen met de pc dat is het meest gruwelijk irritante. Een bestand kopiëren van de ene naar de andere HDD zorgt er gewoon voor dat je een tijdje moet gaan zitten wachten, zelfs de muis doet niks meer.
De facts
• Moederbord: Gigabyte GA-7VRXP rev 2.0 (meest recente BIOS update, overigens alweer van een tijd geleden)
4x IDE: 2x standaard onboard (ATA133) en 2x IDE/RAID onboard (Promise Ultra 133)
IDE0 master: HDD1
IDE1 master: DVDRW
IDE2 master: HDD2
IDE3 master: CDRW / slave: DVD
• HDD's: 2x Maxtor DiamondMax 9, 80 GB @ 7200 rpm
partities op HDD1: C: (10GB NTFS) / D: (60GB NTFS) / E: (5GB FAT32)
partities op HDD2: F: (75GB NTFS)
Alle partitities zijn regelmatig gedefragmenteerd, nu op 5% of minder fragmentatie
OS + programma's staan op C
• Beide schijven draaien in UDMA 6 modus
• Laatste VIA all-in-one drivers + drivers voor de Promise chip
• De kabels zijn pasgeleden vernieuwd, geen verbetering opgetreden
• De benches:

Ik heb sowieso altijd al het idee gehad dat de D partitie wat trager is, dat blijkt ook wel uit de bench. Maar daar maken OS + programma's eigenlijk geen gebruik van.
Ik merk het wel met browsen over de schijf, dat duurt ook vaak laaaang voordat het overzicht van de files is opgebouwd.
• OS reinstall helpt niet, heb ik al vaak genoeg geprobeerd. Het is even ietsje beter, maar al snel weer bagger ende ellende.
• Atlas kwam nog aanzetten met [rml][ XP] Update 811493 zorgt voor problemen.[/rml]
, maar die patch is niet geinstalleerd.
• De processor wordt niet te heet (43 graden)
• CPU en geheugen gebruik lopen niet op tijdens heftige HDD-acties
• Overige specs: AMD Athlon XP 1800+, 512 MB DDR (evt de rest te zien op http://www.vanderhurk.nl/mark/got/specs/specs.html)
Het gekke is dus: ik vind de benches en de andere factoren niet zó erg in de foute richting wijzen dat ik een oorzaak kan aangeven. Maar toch is de boel vaak niet vooruit te branden.
Wat kan ik nog meer doen?
Ik hoop dat ik alles nu genoemd heb, maar vragen staat vrij uiteraard
Mijn harddisks zijn op de een of andere manier zo traag, dat ze normaal werken op de pc vaak belemmeren.
Voorbeelden:
* Office starten duurt lang, 15-20 seconden voor je wat kan doen
* Bij het webbrowsen is het veranderen van de cache het proces wat het langste duurt, soms zelf een paar seconden
* 'rechtermuisknopmenu's' laten vaak een eeuwigheid op zich wachten
* DVD's / CD's branden duurt veel langer dan normaal is omdat de cache telkens leegloopt. Het ratelt maar en het ratelt maar.....
* Het switchen tussen programma's duurt laaang. ratelratelratel en de schermen worden in stappen opgebouwd
* enz
Dit alles gaat met ontzettend veel schijfgeratel. Echter op het moment dat die schijf bezig is, dan kun je (bijna) niks meer doen met de pc dat is het meest gruwelijk irritante. Een bestand kopiëren van de ene naar de andere HDD zorgt er gewoon voor dat je een tijdje moet gaan zitten wachten, zelfs de muis doet niks meer.
De facts
• Moederbord: Gigabyte GA-7VRXP rev 2.0 (meest recente BIOS update, overigens alweer van een tijd geleden)
4x IDE: 2x standaard onboard (ATA133) en 2x IDE/RAID onboard (Promise Ultra 133)
IDE0 master: HDD1
IDE1 master: DVDRW
IDE2 master: HDD2
IDE3 master: CDRW / slave: DVD
• HDD's: 2x Maxtor DiamondMax 9, 80 GB @ 7200 rpm
partities op HDD1: C: (10GB NTFS) / D: (60GB NTFS) / E: (5GB FAT32)
partities op HDD2: F: (75GB NTFS)
Alle partitities zijn regelmatig gedefragmenteerd, nu op 5% of minder fragmentatie
OS + programma's staan op C
• Beide schijven draaien in UDMA 6 modus
• Laatste VIA all-in-one drivers + drivers voor de Promise chip
• De kabels zijn pasgeleden vernieuwd, geen verbetering opgetreden
• De benches:

Ik heb sowieso altijd al het idee gehad dat de D partitie wat trager is, dat blijkt ook wel uit de bench. Maar daar maken OS + programma's eigenlijk geen gebruik van.
Ik merk het wel met browsen over de schijf, dat duurt ook vaak laaaang voordat het overzicht van de files is opgebouwd.
• OS reinstall helpt niet, heb ik al vaak genoeg geprobeerd. Het is even ietsje beter, maar al snel weer bagger ende ellende.
• Atlas kwam nog aanzetten met [rml][ XP] Update 811493 zorgt voor problemen.[/rml]
• De processor wordt niet te heet (43 graden)
• CPU en geheugen gebruik lopen niet op tijdens heftige HDD-acties
• Overige specs: AMD Athlon XP 1800+, 512 MB DDR (evt de rest te zien op http://www.vanderhurk.nl/mark/got/specs/specs.html)
Het gekke is dus: ik vind de benches en de andere factoren niet zó erg in de foute richting wijzen dat ik een oorzaak kan aangeven. Maar toch is de boel vaak niet vooruit te branden.
Wat kan ik nog meer doen?
Ik hoop dat ik alles nu genoemd heb, maar vragen staat vrij uiteraard
[ Voor 5% gewijzigd door Korakal op 28-03-2004 21:30 ]