Toon posts:

Reinstall XP--bye bye Grub

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Yep , de titel zegt het al,

Had een dual-boot optie op de machine, maar windows begon vervuilt te raken met een hoop troep.. na 2 jaar toch eens opnieuw geinstalleerd..
Uiteraard wist ik, dat windows zo nonchalant is, dat het gewoon even zijn eigen bootloader erop zet (zonder het te vragen). Nu heb ik Fedora Core 1 draaiende op een andere partitqie(s) op dezelfde schijf, en denk, ik boot ff vanad Fedora Core 1, en re-install daarmee grub eventjes..

De installatie beweerd dat grub is geinstalleerd, maar helaas.. windows wordt onmiddelijk opgestart.. bekend probleem ?

Ik kan zo snel ff niets vinden hier, behalve dan dat er meer mensen mee zitten te klooien.. is er wellicht een optie om vanuit windows zelf, de zaak in orde te maken ?

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Heb je grub wel in de MBR gezet en niet op de eerste sectoren van je Linux partitie?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Topicstarter
Als dat niet zo is, kan het dan wel alsnog zo gemaakt worden ?

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Tuurlijk t'is Linux he ;), boot in Linux en gebruik iets als:

$grub

grub> root (hd0,0) (dit is je Linux boot partitie)
grub> setup (hd0) (installeer grub op MBR IDE primary master)
grub> quit

Kan je wel in grub komen? Gebruik anders een rescue CD, Knoppix, Redhat / Gentoo, of anything else om grub te installeren.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

als je grub op je partitie van linux gezet hebt, kan het active maken van je linux partitie al genoeg zijn.
Xp heeft waarschijnlijk haar eigen partitie actief gezet.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
dank dank..

Das idd de oorzaak, zal eens kijken of ik het kan oplossen.. op dit moment kan ik NIET booten in linux.. maar we zullen eens zien wat de Fedora setup disc nog allemaal kan..

Verwijderd

Topicstarter
via linux rescue uit te voeren, vanaf Fedora Disc 1, kom ik op een linux shell.
Vanuit hier kan ik dan grub starten.

Maar dan...

root (hd0,0) (werkt niet)
setup (hd0) (ook niet)

active maken ? kan ik dan via grub ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 21:12 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 18:14

Robtimus

me Robtimus no like you

Je hebt Fedora Core 1, dus dan heb je een tool genaamd grub-install.
Ik heb nml in dezelfde situatie gezeten, GRUB op de Linux partitie gezet ipv MBR, en kwam er ook niet meer in. Even een grub-install /dev/hda uitgevoerd en probleem opgelost.

disclaimer: alles op eigen risico. Lees eerst 'man grub-install'

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt !

Heb een linux-opstart disc gemaakt, en daarmee linux opgestart..
Toen in Konsole grub-install /dev/hda gedaan (duurde 1 sec.)

Alles werkt nu weer perfecto ! dank allen !

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 08:54
Misschien een beetje laat, maar mag ik vragen hoe je die opstart disk gemaakt hebt? Ik heb fedora core 2 en bij mij boot er helemaal niks meer... zelfs win xp niet ;( Ik moet nu elke keer met 6 winxp setup floppy's booten om het mbr terug te zetten :S

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Makkelijkste optie: download knoppix? Ideale bootdisk/CD voor Linux.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Euh, ik hoor zojuist dat deze topicstarter tegenwoordig niet meer op GoT komt dus de kans dat je van hem een antwoord zult krijgen is niet erg groot.

Hoe dan ook, je kunt een willekeurige bootable Linux-CD nemen, de rescue disk van Red Hat distributies, een CD-distro als Knoppix, de installatie-CD van Gentoo, wat je maar wilt. Boot-rescue-diskettes maken wordt door veel distributies ook wel ondersteund.

Keuze genoeg iig, en aangezien dit topic ook nogal oud is ga ik 'm nu toch sluiten - als je er echt helemaal niet uit komt kun je eventueel een eigen topic openen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.