[Linux] Ooit genoeg geheugen? Altijd SWAP

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Bekijk dit eens:
20:33:15 up 13 days, 23:17, 1 user, load average: 2.66, 2.57, 2.69
91 processes: 90 sleeping, 1 running, 0 zombie, 0 stopped
CPU states: 15.9% user, 1.1% system, 0.0% nice, 82.9% idle
Mem: 1286304K total, 1270160K used, 16144K free, 38300K buffers
Swap: 987988K total, 49360K used, 938628K free, 610876K cached

offtopic:
Best hoge load zie ik, er komt niet voor niets een 2e server bij

Als je hier naar kijkt zie je dat er 1280 MB mem in de bak zit. Waarom weet ik niet, maar linux vind het heel leuk om al het mem vol te zetten na een tijdje. En opeens gebruikt het ook nog eens 50 mb swap. M'n belangrijke server processen gebruiken maar 5% ieder van het mem ofzo, een stuk of 6. Waarom heeft Linux nu nog swap nodig?

Er zijn een hoop topic's over swap maar niet een zoals deze, voor zover ik zag.

Ik draai kernel 2.6.4, maar kernel 2.4.x had er ook al last van. Is dit normaal? Moet ik soms helemaal geen swap partitie mounten ofzo :X

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Linux gaat heel efficiënt met mem om. Oftewel, het gooit je mem vol, anders zit het toch maar doelloos power te verstoken. Dus ja, je mem zal normaal voller lopen dan bv bij Windows, omdat Linux heel wat spul al preload in je geheugen ipv of naast je swap. Doodnormaal, en hoort bij Linux :)

LinkedIn
Instagram

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
Post ook eens de output van free -m als je wil?

Dan zie je zoiets als dit:

code:
1
2
3
4
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           250        221         29          0         31        141
-/+ buffers/cache:         48        202
Swap:          125          1        123

In dit voorbeeld zie je dat er maar 48 MB 'echt' geheugen in gebruik is en de rest voor cache en buffers wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door budi op 28-03-2004 20:42 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• pierre-oord
code:
1
2
3
4
Mem:          1256       1244         11          0         37        596
-/+ buffers/cache:        610        645
Swap:          964         48        916

Ik heb idd nog mem over als ik zo kijk ja. Dan meteen de volgende vraag: waarom wordt er swap gebruikt? Is dat niet nutteloos, en als die het nodig heeft gewoon verschrikkelijk traag vergeleken met mem?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 11:03

deadinspace

The what goes where now?

Kijk ook eens met top in sorteer-op-geheugen-mode (shift-M), of daar dingen in het oog springen die veel geheugen gebruiken.

Te zien aan je top output wordt zo ongeveer de helft van je RAM gebruikt voor caches, da's vrij normaal. Dat hij dingen die lang niet gebruikt zijn uitswapt om zijn cache te vergroten komt ook voor als de kernel meer cachen zinnig acht... Zolang hij niet de hele tijd dingen in en uit de swap loopt te slepen is dat niks om je zorgen over te maken.

In 2.6 is de swap-graagheid van de kernel een beetje in te stellen, zie /proc/sys/vm/swappiness .

Merk op dat 2.4 en 2.6 meer swap in gebruik kunnen lijken te hebben dan ze eigenlijk hebben... De reden daarvoor is dat als de kernel pages uit de swap terug in het ram zet (omdat ze nodig zijn), hij die pages niet verwijdert uit de swap. Als die page later weer van het geheugen naar de swap moet, dan hoeft de kernel namelijk niet daadwerkelijk naar de HD te gaan schrijven, want de oude page staat nog in de swap. Pas als dit niet mogelijk is (omdat de page in geheugen gewijzigd is), of als de swap vol begint te raken, begint de kernel pages in swap echt te verwijderen.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Blijkbaar vind de kernel die blijkbaar ongebruikte 50 MB (bij mij is het iets van 40) in de swap en 50 MB meer buffer beter..
Het is trouwens bij de 3 linux bakken die ik nu bekijk allemaal 40-50 MB..
code:
1
2
3
4
Mem:           725        721          3          0         16        361
-/+ buffers/cache:        342        382
Swap:          956         39        917

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• pierre-oord
Nou goed, iig niets om me zorgen over te maken. Ik vroeg me meer af of het slecht was voor de performance ofzo.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Controleer anders even met 'vmstat 5' ofdat je so en si niet hoog liggen, als dat lage getallen zijn dan is je server iig niet aan het swappen :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Inderdaad. En zoals ele al zegt, als je met vmstat niet ziet dat er geswapped wordt de hele tijd, is er (dus) niks aan de hand.

• pierre-oord
code:
1
2
3
   procs                      memory    swap          io     system         cpu
 r  b  w   swpd   free   buff  cache  si  so    bi    bo   in    cs  us  sy  id
Segmentation fault

Brr, klinkt niet zo goed.. iemand een idee wat dit kan zijn?

edit:
Het gaat om een server hier een eind vandaan, is nu geloof ik 13 dagen up.
Er waren nog een paar module problemen met kernel 2.6 (ik ben thuis erachter gekomen wat het was: nieuwe module init tools maakt links naar de oude, en deze links gaat de bak gebruiken in het path bij opstarten, even handmatig die links verwijderen lost het op, make moveold werkte niet) maar dan mag er niet mee te maken hebben. Alles is in de kernel gecompileerd, behalve netwerkgebeuren.

[ Voor 49% gewijzigd door pierre-oord op 29-03-2004 14:22 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 11:03

deadinspace

The what goes where now?

Welke versie van vmstat heb je?

• pierre-oord
een te jonge geloof ik. Ik zal morgen proberen te updaten als ik tijd heb zit in een toetsweek op het moment :/ en nu is de server bezet, als ik ga compilen gaan er mensen klagen :S

Verwijderd

'k had al eerder iets gelezen. Dit gaat over het geheugen+swap gebruik van freeBSD vs linux. http://jeremy.zawodny.com/blog/archives/000132.html
Pagina: 1