Netbikkels: patchkast+IBM-coax+converters=Aargh!

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hier hebben we een interessant probleem. Het gaat om een pand waarin tot voorkort door mijn werkgever maar één verdieping in gebruik was, en die verdieping hadden we netjes met UTP bekabeld. Er zit een 10/100Mb switch tussen, en de stekkers zijn allemaal alsvolgt aangesloten:

[AABBCCDD]=======[AABBCCDD]

Niet geschikt dus voor 100Mb, maar dat zijn de NICjes ook niet, en die switch heb ik er pas later bijgezet.

Nu gaan we de verdieping eronder ook gebruiken. Door vloer boren voor bekabeling wil ik pas als nix anders lukt, en schijnt het te doen. Er is op de verdieping waarnaartoe uitgebreid wordt, een patchkast. Deze is verbonden met paaltjes die bij elke werkplek naarboven komen en waarin netwerkaansluitingen zitten die genummerd zijn. Nummertje correspondeerd met nummers op de patchkast, en zo kan je de aansluitingen op de paaltjes doorlussen. Die patchkast gebruiken we niet, maar het is de bedoeling dat we die wel gaan gebruiken, om een hoop estetische redenen.

Nu zit er door die paaltjes en de patchkast wat mijn kabelboer dikke coax noemt. Volgens een andere club die er gebruik van maakt is het een oud IBM-netwerk. Er zitten op de patchkast en op de paaltjes converters, zgn. Baluns. Die dingen zijn best wel niet te koop bij de Vobis ;) maar ik vond een tent die ze wel had.

Ik heb dus een testje gedaan met kabeltesters en het blijkt dat heel het netwerk platligt zodra een kabel uit zo'n converter aangesloten is op de switch. Er is dan geen netwerkactiviteit meer, behalve tussen de fileserver en de werkstations :?. De router, die ook aan de switch zit, is niet meer te pingen. Haal ik het kabeltje eruit, dan is dit probleem weg.

Okee.

Wat gaat er mis? Moet ik de stekkers op de 100Mb-manier aan de kabels zetten? Is dat het? Dus AACBBCDD?

Heeft iemand ervaring met deze krengen? Mijn eigen resources iig niet :(

Dit zijn ze trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://www.netshop.co.uk/images/baltkm.jpg

Meer over baluns: www.larryelectric.com/ads/redirect.cgi?a=http://www.netshop.co.uk/prodg/accebalunsg.htm&rf11a=http://www.netshop.co.uk/prodg/accebalunsg.htm&ad=&r=answersleuth.com/hamradio/balun.4.shtml -> klik op Token Ring Baluns

Oja, ik weet niet wat de netwerktopologie is van de originele bekabeling tussen patchkast en werkplekken... de eigenaar van het pand weet het niet, degene die het gebruikt weet het niet en de aanlegger is niet te achterhalen.. sorry.

Iedereen die reageert: alvast bedankt... Kabelen is meestal leuk werk, maar soms zuigt het best wel.

Bloed, zweet & koffie

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Regelmatig gebruik van gemaakt, ook gewoon op 100Mbit (moet je wel aparte baluns voor hebben die geschikt zijn voor 100Mbit b.t.w)
(die bekabeling heet trouwens geen dikke coax maar ICS ! dikke coax is een oude vorm van ethernet, met van die dikke taps en AUI kabeltjes)

1 ding moet je absoluut niet vergeten. Het is tokenring bekabeling, zolang er aan in een wall outlet niets zit ingeprikt is de kabel kortgesloten !! stop jij er dan in de patchkast een balun in en die sluit je aan op je netwerk dan sluit je dus een netwerk poort kort !

Sluit dus nooit iets aan voordat aan beide kanten een balun is ingeprikt !!!!!

Token ring gebruikt verder maar 2 aderparen die in de balun precies naar de correcte adertjes van je UTP worden omgezet. Ik zou zeker omswitchen naar een correct bekabeld systeem anders gaat het nooit werken, e tokenring balun stuurt immers de verkeerde paartjes door

bij de normale AABCCBDD bekabeling voeren alleen A en B signaal (kan me vergissen bij deze kan het zo snel ff niet vinden) de rest wordt of niet gebruikt of wordt gebruikt voor afscherming/potentiaal vereffening

Die 2 paartjes worden dan ook netjes door de balun omgezet op de tokenring paartjes met de juiste impedantie. (dat is het hele nut van die maffe baluns)

Maar in jou geval zet je de signalen volgens je AABBCCDD schema op de balun, A gaat goed maar B wordt maar halft opgepikt en wordt tegenover een signaaltje C gezet.. en daar gaat het mis...

je zult of je bekabeling aan moeten passen of een adapterkabeltje moeten maken van je AABBCCDD schema naar het correcte schema..
Persoonlijk zou ik alles gelijk ff goed zetten, zoveel werk is dat nou ook weer niet en dan zit je gelijk goed en storings vrij want nu worden je signalen niet over twisted pairs verstuurd en dat is niet erg best voor je storingsongevoeligheid..

IP Rocks

• CmdrKeen
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Okee dan!

Ga t meteen proberen! Tenks! Alleen ben er pas weer vrijdag... :)

Maarre... de bekabeling was wel consequent hoor. Gewoon overal zelfde manier van stekkers aanhechten gebruikt.

En niks kortgesloten. Eerst hele lijn gemaakt, incl. patch, daarna aan één kant de kabeltester en aan de andere kant de kabeltesteruitslagmeter.

Bloed, zweet & koffie