Pc reageert niet meer... alleen koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Visionist
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Hallo

Net kast ingedoken om type geheugen te checken aangezien ik het wou uitbreiden en zocht naar iets gelijkwaardigs. Vervolgens plaats ik het geheugen weer terug (nadat ik ook eerst de grafische kaart moest verwijderen,zit er inmiddels weer in natuurlijk) en wat denk je, alleen de koeling gaat aan als ik pc start. How the hell kan dit, kabels gecheckt, goed aangedrukt maar geen oplossing tot nu toe nog. iemand een flauw idee wat er mis kan zijn?

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 21:08
Had je wel de voeding uit het stopcontact gehaalt en zo niet dan is het grote kans dat je moederbord is doorgevikt

Verwijderd

Wat heb je al gedaan? Bios reset? Andere videokaart geprobeerd?
Misschien ander geheugen proberen of zonder geheugen opstarten.
Krijg je piepjes of iets dergelijks? Misschien iets meer informatie :)

• Visionist
Synth schreef op 28 maart 2004 @ 20:15:
Had je wel de voeding uit het stopcontact gehaalt en zo niet dan is het grote kans dat je moederbord is doorgevikt
Nope, pc stond uit toen ik het deed. Je zou dan denken dat het dan niet hoeft? Bios gereset, andere videokaart kan ik niet proberen (1 pc), zelfde voor geheugen, piepjes krijg ik niet, alleen het geluid van mn boxen die aangaan, verlichting in kast en koeler die gaat draaien.

Verwijderd

Visionist schreef op 28 maart 2004 @ 20:27:
[...]

Nope, pc stond uit toen ik het deed. Je zou dan denken dat het dan niet hoeft? Bios gereset, andere videokaart kan ik niet proberen (1 pc), zelfde voor geheugen, piepjes krijg ik niet, alleen het geluid van mn boxen die aangaan, verlichting in kast en koeler die gaat draaien.
Alleen je pc uit is niet voldoende, omdat er toch spanning op o.a. je pci sloten blijft staan.
Mogelijk heb je het volgende 'vermoord':
videokaart, geheugen, moederbord
edit:
Sorry verkeerd gelezen: je pc stond dus uit, maar je voeding ook?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 20:36 ]

• Visionist
argh, nee... niet dat alles he. Alsof een moederbord al niet genoeg centjes kost.

Ik zie wel een groen lichtje dat constant aan het branden is en een rood lichtje als ik mn videokaart eruit haal.

[ Voor 43% gewijzigd door Visionist op 28-03-2004 20:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 20:35:
[...]

Alleen je pc uit is niet voldoende, omdat er toch spanning op o.a. je pci sloten blijft staan.
Mogelijk heb je het volgende 'vermoord':
videokaart, geheugen, moederbord
edit:
Sorry verkeerd gelezen: je pc stond dus uit, maar je voeding ook?
maar de stekker moet je er in laten zitten , je moet gewoon de schakelaar op 0 zetten. anders heb je geen aarde meer

• Visionist
pc stond uit, voeding niks aan veranderd

Verwijderd

Ik heb dit ook wel is gehad.
Dus ik de videokaart er weer uithalen en opnieuw inzetten en toen was het weer klaar...

Verwijderd

Ja is bij mijn pc ook, als ik er een xtra kaart insteek ofzo, en het mobo verschuift iets tov de videokaart , doet die het niet. Dus gewoon videokaart eruit halen en er opnieuw insteken, werkt 9-10x

Verwijderd

ik heb ook zo iets gehad ik had ram bijgestoken en deet niets meer ik sloot mijn pc wel altijd af in slaapstand heb dan gewoon op de reset knop gedrukt en het was klaar ik hoop dat dit voor jou ook zo is.

• Visionist
Ik ben bang dat we het hier over iets heel anders hebben. Mijn pc doet helemaal ZERO als ik op het knoppie druk. niks, geen beep, geen geratel... .>niënte, alleen die koeler. Uiteraard zal er nu wel wat kapot zijn, nu is de vraag alleen... wat?

Verwijderd

Het ziet er niet echt positief uit, want je had je voeding niet uitgezet, met de nieuwere systemen is dit absoluut nodig.
Als je zelf de tijd en onderdelen hebt, zou ik de pc gaan strippen: videokaart tijdelijk vervangen door een ander, geheugen vervangen, videokaart testen in ander systeem, geheugen testen in een ander systeem.
Als je dit niet ziet zitten kun je dit het beste bij een pc zaak laten doen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de specificaties...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 21:20 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Visionist,
Heb je niet toevalig je video niet goed aangedrukt toen je hem opnieuw hebt ingestopt ? Dat zou ook de oorzaak kunne zijn.

Haal anders de nieuw geplaatse geheugen module er uit en je video kaart en kijk dan of die dan meer doet.

Verwijderd

Ik heb vaak genoeg VGA kaart, memory of HDs verwisseld terwijl de PC op "standby" stond, en nog nooit iets opgeblazen.
Het is een fabel dat je PCI sloten op spanning blijven staan. De NIC bijvoorbeeld krijgt in standby-mode spanning via het aparte WOL kabeltje, en niet via de PCI bus.
(beste alvorens te werken in PC: 230V los , daarna mbv power on-knop aanzetten om standby leeg te trekken)

advies TS
Start zonder VGA kaart, en zonder geheugen. Als je PC dan niet piept is er echt iets dood. Hopelijk zit geheugen of RAM niet goed in slot, en is er verder niets loos

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Alles deruit halen en enkelt met moederbord processor en geheugen opstarten
Druk ook alles nog even goed aan en kijk of het geheugen er recht in zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 21:27:
Ik heb vaak genoeg VGA kaart, memory of HDs verwisseld terwijl de PC op "standby" stond, en nog nooit iets opgeblazen.
Het is een fabel dat je PCI sloten op spanning blijven staan. De NIC bijvoorbeeld krijgt in standby-mode spanning via het aparte WOL kabeltje, en niet via de PCI bus.
(beste alvorens te werken in PC: 230V los , daarna mbv power on-knop aanzetten om standby leeg te trekken)

advies TS
Start zonder VGA kaart, en zonder geheugen. Als je PC dan niet piept is er echt iets dood. Hopelijk zit geheugen of RAM niet goed in slot, en is er verder niets loos
Klopt niet.
Bij mijn vorige moederbord gebruikte ik een 3com kaartje, ik had er geen WOL kabeltje bij. Het ledje brandde 's nachts vrolijk verder, tenzij mijn voeding uitstond.

• TRAXION
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 21:27:

advies TS
Wil jij niet dingen gaan zeggen als het wel kan.
Over je pci bus blijft nog een spanning staan voor modem kaarten.
Waarom hebben we anders de opties wake-up on modem enzo.

+ dat ik uit ervaring een pci slot gemold heb was vergeten schakelaartje uit te zetten })

[onderbouwing]
Q: Why aren't more of your single board computers PCI 2.2 compliant?

A: One of the changes from PCI specifiation 2.1 to 2.2 requires a 3.3V standby power signal for a system to utilize a low power sleep state. This 3.3V standby signal in not present on most power supplies and would require that the more common 5V standby signal be brough into the single board computer through an external connector. A step down voltage regulator would then be required to to derive the 3.3V signal, which would also have to be routed to the backplane through another external connector. Also, PCI 2.2's addition of the PME# (Power Management Event) signal would require a second signal that would require routing between the single board computer and the backplane.

[/onderbouwing]

En het is niet verstandig de 220 los te halen omdat je dan geen massa meer hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door TRAXION op 28-03-2004 21:39 ]

• Visionist
Videokaart, geheugen + wat andere kaarten eruit gehaald maar nog steeds geen resultaat. Perfekte timing ook weer dat zoiets gebeurd aangezien ik morgen een project in moet leven dat op mn pc staat en geen andere pc's heb in huis waar ik tijdelijk onderdak in kan vinden mbt componenten. De vraag is dus nu alleen wat kapot is... als 't alleen het moederbord is valt de schade nog mee... 45 euro nu in pricewatch. Ik vrees echter (with my luck ) dat er wel meer schade is aangericht al zal ik daar pas achter kunnen komen als ik begin met de wederbouw. Aangezien ik altijd een vriend inschakel om me hiermee te helpen zal dit een zware klus worden. kaartje erin zetten lukt maar een pc in elkaar zetten is een ander verhaal.

In the aire...naar welke systemen refereer je in je last post?

Specs voor de geinteresseerde :

- Asus A7V8X (hoor het graag als er een beter moederbord verkrijgbaar is dan deze voor ongeveer hetzelfde bedrag)
- Athlon 2000 XP
- 512 MB DDR 2700
- Club3d 5900 XT @ 450/820
- Soundblaster Live 5.1
- Codegen 350 Watt voeding

[ Voor 18% gewijzigd door Visionist op 28-03-2004 21:53 ]

Verwijderd

Visionist schreef op 28 maart 2004 @ 21:49:
Videokaart, geheugen + wat andere kaarten eruit gehaald maar nog steeds geen resultaat. Perfekte timing ook weer dat zoiets gebeurd aangezien ik morgen een project in moet leven dat op mn pc staat en geen andere pc's heb in huis waar ik tijdelijk onderdak in kan vinden mbt componenten. De vraag is dus nu alleen wat kapot is... als 't alleen het moederbord is valt de schade nog mee... 45 euro nu in pricewatch. Ik vrees echter (with my luck ) dat er wel meer schade is aangericht al zal ik daar pas achter kunnen komen als ik begin met de wederbouw. Aangezien ik altijd een vriend inschakel om me hiermee te helpen zal dit een zware klus worden. kaartje erin zetten lukt maar een pc in elkaar zetten is een ander verhaal.

In the aire...naar welke systemen refereer je in je last post?

Specs voor de geinteresseerde :

- Asus A7V8X (hoor het graag als er een beter moederbord verkrijgbaar is dan deze voor ongeveer hetzelfde bedrag)
- Athlon 2000 XP
- 512 MB DDR 2700
- Club3d 5900 XT @ 450/820
- Soundblaster Live 5.1
Als je erachter bent wat er defect is... try RMA ;)
Ikzelf heb de K7 Triton van Gigabyte (K7 VT600 1394), deze ligt zo rond de 90 euro als ik het goed heb, is echt een onwijs fijn bordje met zo'n beetje alle gangbare aansluitingen.
Ik zou je toch adviseren om naar een pc winkel te gaan, die hebben de materialen en de know-how om uit te zoeken wat er defect is. Kosten kunnen dan wel flink oplopen.

Ik heb pas ook een defect moederbord gehad. Het kost veel tijd om te achterhalen waar je probleem zit. Ik heb het voordeel dat mijn vader ook een vrij recente pc heeft zodat ik onderdelen met zijn pc kan uitwisselen om te testen. Als je bestanden van je harddisk nodig hebt zou je je harddisk in een andere pc kunnen zetten, niet als primary master maar als 2e harddisk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 21:57 ]

• Visionist
ok, wat is RMA *** NOOB ALERT **
+ is het maar de vraag of een nieuw moederbord in mn huidige kast gaat.

• TRAXION
RMA is garantie :X
Gewoon even kijken of je nog bonnetjes hebt dus.
zoja even bellen of mailen.

Verwijderd

Visionist schreef op 28 maart 2004 @ 22:01:
ok, wat is RMA *** NOOB ALERT **
+ is het maar de vraag of een nieuw moederbord in mn huidige kast gaat.
Moederborden zijn standaardmaten (ATX) dus die past ;)
RMA= Return Material Authorization, ik bedoel dus eigenlijk dat je moet proberen garantie te claimen "Opeens deed ie t niet meer ;) "

• Visionist
Garantie heb ik niet meer dus dat is helaas bye bye zwaai zwaai. Als ik het goed bekijk heb ik dus 2 opties :

1. Bestel nieuw moederbord begin aan een wederopbouw en zie of 't alleen het moederbord is dat vergald is.
2. Ga naar de dichtsbijzijnde pc zaak en laat daar de boel inspecteren voor 25 euro a uur?

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 22:08

Guldan

Thee-Nerd

advies TS
en dat denk jij, ik heb vaak genoeg een stekker uit een pc gehaald en als je dan het aan/uit knopje nog 1 keer indrukt dat de fans nog een slag draaien.

aan de ts gewoon strippen en kijken wanneer er iets gebeurd.Sommige pc's zijn namelijk compleet dood door lullige dingen. Sommige Aopen moederborden geven bijv. geen kik als ze de CPU niet herkennen en dan blijft alleen het HD ledje branden.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

Visionist schreef op 28 maart 2004 @ 22:15:
Garantie heb ik niet meer dus dat is helaas bye bye zwaai zwaai. Als ik het goed bekijk heb ik dus 2 opties :

1. Bestel nieuw moederbord begin aan een wederopbouw en zie of 't alleen het moederbord is dat vergald is.
2. Ga naar de dichtsbijzijnde pc zaak en laat daar de boel inspecteren voor 25 euro a uur?
Ik zou niet direct een nieuw moederbord kopen, aangezien je niet 100% zeker weet of dat het is.
PC winkel is vrij duur, al dacht ik dat onderzoekskosten meestal meevallen? Van te voren afspreken...
Of je moet een tweaker bij je in de buurt vinden die er naar kan kijken :P

• Visionist
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 22:27:
[...]

Ik zou niet direct een nieuw moederbord kopen, aangezien je niet 100% zeker weet of dat het is.
PC winkel is vrij duur, al dacht ik dat onderzoekskosten meestal meevallen? Van te voren afspreken...
Of je moet een tweaker bij je in de buurt vinden die er naar kan kijken :P
Wat kan het anders zijn als de computer geen kick geeft? Als 't moederbord het nog deed had ik tenminste nog wat beepjes en dergelijke gehad, toch?

Ja, mn tweaker is net op vakantie :(

btw de Asus A7V8X ondersteunt toch de XP 3000 nog?

[ Voor 6% gewijzigd door Visionist op 28-03-2004 22:34 ]

Verwijderd

bij mij was het mijn geheugen, mischien moet je daar is naar kijken?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
Je zou eens bij een lokale pc boer kunnen vragen of ze een debug kaartje hebben, dat is een kaar waarmee je de POST (power on self test) codes van je bios kunt uitlezen. hiermee krijg je vaak een idee waarom hij blijft staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantip.com/tech/market/newproducts/picture/110.jpg

Er zit een boekje bij met welke code bij welke taak hoort, als hij bv blijft staan bij "starting VGA bios" weet je bijna zeker dat het je video kaart is.

Die kaartjes zijn niet eens zo duur trouwens, ik heb er een tijd terug eentje gekocht omdat ik 'nog wel eens' aan pc's sleutel, en het heeft me al een hoop gezoek gespaart.

[ Voor 39% gewijzigd door Sine op 28-03-2004 23:44 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Is je voeding niet gewoon brak of zo? Mogelijkheid om een andere voeding te gebruiken? Lenen? :)

Verwijderd

Sine schreef op 28 maart 2004 @ 23:41:
Je zou eens bij een lokale pc boer kunnen vragen of ze een debug kaartje hebben, dat is een kaar waarmee je de POST (power on self test) codes van je bios kunt uitlezen. hiermee krijg je vaak een idee waarom hij blijft staan.

[afbeelding]

Er zit een boekje bij met welke code bij welke taak hoort, als hij bv blijft staan bij "starting VGA bios" weet je bijna zeker dat het je video kaart is.

Die kaartjes zijn niet eens zo duur trouwens, ik heb er een tijd terug eentje gekocht omdat ik 'nog wel eens' aan pc's sleutel, en het heeft me al een hoop gezoek gespaart.
Klinkt interessant. Waar heb je die gekocht en wat kosten ze ongeveer?

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25

K-Jay

Klaas Jan

TS: heb je jezelf ontladen voordat je je geheugen aanraakte? Verwarming vastpakken ofzo. Anders is de kans groot dat je je mobo door middel van statische electriciteit naar de eeuwige jachtvelden hebt geholpen.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Verwijderd

Klinkt interessant. Waar heb je die gekocht en wat kosten ze ongeveer?
PHD, wie heeft hier ervaring mee?
Hardware Diagnostic Tools
[rml][ BC3] Diagnostic PCI kaart.[/rml]
pricewatch: EPoX P80P Diagnostics Card, PCI - € 22,-
http://www.google.nl/search?&q=POST+diagnostic+PCI
De EpoX 80h debug kaart werkt ook op andere moederborden ondanks wat de handleiding/naslag/specs zeggen. Zolang er maar een PCI slot in het mobo zit ;)

Dit topic is eerder PMG-gerelateerd...
move Casemodding & Elektronica > Processors, Mobo's & Geheugen

Neem ook de handige troubleshooter eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 12:32 ]

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

TRAXION schreef op 28 maart 2004 @ 21:31:
[...]

Wil jij niet dingen gaan zeggen als het wel kan.
Over je pci bus blijft nog een spanning staan voor modem kaarten.
Waarom hebben we anders de opties wake-up on modem enzo.

+ dat ik uit ervaring een pci slot gemold heb was vergeten schakelaartje uit te zetten })

[onderbouwing]
Q: Why aren't more of your single board computers PCI 2.2 compliant?

A: One of the changes from PCI specifiation 2.1 to 2.2 requires a 3.3V standby power signal for a system to utilize a low power sleep state. This 3.3V standby signal in not present on most power supplies and would require that the more common 5V standby signal be brough into the single board computer through an external connector. A step down voltage regulator would then be required to to derive the 3.3V signal, which would also have to be routed to the backplane through another external connector. Also, PCI 2.2's addition of the PME# (Power Management Event) signal would require a second signal that would require routing between the single board computer and the backplane.

[/onderbouwing]

En het is niet verstandig de 220 los te halen omdat je dan geen massa meer hebt.
Ja er blijft spanning staan en het is levensgevaarlijk om pci of agp kaart te gaan verwisselen als computer nog standby of aanstaat.... maar met stanby bedoelt ie waarschijnlijk.. computer uit-stekker erin..

Lucky Goldstar

Verwijderd

DJkim schreef op 29 maart 2004 @ 12:32:
[...]

Ja er blijft spanning staan en het is levensgevaarlijk om pci of agp kaart te gaan verwisselen als computer nog standby of aanstaat.... maar met stanby bedoelt ie waarschijnlijk.. computer uit-stekker erin..
dan nog is het link, altijd je voeding uitzetten...

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik heb dit ook wel eens gehad bij mijn oude P4. Er stond nog stroom op en ik trok er toen mijn vga kaart eruit. Hij gaf een rare piep en aan de achterkant van het mobo zag ik een zwart vlekje op de plek van de AGP slot :-(

Verwijderd

Ehm dat probleem heb ik ook een keer gehad!
Bleek het te liggen aan kleurenkaart andere kaart erin en ja hoor deed het gewoon!
Systeem sprong aan koeler draaide maar gebeurde niks!
Dus mijn advies stop eens een oude kaart erin ofzo...

Verwijderd

Niemand ooit gehoord van de +5Vsb? Die blijft altijd aanstaan. Onder andere de VGA kaart, en andere onderdelen van het moederbord blijfen daarop aanstaan. Ook het toetsenbord en, afhankelijk van de jumpering, USB kan d'r zelfs spanning van krijgen. Waarom? Wake up from USB (beweeg je USB muis, PC aan), Wake up on keyboard (druk op een in de BIOS in te stellen knop, PC aan), en Power-up timer. (tijd instellen, PC aan op die tijd, doe ik ook met m'n Asus A7n8x deluxe, leuke wekker).

En die blijft aanstaan...

Voordat je in een PC gaat bouwen altijd het knopje van de PSU uitzetten, en een paar keer op de ATX power knop drukken om hem te ontladen. Indien je PSU geen knopje heeft: stekker d'r uit, ontladen dmv op knop jassen, en jezelf + PC aarden via je professionele werkbank, of een kabel naar de kachel. Dan ben je gewoon tig keer safer aan het werk.

Wat dit geval betreft? Ik denk jammer, maar helaas. Je zou nog eens proberen kunnen of het RAM in een ander slot werkt, en met een andere VGA kaart en processor, maar ik vrees het ergste. Je CPU zou nog kunnen werken, maar als ik jou was zal ik gaan sparen voor een nieuwe Mobo/RAM/CPU combo. Asus A7N8X-X, 512MB PC3200 + AMD XP2600 is een setje wat wij veel verkopen als mensen hun PC opgeblazen hebben, en geen nieuwe PC willen. Soms komt er ook een duron op, en als de GraKa niet meer werkt nog een FX5200 ook. Tenzij ze anders zeggen. Als geld écht een probleem is, of ze willen de PC alleen fixed hebben voor de kinderen OID, dan wordt het een Asus A7V8X-MX (onboard VGA), 256MB PC3200, en een Duron 1600.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is het toevallig niet je voeding?
Een vriend (Nee niet doordenken plz) van mij heeft dit ook gehad, ik klooien met die PC, ik voor de lol ff die voeding vervangen voor Sweex 300 Watt ( :r ) en hij deed het!
Hij heeft dus waarschijnlijk de voeding opgelazen oid en zal wel niet meer genoeg power kunnen leveren ofzow, ik heb er geen verstand van, maar missschien praat ik nu ook wel onzin uit ;)
Maar goed, met die Sweex startte hij wel op. Ik zou zeggen, probeer een andere voeding, een voeding kan de meest vage problemen veroorzaken :|

[ Voor 8% gewijzigd door Frietsaus op 29-03-2004 15:19 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 12:28:

De EpoX 80h debug kaart werkt ook op andere moederborden ondanks wat de handleiding/naslag/specs zeggen. Zolang er maar een PCI slot in het mobo zit ;)
Precies, dat zelfde epox kaartje heb ik ook ... en er zit al een boekje bij met post kodes voor ami en award/phoenix

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 29-03-2004 20:17 ]

Repareren doe je zo.

• Visionist
Update : PC naar lokale pc boer gebracht en het blijkt het moederbord en het geheugen te zijn dat kapot is. Nu moet ik dus nieuw geheugen aanschaffen en vraag ik me af of de A7V8X 2 x 3200 geheugen ondersteund. Er gaat ook een Athlon 3000 in.
Pagina: 1