Ik ben van plan door middel van hoogspanning een vonk door mijn case te laten lopen. Ik heb begrepen dat het mogelijk is om tussen twee evenwijdig staande electroden een 'omhooglopende' vonk te creeeren door er een brandende lucifer onder te houden. Nu heb ik enkele vragen
:
1) Is dit werkelijk mogelijk?
2) Zou ik in plaats van een lucifer ook een klein verwarmingselementje kunnen gebruiken?
3) Moeten de electroden van een speciaal materiaal zijn?
De electroden moeten uiteraard aangesloten worden op een hoogspanningsbron. Daarnaast was ik van plan om een verwarmingselementje onder de electroden te houden, die ik dan kan aansturen met mijn parallelle poort (dmv opto-coupler).
4) Maakt het uit of ik gelijkspanning/wisselspanning gebruik?
5) Ik wil ongeveer 3 cm lucht overbruggen tussen de twee electroden. Welk voltage zal voldoen? Mijn vader vertelde me dat ik ongeveer 1000volt per mm nodig had, dit komt dus neer op 30kVolt.
6) Waar vind ik een dergelijke spanningsbron? De enige hoogspanningstrafo die Conrad heeft is er eentje van 8kV voor 90 euro
.
Hier een schets van het geheel (W = verwarmingselement):

Alvast bedankt
1) Is dit werkelijk mogelijk?
2) Zou ik in plaats van een lucifer ook een klein verwarmingselementje kunnen gebruiken?
3) Moeten de electroden van een speciaal materiaal zijn?
De electroden moeten uiteraard aangesloten worden op een hoogspanningsbron. Daarnaast was ik van plan om een verwarmingselementje onder de electroden te houden, die ik dan kan aansturen met mijn parallelle poort (dmv opto-coupler).
4) Maakt het uit of ik gelijkspanning/wisselspanning gebruik?
5) Ik wil ongeveer 3 cm lucht overbruggen tussen de twee electroden. Welk voltage zal voldoen? Mijn vader vertelde me dat ik ongeveer 1000volt per mm nodig had, dit komt dus neer op 30kVolt.
6) Waar vind ik een dergelijke spanningsbron? De enige hoogspanningstrafo die Conrad heeft is er eentje van 8kV voor 90 euro
Hier een schets van het geheel (W = verwarmingselement):

Alvast bedankt