[EL] Hoogspanning + vonk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.263 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Topicstarter
Ik ben van plan door middel van hoogspanning een vonk door mijn case te laten lopen. Ik heb begrepen dat het mogelijk is om tussen twee evenwijdig staande electroden een 'omhooglopende' vonk te creeeren door er een brandende lucifer onder te houden. Nu heb ik enkele vragen :) :

1) Is dit werkelijk mogelijk?
2) Zou ik in plaats van een lucifer ook een klein verwarmingselementje kunnen gebruiken?
3) Moeten de electroden van een speciaal materiaal zijn?

De electroden moeten uiteraard aangesloten worden op een hoogspanningsbron. Daarnaast was ik van plan om een verwarmingselementje onder de electroden te houden, die ik dan kan aansturen met mijn parallelle poort (dmv opto-coupler).

4) Maakt het uit of ik gelijkspanning/wisselspanning gebruik?
5) Ik wil ongeveer 3 cm lucht overbruggen tussen de twee electroden. Welk voltage zal voldoen? Mijn vader vertelde me dat ik ongeveer 1000volt per mm nodig had, dit komt dus neer op 30kVolt.
6) Waar vind ik een dergelijke spanningsbron? De enige hoogspanningstrafo die Conrad heeft is er eentje van 8kV voor 90 euro :(.

Hier een schets van het geheel (W = verwarmingselement):
Afbeeldingslocatie: http://stuff.fulgor-hosting.nl/schakeling.png

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik heb eens gelezen in mijn natuurkunde boek:

"Om tussen 2 bollen een vonk te laten overspringen, is er per 1 mm afstand, 4,5 kV nodig."

Het zal wel niet precies opgaan, maar ik denk dat dit wel een redelijk richtlijn is.

[ Voor 27% gewijzigd door Robertstoppels op 28-03-2004 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoogspanning = storing, ga je het helemaal afschermen ofzo? Maar dan zie je er niks van, duh :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik zou als de dood zijn met dit soort voltages in mijn case.
De zaak hoeft maar een keer een vonk met een onderdeel op het moederbord te trekken, en je krijgt behoorlijk wat schade.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Robertstoppels schreef op 28 maart 2004 @ 19:00:

"Om tussen 2 bollen een vonk te laten overspringen, is er per 1 mm afstand, 4,5 kV nodig."

Het zal wel niet precies opgaan, maar ik denk dat dit wel een redelijk richtlijn is.
Oei :X Toch weet ik zeker dat het redelijk simpel te maken is, omdat wij bij natuurkunde wel eens een demonstratiepracticum (over trafo's - magnetisme ed) hebben gehad waarbij de leraar dit voor deed. Ik zal het sowieso morgen wel eens even vragen aan hem :).
Emmeau schreef op 28 maart 2004 @ 19:02:
Ik zou als de dood zijn met dit soort voltages in mijn case.
De zaak hoeft maar een keer een vonk met een onderdeel op het moederbord te trekken, en je krijgt behoorlijk wat schade.
Inderdaad, daarom was ik ook van plan om er een plexi buis om heen te maken (de rest van de case is ook van plexi). Dat brengt me gelijk op een volgende vraag: Zijn hier risico's aan verbonden ivm statische electriciteit?
Prutz0r schreef op 28 maart 2004 @ 19:01:
Hoogspanning = storing, ga je het helemaal afschermen ofzo? Maar dan zie je er niks van, duh :)
Is dat zo? Ik kan er natuurlijk altijd aan de achterkant (tussen de plexi buis met de electroden en de rest van de kast) een loden (??) plaatje tussen fixen ofzo.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 76570 op 28-03-2004 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Robertstoppels schreef op 28 maart 2004 @ 19:00:

Ik heb altijd gehoord dat het 10.000 v per cm is, maar misschien maakt het nog wel uit of het elektroden of bollen zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pastasaus schreef op 28 maart 2004 @ 19:06:
[...]

Ik heb altijd gehoord dat het 10.000 v per cm is, maar misschien maakt het nog wel uit of het elektroden of bollen zijn :?
Ik denk dat dit te maken heeft met wisselspanning/gelijkspanning :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Ga je het ook nog helemaal luchtdicht maken?
Het lijkt me namelijk niet erg fijn om een ozongenerator op me kamer te hebben.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 14:24

DinX

Motormuis

bobo1on1 schreef op 28 maart 2004 @ 19:13:
Waarom niet ?
Ze verkopen die dingen toch zelfs om de lucht te zuiveren/frisser te maken :?

Zolang het niet teveel ozon is is er geen probleem

[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 28-03-2004 19:15 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

bobo1on1 schreef op 28 maart 2004 @ 19:13:
Slightly offtopic: Heb je al: Je evt laserprinter en CRT monitor :Y) :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Je hebt een cascadeschakeling nodig ( een serieparallelle schakeling van condensators en diodes ) welke wordt aangesloten op de 8 kV trafo van Conrad, deze kaskade schakeling zweept de spanning op tot de gewenste 30 kV
Een kaskade schakeling werkt op een pulserende gelijkspanning, dus er moet een hoogspanningsdiode tussen de 8 kV trafo en de kaskade.

Als je een keer een hele oude kleuren tv tegenkomt dan zit daar nog een losse kaskade in , die is dan bruikbaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 13:33
gewoon monitorkabel pakke, die zuignap met rooie kabel(gaat ook heel wat kv doorheen, meen iets van 25 kV toch?)

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 63856 schreef op 28 maart 2004 @ 19:18:
Je hebt een cascadeschakeling nodig ( een serieparallelle schakeling van condensators en diodes ) welke wordt aangesloten op de 8 kV trafo van Conrad, deze kaskade schakeling zweept de spanning op tot de gewenste 30 kV
Een kaskade schakeling werkt op een pulserende gelijkspanning, dus er moet een hoogspanningsdiode tussen de 8 kV trafo en de kaskade.

Als je een keer een hele oude kleuren tv tegenkomt dan zit daar nog een losse kaskade in , die is dan bruikbaar .
Hmm, ik weet toch zeker dat @ het demonstratiepracticum er enkel een weekijzeren staaf werd gebruikt en 2 spoelen :o.
GuuZ14 schreef op 28 maart 2004 @ 19:23:
Zou het niet mogelijk zijn om zelf een trafo in elkaar te knutselen? Wij hebben dit demo-practicum ook met natuurkunde gehad.

Leraar had zelf een vierkant stuk weekijzer gemaakt dat aan de bovenkant open kon. 2 van die pre-made spoelen erom. 1 van 500 en van 500.000 omwentelingen geloof ik. Kern dicht. 230 erop! Vonk van zo'n 30~ 40 cm >:)

Misschien een idee :)
:D Dat practicum hebben wij dus ook gehad. Verhouding 1:1000 is dus 230volt * 1000 = 230kVolt >:). Zouden ze die dingen niet gewoon verkopen :? Zelf maken is geen punt, maar het moet niet te groot worden en ik moet dan wel die spoelen + weekijzer hebben :).

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 76570 op 28-03-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Zou het niet mogelijk zijn om zelf een trafo in elkaar te knutselen? Wij hebben dit demo-practicum ook met natuurkunde gehad.

Leraar had zelf een vierkant stuk weekijzer gemaakt dat aan de bovenkant open kon. 2 van die pre-made spoelen erom. 1 van 500 en van 500.000 omwentelingen geloof ik. Kern dicht. 230 erop! Vonk van zo'n 30~ 40 cm >:)

Misschien een idee :)

edit:

kan me best voorstellen dat dat magnetische veld van de trafo en de electromagnetische straling van de vonk storing kan geven.... heeft allemaal magneetveld en daar is je hardware gevoelig voor!

[ Voor 27% gewijzigd door GuuZ op 28-03-2004 19:32 ]

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
maar waar haal je 25 kV vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 08:47

GigaTexel_BE

AMD MP²

terloops
http://students.mcad.edu/...ne_opened_under_load.mpeg
zoals je ziet, de lucht errond wamt op, warme lucht stijgt
je hoeft dus geen verwarmingselementje te hebben dacht ik

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een cascade is een los apparaatje , je kunt um ook gewoon bestellen.
Afbeeldingslocatie: http://jnaudin.free.fr/images/BG1895641.jpg

Hier zie je de schakeling .
8 kV ( Conrad trafo ) in , 20 tot 30 kv uit , afhankelijk van welke je in huis haalt.
Het is de meest simpele manier om aan hoogspanning te komen

Afbeeldingslocatie: http://www.penders.cwc.net/ltbeht8.jpg

een pdf bestand over cascades; http://www.pree.com.cn/tripler/bg1895en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

als ik jou was zal ik er nog eens goed over nadenken...
je zorgt voor een partij storing in je bak waar je helemaal naar van wordt...

zoek voor de gein eens op waar al je electronica op getest is welke NENnormen ze gehaald hebben etc, kijk dan eens in wat die testen inhouden (EMI, ESD)..

Kweet dat de spullen die ik ontworpen heb getest zijn op industrial & domestic, geloof mij bij die testen gaat er meer kapot dan een zekering....

best leuk zo een vonkje, maar electronica is er erg gevoelig voor (ook al stop je t in perspex buis) leuk voorbeeld is de bliksem die een paar 100 meter verderop inslaat en in staat is je tv op te blazen :)

als je t aan mij vraagt....doe t maar niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat het hele verhaal zeer onverstandig is dat klopt.
De computer zal vrijwel zeker schade oplopen,
Het is de meest gevoelige elektronica in de nabijheid van een hoogspanningsoverslag .
Dat is de kat op het spek binden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103376

best leuk zon vonl, beetje jammer dat je na de eerste vonk een nieuwe PC kan kopen........ Echt esd veilig zal het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 76570 schreef op 28 maart 2004 @ 18:58:
Ik ben van plan door middel van hoogspanning een vonk door mijn case te laten lopen.
Je bent niet goed bij je hoofd. Maar als je toch door wilt zetten: je beschrijft iets wat een Jacobs-ladder genoemd wordt. Lastig en duur om te bouwen, de hele wijk zal zonder TV, radio of GSM zitten, en naar je PC wijzen kan alleen van een paar meter afstand.

Ohja: Verplichte waarschuwing voor dit soort plannen: Afbeeldingslocatie: http://members.misty.com/don/hv15a1.gif

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 28-03-2004 20:21 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lol :)

Oke, het is me nu wel duidelijk dat het gevaarlijk is voor mn computer apparatuur, etc, etc. Zijn er dan manieren om mijn hardware schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

We hebben een doorzetter in ons midden 8)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65521

Het lijkt me inderdaad niet zo'n erg goed idee als je al nagaat dat onderedelen van een PC lekaar kunnen storen.
maar als je toch door wilt gaan dan moet je weten dat 1 cm lucht 10.000 volt kost om dat te overbruggen. Voor de rest zou ik gewoon even naar en goeie elketronica zaak gaan die kunnen je de spullen die je nodig hebt zo verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

Anoniem: 76570 schreef op 28 maart 2004 @ 20:13:
lol :)

Oke, het is me nu wel duidelijk dat het gevaarlijk is voor mn computer apparatuur, etc, etc. Zijn er dan manieren om mijn hardware schermen?
Is het je inmiddels niet duidelijk geworden dat dit idee superlink is???
Aan de 100+ posts en dat je nog op school zit leidt ik redelijkerwijs af dat je geen natuurkundig genie of rocketscientist bent.. :|

Ik denk dat je de gevaren van een dergelijk experiment ruimschoots onderschat.

Doe jezelf een lol en laat dit idee varen, je ouders vinden het vast leuker om nog even met je om te gaan.

Het zou toch lullig zijn als alle stroom in de wijk ineens uitvalt en je ouders jou krokant gebakken terugvinden met een garnituur van stevig dampende hardware, onder het genot van een overweldigend vuurwerkspektakel :D

Mocht je dit toch doorzetten mag ik dan na je crematie (lijkt me wel handig, je bent al halverwege :D) je apparatuur??? :P Test dus eerst maar ff buiten je case.. dan heb ik er nog wat aan :D

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 40255 op 28-03-2004 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Ik zou ook een heeeeeel goede verzekering afsluiten voor de apparatuur van de buren die je geheid ook zou slopen. >:)

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Plasma-ontladingen en digitale componenten verdragen elkaar niet echt. Zie ook: Kleine Plasmabolletjes

Lijkt mij niet de bedoeling om zonder gedegen vooropleiding, brandblusser en EHBO-kit jezelf aan bloot te stellen en al helemaal niet iets om GoT bij te betrekken.
Tweakers.net aanvaardt op geen enkele wijze verantwoordelijkheid voor schade ontstaan door dit topic of de ideëen hierin. Het maken en gebruiken van een Tesla-spoel moet je alleen doen als je ABSOLUUT zeker weet waar je mee bezig bent.
Zie ook: Teslacoil discussie gesloten :'(
Ter info: Het in LA genoemde topic staat (met goede reden) in de Trashcan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.