[95/XP] Windows 95 verwijderen...

Pagina: 1
Acties:

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
Omdat installeren van xp niet rechtstreeks lukte heb ik destijds eerst windows 95 erop gezet (was 98 kwijt). Hiervoor heb ik verschillende partities gemaakt (8 om precies te zijn). De eerste (C:) heb ik gebruikt voor 95, de tweede (D:) voor Windows XP. Omdat ik 95 nooit gebruik, wil ik dit er graag af hebben. Moet ik dit formateren (en hoe), en dan vervolgens de computer gewoon weer opstarten (loop ik geen risico dat ie niet meer opstart? Bestanden als boot.ini formateer ik dan toch ook gewoon). En daarna Partition Magic Draaien en de boel mergen. Met file-partities zou dit alles niet zo lastig voor me zijn, maar dit is toch wel even belangrijk :)

Ik heb de search gebruikt, ben gevallen gekomen die erop leken, maar niet voor de volle 100%, dus wil er wel even zeker van zijn wat ik nu precies wil doen. Ben nogal n00b op dit gebied

btw. windows XP neemt zo'n 2,1 GB in. Dit inclusief Office en andere programma's (350 mb), Documents & settings (240 mb). zo'n 1,3 GB voor XP. Dat is toch niet fatsoenlijk? Dit alles ook nog eens zonder Temporary Internet files, System Restore, pagefiles. Is dit niet verder omlaag te brengen (system32=586 mb, Lastgood=167 mb). Daarbij neemt dit alles maar 1900 mb in beslag. Terwijl windows aangeeft 2,45 GB -325 mb = ongeveer 2,1 GB. Klopt toch ook niet helemaal lijkt me :?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

volgens mij zat het zo:

Je kan de schijf van windows 95 verwijderen.. Je moet wel je boot.ini gedeeltelijk aanpassen, omdat hij natuurlijk een dualboot scherm laat zien..

Verder kan je met de overgebleven schijf ruimte inderdaad met Partition Magic weer mergen. Dat moet geen enkel probleem wezen.

Voor je xp probleem. Je XP is zelf al 1,3 gigabyte als het goed is, dus het kan best kloppen. En verder hoef je daar weinig zorgen over te maken, dat hij minder aangeeft.. Dan kan jij er meer opzetten ;)

Wauw, een sig!

• inquestos
outerspace schreef op 28 maart 2004 @ 20:35:
volgens mij zat het zo:

Je kan de schijf van windows 95 verwijderen.. Je moet wel je boot.ini gedeeltelijk aanpassen, omdat hij natuurlijk een dualboot scherm laat zien..

Verder kan je met de overgebleven schijf ruimte inderdaad met Partition Magic weer mergen. Dat moet geen enkel probleem wezen.

Voor kloppen. En verder hoef je daar weinig zorgen over te maken, dat hij minder aangeeft.. Dan kaje xp probleem. Je XP is zelf al 1,3 gigabyte als het goed is, dus het kan best n jij er meer opzetten ;)
Ja, maar als ik C:/ formateer heb ik dus ook geen boot.ini meer, wel.... (en misschien ook geen andere benodigde bestanden). Trouwens, is het mogelijk zonder opstartdiskette te formateren, ik heb namelijk geen diskettedrive (nou ja, die heeft 't begeven)...

Over die XP-partitie: er is dus gewoon zo'n 200 mb opgesnoept... Niet zo relaxed als je rond de 300 mb over hebt (Vreemd trouwens, ik had ook al ongeveer zoveel vrije ruimte toen m'n XP-partitie 1 GB kleiner was.)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• inquestos
*Kick* Niemand? :/

Verwijderd

Met 95 is dat wel riscie, bij mij zelf donderde die ook de booit.ini eraf en hij verving alle anderes os'. Verder kun je xp wel rechtstreeks instaleren als het goed is, want hij is bootable (ik neem aan dat je de legale hebt). Maar dat terzijde. Maar het is in principe niet moeilijk. Je maakt een copy van je boot.ini aan en als het fout gaat kopier je die gewoon weer met dos terug ofzo.