Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pc slaat vast -> voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Ik heb ongeveer 2 maanden gelden zelf een pc gebouwd. Nu heb ik mijn oude voeding uit mijn oude pc gebruikt. 300W. Ik heb nu af en toe dat mijn pc gewoon vast slaat. Het led lampje van de hardrive blijft branden, maar het beeld is gewoon bevroren en het enige wat ik kan doen is resetten. De ene dag heb ik er geen last van, maar de andere keer komt het weer veelvuldig voor. Nu dacht ik zelf dat het mischien de voeding was die niet meer voldoende stroom leverde. Ik heb daarvoor op internet gezocht, maar kan niet vinden hoe je kunt uitrekenen hoeveel je pc van je voeding capaciteit wegneemt.

mijn hardeware is:
Athlon Xp 2800+
Asus A7V8X-X
512 mb ddr 333
120 gb maxtor 7200rpm
Leadtek Geforce 4 Ti
2 120mm case fans.

op mijn voeding staat het volgende
+3.3V +5V +12 V -5V -12V +5VSB
15A 22A 10A 0.5A 0.5A 1.5A

Processor en mobo blijven onder de 40 graden.

Mischien dat iemand mij iets meer kan vertellen over de mogelijke oorzaken van het probleem, bij voorbaat dank.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Ook al eens - met bijv. SpeedFan - de voltages die je voeding leverd gecontroleerd?

300W zou voor jouw sys trouwens wel genoeg moeten zijn, lijkt mij. Ik zou zelf toch eerder richting de 350W neigen, maar dat hangt ook nog van de kwaliteit van de voeding af. Wat voor merk voeding is het?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• promo-1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
als je IDE drives uit je oude PC's hebt gehaald kan dit ook de oorzaak zijn, als er een kappot is kan je snel dit soort problemen krijgen.

300 Watt is trouwens voldoende hoor voor wat je daar hebt hange, om het zeker te weten kan je bijv. 1 casefan los koppelen en kijken of dit het probleem is.

kijk ook even of je clock freq. van je CPU in de BIOS goed staan en als je je videokaart geOC'd hebt clock die dan ook even terug.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Niets is overgeklocked
Maxtor HDD drive is nieuw alleen floppy drive en cd-rom drive zijn nieuw.
Voltages zijn als volgt:

Vcore 1,63
+3,3V 3,34V
+5V 4,57V
+12V 12,16V

Merk voeding is Target. Hij is zo'n 4 jaar oud.

Wat wel opvalt is dat het ledlampje van mijn floppydrive blijft branden, mischien dat deze defect is en de problemen geeft?

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:58
LEDje van je floppydrive blijft branden. Kan zijn dat je de flatcable verkeerd om hebt zitten.

Verwijderd

Als lampje blijft branden zit ide kabel verkeerd om! Wat voeding betreft, ik red het nog prima met 235w dus dat lijkt me ook niet je probleem!? Dus toch eerst ff met je kabels klooien kijken of dat enig verschil maakt!?

Verwijderd

Topicstarter
oh haha bedankt voor de tip van de flatcable. ik ga hem omdraaien. Ik vond het al heel raar dat het lampje bleef branden. Maar als het mijn voeding niet zou kunnen zijn, is het mischien toch de hdd, nou ja gelukkig komt het niet heel vaak voor, maar toch wel eens vervelend. Ik ga wel wat dingen proberen zal kijken of het minder wordt na verloop van tijd.

Verwijderd

Ehhh, ik weet zeker dat dit probleem van je voeding komt... Zie die 12V-Rail, die is VEEL te laag, moet minstens 14A zijn om stabiel te zijn en 18A is aan te raden. Dus ja, het probleem is je voeding, ik heb 't zelf ook gehad...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 18:38:
Ehhh, ik weet zeker dat dit probleem van je voeding komt... Zie die 12V-Rail, die is VEEL te laag, moet minstens 14A zijn om stabiel te zijn en 18A is aan te raden. Dus ja, het probleem is je voeding, ik heb 't zelf ook gehad...
Oh dus toch... bedankt voor je reactie. ik begrijp niet veel van de meetkundige eenheden ampere en volt etc. maar zal eens kijken naar een voeding de in de plaats van 10A 14 of 18A heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 18:38:
Kan je me uitleggen waarom ik dan nog nooit stabiliteits problemen heb ondervonden!?
(hangt genoeg aan de voeding(zie specs), ook casecoolers en verlichting)
Mijn 12v-rail is 8.0A de 5v=22.0A en de 3.3v=14.0A

Verwijderd

Ik heb een 300W voeding met veel meer spul eraan. Daar zal het niet zo snel aan liggen.

Je kan eens proberen windows opnieuw te instaleren. Ik heb een zelfde probleem gehad, PC liep soms ineens spontaan vast, bij internet, games, of als ie gewoon niks deed. Voltages en temp's waren goed. Na een reinstall nooit meer last van gehad (nu ook verder overgeklokt).

Verwijderd

Denk dat het je voeding is.. maar voordat je daar een andere voor haalt zou ik eerst een format/reinstall aanraden om uit te sluiten dat het aan je OS ligt. :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Of je jast er een knoppix cd in en ga wat klooien en kijk of het ook gebeurd, dan hoed je niet te formatten (als je alles geinstaleerd heb dan scheelt het toch een paar dagen ;) )

Maar het lijkt er erg op dat het je voeding is (heb iets vergelijkbaars bij een 2e hands voeding, volgens mij ook de voeding)

Kan volgens mij iets zijn met condensators en dat soort spul (hoeft niet per-se een instabiele spanning te hebben)

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 18:50

slaay

Natuurbeleven.com

De problemen die TS beschrijft herken ik ook, maar hebben zover ik weet geen betrekking op mijn voeding (mogelijk dat de oorzaak wel bij de voeding ligt).

Wanneer ik tv kijk met mijn DVB kaart dan slaat mijn systeem vast. Het lijkst alsof alle processen doordraaien, maar ik kan niks met mijn muis of toetsenbord doen.

Het zou dus kunnen dat bijv. een apparaat/kaart in je pc ff te veel stroom vraagt en een onderdeel te weing en dan *crash*

Dich bis echt unne foëzen haas

Pagina: 1