[Linux] Datagebruik per applicatie

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik wil van enkele gameservers precies weten hoeveel data ze hebben gebruikt (bijvoorbeeld per maand).

Het liefst een handig tooltje zonder teveel gedoe, mrtg enzo zag er best lastig uit. Maar goed, dat is nog niet het grote probleem; je denkt vast: Hupla, monitor een bepaalde poort en je weet het :)

Maar in het geval van HLDS servers (counter-strike etc) werkt dat geloof ik niet zo. Ze hebben wel allemaal een afzonderlijke server poort, maar ik geloof (kan iemand dit bevestigen?) dat data gewoon op een andere poort wordt teruggezonden naar de client. Als deze poort gelijk is aan de andere server's kan ik dit natuurlijk niet monitoren.

Eventueel een link naar het andere topic, nog best recent:
pierre-oord in "Bandwidth usage prog: Zelf maken"

Het hoeven voor mij geen heel ingewikkelde grafieken te worden; een getal dat aangeeft hoeveel download en upload verkeer er is langsgeweest in GB en het totaal daarvan zou al prachtig zijn...

Nogmaals: kan iemand bevestigen of ik gelijk heb dat HLDS server's op andere poorten data ontvangen en terugzenden behalve de serverpoort waarop deze geconfigged is?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

tools als mrtg maken gebruik van snmp, wat dus gewoon het gehele dataverkeer van de machine is. Dit is niet eens op poort niveau te zien. Op zich is MRTG niet moeilijk te configureren; je roept hem gewoon elke vijf minuten aan met als argument een getal wat je bijvoorbeeld uit ifconfig oid kunt halen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• pierre-oord
okee, dat weet ik dan ook weer :) nu alleen nog zo'n tool vinden :P dat per applicatie kan meten... of desnoods per poort, als de data van HLDS servers en andere game servers altijd over een bepaalde poort loopt...

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

pierre-oord schreef op 28 maart 2004 @ 17:34:
okee, dat weet ik dan ook weer :) nu alleen nog zo'n tool vinden :P dat per applicatie kan meten... of desnoods per poort, als de data van HLDS servers en andere game servers altijd over een bepaalde poort loopt...
je kan van je firewall gewoon een aantal regels aan maken die loggen, zodat je data weet van een beplaalde poort of poortrange. dit kan je dan weer met een klein script(en maar wat aanpassingen ook met snmp) uitlezen en met mrtg/rrdtool opslaan en de data in de gewenste vorm gieten. (klein voorbeeldje http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/GoT.png)

[rml]Oezie Woezie in "[ Linux] Netwerk traffic analyze"[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door Oezie Woezie op 28-03-2004 19:10 ]

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• pierre-oord
Dat is ook wel een mooi idee :)

Alleen omdat HLDS bepaalde poorten gebruikt met voor iedere server, ben ik bang dat dit niet gaat werken voor mij; dat log ik alle HLDS server's, ipv ieder afzonderlijk. Is daarvoor nog een oplossing?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Met iptraf zie je gewoon welke port word aangesproken, en welke client daarbij behoord. Het is alleen wel zo, dat elke client apart word weergegeven. Dus je hebt op een aantal porten servers draaien, maar wat je bij IPtraf ziet zijn alle processen die lopen.

Ik kan hier niet simuleren wat je zegt, dat die dus over een andere port weer antwoord geeft, maar je zou het er zelf ook uit kunnen filteren, bedoel, de client zie je op de port van je server, dus zal je ergens anders weer diezelfde client tegenkomen met jouw server ip en port waarop die dus de data terug stuurt.

Ik ben niet goed met IPtraf, maar je kan daar ook filters toepassen (van ARP tot UDP) en misschien zo je in en uitgaande verkeer real-time kunnen monitoren. Het draait in console, dus als ik jouw was zou ik het gewoon proberen.

apt-get install iptraf
bevalt die niet? apt-get remove iptraf :D

• pierre-oord
Kijk, cs gebruikt deze poorten:
UDP 1200
UDP 27000 to 27015 inclusive
TCP 27030 to 27039 inclusive

Een daarvan moet je mappen (als je achter NAT zit dan). Maar al deze andere poorten zullen wel gewoon gedeeld worden door de servers. Vandaar...

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Is het een idee om elke server onder een ander account te draaien?

Kan je ze misschien ook nog rechten geven om maps te uppen, of logs te downen..
Bandbreedte per user lijkt me makkelijker aangezien hlds random ports uitdeeld.

Actions speak louder than words

• pierre-oord
Per user zou ik altijd kunnen instellen (alhoewel hetmakkelijker is alles onder 1 user te doen) maar kán ik dan zien wat een user aan data gebruikt?

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

pierre-oord schreef op 29 maart 2004 @ 14:25:
Per user zou ik altijd kunnen instellen (alhoewel hetmakkelijker is alles onder 1 user te doen) maar kán ik dan zien wat een user aan data gebruikt?
onder freebsd wel. http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=ipfw&sektion=8
gid group
Matches all TCP or UDP packets sent by or received for a group.
A group may be specified by name or number.
en
uid user
Match all TCP or UDP packets sent by or received for a user. A
user may be matched by name or identification number.
zal onder linux vast ook wel kunnen

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Linux 2.6 iptables kan redelijk goed user based traffic bijhouden.
Daarnaast is de opvatting van hoe hlds de poorten verdeeld niet helemaal lekker gesteld. Als je server op 27015 voor clients bereikbaar is komt al het verkeer van de server naar de clients VANAF poort 27015, wat ook gewoon een criterium in iptables is waarom je kunt filteren en dus traffic kunt tellen :)

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Werkt dat ook als je 15 servers draait?
27015+5+5+5+5+5+5 enz...
Dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Het is wat meer werk, maar ik heb een tijd geholpen om CS servers te draaien op slack9.0-bak toen nog en wij hebben voor elke klant een nieuwe user aangemaakt en iptables lekker laten loggen.

Actions speak louder than words

• Kippenijzer

Kippenijzer

Het boeit weinig als de "achterliggende troep" wat ondoorzichtig is. Als er in de basis wel gewoon een logische structuur in zit is dat geen probleem, omdat je voor een front end zorgt die wel helder is...

IP tables kan daarbij op portranges filteren -> 1 ingaand voor alles naar 27015-27020 (mod5)
en uitgaand alles van 27015-27020 (mod5)

Verwijderd

ik denk dat pierre-oord iets zoekt zoals "bandwith deamon 10" heb ik ook eff gehad als shareware.
het is een windows bases tooltje, werkt heel erg goed. ik zit zelfs te denken om er een licentie op te nemen.

de link:
http://www.grofsoft.com/bwd/

ze willlen zelfs de tool gaan uitbrengen voor andere platforms.

ik denk dat je alleen maar de deamon nodig hebt en de output zelf kunt omzetten.

kijk maar eff, er zit zelfs een soort van webserver in.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 15:29:
ik denk dat pierre-oord iets zoekt zoals "bandwith deamon 10" heb ik ook eff gehad als shareware.
het is een windows bases tooltje, werkt heel erg goed. ik zit zelfs te denken om er een licentie op te nemen.

de link:
http://www.grofsoft.com/bwd/

ze willlen zelfs de tool gaan uitbrengen voor andere platforms.

ik denk dat je alleen maar de deamon nodig hebt en de output zelf kunt omzetten.

kijk maar eff, er zit zelfs een soort van webserver in.
mja maar dat is dus windows en daar heeftie inderdaad weinig aan.

Ik zelf ben ook op zoek naar zo'n programma. Voor apache en proftp zijn er wel proggies te vinden, als we dan nog goed de userdata kunnen meten zijn we er al bijna :D.. ik ga ook eens op zoek :)

• pierre-oord
bolluserectus schreef op 29 maart 2004 @ 15:13:
Werkt dat ook als je 15 servers draait?
27015+5+5+5+5+5+5 enz...
Dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Het is wat meer werk, maar ik heb een tijd geholpen om CS servers te draaien op slack9.0-bak toen nog en wij hebben voor elke klant een nieuwe user aangemaakt en iptables lekker laten loggen.
Ik ga zo even checken hoe dat gaat met iptables en userdata monitoren.

Je profile is nogal leeg; wil je mij anders even toevoegen aan msn / icq? Ik zou het leuk vinden als je me wat tips kunt geven, omdat je hier zelf ervaring mee hebt.

Verwijderd

code:
1
lsof -p <een process id> | egrep "TCP|LISTEN" | awk '{print $8}'

Gebruik als process id het process id van je hlds server, en je krijgt de gebruikte poorten van dat specificieke process. Giet deze poortnummers in <uw datalogging applicatie>, herhaal dit voor alle hlds servers en klaar is klaas :+

edit:

Zucht, lsof --help || man lsof

doe ipv egrep "TCP|LISTEN" egrep "UDP|LISTEN"

moeilijk he :P

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 16:16 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Tja, best kut dat hlds puur op udp draait :P

• pierre-oord
lol

ff vraagje tussendoor: Die iptables man page is best groot. Nu lees ik die liever op papier / 17" . Ik heb de .gz file gekopieerd naar m'n windoze, maar het is niet zo goed leesbaar, de opmaak is weg. Ik heb net gegoogled, maar zijn er ergens speciale windows-man-page reader's te vinden ergens?

edit:
Over die poorten: HLDS kiest ze random, da's niet zo leuk dus.

[ Voor 14% gewijzigd door pierre-oord op 29-03-2004 16:16 ]

Verwijderd

pierre-oord schreef op 29 maart 2004 @ 16:16:
[...]
Ok, in pseudocode doe je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
voor alle hlds servers; doe
   start de server
   sla het process id van de net gestarte server op in een variabele ($PID)
   voor iedere poort die uit lsof -p $PID komt; doe
      maak voor poort een regel aan in iptables
   klaar
klaar

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 16:29 ]

• pierre-oord
Okee, daar kijk ik even naar. Maar dat user idee spreekt me steeds meer aan; makkelijker omdat die echt alle data pakt (meerdere HLDS servers kunnen gebruik maken van dezelfde poort geloof ik, niet de hoofdpoort maar andere) en dit werkt meteen ook voor andere games! Zonder gedoe :) ik ben ff m'n script files aan het editten nu, hoop dat ik straks iets moois heb :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

pierre-oord schreef op 29 maart 2004 @ 16:16:
lol

ff vraagje tussendoor: Die iptables man page is best groot. Nu lees ik die liever op papier / 17" . Ik heb de .gz file gekopieerd naar m'n windoze, maar het is niet zo goed leesbaar, de opmaak is weg. Ik heb net gegoogled, maar zijn er ergens speciale windows-man-page reader's te vinden ergens?

edit:
Als het goed is kun je je manpages ook als html uitlezen; iig zal een search op google op man iptables wel wat hits opleveren :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• pierre-oord
nope, dat deed het niet, en in IE wordt het ook niets, de tag's zijn ook totaal anders.

Verwijderd

neem anders eff contact op met die mensen van de bandwith deamon, op hun site staat dat ze het ook willen gaan ontwikkelen voor nix, misschien kun je een soort van "joint venture" met ze aangaan.

als jij een beetje doorkrijgt doormiddel van de broncode hoe hun dat hebben gemaakt, valt het misschien makkelijker te transformeren naar nix. ??

en tuurlijk weet ik dat een windows progsel niet werkt in nix.
verder ben ik niet nix rijp genoeg om hier technisch op in te gaan.

succes
Pagina: 1