Toon posts:

[DB] MySQL of Access

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik eerst even tijd nemen om duidelijk te stellen dat dit geen discussie-topic moet worden. Het gaat hem niet om wat algemeen best is maar om wat in mijn geval best is. :)

Dit gezegd zijnde:
Ik werk samen met enkele andere mensen voor het ontwikkelen van de website van de Lokerse Feesten. Nu de Lokerse Feesten 30 jaar bestaan moet er iets nieuws en mooi komen. Bovendien willen ze komaf maken met de pure HTML-pagina's en overstappen op iets meer dynamischer.

Het overgrote deel van de website zal dus in databases opgeslagen worden. Nu is aan mij gevraagd om uit te zoeken of ze nu Access of MySQL moeten gebruiken.

Uit eigen ervaring weet ik:

Access
- Werkt wat makkelijker (grafischer)
- Databases is een bestand dus backup is rap gemaakt
- Werkt met ASP

MySQL
- Werkt sneller vind ik dan Access
- Je mag een onbeperkt aantal databases aanmaken, wat niet zo is voor Access bij de provider
- Werkt met PHP

De keuze is belangrijk omdat het een verschil maakt of ze een Windows-server nemen of Linux-server.

Ik werk zelf liever met ASP dan met PHP, maar anderzijds vind ik Access er minder professioneel uitzien dan SQL.

Wat er allemaal mogelijk moet zijn is het volgende:
- De pagina's moeten snel zijn
- Updaten van informatie moet makkelijk via webformulieren gaan
- De database moet liefst zo klein mogelijk blijven
- De database moet kost wat kost altijd rechtstreeks op de server bewerkt worden, dus niet met eerst een lokale versie en dan uploaden of zo
- Backuppen van de database moet zeker mogelijk zijn en makkelijk te doen.

Het is een groots project en ik ken zelf niet genoeg van databases (zowel access of mysql) dus ik zal sowieso moeten bijleren. Ik wil dan ook liefst meteen de gepaste keuze maken en daarvoor roep ik jullie hulp in.

Wat raden jullie mij aan voor een groot project (website met veel bezoekers) dat snel moet gaan (het maken van de pagina's bedoel ik dan)?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

mysql

backup mogelijkheden zijn net zo makkelijk als in Access, als je er even induikt hoe je je tabellen moet dumpen.
Performance is aanzienlijk beter van mysql dan Access bij meerdere concurrent connecties.

Het argument dat de keuze van OS belangrijk is, is niet relevant. Mysql draait onder windows en linux. Weet niet of je access aan het werk kan krijgen onder linux.

Veel bezoekers = performance = mysql

If you choose to criticise you choose your enemies

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

.

[ Voor 100% gewijzigd door gorgi_19 op 28-03-2004 17:30 . Reden: dubbel enzo ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• gorgi_19

gorgi_19

- Werkt wat makkelijker (grafischer)
Er bestaan ook een aantal GUI's voor MySQL.
- Databases is een bestand dus backup is rap gemaakt
Een MySQL Dump ook.
- Werkt met ASP
MySQL werkt ook goed met ASP. SQL Server ook. En nog tig andere databases.
- Werkt sneller vind ik dan Access
Hoe kom je hierbij? Gevoelsmatig? Of gemeten? Wat is je bron?
- Je mag een onbeperkt aantal databases aanmaken, wat niet zo is voor Access bij de provider
Klopt, maar lijkt me sterk dat je niet meerdere databases kan uploaden. Verder betwijfel ik of je dan een goed databaseontwerp hebt, maar dat is een 2e. Je moet imho in principe voldoende hebben aan 1 database.
- Werkt met PHP
Access ook. SQL Server ook. En nog tig andere databases.

Volgende puntjes
De pagina's moeten snel zijn
Wat is snel? Wie zegt dat je database de bottleneck is?
- Updaten van informatie moet makkelijk via webformulieren gaan
Kunnen alle databases
- De database moet liefst zo klein mogelijk blijven
Wat is zo klein mogelijk? Moet je niet met indexen gaan werken, maar daar wordt hij weer trager van. Database goed opzetten scheelt ook.
- De database moet kost wat kost altijd rechtstreeks op de server bewerkt worden, dus niet met eerst een lokale versie en dan uploaden of zo
Waarom? Iig valt Access dan af, tenzij je hier een web GUI voor vindt of maakt
- Backuppen van de database moet zeker mogelijk zijn en makkelijk te doen.
Waarom doe je dat zelf en laat je niet een hoster dat doen? je zegt dat je zelf weinig ervaring er mee hebt.
Het is een groots project en ik ken zelf niet genoeg van databases (zowel access of mysql) dus ik zal sowieso moeten bijleren. Ik wil dan ook liefst meteen de gepaste keuze maken en daarvoor roep ik jullie hulp in.
Groots project, zelf geen ervaring en dan dit posten @ GoT, terwijl je weinig weet van de achtergronden van de mensen die hier posten... Op een of andere manier betwijfel ik of dit verstandig is....

[ Voor 100% gewijzigd door gorgi_19 op 28-03-2004 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK even voor de duidelijkheid, keuze van OS maakt wel uit daar we maar webspace huren op een bepaalde server. Het Windows-pakket biedt geen ondersteuning aan voor MySQL (of enkel betalend) en het Linux-pakket niet voor Access (helemaal niet). De keuze moet dus meteen juist zijn (er draaien nog een paar dingen op die server etc).

Omdat we webspace huren kan ik dus ook niet vragen om de database te backuppen. Ik weet dat je dit kan als je rechtstreeks met MySQL kan interrageren maar ik weet niet of er een mogelijkheid is om dit te doen via een html-pagina.

Verder heb ik wel de basiskennis van Access als MySQL. Het gaat hem vooral om de vergelijking tussen de twee waar ik niet alle kennis heb. (bij gratis servers leg je je neer bij wat je krijgt en klaag je niet te veel). Ik weet dus niet of het zo is dat access een beperkter aantal cellen aankan dan mysql bijvoorbeeld.

Over het begrip "kleine database":
Hiermee wil ik zeggen, als je in access een cel toevoegt dan stijgt de grootte van je database eigenlijk zeer onevenredig met wat je uiteindelijk maar doet. Hiervoor is wel een compact & repair optie in access, maar die kan je natuurlijk niet oproepen via een html-pagina. Ik weet niet of dit ook het geval is met MySQL en daarom deze vraag dus.

Eventjes nog voor de volledigheid: eens de database op de server staat wordt er enkel nog aangekomen via HTML-formulieren en niet rechtstreeks met de database zelf (Het argument dat access grafischer is sloeg dan ook op de ontwikkelingsfase, niet op de gebruiksfase)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 18:34 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 18:31:
Omdat we webspace huren kan ik dus ook niet vragen om de database te backuppen. Ik weet dat je dit kan als je rechtstreeks met MySQL kan interrageren maar ik weet niet of er een mogelijkheid is om dit te doen via een html-pagina.
Hangt een beetje van je provider af, maar ik heb via mijn control panel gewoon een optie om een database te back-uppen, hetgeen resulteert in een *.tgz file op mijn lokale harde schijf
Verder heb ik wel de basiskennis van Access als MySQL. Het gaat hem vooral om de vergelijking tussen de twee waar ik niet alle kennis heb. (bij gratis servers leg je je neer bij wat je krijgt en klaag je niet te veel). Ik weet dus niet of het zo is dat access een beperkter aantal cellen aankan dan mysql bijvoorbeeld.
Je bedoelt waarschijnlijk records, Access wordt gegarandeerd tot 30k records of zo. Meer werkt ook wel, maar dan nada garanties van Microsoft
Voor opschaling is mysql aanzienlijk beter gegeschikt.
Hiermee wil ik zeggen, als je in access een cel toevoegt dan stijgt de grootte van je database eigenlijk zeer onevenredig met wat je uiteindelijk maar doet. Hiervoor is wel een compact & repair optie in access, maar die kan je natuurlijk niet oproepen via een html-pagina. Ik weet niet of dit ook het geval is met MySQL en daarom deze vraag dus.
Hier zou ik me niet druk over maken by mysql. Op het moment dat je je daar druk over maakt valt Access volgens mij per direct af.

Verder (afhankelijk van je provider) kan je vaak direct connecten op port 3306 op je mysql database. En mysql heeft een aanzienlijk betere toegangscontrole/toegangsbeheer dan ms access.

Het klinkt me een beetje dat je bang bent voor het onbekende, e.g. je hebt weinig ervaring met mysql als database, maar laat je dat zeker niet weerhouden.

Kijk eens om je heen op het internet, en je zal zien dat de meeste databases mysql gebruiken.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
Emmeau, bedankt voor je toffe reactie :)
Ik heb nu net contact gehad met de webhost en ze wisten mij te vertellen dat ze alle klanten voorzien van PHPMyAdmin, ik ken dit niet zo goed maar ik veronderstel wel dat het een control panel is en alles zich wel zal uitwijzen.

Ik overweeg nu heel sterk om definitief te kiezen voor MySQL, daarmee kunnen ze dan op Linux blijven werken en zal de site ook sneller draaien dan anders. Bovendien is het tof te weten dat je MySQL ook in combinatie met ASP kan gebruiken, dat maakt alles wat makkelijker (ik werk nu eenmaal liever in asp, ttz ik ken het wat beter).

Als de site eindelijk af is zijn jullie natuurlijk allemaal uitgenodigd om het resultaat zelf eens te gaan bekijken.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je een linux/php oplossing kiest en je krijgt ook shell toegang, dan kun je automatisch database backups laten maken en bv. mailen...

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 18:31:

Hiermee wil ik zeggen, als je in access een cel toevoegt dan stijgt de grootte van je database eigenlijk zeer onevenredig met wat je uiteindelijk maar doet. Hiervoor is wel een compact & repair optie in access, maar die kan je natuurlijk niet oproepen via een html-pagina.
Dat kan wel. STFW

Verwijderd

Topicstarter
OK vanmorgen besefte ik weer iets. Was eventjes uit het oog vergeten dat Linux in combinatie met ASP niet echt mogelijk is (toch niet bij de host) |:(

Nu is dus het probleem verschoven naar het volgende:

Ofwel Windows-hosting. Hier wordt ASP goed ondersteund maar moet je voor een MySQL database bijbetalen (per database) en moet je ook nog kiezen hoeveel MB je database zal worden (keuze : 10, 50, 100, 200) en of je MySQL of SQL Server wil gebruiken.

Ofwel Linux-hosting. Hier krijg je standaard een onbeperkte hoeveelheid MySQL databases maar is het onmogelijk om ASP te gebruiken, enkel PHP4 is mogelijk.

Nu is de vraag dus, what to do :?

Zoals ik al zei werk ik liever met ASP dan met PHP (omdat ik dat gewoon vaker gebruik) maar ik keek net even in Dreamweaver en zag dat de basismogelijkheden ongeveer gelijk lopen. Kan je met PHP alles wat ook met ASP kan?

Ik denk dat nu ook geld van belang wordt. Hoewel mij gezegd was dat er niet te zeer op geld moet gekeken worden vind ik prijzen voor MySQL en SQL Server nogal aan de dure kant. Natuurlijk, als ik (met jullie hulp) tot het besluit kom dat het beter is zullen ze de kosten wel doen, maar dan wil ik ook wel zeker zijn dat het wel degelijk beter is.

Verwijderd

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 28 maart 2004 @ 22:05:
Als je een linux/php oplossing kiest en je krijgt ook shell toegang, dan kun je automatisch database backups laten maken en bv. mailen...
Dat lijkt me wel iets handig, als je per ongeluk een link hebt of zo met meer informatie mag je die hier altijd posten. :P

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:05:
OK vanmorgen besefte ik weer iets. Was eventjes uit het oog vergeten dat Linux in combinatie met ASP niet echt mogelijk is (toch niet bij de host) |:(
Sommige hosts ondersteunen het wel; als je een groot project hebt is het misschien een optie dat pakket te installeren.
Ofwel Windows-hosting. Hier wordt ASP goed ondersteund maar moet je voor een MySQL database bijbetalen (per database) en moet je ook nog kiezen hoeveel MB je database zal worden (keuze : 10, 50, 100, 200) en of je MySQL of SQL Server wil gebruiken.

Ofwel Linux-hosting. Hier krijg je standaard een onbeperkte hoeveelheid MySQL databases maar is het onmogelijk om ASP te gebruiken, enkel PHP4 is mogelijk.

Nu is de vraag dus, what to do :?

Zoals ik al zei werk ik liever met ASP dan met PHP (omdat ik dat gewoon vaker gebruik) maar ik keek net even in Dreamweaver en zag dat de basismogelijkheden ongeveer gelijk lopen. Kan je met PHP alles wat ook met ASP kan?
Om te beginnen is ASP geen taal, PHP wel. Verder zijn er een aantal onderdelen welke niet of zwak ondersteunt wordt, waar je 3rd party components voor nodig hebt. Voorbeelden zijn file uploading en GDI. Waarom is ASP.Net trouwens geen optie?
Ik denk dat nu ook geld van belang wordt. Hoewel mij gezegd was dat er niet te zeer op geld moet gekeken worden vind ik prijzen voor MySQL en SQL Server nogal aan de dure kant.
Als je een vergelijking maakt, wees dan reeel en neem alle kosten mee en niet die van duurdere hosting. Oftewel: ook de (extra?) uren van onderhoud, extra programmeeruren, lagere apt, etc. Waarom denk je dat bijna niemand ontwikkeld in notepad?

[ Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 29-03-2004 11:10 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:59

ripexx

bibs

Welke bijzondere dingen wil je gaan doen die ASP of PHP uitsluiten? Als ik het topic door lees snap ik nog steeds niet wat er gebouwd gaat worden. Als het gaat om een simpel forum, gastenboek of cms dan maakt ASP/MSSQL of PHP/MySQL weinig uit. Daarnaast bieden alle twee de script talen genoeg mogelijkheden om bijna alles soorten db's te benaderen.

Windows hosting is relatief duur tov linux hosting oa vanwege de licentie kosten. Dus wil je goed koop en eenvoudig kies dan voor een linux oplossing. Als jij veel beter en sneller bent met asp dan kan je daarvoor kiezen. Verder zijn er genog topic's te vinden over asp vs php. Welke asp ga je gebruiken? ASP.NET?

buit is binnen sukkel

• ripexx

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:06:
[...]

Dat lijkt me wel iets handig, als je per ongeluk een link hebt of zo met meer informatie mag je die hier altijd posten. :P
[rml][ PHP] mysqldump[/rml]

Oja er is inmiddels een nieuwe versie, maar ik zit om mijn werk dus kan het niet online slingere. :) De search is je grote vriend ;)

buit is binnen sukkel

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:21

Snow_King

Konijn is stoer!

ASP en PHP vergelijk is Appels en Peren vergelijken, het zijn twee totaal verschillende dingen.

Er is wel een Apache module die ervoor zorgt dat je ASP onder Linux kan draaien, informeer daar eens over?

Verwijderd

MySQL aan de dure kant? MySQL is gratis...!

Verder moet je veel tijd besteden aan een goede hosting. Kan erg verschillen. Ben laats overgestart van Vuurwerk met 30 MB en 1 database en 10 mail adresjes voor 120 euro per jaar. Naar 300 MB onbeperkt aantal database en onbeperkt aantal e-mail. Met multi hosting dus er staan nu 10 site's op. (scheeld toch 9*120 euro)

Verder zal ik voor PHP kiezen. Is sneller, betrouwbaarder en er kan meer. Maar het blijft natuurlijk een eigen mening...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06
Snow_King schreef op 29 maart 2004 @ 11:17:
ASP en PHP vergelijk is Appels en Peren vergelijken, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Hoezo? :?
Met ASP kan je web-app's maken, en met PHP ook. Waarom zou je deze dus niet met elkaar kunnen vergelijken?

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:18:

Verder zal ik voor PHP kiezen. Is sneller, betrouwbaarder en er kan meer. Maar het blijft natuurlijk een eigen mening...
Zullen we ongefundeerde / onbeargumenteerde meningen laten voor wat ze zijn? Dit moet hier niet het 113250ste PHP vs ASP topic worden. Het ging in 1ste instantie ook om MySQL en Access.

Als PHP sneller is dan ASP of andersom, dan hangt dat eerder af van de programmeur, en met PHP kan je evenveel dingen als met ASP.
Trouwens, ASP is een doodlopend straatje, als je met MS technologie wilt werken, ga dan voor ASP.NET.

En nu, terug OT.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:18:
MySQL aan de dure kant? MySQL is gratis...!
Da's een fabeltje; moet je de licentie maar eens goed lezen. Onder bepaalde omstandigheden is de licentie gratis.

Trouwens, ook SQL Server is onder bepaalde omstandigheden gratis.

Maar goed, om nu een antwoord te geven op wat het beste is:
Je hebt de keus tussen alleen MySQL en MS Access.

Geen MS Access, dus blijft in jouw geval MySQL over.

Reden:
MS Access is nooit gemaakt voor web omgeving, niet dol op concurrent users, gaat trager worden bij grotere databases en kans op corruptie is groter dan bij MySQL.

[ Voor 98% gewijzigd door gorgi_19 op 29-03-2004 11:32 ]

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 01:22
Werk mee aan een spam-free GoT!

[ Voor 90% gewijzigd door curry684 op 29-03-2004 12:05 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:21

Snow_King

Konijn is stoer!

whoami schreef op 29 maart 2004 @ 11:19:
[...]

Hoezo? :?
Met ASP kan je web-app's maken, en met PHP ook. Waarom zou je deze dus niet met elkaar kunnen vergelijken?
Aangezien ASP toch meer Windows gericht is en PHP platform onafhankelijk (hoewel ik het onder linux fijner vind).

ASP wordt steeds meer geïntregeerd met Windows applicaties.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

@TS Er zijn zoveel instap tutorials over PHP en kant en klare scripts te vinden, dat eigenlijk de "overstap" van ASP naar PHP een makkelijke is. Koudwatervrees aan jou kant?
btw.. wist je dat je met access als front end kunt gebruiken om vervolgens een connectie te maken met je MySQL database (via odbc .. of dsn .. informeer ff bij de ISP daarover)?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 16:23

Pogostokje

* twiet *

lasermen schreef op 29 maart 2004 @ 11:29:
Ik weet een webhoster genaamd << reclame >> die levert linux servers met asp mogelijkheden. misschien ken je daar gaan kijken zijn prima servers.
ASP op Linux is nooit het volledige ASP gebeuren. Het is een aftreksel van de meest gebruikte mogelijkheden, maar het bevat niet alle features van ASP en al helemaal niet van ASP.net

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• gorgi_19

gorgi_19

Pogostokje schreef op 29 maart 2004 @ 11:44:
[...]

ASP op Linux is nooit het volledige ASP gebeuren. Het is een aftreksel van de meest gebruikte mogelijkheden, maar het bevat niet alle features van ASP en al helemaal niet van ASP.net
offtopic:
Afaik wordt toch wel het meeste ondersteunt.. En ASP != ASP.Net; voor dat laatste is MONO uitgevonden

Verwijderd

Topicstarter
OK laat ik even wat duidelijker zijn (proberen althans ;))
  • Er komt al zeker een phpBB2-forum dat aangepast wordt aan de stijl van de site. Hiervoor is dus al zeker php nodig maar dat kan ik zowel onder de windows-hosting als de linux-hosting krijgen.
  • Er komt een fotoboek. Hier heb ik vorig jaar een "programma" voor gemaakt dat op Access en ASP draaide. Het principe:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10

1. Geef de naam op van de groep waarvan de foto's zijn
    2. automatisch renamen van de foto's 
       zodat ze beginnen met de naam van de groep. 
       (om geen dubbele bestanden te hebben)
    3. Via Photoshop automatisch verkleinen van de foto's en opslaan
    4. Inlezen van alle verkleinde foto's (staan allemaal in één map) 
       en uitschrijven naar een txt.
    5. Een Access-macro voert automatisch dat txt-bestand in in de database.
    6. Via een FTP-script worden de verkleinde foto's en 
       de nieuwe database geupload.

Dit was de makkelijkste oplossing. Ik weet namelijk niet direct hoe je makkelijk een txt-bestand kan importen in een MySQL-database. Het zou handigst zijn als ik het oude programma kan blijven gebruiken, maar als alleen daarom een Windows-host nodig is ipv Linux (goedkoper) dan wil ik wel zoeken om het programma aan te passen.
  • De rest van de website moet in een database komen. Zo moet het makkelijk te doen zijn dat na het festival de groepen die op het programma stonden overgebracht worden naar historiek. Een voorbeeld:
    Dit jaar komt Simple Minds naar de Lokerse Feesten. Eens de feesten gedaan zijn komt dat bij historiek te staan. Als nu binnen een paar jaar Simple Minds nog eens zou komen dat moet het makkelijk te doen zijn dat onderaan bij het programma direct staat te lezen dat Simple Minds ook in 2004 op de feesten was en met een link kan je dan gaan lezen wat er toen over geschreven is.

Het begrip "groots project" slaat dus niet op het ingewikkeld zijn ervan (als het goed doordacht is denk ik dat het goed te doen is) maar vooral op de hoeveelheid informatie die in de database moet zitten. Met groots wil ik dus zeggen dat er veel tijd in zal moeten kruipen om alles goed te organiseren dat je de database nog lang kan gebruiken.
ASP kan inderdaad wel op Linux (hoewel ik zelf vind dat dat nogal gebrekkig is soms) maar is geen optie bij de webhost. We hebben ze daar vorig jaar reeds voor gecontacteerd (ivm mijn fotoboek-programma) en toen hebben ze ons al gezegd dat het onmogelijk was bij hen :(. Verder zijn ze wel heel goeie hosts en snel dus willen we daar graag blijven.

Hopelijk begrijpen jullie nu dus wat beter mijn probleem. Uit wat ik hier nu al gelezen heb denk ik dat ik voor snelheid best opteer voor SQL. Dan blijft mijn probleem nog de keuze tussen betalend SQL op een Windows-server of gratis SQL op een Linux-server.

Volgens mij is de makkelijkste keus een Linux-server. Ik moet dan wel PHP gebruiken ipv ASP maar ik denk niet dat de website zo veeleisend zal zijn dat ik verschillen ga merken tussen ASP en PHP.
Als ik dit doe heeft het als voordeel dat je voor het forum niets hoeft bij te betalen (PHP en SQL zijn gratis onder Linux bij de host). Bovendien kan de huidige (Linux) server dan behouden blijven.

Ik vind het dan alleen wat jammer dat voor die foto-boeken (een zielige 60MB in totaal) een aparte server moet gehuurd worden, en bovendien die fotoboeken niet zo snel gaan door gebruik van Access. Denken jullie dat een gelijkaardig "fotoboek"-programma zoals hierboven mogelijk is (en dan bedoel ik een ietwat gelijkaardige moeilijkheidsgraad ook), of is dit onmogelijk :?

Als laatste nog, vinden jullie bovenstaande argumenten voldoende om dan uiteindelijk te kiezen voor Linux-hosting of zit er veel bullsh*t tussen?

• ripexx

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:49:
OK laat ik even wat duidelijker zijn (proberen althans ;))

[list]
• Er komt al zeker een phpBB2-forum dat aangepast wordt aan de stijl van de site. Hiervoor is dus al zeker php nodig maar dat kan ik zowel onder de windows-hosting als de linux-hosting krijgen.
phpbb2 draait toch native op PHP/MySQL? Stijl is een kwestie van templates en niet van programmeren. Eventueel leden db merge enz zullen wel een paar aanpassingen kunnen opleveren, maar niet bijzonder veel.
• Er komt een fotoboek. Hier heb ik vorig jaar een "programma" voor gemaakt dat op Access en ASP draaide. Het principe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1. Geef de naam op van de groep waarvan de foto's zijn
2. automatisch renamen van de foto's 
   zodat ze beginnen met de naam van de groep. 
   (om geen dubbele bestanden te hebben)
3. Via Photoshop automatisch verkleinen van de foto's en opslaan
4. Inlezen van alle verkleinde foto's (staan allemaal in één map) 
   en uitschrijven naar een txt.
5. Een Access-macro voert automatisch dat txt-bestand in in de database.
6. Via een FTP-script worden de verkleinde foto's en 
   de nieuwe database geupload.

Dit was de makkelijkste oplossing. Ik weet namelijk niet direct hoe je makkelijk een txt-bestand kan importen in een MySQL-database. Het zou handigst zijn als ik het oude programma kan blijven gebruiken, maar als alleen daarom een Windows-host nodig is ipv Linux (goedkoper) dan wil ik wel zoeken om het programma aan te passen.
Je hebt dan fotoshop op je server draaien? et maken van zo'n album tool enz is zowel in asp als php te doen en lijkt me niet het grootste probleem. Je zal wel wat moeten aan scripten maar niet bijzonder. Voor het inlezen van txt files zijn er een aantal opties maar let er op dat er nog wel wat haken en ogen aan zitten mbt layout van het txt bestand. Zie ook de manuals van mysql.
• De rest van de website moet in een database komen. Zo moet het makkelijk te doen zijn dat na het festival de groepen die op het programma stonden overgebracht worden naar historiek. Een voorbeeld:
Dit jaar komt Simple Minds naar de Lokerse Feesten. Eens de feesten gedaan zijn komt dat bij historiek te staan. Als nu binnen een paar jaar Simple Minds nog eens zou komen dat moet het makkelijk te doen zijn dat onderaan bij het programma direct staat te lezen dat Simple Minds ook in 2004 op de feesten was en met een link kan je dan gaan lezen wat er toen over geschreven is.
Opzich heb je het dus gewoon over een soort cms systeem. ;)
Het begrip "groots project" slaat dus niet op het ingewikkeld zijn ervan (als het goed doordacht is denk ik dat het goed te doen is) maar vooral op de hoeveelheid informatie die in de database moet zitten. Met groots wil ik dus zeggen dat er veel tijd in zal moeten kruipen om alles goed te organiseren dat je de database nog lang kan gebruiken.
[/list]
Organiseren? Een goed datamodel opzetten en een duidleijk systeem bouwen om alles in te voeren. Daar gaat veel tijd in zitten maar groots?
ASP kan inderdaad wel op Linux (hoewel ik zelf vind dat dat nogal gebrekkig is soms) maar is geen optie bij de webhost. We hebben ze daar vorig jaar reeds voor gecontacteerd (ivm mijn fotoboek-programma) en toen hebben ze ons al gezegd dat het onmogelijk was bij hen :(. Verder zijn ze wel heel goeie hosts en snel dus willen we daar graag blijven.
Niet idereen biedt asp aan onder linux net als een hoop geen php of mysql onder windows aanbieden. Het is een keuze die je moet maken.
Hopelijk begrijpen jullie nu dus wat beter mijn probleem. Uit wat ik hier nu al gelezen heb denk ik dat ik voor snelheid best opteer voor SQL. Dan blijft mijn probleem nog de keuze tussen betalend SQL op een Windows-server of gratis SQL op een Linux-server.

Volgens mij is de makkelijkste keus een Linux-server. Ik moet dan wel PHP gebruiken ipv ASP maar ik denk niet dat de website zo veeleisend zal zijn dat ik verschillen ga merken tussen ASP en PHP.
Als ik dit doe heeft het als voordeel dat je voor het forum niets hoeft bij te betalen (PHP en SQL zijn gratis onder Linux bij de host). Bovendien kan de huidige (Linux) server dan behouden blijven.

Ik vind het dan alleen wat jammer dat voor die foto-boeken (een zielige 60MB in totaal) een aparte server moet gehuurd worden, en bovendien die fotoboeken niet zo snel gaan door gebruik van Access. Denken jullie dat een gelijkaardig "fotoboek"-programma zoals hierboven mogelijk is (en dan bedoel ik een ietwat gelijkaardige moeilijkheidsgraad ook), of is dit onmogelijk :?

Als laatste nog, vinden jullie bovenstaande argumenten voldoende om dan uiteindelijk te kiezen voor Linux-hosting of zit er veel bullsh*t tussen?
Ik denk dat je er aandig uit bent :) Je geeft zelf al genoeg motieven.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

En toch vraag ik me af wat je precies verstaat onder een grote site.

Ik heb een website draaien met ongeveer 1000 bezoekers per dag met verder de volgende statistieken:

Er zijn 4840 nieuwsberichten
Er zijn 1182204 nieuwsberichten gelezen
Er zijn 985 agenda-items
Er zijn 111 emailadressen
Er zijn 301 Links
Er zijn 79584 links aangeklikt
Er zijn 7244 Berichten op Forum
Er zijn 101 Berichten op het Gastenboek
Er zijn 288 items voor Vraag & Aanbod

Dit draait gewoon op een Access Database. Online kun je je database prima comprimeren of backuppen. Ik gebruik daar de tool Stp Database Administrator voor. ( zie http://www.stpworks.com/ ).

Gratis forums zijn ook in ASP te verkrijgen. ( zie http://www.google.com/sea...oe=UTF-8&q=free+asp+forum )

De hosting (incl. NL domein) kost me 36 Euro per jaar

ASP in combinatie met Access is inderdaad op een bepaald moment te klein en dan is een andere DB de beste oplossing. MYSQL is dan een goedkopere oplossing dan SQL server en vaak voldoende.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 13:53:
En toch vraag ik me af wat je precies verstaat onder een grote site.

Ik heb een website draaien met ongeveer 1000 bezoekers per dag met verder de volgende statistieken:

Er zijn 4840 nieuwsberichten
Er zijn 1182204 nieuwsberichten gelezen
Er zijn 985 agenda-items
Er zijn 111 emailadressen
Er zijn 301 Links
Er zijn 79584 links aangeklikt
Er zijn 7244 Berichten op Forum
Er zijn 101 Berichten op het Gastenboek
Er zijn 288 items voor Vraag & Aanbod

Dit draait gewoon op een Access Database. Online kun je je database prima comprimeren of backuppen. Ik gebruik daar de tool Stp Database Administrator voor. ( zie http://www.stpworks.com/ ).

Gratis forums zijn ook in ASP te verkrijgen. ( zie http://www.google.com/sea...oe=UTF-8&q=free+asp+forum )

De hosting (incl. NL domein) kost me 36 Euro per jaar

ASP in combinatie met Access is inderdaad op een bepaald moment te klein en dan is een andere DB de beste oplossing. MYSQL is dan een goedkopere oplossing dan SQL server en vaak voldoende.

Succes
De website heeft nu gemiddeld 1.500 bezoekers per dag. Het is de bedoeling dat we dit jaar weer een enorm pak bijgroeien (twee jaar geleden : 300 bezoekers/dag ; vorig jaar: 1.500 bezoekers/dag). Ik kan inderdaad Access ook gebruiken (heb ik ook al gedaan deels) maar vond zelf dat die nogal "traag" was. Ik twijfelde of dit nu een indruk was of het echt zo was en uit de reacties maak ik toch op dat MySQL over het algemeen wat sneller werkt dan Access. Bovendien heeft MySQL gebruiken het voordeel dat de bestaande servers kunnen behouden worden en er niet moet worden overgestapt.

Verwijderd

Topicstarter
ripexx schreef op 29 maart 2004 @ 13:03:
[...]

Je hebt dan fotoshop op je server draaien? et maken van zo'n album tool enz is zowel in asp als php te doen en lijkt me niet het grootste probleem. Je zal wel wat moeten aan scripten maar niet bijzonder. Voor het inlezen van txt files zijn er een aantal opties maar let er op dat er nog wel wat haken en ogen aan zitten mbt layout van het txt bestand. Zie ook de manuals van mysql.
Photoshop draait lokaal op de back-stage computer. Het grootste probleem als ik MySQL wou gebruiken is dat je geen bestand krijgt (tenzij je je database backupped en dan upload etc, maar dat ging niet echt automatisch) en dus niet makkelijk de nieuwe database (met extra foto's) kan uploaden.

Mijn idee is nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Alle foto's in 1 map
Renamen zodat ze beginnen met de groepnaam
Photoshop lokaal los laten en foto's resizen en saven
Filenames allemaal opslaan in 1 txt-bestand
FTP-script voor uploaden foto's naar de goeie map
FTP-script voor uploaden van txt-bestand
Een SSH-verbinding leggen met de server
MySQL opstarten op afstand
MySQL opdracht geven het geuploade txt in te voeren in de goeie tabel

Stappen 1 tot en met 6 zijn geen probleem en krijg ik volledig automatisch gemaakt in DOS. Een SSH-verbinding opzetten automatisch moet ook wel lukken denk ik, maar dan zit ik met stappen 8 en 9.
Bij FTP (dos-commando) kan je een extra file opgeven op de command-line waarin alle commando's staan en FTP voert deze dan uit. Is iets gelijkaardigs mogelijk met SSH (dus dat automatisch de verbinding gemaakt wordt, vanzelf worden de juiste opdrachten uitgevoerd en daarna gedisconnect)?

• ripexx

ripexx

bibs

Mijn ideeen:

Optie 1:
  • Files een voor een uploaden met omschrijving
  • Files met GD-lib thumbnailen en resizen
  • Album/groep aanmaken
  • Plaatjes koppelen aan groep
Optie 2
  • Files ftp-en naar een specifiek dir op server
  • Laad php script dat alles uitvoerd zoals resize db inserts enz enz
Voordeel ik doe alles op de server. Daarnaast heb ik maar een backup nodig en ik kan de plaatjes ook nog eens ergens anders in gebruiken. Verdiep je een klein beetje in PHP en kijk dan ook naar de GD support. Ik zie niet in waarom je alles met dos wil doen. Heb je overal Photoshop tot je beschikking?

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
ripexx schreef op 29 maart 2004 @ 14:33:
Mijn ideeen:

Optie 1:
  • Files een voor een uploaden met omschrijving
  • Files met GD-lib thumbnailen en resizen
  • Album/groep aanmaken
  • Plaatjes koppelen aan groep
Optie 2
  • Files ftp-en naar een specifiek dir op server
  • Laad php script dat alles uitvoerd zoals resize db inserts enz enz
Voordeel ik doe alles op de server. Daarnaast heb ik maar een backup nodig en ik kan de plaatjes ook nog eens ergens anders in gebruiken. Verdiep je een klein beetje in PHP en kijk dan ook naar de GD support. Ik zie niet in waarom je alles met dos wil doen. Heb je overal Photoshop tot je beschikking?
De PC die instaat voor de fotoboeken online te plaatsen en updaten van de website tijdens het festival is voorzien van Photoshop. Bovendien blijven we nog altijd gewoon webspace huren en geen server. Om geen problemen te krijgen verklein ik dan ook liefst de foto's eerst zelf. Lokaal worden ze dan wel bijgehouden maar op internet heeft niemand nood aan high-res foto's van het optreden, dat zorgt maar voor nodeloze traffic. Mensen die achteraf HQ-pictures willen kunnen die via mail krijgen.

Het programma zal dus grotendeels lokaal moeten draaien en pas volledig op het einde de verkleinde foto's uploaden en de nodige aanpassingen doen aan de database. Dat was makkelijk met Access doordat je een file hebt dat je kan uploaden. Met MySQL kan dit bij de host blijkbaar interactief gedaan worden, ik weet enkel niet of je ssh ook gewoon kan dwingen van een vaste reeks bewerkingen uit te voeren zonder dat je dat zelf moet typen.

[Ik werk zelf achter een toog tijdens de Lokerse Feesten, ik ben dus niet aanwezig op de momenten dat de foto's geupload worden. Daarom moet alles volautomatisch gaan, 1 knopje duwen en de fotoboeken staan online :z ...]

Verwijderd

Topicstarter
OK net gevonden, plink icm mysqlimport moet normaal voldoende zijn om de fotoboeken te laten werken met PHP / MySQL. Ik denk dus dat mijn besluit ongeveer vast staat:

Alles op Linux met PHP / MySQL om snelheids- en prijs-redenen. Het extra voordeel voor Windows-hosting is minimaal en verantwoord de meerprijs niet.

VOlgende week maandag beginnen we definitief. Tot nu toe was het veel praten, vanaf dan beginnen we eraan te werken. Ik hoop dus dat binnen enkele weken het database ontwerp definitief is, mag je dat hier op Tweakers.net laten keuren zoiets :?

• whoami
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 18:16:

Ik hoop dus dat binnen enkele weken het database ontwerp definitief is, mag je dat hier op Tweakers.net laten keuren zoiets :?
Als je een zelf ontworpen datamodel hebt, en je post het hier met voldoende uitleg over de situatie met de bedoeling om er (opbouwende) kritiek op te krijgen, iets uit te leren, eventuele minpunten, pluspunten te weten te komen, dan mag dat zeker.

Pagina: 1