Toon posts:

Harddisk en vaste magneten - hoe zit dat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het nou dat als je magneet bij je hd doet dat dat niet goed gaat terwijl als je hem openhaalt de moeder van alle magneten er uit kan halen :S:S (waar de kop aan zit, das een supersterke magneet)

Iemand zin om mij dat eens uit te leggen :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Zoek eens wat op over het verschijnsel magnetisme. Het magnetisch veld van de een verstoort dat van het ander.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Dat is geen constante magneet. Het is Electomagneet die tijdelijk magnetich om data op de schijf te zetten. (101010010100101010111101101)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op 28 maart 2004 @ 17:21:
Zoek eens wat op over het verschijnsel magnetisme. Het magnetisch veld van de een verstoort dat van het ander.
Ja maar als je nou 2 HD's boven elkaar hangt dan?
Dan heb je dus 2 magneten recht onder elkaar, dat gaat ook wel goed :S

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03 20:56
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 17:24:
[...]

Ja maar als je nou 2 HD's boven elkaar hangt dan?
Dan heb je dus 2 magneten recht onder elkaar, dat gaat ook wel goed :S
Een magneet in een HD is veel gerichter dan een normale magneet. De magnetisme van een normale magneet gaat alle kanten op.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
The_Greater schreef op 28 maart 2004 @ 17:22:
Dat is geen constante magneet. Het is Electomagneet die tijdelijk magnetich om data op de schijf te zetten. (101010010100101010111101101)
Hoe kan het dan dat als ik hem er uit sloop en hem aan me buro plak dattie blijft hangen?

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op 28 maart 2004 @ 17:25:
[...]
Een magneet in een HD is veel gerichter dan een normale magneet. De magnetisme van een normale magneet gaat alle kanten op.
Aha, kijk nu is het wat duiderlijker :)
Dit wist ik dus niet, tnx :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 17:25:
[...]

Hoe kan het dan dat als ik hem er uit sloop en hem aan me buro plak dattie blijft hangen?
De magneet heeft een 'standaard'-niveau, das voor de HD de 0 (of 1)... Zet je meer stroom op de magneet, dan word ie sterker, wat dus ook de 0 kan zijn, of de 1, net wat je 'afspreekt' welke waarde wat moet zijn ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
The_Greater schreef op 28 maart 2004 @ 17:22:
Hij bedoelt de magneet die gebruikt wordt om de kop heen en weer te bewegen, dat is een vrij sterke magneet die vast zit.
Aan het armpje van de kop zit weer een elektromagneet die gebruikt wordt om de kop te laten bewegen.

Wat jij bedoelt is het kleine elektromagneetje die boven de platter zweeft, die zit aan de andere kant van het armpje.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Het magneetveld bij de voicecoil voor het bewegen van de koppen is weliswaar heel sterk, maar door de constructie ook heel erg geconcentreerd in de spleet waar de spoel beweegt.

Probeer maar eens met een metalen schroefje ofzo bij een oude gesloopte HDD, op een paar mm buiten de spleet is het veld al niet meer te voelen.

Overigens valt de gevoeligheid voor "externe" magnetische velden van de platters op zich nog wel mee. De kop zit er zeer dicht op en gebruikt een naar verhouding redelijk sterk veld om data te schrijven.
Pagina: 1