CPU kan een spel opeens niet meer aan

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:19
Nu ik eindelijk, na 2 maanden, een soort oplossing voor mijn 'probleem' heb gevonden, wilde ik jullie even het volgende vragen;

Wanneer ik Warcraft 3 speel met 133 FSB, dan maakt mijn pc van mijn AMD Athlon XP netjes een AMD Athlon XP 1800+. Echter wanneer ik dan ga Warcraften, dan freezt ie; zie hier een screenshot:

http://www.xs4all.nl/~netvers/DSCN0096.JPG (Misschien herkent iemand dit al?)

Wanneer ik Warcraft 3 echter speel met 100 FSB (maar het geheugen op 133), dan doet Warcraft 3 het wel gewoon. Echter krijg ik bij deze instelling een AMD Athlon 1,15 Ghz. (De multiplier van een 1800+ is 11,5 -> 100 x 11,5)

Wie weet of dit nu aan de processor zelf, aan het moederbord, of aan de voeding kan liggen?

Bedankt allemaal!

(Mijn oude topic was Warcraft 3 en The Frozen Throne 'freezen' - dit is toch geen dubbel post? Want ik heb nu het probleem gevonden; het is de CPU.)

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 28-03-2004 17:03 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

The Third Man

The Third Jellyfish

Zet eens een kamerventilator naast je open kast zodat de boel ultra goed gekoeld wordt, speel dan op 133 en kijk hoe snel hij dan vastloopt.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49
wat zijn is de temperatuur van je processer als hij vast loopt? (dat is te zien in het bios)

offtopic:
ik zie op je schwerm strepen bij die ventjes zie dat er niet zo uit als http://www.xs4all.nl/~okbr/Images/ScreenShot0.jpg dir, dit uir interesse aangezien ik ook last heb van die strepen, en het volgens salland het moederbord is)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
als de cpu temp direct na het moment van crash onder de 45graden ligt kun je zonder probs er iets meer volt doorheen jagen

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad.... Op mijn oude Abit KT7, Duron 650Mhz, 512MB SDRAM en GF3Ti200 van MSI. Dit kwam naar mijn weten door m'n VGA kaart, want als ik 'm goed koel hield was 't gewoon. Toen ik overging naar m'n Asus A7N8X Deluxe + 2500+ + 2x256MB DDR400 met zelfde VGA kaart was het probleem er nog, dus nog steeds moest ik mijn vga kaart goed koelen. Later een 9600Pro gekocht, GF3Ti200 door naar vader's pc, ik had geen problemen meer maar m'n vader nu wel (Abit KT7A + Duron 1200Mhz + 512 SDRAM)

Mijn VGA kaart was flink OC'ed geweest, dus dat kan de oorzaak ook nog zijn >:)

Ik zou zeggen probeer 't met een andere VGA kaart, dan weet je 't cker ;)

• Atomius
Bedankt allemaal voor de suggesties!

Quote: "Zet eens een kamerventilator naast je open kast zodat de boel ultra goed gekoeld wordt, speel dan op 133 en kijk hoe snel hij dan vastloopt."
---

Oke, dat zal ik doen, maar dan moet ik hier heel veel verplaatsen, dus dat wordt dan morgen.

---
Quote: "wat zijn is de temperatuur van je processer als hij vast loopt? (dat is te zien in het bios)"
---

Die is 51 graden ongeveer.

---
Quote: "als de cpu temp direct na het moment van crash onder de 45graden ligt kun je zonder probs er iets meer volt doorheen jagen"
---

Ja? Denk je dat de CPU meer voltage nodig heeft? Maar hij heeft het altijd zo gedaan?

---
Quote: "Ik heb dit ook gehad.... Op mijn oude Abit KT7, Duron 650Mhz, 512MB SDRAM en GF3Ti200 van MSI. Dit kwam naar mijn weten door m'n VGA kaart, want als ik 'm goed koel hield was 't gewoon. Toen ik overging naar m'n Asus A7N8X Deluxe + 2500+ + 2x256MB DDR400 met zelfde VGA kaart was het probleem er nog, dus nog steeds moest ik mijn vga kaart goed koelen. Later een 9600Pro gekocht, GF3Ti200 door naar vader's pc, ik had geen problemen meer maar m'n vader nu wel (Abit KT7A + Duron 1200Mhz + 512 SDRAM)

Mijn VGA kaart was flink OC'ed geweest, dus dat kan de oorzaak ook nog zijn

Ik zou zeggen probeer 't met een andere VGA kaart, dan weet je 't cker"
---

Ik heb een Geforce 2 MX erin gezet; zelfde probleem. Dus ik mag aannemen dat het niet de videokaart is.

Is het dus verstandig het voltage omhoog te gooien?

Bvd!

Verwijderd

niet meer stressen die kaart... misschien zelfs nieuwe kopen... iig dikke koeler erop...

je kaart word veel te warm, en waarschijnlijk ben je het geheugen op je kaart aan het slopen :)

anyways, dat is mijn ervaring (heb hetzelfde gehad, door hitte ging mem kapot van mijn r9700pro)

• Atomius
Sorry, ik begrijp er niets van.. Welke kaart?? Ik heb mijn videokaart, als je die bedoelt, helemaal niet overgeclockt, en die wordt helemaal niet veels te warm.

Mijn CPU is nu 50 graden idle, 53 stressed met Vcore omhoog.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ff tussendoor:

Harde vastlopers van het soort: beeld slaat vast, niets reageert meer, (mogelijk) wordt het laatste geluid in een loop herhaald, en je moet de aan-uit knop 5 tellen indrukken voor een harde reset, dat is vaak het gevolg van een voeding die het niet meer trekt.

Als een chipset namelijk te lage spanningen aangeboden krijgt dan krijg je een vastloper op hardware niveau. Door je CPU terug te klokken verminder je het energieverbruik en dan houdt je voeding het kennelijk wel vol.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Gaat je PCI en AGP niet opeens omhoog als je naar 133fsb zet. Check in je bios of je AGP EN PCI lock aan heb staan.

dikzak

• Atomius
Ik heb alleen PCI lock als ie op 100 of 133 staat. Als ik ga overclocken clockt ie de PCI FSB mee, dus alleen dan.

Ik heb idd harde vastlopers. Misschien is het dan toch de voeding ja... zou het voltage van de processor omhoog gooien kunnen helpen?

Bedankt voor de reacties nogmaals!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

WizZie- schreef op 29 maart 2004 @ 11:39:
[...]Ik heb idd harde vastlopers. Misschien is het dan toch de voeding ja... zou het voltage van de processor omhoog gooien kunnen helpen?
Nee, want door het verhogen van v-core verhoog je het stroomverbruik nog meer. Wat je wel zou kunnen proberen, maar het blijft een gokje, is v-core omlaag halen. Als, en dat is een grote "als", je CPU op default snelheid ook met minder v-core genoegen neemt zou je daardoor het energie verbruik kunnen verlagen.

Maar het is denk ik verstandiger om een nieuwere voeding te testen die minstens zo zwaar is als je huidige. En het zal ook geen kwaad kunnen om de voeding uit je kast te halen, minstens een half uur laten liggen, en dan open te maken en eens grondig te ontdoen van stof.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Atomius
Heel raar, maar nu blijft ie het opeens doen... de Vcore staat nu ipv op 'auto' op 1,775 Volt.

Misschien toch de voeding die slecht voedt? :p

Een wisselende Vcore ofzo?

Voltages (ze varieren soms) in BIOS zijn:

Vtt: 1.232 V tot 1.248 V
Vio 3.216 V tot 3.248 V

+ 5.000 V: 4.975 V
+ 12.000 V: 12.106 V tot 12.167 V

- 12.000 V: -12.153 V
- 5.000 V: -5.227 V

Die is toch goed..?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, die voltages zijn goed. Wat is de standaard Vcore van je CPU als je em op auto instelt? Is 1.775 meer of minder als normaal?

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

--MeAngry-- schreef op 01 april 2004 @ 12:05:
Ja, die voltages zijn goed. Wat is de standaard Vcore van je CPU als je em op auto instelt? Is 1.775 meer of minder als normaal?
Ja, maar voltages in de BIOS = onbelast systeem. Je wilt eigenlijk weten wat er met die spanningsniveaus gebeurt als het systeem zwaar belast wordt.

• Schapie
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Heb je nog steeds de zelfde voeding als in het vorige topic
Want dan zou ik denken dat het eerder daaraan ligt
Want je hebt daarin zelfde soort problemen met freezen etc.
En die voltages in het bios die zijn onbelast zoals eerder ook al wordt gezegd
Dus dat zegt ook niet alles als je een spel zit te spelen wordt je computer veel zwaarder belast dan wanneer je hem in het bios laat staan oid
Dus het kan heel goed zijn dat je 230 watt voedinkje het niet trekt

En heb je het probleem ook in andere spellen ik las wel dat je alleen wacraft speelt maar leen anders ff een ander vrij zwaar spel en probeer het dan nog eens.
Zelfde probleem weet je bijna zeker dat het een hardware probleem is

[ Voor 20% gewijzigd door Schapie op 01-04-2004 16:42 ]

No signature found

• Atomius
Het was (!) alleen bij Warcraft. Niet bij een enkel ander spel.

Maar het is dus nu 'gefixed'. In de Bios kan ik kiezen tussen 1,725 V, 1,750 V en 1,775 V.

Ik weet niet uit mijn hoofd wat 'auto' is... en hij draait nu zoals vroeger.. dus waarom changen? CPU wordt wel wat heter; Idle 51, Stressed 53-54-(55 soms).

Maar het is dus de voeding waarschijnlijk... nou, kweenie, maar als ie goed loopt; waarom veranderen?

• Atomius
Ik heb de voeding verwisseld voor een andere 300 watt van Sweexie. 12+ V zat nogal te pieken op 12,50-12,60..

Maar het gaat erom dat ik nog steeds dezelfde freeze kreeg in Warcraft. Het probleem zal dus wel onopgelost blijven..

Het enige dat overblijft is het moederbord dat kapot is. Maar het is heel vreemd dat dat ding het gewoon doet in Windows en andere spellen. Alleen Warcraft schijnt ie niet te mogen...

Ook is het erg raar dat sinds die ene keer bij die vriend, dus sinds dat Warcraft freezt, mijn 3d Mark score sterk is gedaald van 6700 naar 6100. Zelfde bios instellingen en drivers...

Ik heb in boekjes gekeken en daar stonden wat vergelijkingstesten van de Asus A7V266, KT266. Die scoort met een Geforce 3 Ti 200 wel 7300 3d Mark 2001 punten...
En dat terwijl ik amper de 6200 haal, en vroeger slechts 6700.

Asus rulez? Anyway, is het slim om nu dat bord te kopen? Hij kost 45 euro. Ik ben sowieso van plan te upgraden naar een AMD 64 in de zomervakantie...

Bvd!

• Atomius
2 minuten na 24 uur! Hoera!

Schop 8)7

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 08:30

Pompiedom

Don't panic

Heb je toevallig een creative kaart??

Zoja moet je met msconfig (of andere startselectie programma's) "CTHelper" uitzetten en niet mee laten booten. Dit was bij mij de oplossing, mijn systeem freezed niet meer en kan nu normaal klokken.

We create our own reality

Pagina: 1