Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voeding] AT voeding maakt sissend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb weer een raar probleempje.
Ik was bezig met het modden van een AT voeding, omdat ik deze wilde gebruiken als stroomvoorziening voor een versterkertje.
Eerst heb ik alles uit de behuizing gehaald en het gedeelte met de aan/uit knop verwijderd. Ook alle voedingslijnen die ik niet nodig heb zijn verwijderd. Er is dus alleen nog een 12+ en een ground lijn over. Vervolgens heb ik de 3 polige stekker aansluiting gemonteerd in de nieuwe kast en de voeding print ook vastgezet. Zodra ik de stekker insteek zou de voeding dus aan moeten gaan.

Helaas, als ik de voeding insteek dan begint deze een sissende toon te maken.
De zekering in de voeding is nog intact en alle onderdelen zien er nog goed uit. Er komt ook wel iets van spanning over de 12+ lijn, maar veel is het niet. Dit schommelt van 2.2 naar 7 volt. Via de search kwam ik erachter dat dit een aardingsprobleem zou kunnen zijn, maar aangezien ik een geaarde aansluiting heb aangelegd lijkt me niet dat dit het probleem is. Nu zit ik dus met de vraag, wat is het dan wel en hoe los ik het op?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit rare probleem :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Belast je de voeding wel? Onbelast blijven de spanningslijnen nl. ook vaak lager dan normaal.
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Heb je trouwens foto's van je (verwijderings)werk?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 14:46:
Belast je de voeding wel? Onbelast blijven de spanningslijnen nl. ook vaak lager dan normaal.
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Heb je trouwens foto's van je (verwijderings)werk?
Ik belast em niet, omdat ik het niet zo'n lekker geluidje vind...
Misschien kan het niet zo'n kwaad, maar omdat de rook altijd staat te popelen om m'n apparatuur te verlaten, ben ik 3x zo voorzichtig :)
Ik kan wel een fototje maken van de situatie, maar ik kan al zeggen dat ik de draadjes op zo'n 2cm heb afgeknipt en ze raken elkaar nergens.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/5RM5JM3K0P9U/picserver.jpeg

Ik denk dat ik maar eens ga kijken wat ik nog aan weerstandjes heb liggen om t ding te belasten :)

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan op 28-03-2004 15:17 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
haha, achteraf zeg ik, dom dat ik niet gewoon op voeding heb gezocht en alleen maar op sissende voeding ed. :)

het probleem zat dus idd bij het onbelast zijn. Ik heb even snel 2 fannetjes eraan gehangen en het geheel werkt weer.

Dank euss!

Verwijderd

\o/

Die blauwe draden zijn van je 230/115V schakelaar? Die kun je evt. doorverbinden/weglaten (al naar gelang de schakelaar in de 230V stand staat)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
heb ik nog een vraagje ivm het aanpassen van een voeding tot een lab. voeding.
Zou je niet gewoon een 6V fietslampje aan de 5+ en de 12+ kunnen hangen?
Dan heb je een controlelampje en ook meteen beide lijnen nominaal belast, toch?
Scheelt weer een extra weerstand :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

5 en 12V bij elkaar maakt 7V. dus pleur er dan ffies een weerstandje tussen ofzo..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Zou je niet gewoon een 6V fietslampje aan de 5+ en de 12+ kunnen hangen?
Tuurlijk, kijk eens bij het 2e voorbeeld in die voeding HowTo ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 17:49:
[...]
Tuurlijk, kijk eens bij het 2e voorbeeld in die voeding HowTo ;)
Ik zie daar een fan die op 7V draait en een lampje dat aan de 5V hangt. Niet een lampje dat aan de 7V hangt om zo de weerstanden overbodig te maken.

of ben ik nu echt scheel ?

Verwijderd

Er bestaat geen +7V (tov GND)....

Het gaat om de belasting tussen +12V / ground en +5V / ground. Niet om de belasting van +12V naar 5V. Gewoon een 12V lampje aan de 12V en een 6V lampje op de 5V is genoeg (al zijn er voedingen waarbij je de 5V weerstand kunt weglaten en voldoet een enkel lampje dus al).

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij een AT voeding kan je de 7 volt truc vergeten, deze werkt zelden op niet ATX voedingen.
Daarnaast zal dat lampje nog niet zorgen dat de voeding werkt, want er moet een stroom lopen naar de massa, wil de voeding goed werken.
Daarnaast moet een AT voeding ook bijna altijd belast zijn, anders werken ze niet, maar dat had je zelf ook al ontdekt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1