Toon posts:

[HDD] Pinnetjes afgebroken

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een harde schijf liggen waarvan er een aantal (3) pinnetjes (waar de IDE kabel op aangesloten wordt) van zijn afgebroken.

Het betreft een IBM schijf van 61.5 GB 7200 RPM

Nu op die schijf staat er nog een heleboel belangrijke data...

Hoe zou ik die op een of ander emanier kunnen bemachtigen.......
Ik dacht misschien via da "kabeltje" dat van je platters naar die printplaat op HD gaat aan te sluiten op een andere HD.
Of mag ik mijn bestanden vergeten?

Alvast bedankt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
als je handig bent met een soldeerbout, dan kun je een 40-polige IDE kabel pakken en die aan de printplaat solderen.
Dan moet je weer bij je data kunnen komen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
Komt dit vaker voor bij IBM? ik namelijk precies dezelfde hd waarbij ook pinnetjes losgeraakt zijn. Ik heb met wat wrikken van ide kabel en buigen van pinnetje zover gekregen dat ie even voor een kwartiertje contact maakte en daarbij belangrijke spullen kon kopieren.
Jammer is wel dat er verder nog een hoop vermaak op staat waar ik niet meer bij kan

Freelance Drupal Developer

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 28 maart 2004 @ 14:32:
als je handig bent met een soldeerbout, dan .......
Dit ben ik dus niet, maar zou het mogelijk zijn via dit:

http://users.pandora.be/vicecity/junk/harddisk.jpg

aan te sluiten op een andere HD....

EDIT: typo in link verandert

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 14:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 14:37:
[...]

Dan moet je precies hetzelfde type harddisk hebben als diegene die nou kapot is en dan moet je ff een printplaat transplantatie doen.

Verwijderd

je kunt juist dezelfde hd zoeken en de printplaat verwisselen, zo zou je je bestanden kunnen terughebben. :P
Let op het moet wel dezelfde printplaat zijn, dezelfde chips,..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 14:37:
[...]

denk niet dat dat gaat werken , wel als je precies hetzelfde type schijf gebruikt.
maar dan moet je als nog je hele ide overzetten , dus niet alleen de lazer

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 14:43:
je kunt juist dezelfde hd zoeken en de printplaat verwisselen, zo zou je je bestanden kunnen terughebben. :P
Let op het moet wel dezelfde printplaat zijn, dezelfde chips,..
Iemand in de regio van Gent, België die dit heeft???

IBM 61.5 GB
Model: IC35L06AVER07-0

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:27

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

en als je in die afgebroken pinnetjes nu is doorduuwd met een naald, en die naald er proberen in die gaatjes te steken. Als ze zo vastzitten, de naald afknippen met een kniptang, en zo proberen je ide kabel er over te zetten, mss dat het zo lukt?

De Nederbelg !

Verwijderd

Gewoon bij de lokale electronicashop een paar losse headerpins halen en de afgebroken pins ertussenuit halen (plastic pin-rij-houder opensnijden en metalen pin los solderen).

http://www.eio.com/headerpins.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 14:52 ]

Verwijderd

TD-er schreef op 28 maart 2004 @ 14:32:
als je handig bent met een soldeerbout, dan kun je een 40-polige IDE kabel pakken en die aan de printplaat solderen.
Dan moet je weer bij je data kunnen komen.
Ik heb bij een WD HD een afgebroken pin opnieuw op de printplaat gesoldeerd omdat ik bij het insteken van de stekker deze verkeerd om op de stekker van de HD probeerde te plaatsen.

Het was een redelijk succes. De HD werd nog wel herkend door de BOIS. Alleen was ATA 66 gereduceerd tot PIO door WXP. Kennelijk is de verbinding niet meer optimaal als je pinnen soldeert.

Wel even de printplaat van de HD schroeven, als het mogelijk is, voor je gaat solderen.

Een andere printplaat die exact gelijk is, is een optie. De ervaring heeft me echter geleerd dat wanneer je een printplaat nodig bent deze niet te vinden is. Als je de HD na een paar maanden gesloopt hebt om eens te kijken hoe zo'n ding werkt of als je het ding weggegooid hebt kom je zo'n printplaat tegen....

Misschien kan IBM je, voor een schappelijk prijsje of als service, aan een printplaat helpen? Wie niet waagt, wie niet wint.

Verwijderd

misschien dwaal ik nu een beetje af- maar had een paar maanden geleden een ongelukje.. (molex connector ondersteboven) met vaders HDD... oud ding- op marktplaats gezocht naar zelfde type, en getransplanteerd... werkt geweldig! _/-\o_ zeker een optie die je open moet houden!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de tips.

Heb zojuist ongeveer een uur beziggezeten met 2 pincetjes om die pinnetje recht te trekken.
Heb dan nog een naald erop een of andere manier moeten toefoefelen . Maar heb mijn data terug. Harde schijf maakte wel een paar rare geluidje maar die ligt nu toch al lang richting de vuilnisbelt...
Pagina: 1