Sapphire 9600XT UE underclocken

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 18:29
Voor een stil systeem dat ik binnenkort ga samenstellen wilde ik graag een Sapphire 9600 XT Ultimate Edition gebruiken (in een Antec sonata kast).

Omdat ie met de heatsink koeling toch wel een beetje warm schijnt te worden (alhoewel niet extreem warm, volgens reviews zo'n 66C in de core), wilde ik de kaart iets gaan onderclocken.

Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft en kan vertellen hoever de temperatuur daalde?

Ik zou hem ongeveer zo ver terug willen clocken dat ie +- de performance van een 9600 pro heeft. Ik neem aan dat een terug geclockte 9600 XT op dezelfde frequenties iets koeler is als een 9600 pro. Ik kan hier echter geen vergelijking over vinden. Ja, luitjes, ik weet het, google is mijn vriend, maar soms laten vrienden het afweten :)

Wel vond ik op xbitslabs een interesant artikel over onderclocken icm de 9600XT UE, maar dit gaat helaas alleen over het aanpassen van de voltages dmv transistor mods.
Zie: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/volt-red.html

Alle gedeelde ervaringen worden erg op prijs gesteld.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Ik snap het ff niet.
Je haalt een XT en je gaat hm gebruiken als een Pro omdat hij volgensjou te heet word.
Daar is toch een stukje airflow voor uit gevonden :/

Ik had gewoon gezorgd dat ik een goeie stille fan achter in mn case heb en de hitte afvoer. En dan toch de performance van de XT hou.
Daar heb je denk ik iets meer aan.

Deze advertentieplaats is te huur!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
66C is toch geen ramp?
Je kan zoals hierboven staat beter voor airflow zorgen, bijv. een Papst casefan in die case zetten, dat zijn stille koelers :9
Beetje zonde om zon aardig dure kaart te kopen en hem dan te gaan underclocken :? IMO...

• flowerp
RammY schreef op 28 maart 2004 @ 13:33:
Ik snap het ff niet.
Je haalt een XT en je gaat hm gebruiken als een Pro omdat hij volgensjou te heet word.
Daar is toch een stukje airflow voor uit gevonden :/
Ik zeg natuurlijk niet dat ie te heet wordt, maar wel aardig warm. Omdat ik graag zo min mogelijk fans wil gebruiken, zat ik dus te denken aan undercloken. Op het moment dat ik een veeleisende game ga spelen kan ik hem dan eventueel weer terug zetten op default.

Het is ook een beetje theoretische vraag, vraag me gewoon af hoeveel effect het zou hebben en wat het verschil is (in temperatuur) tussen een pro en een xt op precies dezelfde kloksnelheden.
Ik had gewoon gezorgd dat ik een goeie stille fan achter in mn case heb en de hitte afvoer. En dan toch de performance van de XT hou.
Daar heb je denk ik iets meer aan.
Als het goed is komt de sonata al standaard met een 12Cm fan. Ik neem aan dat je een 2de 12Cm fan bedoelt? Mischien dat ik daar dan ook inderdaad wel voor ga (en dat dan weer in combinatie met ietsje underclocken :P )

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je voorin nog een fan plaatst als dat kan, Dan wordt je kaart al een stuk minder warm, underclocken is eigenlijk een beetje zonde van die kaart IMO... :|
Ik zie eigenlijk het probleem niet in van die 66C, volgens mij hebben ze dat uitvoerig getest bij Sapphire, ik heb ook wel eens passieve kaarten erin gehad zonder casefans, en ik kon gamen als een gek....

[ Voor 43% gewijzigd door Frietsaus op 28-03-2004 15:10 ]

• flowerp
Het is natuurlijk zo dat iedereen zo gefocussed is op performance, dat ik inderdaad begrijp dat het woord underclocken een beetje vloeken in de kerk is. Eigenlijk net zoiets als op een Apple forum gaan vragen hoe je het beste een atx mb in een G5 case krijgt ;-)

Dus laten we er nou even niet bij stil staan of ik het echt ga doen of niet, maar alleen naar de theoretische vraag kijken:

Zal een 9600XT op dezelfde clock als de 9600pro warmer, koeler of gelijk zijn kwa temperatuur?

Natuurlijk zal ik het niet in mijn hoofd halen om te gaan underclocken (bah! vies woord :-) )

(Overigens is het wel zo dat de 9800pro UI wel echt te heet wordt op de standaard snelheden: zie verschillende reviews waaronder diegene die ik boven quote)

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Het verschil in temperatuur gaat miniem zijn hoor, dan kan je de kaart beter voltmodden, zodanig dat de gpu op een lager voltage draait, dit gepaard met onderklokken zal wel wat verschil maken.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
je zou eens op dit forum van silent pc review moeten kijken.
daar zijn ze heel bedreven in 't stiller maken van pc's en ook underclocken wordt er veel besproken..

• OMD
  • Laatst online: 20:20

OMD

fan op monteren en die op 7volt zetten :o

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Waarschijnlijk kun je de warmte afgifte alleen goed terugvoeren dmv. voltmods.

Ik denk dat het een stuk makkelijker is om een beetje creatief te zijn met koeling (een boxed cooler op je radeon zonder fan? ). Of een passive zalman erop?

tvw

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

Zijn die Sapphire kaarten een beetje goed? Ik wil namelijk de 9800 Pro gaan halen.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
OMD schreef op 29 maart 2004 @ 03:27:
fan op monteren en die op 7volt zetten :o
of zelfs op 5V.. ;)
heb ik ook gedaan met een 90mm fan op een 80A-HP op een GF3

Verwijderd

flowerp schreef op 28 maart 2004 @ 14:04:
[...]

Ik zeg natuurlijk niet dat ie te heet wordt, maar wel aardig warm. Omdat ik graag zo min mogelijk fans wil gebruiken, zat ik dus te denken aan undercloken. Op het moment dat ik een veeleisende game ga spelen kan ik hem dan eventueel weer terug zetten op default.

Het is ook een beetje theoretische vraag, vraag me gewoon af hoeveel effect het zou hebben en wat het verschil is (in temperatuur) tussen een pro en een xt op precies dezelfde kloksnelheden.

[...]

Als het goed is komt de sonata al standaard met een 12Cm fan. Ik neem aan dat je een 2de 12Cm fan bedoelt? Mischien dat ik daar dan ook inderdaad wel voor ga (en dat dan weer in combinatie met ietsje underclocken :P )
ik zou als ik jou was niet te veel gaan kloten met de kloksnelheid van je kaart"handmatig", steeds underkloken :P ( wat een vies woord ) en terugklokken naar default is niet goed voor je kaart hoor !

en nee hij word niet te warm, als hij ( te ) warm zou worden zouden ze hem zo niet verkopen :)

als het goed is past de kaart zich aan de temperatuur aan kwa klok toch ?

ikzelf heb een 9700 pro met zalman zm80-hpa ofzo ( die goude ) en hijs behoorlijk overklokt ( passief gekoelt ), hij voelt warm aan maar dat moet ook :)

• Laar
  • Laatst online: 07-08 16:17
Ik heb zelf die Zalman ZM80C-HP met de ZM-OP1 cooler op een Sapphire 9800Pro geplaatst. Zonder cooler wordt hij toch echt wel warm. Ik kan niet meten, maar je trekt je vingers terug na 5 seconden.... De cooler kan je echter op 12V of 5V laten lopen, en op 5V wordt de kaart amper lauw, ik vermoed 30-35 graden. De cooler loopt op 5V echt wel geruisloos (apart aangesloten buiten de kast, met je oor ertegen, hoor je zo goed als niets, heb ik eerst getest...).

Hangt natuurlijk af hoe stil je je systeem wil hebben, maar ik zou een 9800pro kopen, en daar zelf de Zalman cooler opzetten. Ben je "misschien" 30 euro meer kwijt, maar heb je wel een 9800Pro op standaard kloksnelheden, die stil is, en desnoods zelfs zonder de fan kan draaien.

www.beneluxracingonline.com

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 18:39:
[...]

ik zou als ik jou was niet te veel gaan kloten met de kloksnelheid van je kaart"handmatig", steeds underkloken :P ( wat een vies woord ) en terugklokken naar default is niet goed voor je kaart hoor !
Hoe kom je daar bij? Kan je dit bewijzen? Dat overklokken slecht zou kunnen zijn voor je kaart daar kan ik inkomen, maar underklokken kan volgens mij helemaal niet slecht zijn.

Verwijderd

Hoi TS ik heb zelf een Antec Sonata, met een Oc-de 9800SE@Pro / 2 Maxtors en een OC-de P4. Met de uittake op 7 volt, en de extra fan die je bij de Antec kan krijgen ook op 7 volt hoor je bij mij bijna niets. Ook worden de temps bij mij prima.

De extra fan moet ook een 12cm zijn, ik heb er bijvoorbeeld éé een met blauwe leds. Alle fans controleer ik met een fanbus.

Over temps:
Mijn PC draait nu full-time distributed folding (DPC }:O ) en de belaste core-temp is 43 graden celcius. Dus ik denk dat je je helemaal niet veel zorgen hoeft te maken over temps of geluid. En die temps zijn gemeten nadat mijn PC al meer dan 5 dagen 24/7 aan staat.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 19:39 ]

Pagina: 1